Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaudet jotka erikoisuudentavoittelu on mitätöinyt

Vierailija
23.07.2019 |

Kerätään tähän sairauksia, jotka ovat todellisia, mutta jotka erikoisuudentavoittelijat ovat pilanneet.

Vakavat allergiat. Pahimmillaan reaktioon voi kuolla.

Keliakia. Lieneekö tämäkin allergia. Tämä jengi voi saada oireita pienen pienistäkin määristä.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun lääkärinä kuuntelemaan ihmisten sepityksiä itsediagnosoiduista nivelsairauksista, vaikka oikeasti kyseessä on vain ylipainon aiheuttama lihaskipu. Kun kerron tämän heille tekonivelien vaatiminen vain yltyy, koska eihän omat valinnat voi vaikuttaa terveyteen.

Vierailija
42/112 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia, ibs, migreeni ja refluksitauti. Kaikki oikeasti veemäisiä, elämän laatua huonontavia sairauksia, mutta jostain syystä luulosairaat erikoisuuden tavoittelijat tykkäävät napsia näistä itselleen tee-se-itse-diagnooseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia, ibs, migreeni ja refluksitauti. Kaikki oikeasti veemäisiä, elämän laatua huonontavia sairauksia, mutta jostain syystä luulosairaat erikoisuuden tavoittelijat tykkäävät napsia näistä itselleen tee-se-itse-diagnooseja.

Ibs:n kohdalle itsediagnosoineet ovat harvinaisen hauskoja. Syödään epäterveellisesti ja syödään purkkaa kourakaupalla, mutta kyllä se housuun paskominen johtuu jostain muusta.

Vierailija
44/112 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöt..

Vierailija
45/112 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Se on varmaan tuntemattomampi, mutta jotkut tuntuvat pitävän kilpirauhassairauksia hysteeristen hullujen muotijuttuna. Se on seurausta munuaistaudistani, josta johtuu myös anemia eli olen lisäksi ferritiinihullu. Sitten minulla on tähän päälle vielä migreeni eli saikutan keksityn tekosyyn varjolla. 

Mulla on samat taudit sillä erotuksella, että ei ole anemiaa. Lisäkilpirauhasen liikatoimintaa hoidan ottamalla D3-vitamiinia 60-100mg päiväannoksia vähän aikaa. Sitten kun arvot on paremmat, kesällä otan pari kertaa viikossa 20mg ja talvella joka päivä. Yritän elää suht terveellisesti, mutta olotilat ja terveys tuntuu menevän jonkun epäsäännöllisen rytmin mukaan, josta en vielä ole saanut tolkkua. 

Mukavaa löytää kohtalontoveri! Itsekin söin D3-vitamiinia, mutta se ei laskenut arvoja tarpeeksi. Nyt aloitin alfakalsidoli-valmisteen käytön. Toivottavasti se auttaa. Onko sinulla kokemuksia siitä? Tästä ei aina tosiaan ota tolkkua. Olotila vaihtelee, mutta yritän huolehtia terveellistä elämäntavoista. 

Edellisen viestin kysyjälle vastauksena, että en ole siirtolistalla, koska tautini ei ole vielä niin vaikealla tasolla. 

En ole käyttänyt alfakalsidolia. Muut arvot ihan normaalien rajoissa, ainoastaan parathormoni huitelee välillä reilusti yli sadan ja korkein mitattu arvo jo lähempänä 200 ja tämä aiheuttaa kaikenlaisia oireita mm. vatsakipuja, turvotusta, väsymystä ym. Leikkaukselle ei ole aihetta, koska liikatoiminta on sekundaarinen eli muista sairauksista johtuva. Kaikki tieto sairauteen liittyvistä asioista on mielestäni tärkeintä, koska välillä on hyviä jaksoja ja sitten taas huonompia, vaikka eläisi kuitenkin ihan samalla tavoin kokonaisuutena. Olen tullut siihen tulokseen, että kohtuus kaikessa on aika hyvä eli kohtuullisesti liikuntaa, hyvää ravintoa ja hyviä elämäntapoja. Ja tietysti kohtuullisesti elämän nautintoja, mitä ne nyt kenellekkin ovat. Stressi ja kaikenlainen itsensä liiallinen uuvuttaminen työllä tai liikunnalla tai murheilla on pahinta, ainakin minun mielestä. Oudot vatsakivut tai migreeni, joka tulee ja menee usein aika nopeasti, liittynee liikatoimintaan. Olen huomannut, että aika harva lääkäri on selvillä liikatoiminnan vaikutuksista, taitaa olla endokrinologin erityisaluetta.

Vierailija
46/112 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!

Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä .  Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?

Mieheni ja sen veli.

Ben Zyskowicz. Ei ole kertomansa mukaan voinut koskaan sen takia ottaa ministerinsalkkua vastaan. 

Vierailija
47/112 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD

Vierailija
48/112 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksensin kerran kolme päivää migreenissä.

Juuri näin. Ei tyyliin: ” Mulla oli eilen kauhea migreeni iltapäivällä”.

Vierailija
49/112 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi. Ei jokainen k-pää ole narsisti.

Jep. Ja varsinkaan jokainen ex-mies ei ole narsisti.

Vierailija
50/112 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä vielä rantautunut Suomeen täysillä, mutta ocd eli pakko-oireet. Jos olet pikkutarkka jostain asiasta olet vaan pikkutarkka. Pakko-oireet on jo ihan muuta ja vaikeuttavat elämää, jos esim. kädet pitää pedtä 10 kertaa putkeen kynsiharjalla ennen kuin uskoo niiden olevan riittävän puhtaat.

"Mun OCD triggeröityy tästä kuvasta, jonka laatoituksessa on yksi laatta hieman vinossa!" Ei, ei se ole ocd jos et pidä epäjärjestyksestä. Tuollaisia "diagnooseja" näki yhteen aikaan kauheasti, mutta nyt on hiipunut.

Vierailija
51/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Se on varmaan tuntemattomampi, mutta jotkut tuntuvat pitävän kilpirauhassairauksia hysteeristen hullujen muotijuttuna. Se on seurausta munuaistaudistani, josta johtuu myös anemia eli olen lisäksi ferritiinihullu. Sitten minulla on tähän päälle vielä migreeni eli saikutan keksityn tekosyyn varjolla. 

Mulla on samat taudit sillä erotuksella, että ei ole anemiaa. Lisäkilpirauhasen liikatoimintaa hoidan ottamalla D3-vitamiinia 60-100mg päiväannoksia vähän aikaa. Sitten kun arvot on paremmat, kesällä otan pari kertaa viikossa 20mg ja talvella joka päivä. Yritän elää suht terveellisesti, mutta olotilat ja terveys tuntuu menevän jonkun epäsäännöllisen rytmin mukaan, josta en vielä ole saanut tolkkua. 

Mukavaa löytää kohtalontoveri! Itsekin söin D3-vitamiinia, mutta se ei laskenut arvoja tarpeeksi. Nyt aloitin alfakalsidoli-valmisteen käytön. Toivottavasti se auttaa. Onko sinulla kokemuksia siitä? Tästä ei aina tosiaan ota tolkkua. Olotila vaihtelee, mutta yritän huolehtia terveellistä elämäntavoista. 

Edellisen viestin kysyjälle vastauksena, että en ole siirtolistalla, koska tautini ei ole vielä niin vaikealla tasolla. 

En ole käyttänyt alfakalsidolia. Muut arvot ihan normaalien rajoissa, ainoastaan parathormoni huitelee välillä reilusti yli sadan ja korkein mitattu arvo jo lähempänä 200 ja tämä aiheuttaa kaikenlaisia oireita mm. vatsakipuja, turvotusta, väsymystä ym. Leikkaukselle ei ole aihetta, koska liikatoiminta on sekundaarinen eli muista sairauksista johtuva. Kaikki tieto sairauteen liittyvistä asioista on mielestäni tärkeintä, koska välillä on hyviä jaksoja ja sitten taas huonompia, vaikka eläisi kuitenkin ihan samalla tavoin kokonaisuutena. Olen tullut siihen tulokseen, että kohtuus kaikessa on aika hyvä eli kohtuullisesti liikuntaa, hyvää ravintoa ja hyviä elämäntapoja. Ja tietysti kohtuullisesti elämän nautintoja, mitä ne nyt kenellekkin ovat. Stressi ja kaikenlainen itsensä liiallinen uuvuttaminen työllä tai liikunnalla tai murheilla on pahinta, ainakin minun mielestä. Oudot vatsakivut tai migreeni, joka tulee ja menee usein aika nopeasti, liittynee liikatoimintaan. Olen huomannut, että aika harva lääkäri on selvillä liikatoiminnan vaikutuksista, taitaa olla endokrinologin erityisaluetta.

Minullakin on parathormoni ollut lähes 200. Nyt se on 160. Lääkärin mukaan arvot ovat liian korkeita munuaisarvoihini nähden (kohtalainen vajaatoiminta). Minullakin muut arvot ovat kunnossa. Nuo kertomasi oireet kuulostavat tutuilta. Turvotusta, väsymystä ja alakuloinen mieliala jne. Olen saanut liikatoiminnasta todella vähän tietoa lääkärissä. Helpottaisi saada enemmän asiallista tietoa ja henkisen puolen tukea.

Tuo on ihan totta, että elämäntavoilla on suuri merkitys. Hienoa, että sinullakin on ne kunnossa. Kyllä se vaikuttaa omaan jaksamiseen. Vielä kun keksisi, miten stressistä ja ahdistuksista pääsisi eroon!

Vierailija
52/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta. Sunnilleen joka toinen vaihdevuosi-ikäinen uskottelee potevansa. 

Vierailija
53/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö ja lääkkeiden käyttö siihen

Tällä palstalla saa kuulla olevansa normaalia elämää kestämätön prinsessanarkkari, joka joutais joko keskitysleirille tai vaikka t*pettavaksi.

Vierailija
54/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus ja ahdistuneisuushäiriö. Siis ihan oikea ongelma tuo työuupumus, mutta kun parhaimmillaan tyyppien "burnout" paranee viikonloppuna. Perjantaina ollaan aivan masennuksissa ettei jaksa, ei kestä enää, pitää lähteä pari tuntia aiemmin loppuunpalamisen takia, mutta kotiin lähtiessä mieli paraneekin yllättäen ja maanantaina olo on taas ihan okei. Tai sitten maanantaina ollaan aivan loppu, lusmuillaan koko viikko ja burnout paranee perjantaihin mennessä. Sitten nämä selittävät kuinka itse hoitivat oman burnouttinsa. Näitä burnoutteja tulee aina kerran-pari kuussa.

Minulla kun oli burnout, tein ensin 13-tuntista työpäivää hokien että ihanaa on rakastan työtäni ja ihanaa kun saan tehdä paljon. Sitten yksi päivä en vaan herännyt aamulla töihin, vaan heräsin vasta illalla kuolemanväsyneenä enkä jaksanut tehdä mitään. Häpesin romahdusta ja sitä, etten edes voinut ilmoittaa asiasta pomolle ajoissa, niin paljon että syyllistin itseäni ja panikoin. Sitten ronttauduin lähipiirin pakottamana lääkäriin, sain saikkua ja istuin kotona seuraavat kaksi kuukautta niin väsyneenä että laskin alleni ja laihduin 15 kiloa tänä aikana. En poistunut kotoa ollenkaan, en jaksanut, sitten syyllistin itseäni kun en tee mitään ja aiheutan firmalle hallaa.

Vierailija
55/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyys, vaikka ei olekaan sairaus, vaan luonteenpiirre. 

Kääk, tämä naistenlehtien viljelemä termi saa minut heti näkemään punaista. Tutkimusnäyttö sen taustalla on hyvin ohutta (ja yhden yksittäisen amerikkalaisen psykologin masinoimaa). Ks. termi kokoaa yhteen aivan liian laajalta spektriltä piirteitä ja siihen on syynsä, ettei terveydenhuollossa termiä käytetä. Kaikki ihmiset, joiden olen kohdannut itseään erityisherkäksi nimittävän, ovat oikeasti kärsineet kyvyttömyydestä riittävään tunteiden säätelyyn. Ilman erityis- liitettä luulen, ettei koko termi olisi koskaan saanut vastaavaa suosiota.

Vierailija
56/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauksia ei mitätöi vain erikoisuudentavoittelu, vaan myös se, miten joillakin on tapana vähätellen huudella muotisairautta, kun sairaus nousee puheenaiheeksi.

Kun jokin sairaus on pinnalla, se voi auttaa ihmisiä tunnistamaan ja hoitamaan sitä paremmin, mutta valitettavasti tulee myös "false positiveja". Lukee minkä sairauden tai muun häiriön oirelistaa tahansa, hyvin usein ainakin osa kohdista pätee itseen vähintään lievästi. Epäloogisesti ihminen voi sitten kuvitella löytäneensä selityksen oireisiinsa juuri kyseisestä sairaudesta. Tällä ei ole välttämättä mitään tekemistä erikoisuudentavoittelun kanssa. Jostain syystä ihmiset luulevat tunnistavansa erikoisuudentavoittelua sielläkin missä sitä ei ole. Ihan niin kuin nähdään sairauksiakin siellä missä niitä ei ole.

Eikö muuten todellinen erikoisuudentavoittelija kehittelisi itselleen mieluummin jonkin harvinaisen sairauden kuin sellaisen, joka on sillä hetkellä ns. massaa?

Vierailija
57/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauksia ei mitätöi vain erikoisuudentavoittelu, vaan myös se, miten joillakin on tapana vähätellen huudella muotisairautta, kun sairaus nousee puheenaiheeksi.

Kun jokin sairaus on pinnalla, se voi auttaa ihmisiä tunnistamaan ja hoitamaan sitä paremmin, mutta valitettavasti tulee myös "false positiveja". Lukee minkä sairauden tai muun häiriön oirelistaa tahansa, hyvin usein ainakin osa kohdista pätee itseen vähintään lievästi. Epäloogisesti ihminen voi sitten kuvitella löytäneensä selityksen oireisiinsa juuri kyseisestä sairaudesta. Tällä ei ole välttämättä mitään tekemistä erikoisuudentavoittelun kanssa. Jostain syystä ihmiset luulevat tunnistavansa erikoisuudentavoittelua sielläkin missä sitä ei ole. Ihan niin kuin nähdään sairauksiakin siellä missä niitä ei ole.

Eikö muuten todellinen erikoisuudentavoittelija kehittelisi itselleen mieluummin jonkin harvinaisen sairauden kuin sellaisen, joka on sillä hetkellä ns. massaa?

Odotan innolla sitä päivää, kun Münchhausenin oireyhtymästä tulee muotia näiden erikoisuudentavoittelijoiden keskuudessa. 

Vierailija
58/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kilpirauhassairaudet. Joita VIELÄKIN alihoidetaan ja vähätellään,ottaen huomioon että kyseessä on oikea sairaus paskana oleva elin ja nopeasti elämänlaatua laskeva tila. Ja kilppari oireet kyllä tappavatkin,joskus nopeasti. 

Kun menin ylitoiminnalla en kuulemma voinut sairastaa sitä koska olin niin hoikka ja terveen näköinen. Kun sairaus eteni ja nyt menen vajaatoiminnalla mikä kasasi kiloja ja turvotusta kirjaimellisesti vain viikoissa olen vain..laiska läski lol.

Kun vielä jopa lääkäritkin tajuaisivat että on olemassa muitakin kilpirauhassairauksia/ongelmia kuin vain vajaa/ylitoiminta. 

ibs:ää myös vähätellään mukavasti. Se kipu ja kouristelut mitä pahimmillaan voi tulla(ja kestää jopa viikkoja) pistää kenet tahansa polvilleen. 

Vierailija
59/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Mutta erikoisinta on, että lääkärit usein diagnosoivat kovinkin herkästi ja laiskasti tuon refluksitaudin. Jos menet yhtään lääkäriin ihmettelemään outoja vatsa-, rinta- tai kurkkukipua, niin aina vastauksena on tutkimatta refluksi. Rintakivut tosin nyt toivottavasti tutkitaan aina kaikilla.

Tiedän tapauksen, jossa refluksidiagnoosin saanut sairastikin oikeasti sappikivitautia. Kumma ettei somac tai rennie oikein auttanut noihin kipukohtauksiin. 

Vierailija
60/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!

Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä .  Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?

Tunnen lukuisia. Niin, verensokerin lasku voi laukaista migreenin, ei tarvitse puhu migreenin oireista, sillä kyse on ihan migreenistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan