Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaudet jotka erikoisuudentavoittelu on mitätöinyt

Vierailija
23.07.2019 |

Kerätään tähän sairauksia, jotka ovat todellisia, mutta jotka erikoisuudentavoittelijat ovat pilanneet.

Vakavat allergiat. Pahimmillaan reaktioon voi kuolla.

Keliakia. Lieneekö tämäkin allergia. Tämä jengi voi saada oireita pienen pienistäkin määristä.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeherkistyminen. Se on oikeasti yhdellä tuhannesta.

Vierailija
62/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyys, vaikka ei olekaan sairaus, vaan luonteenpiirre. 

Kääk, tämä naistenlehtien viljelemä termi saa minut heti näkemään punaista. Tutkimusnäyttö sen taustalla on hyvin ohutta (ja yhden yksittäisen amerikkalaisen psykologin masinoimaa). Ks. termi kokoaa yhteen aivan liian laajalta spektriltä piirteitä ja siihen on syynsä, ettei terveydenhuollossa termiä käytetä. Kaikki ihmiset, joiden olen kohdannut itseään erityisherkäksi nimittävän, ovat oikeasti kärsineet kyvyttömyydestä riittävään tunteiden säätelyyn. Ilman erityis- liitettä luulen, ettei koko termi olisi koskaan saanut vastaavaa suosiota.

Minä taas luulen että ilman erityis-liitettä vaiva olisi saanut huomattavasti suuremman suosion niiden piirissä jotka on oikeasti erityisherkkiä. Nimimerkillä juuri tämän asenteen takia en edes harkitse että puhuisin asiasta kenellekään muulle kuin puolisolleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä ihan neurologinen (synnynnäinen) ominaisuus, ei siis myöskään (niin kuin sanoit) vika, vamma tai sairaus eikä varsinaisesti siis luonteenpiirrekään.

Vierailija
64/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääk, tämä naistenlehtien viljelemä termi saa minut heti näkemään punaista. Tutkimusnäyttö sen taustalla on hyvin ohutta (ja yhden yksittäisen amerikkalaisen psykologin masinoimaa). Ks. termi kokoaa yhteen aivan liian laajalta spektriltä piirteitä ja siihen on syynsä, ettei terveydenhuollossa termiä käytetä. Kaikki ihmiset, joiden olen kohdannut itseään erityisherkäksi nimittävän, ovat oikeasti kärsineet kyvyttömyydestä riittävään tunteiden säätelyyn. Ilman erityis- liitettä luulen, ettei koko termi olisi koskaan saanut vastaavaa suosiota.

Minä taas luulen että ilman erityis-liitettä vaiva olisi saanut huomattavasti suuremman suosion niiden piirissä jotka on oikeasti erityisherkkiä. Nimimerkillä juuri tämän asenteen takia en edes harkitse että puhuisin asiasta kenellekään muulle kuin puolisolleni.

Niin ja ensimmäistä kertaa kuulin olevani herkkä kun juttelin psykologin kanssa siitä miksi ihmeessä elämäni on niin kuormittavaa. Sitä ennen luulin että kaikilla on samanlaista. Harmi kyllä en vielä silloin ottanut asiaa tosissani ja järjestänyt itselleni riittävästi palautumisaikaa.

Vierailija
65/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!

Diagnoosin saamiseksi neurologi tekee perusteelliset tutkimukset ja määrää lääkkeet. Ei mikään pissitauti.

Mitkä perusteelliset tutkimukset? Itse sain estolääkityksen ihan oireiden perusteella (päiviä kestävä päänsärky, oksentaminen, aurat, kasvojen ja kehon puutuminen, puhekyvyttömyys jne.).

Vierailija
66/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd. On huonojen ja hysteeristen vanhempien keksimä sairaus (parhaimmillaan siksi, että äidit saisivat napsittua itsekin "asioidenhoitopillereitä" ylilääkityn ja hermostoltaan lopullisesti huumeilla pilatun lapsensa lääkepurkista).

Johtuu ruokavaliosta ja huonosta kasvatuksesta, "nykyajan meiningistä" ja johtaa elämämkoululaisuuteen, moniongelmaisuuteen ja yleiseen tyhmyyteen ja holtittomuuteen. 90% adhd:sta on elämänhallinnan kanssa painivien yksinhuoltajaäitien poikalapsia ja vaiva puhkeaa alaluokilla, pahimmillaan esikoulussa ja samaan aikaan kun äiti löytää uuden, elämämkoululaisen, kumppanin itselleen.  

Adhd on myös uusi sairaus ja kenelläkään 90-lukua ennen syntyneellä ei sitä ole ja jos on, niin oli kyllä sitten poikkeuksellisen huonot vanhemmat ja elettiin pelkällä sokerilla. Adhd katoaa aikuisuuteen mennessä ja tutkimustulosten mukaan sitä ei ole oikeasti edes olemassa.

Vierailija
67/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!

Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä .  Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?

Tunnen lukuisia. Niin, verensokerin lasku voi laukaista migreenin, ei tarvitse puhu migreenin oireista, sillä kyse on ihan migreenistä.

Tuskin pelkkä verensokerin lasku riittää koko migreenisairautta laukaisemaan, mutta oireita se voi joillakin laukaista.

Minulla on migreeni, mutta verensokerin lasku laukaisee minulla yleensä ihan tavallisen päänsäryn. Hyvin harvoin minulla on ollutkaan migreenipäänsärkyä, mutta muita migreenin oireita on ollut jatkuvasti viime vuosina.

Vierailija
68/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä .  Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?

Tunnen lukuisia. Niin, verensokerin lasku voi laukaista migreenin, ei tarvitse puhu migreenin oireista, sillä kyse on ihan migreenistä.

Tuskin pelkkä verensokerin lasku riittää koko migreenisairautta laukaisemaan, mutta oireita se voi joillakin laukaista.

Minulla on migreeni, mutta verensokerin lasku laukaisee minulla yleensä ihan tavallisen päänsäryn. Hyvin harvoin minulla on ollutkaan migreenipäänsärkyä, mutta muita migreenin oireita on ollut jatkuvasti viime vuosina.

Minulla on migreeni ja silti kärsin välillä ns tavallisestakin päänsärystä. Ei ole mitään migreenin oireita erikseen, on migreeni jonka oirekuva on tietty mutta se joko on tai ei ole. Migreeni sairautena ei tietenkään aiheudu verensokerin laskusta. Puhut sekavia.

Vierailija
69/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on yksi triggeri. Voit lukea asiasta täältä, jos et usko: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
70/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus. Vakavasti masentuneena vituttaa naisten lehdissä avautuvat kevytmasentuneet, jotka on kokenut 2kk työuupumuksen ja sitten kaikki onkin taas hyvin.

Todella samaa mieltä! Eräs tuttavani on kohta pari kuukautta kailottanut kaikille kuuloetäisyydellä oleville, miten hänellä on masennus, ssri-lääkitystä ollut n. 3 kk menossa sama minimaalinen määrä mitä itse syön nyt kymmenettä vuotta, mutta kohta hänen lääkityksensä jo lasketaan alas, työterveys ja Kela maksavat hänelle kaksi terapiakäyntiä viikossa ja mitähän vielä. En näe hänen kouhotuksessaan mitään muuta kuin samaa kouristuksenomaista suorittamista, josta hän burnarinsa alun perinkin sai höpöhöpöammatissaan. Enkä kykene sanomaan, että tajuatko sä ollenkaan, että tolla menolla se masennus uusiutuu, rauhoitu nyt jumalauta.  

Vierailija
71/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko traumatisoituminen/ traumaperäinen stressihäiriö (ptsd)? Tuntuu että jos jollakin on ties mitä elämää suurempia "traumoja" jotka "haittaavat elämää" ja niistä myös kailotetaan lehdissä, somessa ja ties missä. 

Vierailija
72/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isällä on migreeni. Isäni on mies.

Minulla oli parikymppisenä jotain migreenin tyyppistä muutaman vuoden ajan. Se iski perjantai-iltapäivisin, ilta meni sängyssä maaten liikkumatta etten oksentaisi. Minulla oli elämä mallillaan, ei stressiä, söin suht terveellisesti enkä keksinyt mikä sille olisi voinut olla syynä.

Vierailija
73/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän sinä, että migreeneitä on erilaisia? Ei ole niin, että sinulla täytyy olla kaikki 10 + oiretta ja vasta sitten kärsit migreenistä. Verensokerin laskeminen ei sinänsä aiheuta migreeniä sairautena, mutta voi hyvinkin laukaista sen kuten mm. stressi, kuukautiset ja tietyt ruoatkin.

Vierailija
74/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko mainita ystäväni migreeni. Voi toki olla, että hänelle tulee migreeni todella helposti, mutta kun migreeni sitä, migreeni tätä. Estolääkitystä tai muuta migreenilääkitystä ei ole, mutta se migreeni. Joskus, kun nähdään, saattaa sanoa, että oli vaikka aamulla tai edellisenä iltana kauhea migreeni. Välillä mietin, että olisiko se kuitenkin kovaa päänsärkyä, ei ole koskaan siis maininnut esimerkiksi oksentelusta tai muusta. Tiedän, että jotkut hajut ja valot saattavat joskus laukaista hänelle tämän migreenin, mutta niin mullekin jotkut hajusteet saavat aikaan ihan kamalan päänsäryn ja huonon olon. Mutta kuten sanottu, voi olla, että hänellä on ihan oikea migreeni, olen vain vähän väsynyt kuulemaan siitä ainaisesta migreenistä, kun se tulee mainituksi jokaisella tapaamiskerralla.

Vierailija
75/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta. Sunnilleen joka toinen vaihdevuosi-ikäinen uskottelee potevansa. 

Minulle kävi juuri päinvastoin. Menin gynelle oireiden vuoksi, joiden kuvittelin johtuvan vaihdevuosista. Gyne totesi, ettei vaihdevuosista ole tietoakaan ja kehoitti menemään kilpparikokeisiin. No niistähän sitten löytyi kilpirauhasrn autoimmuunitulehdus.

Vierailija
76/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksensin kerran kolme päivää migreenissä.

Juuri näin. Ei tyyliin: ” Mulla oli eilen kauhea migreeni iltapäivällä”.

Ja miksi ei? Migreenin diagnostisointikriteeri ei ole päiviä kestävä oksentelu. Kuten aina, tauti voi ilmetä eri yksilöillä eri tavoin.

Itselläni on neurologin diagnosoima auraton migreeni, mutta kohtauslääkkeen ja täsmälääkkeen + särkylääkecocktailin (triptaanit + NSAID + paracetamol + kofeiini) ansiosta kohtaus voi kestää sen muutaman tunnin, jos pääsen ottamaan lääkkeet nopeasti. Toki sekava olo pysyy, mutta itse kohtaus menee ohi ja pystyn kutakuinkin toimimaan. En oksenna migreenissä lähes ikinä, vaikka kuvotus vaivaakin. Toisinaan kohtaukset voivat kestää useita päiviä, niin että välissä on vain muutamia hetkiä oireettomana, toisinaan ovat lyhyempiä. Pienempien kohtausten aikana pystyn jopa tekemään töitä - ei saakeli mikä puijari !

Taudinkuvat eivät yleensäkään ole missään sairauksissa identtisiä.

Vierailija
77/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DID. Kukaan jolla se oikeasti on, ei mene sitä esittelemään julkisuuteen.

Niinpä. Näillä erikoisuudentavoittelijoilla on sitten ainakin 30 eri osaa jotka kaikki ovat todella teennäisiä, väkisin väännettyjä "omia persooniaan", joilla ei ole juuri mitään tekemistä henkilön oman persoonan ja traumahistorian kanssa. Kunhan vaan ovat cooleja alter egoja, joita välillä voi esittää kuin teatterina.

Dissosiatiivinen identiteettihäiriö ja dissosiatiiviset häiriöt, oireet näin yleensä ovat helvettiä. Se, kun menee aivan avuttomaksi, yhtäkkiä. Pois päältä. Aivan hirveä epätodellinen tunne kun leijuu itsestään pois. Ei osaa enää kotiin kaupungilta, lukea, kirjoittaa, aivan yhtäkkiä. Siitä on lastenvaatteisiin pukeutuminen, pehmolelujen haliminen ja viisivuotiaan leikkiminen kaukana. On oikeasti kuin eksynyt 5v eikä edes tajua olevansa mitään muuta. Ei tajua, ettei se tila ole totta, eikä mitään ulospääsyä. Normaalitilaan taas sitten kun pääsee, jos pääsee, vai mihin osaan seuraavaksi joutuu. Ihan kauhuleffaelämää. Mitäpä en maksaisi jos saisin tämän ja ptsd:n pois itsestäni. Psykoterapiassa käyn toista vuotta ja toivon että alkaisi vielä joskus auttaa...

Vierailija
78/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia. Nuo itsediagnosoidut kelialikot oikeasti tekee vaatimuksillaan varmasti paljon hallaa oikeille keliakikoille. Itselläkin v×tuttaa väsätä kutsuille turhaan gluteenittomia vaihtoehtoja, kun sitten kuitenkin nämä "keliakiapotilaat" lopulta syö myös niitä viljatuotteita sisältäviä vaihtoehtoja...

Vierailija
79/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DID. Kukaan jolla se oikeasti on, ei mene sitä esittelemään julkisuuteen.

Niinpä. Näillä erikoisuudentavoittelijoilla on sitten ainakin 30 eri osaa jotka kaikki ovat todella teennäisiä, väkisin väännettyjä "omia persooniaan", joilla ei ole juuri mitään tekemistä henkilön oman persoonan ja traumahistorian kanssa. Kunhan vaan ovat cooleja alter egoja, joita välillä voi esittää kuin teatterina.

Dissosiatiivinen identiteettihäiriö ja dissosiatiiviset häiriöt, oireet näin yleensä ovat helvettiä. Se, kun menee aivan avuttomaksi, yhtäkkiä. Pois päältä. Aivan hirveä epätodellinen tunne kun leijuu itsestään pois. Ei osaa enää kotiin kaupungilta, lukea, kirjoittaa, aivan yhtäkkiä. Siitä on lastenvaatteisiin pukeutuminen, pehmolelujen haliminen ja viisivuotiaan leikkiminen kaukana. On oikeasti kuin eksynyt 5v eikä edes tajua olevansa mitään muuta. Ei tajua, ettei se tila ole totta, eikä mitään ulospääsyä. Normaalitilaan taas sitten kun pääsee, jos pääsee, vai mihin osaan seuraavaksi joutuu. Ihan kauhuleffaelämää. Mitäpä en maksaisi jos saisin tämän ja ptsd:n pois itsestäni. Psykoterapiassa käyn toista vuotta ja toivon että alkaisi vielä joskus auttaa...

Tsemppiä. Dissosioin kerran niin että olin ikään kuin sivussa itsestäni ja ne oli elämäni pelottavimmat kolme päivää.

Vierailija
80/112 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin täytyy sanoa migreenistä, että jopa näin lapsesta asti migreeneistä kärsineellä ja lääkärin diagnosoimalla on erilaisia kohtauksia. Särky ei ole joka kerta yhtä voimakas. Säryn voimakkuus vaihtelee välilä 1-10. Samoin muut oireet vaihtelevat välillä 1-10. Eli minulla voi olla esim. aika lievä särky, mutta oksennan monta kertaa, toinen puoli kehosta puutuu jne. Joskus pahimmassa kivussa en ole oksentanut kertaakaan. Minulla todellakaan ei ole joka kohtaus samanlainen.

Minulla on aika tehokas lääke ja parhaimmassa tapauksessa se on auttanut kohtaukseen 20 minuutissa. Joskus olen saanut kohtauksen ohi ennen kuin se alkaa kunnolla. Tällaisissa tapauksissa voin jäädä töihin. On minulla sellaisiakin kohtauksia, että työkaverit ovat luulleet aivoinfarktiksi ja meinanneet soittaa ambulanssin. Ei siis voi sanoa, että migreeni on aina yhden ja saman lainen.

Minulla on kohtauksia varten triptaanit ja pahoinvointilääke ja käytössä myös estolääkitys. Varsinkin estolääkityksen myötä kohtaukset ovat lieventyneet, mutta kyllä ne ihan migreeniä on. Arvatenkaan en pahemmin kerro töissä lievästä kohtauksesta, koska en halua täälläkin ilmenneiden puheiden ja epäilyjen kohteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän