Sairaudet jotka erikoisuudentavoittelu on mitätöinyt
Kerätään tähän sairauksia, jotka ovat todellisia, mutta jotka erikoisuudentavoittelijat ovat pilanneet.
Vakavat allergiat. Pahimmillaan reaktioon voi kuolla.
Keliakia. Lieneekö tämäkin allergia. Tämä jengi voi saada oireita pienen pienistäkin määristä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kans huomannut että monet kutsuu nykyään tavallista päänsärkyä migreeniksi, ilman mitään diagnooseja.
Jep. Sitten kun kysyy, että onko siihen sulla lääkitystä (kun on kerran kohtauksia monta kertaa viikossa) niin "en oo jaksanu vaivautua hakemaan". Honestly, kuinka moni oikeasti migreenistä kärsivä ei JAKSA VAIVAUTUA hakemaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä vielä rantautunut Suomeen täysillä, mutta ocd eli pakko-oireet. Jos olet pikkutarkka jostain asiasta olet vaan pikkutarkka. Pakko-oireet on jo ihan muuta ja vaikeuttavat elämää, jos esim. kädet pitää pedtä 10 kertaa putkeen kynsiharjalla ennen kuin uskoo niiden olevan riittävän puhtaat.
Sisareni on kärsinyt pakko-oireisesta häiriöstä teini-ikäisestä asti. Hän on hygieniafriikki, eli pesee käsiään jatkuvasti niin usein, että ne ovat verta vuotavan kuivay, ei voi syödä muuten kuin suoraan pakkauksista kertakäyttöaterimilla, koska juuri tiskatut tai tiskikoneesta tulleet astiatkin ovat likaisia, ja käyttää hanskoja kesälläkin. Juuri avautui viime viikonloppuna, kun oli kuullut jonkun sanovan jotakin tyyliin "Mulla on siis niin hirvee OCD, on pakko aina ennen lähtöö käydä kattoo että hella on pois päältä!!!" Ei siinä jos se on oikeasti ongelma, että tyyliin pitää käydä kolme kertaa tarkastamassa, mutta jos se on vain huolellisuutta ja tulipalon pelkoa, niin se ei ole OCD...
Erityisherkkyys, vaikka ei olekaan sairaus, vaan luonteenpiirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!
Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä . Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?
Migreeni on naisilla yleisenpää estrogeenin takia. Minulla on ollut migreeni taipumus murrosiän alusta asti. Isällänikin on migreenk ja äidin puoleisella mummullani.
Eli uskot kaikkia naisia , jotka sanoo , että heillä on migreeni ja ei kuitenkaan mitään lääkitystä siihen?
Sivusta: Migreeniin ei aina ole lääkkeitä. Mulla on migreeni, mutta se on migreenin harvinainen muoto eli ei päänsärkyä, vaan halvausoireita yms. eikä siihen ole lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreeni. Se oli tosi yleistä opiskeluaikana. Jännä juttu, että 20 hlön ryhmästä 15 kärsii migreenistä. What are the odds?!
Jos ei syö kunnolla niin se laukaisee migreenin oireet eli ainakin naisvaltaisilla aloilla yleistä . Vai tunnetteko yhtään miestä jolla olisi migreeni?
Mieheni ja sen veli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Se on varmaan tuntemattomampi, mutta jotkut tuntuvat pitävän kilpirauhassairauksia hysteeristen hullujen muotijuttuna. Se on seurausta munuaistaudistani, josta johtuu myös anemia eli olen lisäksi ferritiinihullu. Sitten minulla on tähän päälle vielä migreeni eli saikutan keksityn tekosyyn varjolla.
oletko siirtolistalla?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Se on varmaan tuntemattomampi, mutta jotkut tuntuvat pitävän kilpirauhassairauksia hysteeristen hullujen muotijuttuna. Se on seurausta munuaistaudistani, josta johtuu myös anemia eli olen lisäksi ferritiinihullu. Sitten minulla on tähän päälle vielä migreeni eli saikutan keksityn tekosyyn varjolla.
Mulla on samat taudit sillä erotuksella, että ei ole anemiaa. Lisäkilpirauhasen liikatoimintaa hoidan ottamalla D3-vitamiinia 60-100mg päiväannoksia vähän aikaa. Sitten kun arvot on paremmat, kesällä otan pari kertaa viikossa 20mg ja talvella joka päivä. Yritän elää suht terveellisesti, mutta olotilat ja terveys tuntuu menevän jonkun epäsäännöllisen rytmin mukaan, josta en vielä ole saanut tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samat taudit sillä erotuksella, että ei ole anemiaa. Lisäkilpirauhasen liikatoimintaa hoidan ottamalla D3-vitamiinia 60-100mg päiväannoksia vähän aikaa. Sitten kun arvot on paremmat, kesällä otan pari kertaa viikossa 20mg ja talvella joka päivä. Yritän elää suht terveellisesti, mutta olotilat ja terveys tuntuu menevän jonkun epäsäännöllisen rytmin mukaan, josta en vielä ole saanut tolkkua.
Mukavaa löytää kohtalontoveri! Itsekin söin D3-vitamiinia, mutta se ei laskenut arvoja tarpeeksi. Nyt aloitin alfakalsidoli-valmisteen käytön. Toivottavasti se auttaa. Onko sinulla kokemuksia siitä? Tästä ei aina tosiaan ota tolkkua. Olotila vaihtelee, mutta yritän huolehtia terveellistä elämäntavoista.
Edellisen viestin kysyjälle vastauksena, että en ole siirtolistalla, koska tautini ei ole vielä niin vaikealla tasolla.
epävakaa, adhd, kakssuuntanen mielialahäiriö :D ja autismi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa löytää kohtalontoveri! Itsekin söin D3-vitamiinia, mutta se ei laskenut arvoja tarpeeksi. Nyt aloitin alfakalsidoli-valmisteen käytön. Toivottavasti se auttaa. Onko sinulla kokemuksia siitä? Tästä ei aina tosiaan ota tolkkua. Olotila vaihtelee, mutta yritän huolehtia terveellistä elämäntavoista.
Edellisen viestin kysyjälle vastauksena, että en ole siirtolistalla, koska tautini ei ole vielä niin vaikealla tasolla.
Ok, jos siirron jälkeen lisäkilpparit vielä pitkään koholla niin kannattaa kuvauttaa. Jos on tullu liikakasvua niin poistavat ne. Ei tarvi turhaa syödä Mimparaa kun se ei oo erityiskorvattava siirron jälkeen.
Ei ole varsinainen sairaus mutta alhainen ferritiini. Voi tehdä olon monella tapaa jopa niin huonoksi, että on työkyvytön. Ikävintä on, että jotkut lääkäritkin pitävät tätä vain muoti-ilmiönä, eivätkä siksi suostu lähettämään labraan. Ja vaikka arvo olisi aivan olematon, rautainfuusioon ei meinaa päästä millään.
Itselläni oli fertitiini muistaakseni 4 vai 5, mutta olo oli ihan normaali. Myös rautainfuusioon laitettiin (julkisella), vaikken itse sitä edes pyytänyt. Järkyttävää, että joillain on aivan karmea olo samoilla arvoilla ja silti ei saa apua - jos siis on edes suostuttu ensin selvittämään ferritiinin tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä monille ihmisille migreeni on synonyymi säännölliselle päänsärylle. Tai pahimmillaan ihan vain päänsärylle.
Astma!
Astmakohtaukseen voi oikeasti kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi. Toisella aurallinen.
Erityisherkkyys kuten joku jo mainitsi. Se on oikeasti todella uuvuttava "kyky", mutta huomionkipeät prinsessat ja mikset prinssitkin pilaavat sen huomionhakuisuudellaan. Harva oikeasti erityisherkkä tekee itsestään numeron.
Bipo - en tunne yhtäkään agressiivista bipota, mutta ihmisten suhtautuminen ko. ihmiseen muuttuu radikaalisti ja pelkää, että toinen käy kimppuun, jos saa selville toisen sairastavan bipo:ta.
Vierailija kirjoitti:
Astma!
Astmakohtaukseen voi oikeasti kuolla.
Näin astmatiikkona on surkuhupaisaa kuunnella, kun rapakuntoiset valittavat astmasta, koska eivät pysy perässäni portaita ylös kävellessää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreeni on naisilla yleisenpää estrogeenin takia. Minulla on ollut migreeni taipumus murrosiän alusta asti. Isällänikin on migreenk ja äidin puoleisella mummullani.
Eli uskot kaikkia naisia , jotka sanoo , että heillä on migreeni ja ei kuitenkaan mitään lääkitystä siihen?
No hei haloo. Olen eri kirjoittaja mutta mulla on kahdenlaista päänsärkyä. Toinen on sellaista johon lenkki ja liikunta ja jumppa auttaa, ja toinen sellaista jossa liikkuminen pahentaa tilannetta ja joka päättyy oksentamisen. Kyllä minä tämän jälkimmäisen lasken migreeniksi vaikka sitä ei ole koskaan diagnosoitu. Nykyään pärjään sen kanssa kun tunnistan oireet ja otan särkylääkkeen ja elämäntilanne on sellainen että voin levätä niin että menee ohi ennen kuin tilanne eskaloituu yrjöämisen asteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Mulla ja isälläni on molemmilla migreeni johon liittyy näköhäiriöitä ja auroja. Hyvää tässä on se, että meillä se päänsärky ei ole niin paha kuin monella muulla kuuluu olevan, ei pistä esim. oksentamaan. Mutta pimeään ja hiljaiseen paikkaan on kyllä pakko päästä tuon iskiessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä vielä rantautunut Suomeen täysillä, mutta ocd eli pakko-oireet. Jos olet pikkutarkka jostain asiasta olet vaan pikkutarkka. Pakko-oireet on jo ihan muuta ja vaikeuttavat elämää, jos esim. kädet pitää pedtä 10 kertaa putkeen kynsiharjalla ennen kuin uskoo niiden olevan riittävän puhtaat.
Minun on pakko aina oven lukitessani tarkistaa että kaikki mahdollinen on mukanani. Jos olisin huomionhakuinen niin varmasti voisin väittää että minulla on ocd. Mutta kun tuo on vain ylivarovaisuutta eikä lähelläkään mitään pakko-oireita.
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Mene pitkän oirelistan kanssa lääkärille, lue rivien välistä olevasi laiska luulosairas läski. Vttu jee.