Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka vänkäät aina siitä että nelikymppiset naiset "pätkäisee" hiuksensa.

Vierailija
23.07.2019 |

Liity facessa ryhmään Olin teini 80-luvulla. Siellä kaikki neli-viisikymppiset naiset esittelee nuoruuden kuviaan, ja tittididiii! Suurella osalla on lyhyet hiukset aika harvalla on pitkät. Eli ei, me nelikymppiset ei olla "pätkäisty" hiuksia iän takia, vaan sen takia että meille se on täysin normaalia. Jostain syystä meidän tyttäret pitää lähes kaikki pitkiä hiuksia, ja usein meidän äideillä oli nuorena pitkät kun oli se hippiaika 70-luvulla, joten meille se on vanhanaikaista muotia. 80-luvulla oli paljon erilaisia kampauksia, nykyään vain se yksi "verhomalli" joka ei todellakaan sovi kaikille vaikka raukat niin kuvittelee.
Tänä modernina aikakautena on outoa että nuoret naiset haluaa pitää pitkiä hiuksia jotka on olleet "kunnollisen naisen merkki" joskus ammoisina aikoina ja pitkiä hiuksia pidetään miesten mieliksi.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selasin äskettäin vanhoja 70-luvun koulukuvia eräältä koululta, ja niissä tyttöjä ja poikia ei juuri erottanut toisistaan! Melkein kaikilla oli joku äidin leikkaaman näköinen potta päässä -kampaus, eivätkä vaatteet ja väritkään olleet kovin sukupuolitettuja. Oi niitä tasa-arvon aikoja!

Vierailija
42/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Omalla lukioluokallani kahdella tytöllä oli pitkät hiukset.

Vain kahdella? Kuulostaa siltä, että lyhyet hiukset ovat siis olleet jonkin sortin ryhmäpaine tuohon aikaan. Vähän niin kuin tuo painostaminen leikkaamaan hiukset lyhyeksi vanhemmalla iällä. Mutta seuraava sukupolvi on suvaitsevampi kuin nuo 80-luvun teinit, jotka haluavat olla samanlaista massaa.

Ja toisin kuin ap väittää, niin kyllähän nykyään monenlaisia kuontaloita löytyy katukuvassa. "Verhohiukset" eivät todellakaan ole se ainut vaihtoehto...

Ei se ollut mikään ryhmäpaine, kyllä myös pitkät hiukset, toki permanentattuna ja isommaksi vielä tupeerattuna tai kreppiraudalla laitetut oli muotia, silloin sai olla minkä pituiset vaan kukin tykkäsi ja kampaukset vaihtui tytöillä joka vuosi. Selasin juuri läpi omat luokkakuvat, niin tosi paljon vaihteli niin että joillain oli kolmannella luokalla lyhyet mutta kuudennelle pitkät ja päinvastoin ja tietysti yläasteella se vaihtelu vaan lisääntyi kun alettiin värjätä ja laittaa permanentteja.

Kukaan ei painosta ketään leikkaamaan hiuksiaan vanhemmalla iällä, se on täyttä puppua. Mun äidillä joka on syntynyt 1954 on pitkät hiukset edelleen ja hänellä on ollut lyhyet vain joskus lapsena olisko yläasteikäisenä, muuten aina vähintään olkapäille asti, kun sanoo ettei hänen kasvoihinsa sovi lyhemmät. Äidillä on paksut ja pitkät hiukset vaikka on jo eläkkeellä, ja varmaan on lopun ikäänsä.

Niin nykyäänkin saa olla. Ihan mene kuule ulos vain, niin näet kyllä naisia eri pituisilla hiuksilla kaikissa ikäryhmissä. Ellei sulla ole kovin valikoiva näkö... 

Jaa ei kukaan painosta leikkaamaan hiuksia vanhemmalla iällä? Kukaan, ikinä, koskaan ole niin tehnyt kenellekään, ja ihan satavarma? :D

Kyllä minä ainakin olen omin korvin kuullut, kun omalle äidilleni on esim. hänen siskonsa tällaista sanonut. Kuulemma myös työpaikalla sai tällaisia kommentteja joiltakin työkavereilta. En näe mitään syytä, miksi äitini valehtelisi asiasta. Enkä näe mitään syytä, miksi muut vanhemmat naiset valehtelisivat samankaltaisista kokemuksistaan. 

Ja moniltahan leikataan viimeistään silloin kun joutuvat hoitokotiin. Vanhat mummut sitten itkevät kun lapsesta asti olleet pitkät hiukset leikataan irti, jotta pesusta ja hiustenhoidosta tulee tehokkaampaa. Kovassa on tuo ajattelu, että ne pitkät hiukset ovat vain miehiä varten ja nainen itse ei niitä pohjimmiltaan halua eikä varsinkaan tarvitse enää vanhana. Samaa potaskaahan tämä aloituskin suoltaa. Rohkeita he, jotka pitävät lyhyitä hiuksia, eivätkä halua miellyttää miehiä. jaadi, jaadi. Tietynlaista painostustahan tuokin on kun haukutaan heitä, joilla on pitkät hiukset vanhahtaviksi hippiaikaan jämähtäneiksi, jotka eivät ole lainkaan "moderneja vahvoja naisia".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kahdella? Kuulostaa siltä, että lyhyet hiukset ovat siis olleet jonkin sortin ryhmäpaine tuohon aikaan. Vähän niin kuin tuo painostaminen leikkaamaan hiukset lyhyeksi vanhemmalla iällä. Mutta seuraava sukupolvi on suvaitsevampi kuin nuo 80-luvun teinit, jotka haluavat olla samanlaista massaa.

Ja toisin kuin ap väittää, niin kyllähän nykyään monenlaisia kuontaloita löytyy katukuvassa. "Verhohiukset" eivät todellakaan ole se ainut vaihtoehto...

Ei se ollut mikään ryhmäpaine, kyllä myös pitkät hiukset, toki permanentattuna ja isommaksi vielä tupeerattuna tai kreppiraudalla laitetut oli muotia, silloin sai olla minkä pituiset vaan kukin tykkäsi ja kampaukset vaihtui tytöillä joka vuosi. Selasin juuri läpi omat luokkakuvat, niin tosi paljon vaihteli niin että joillain oli kolmannella luokalla lyhyet mutta kuudennelle pitkät ja päinvastoin ja tietysti yläasteella se vaihtelu vaan lisääntyi kun alettiin värjätä ja laittaa permanentteja.

Kukaan ei painosta ketään leikkaamaan hiuksiaan vanhemmalla iällä, se on täyttä puppua. Mun äidillä joka on syntynyt 1954 on pitkät hiukset edelleen ja hänellä on ollut lyhyet vain joskus lapsena olisko yläasteikäisenä, muuten aina vähintään olkapäille asti, kun sanoo ettei hänen kasvoihinsa sovi lyhemmät. Äidillä on paksut ja pitkät hiukset vaikka on jo eläkkeellä, ja varmaan on lopun ikäänsä.

Niin nykyäänkin saa olla. Ihan mene kuule ulos vain, niin näet kyllä naisia eri pituisilla hiuksilla kaikissa ikäryhmissä. Ellei sulla ole kovin valikoiva näkö... 

Jaa ei kukaan painosta leikkaamaan hiuksia vanhemmalla iällä? Kukaan, ikinä, koskaan ole niin tehnyt kenellekään, ja ihan satavarma? :D

Kyllä minä ainakin olen omin korvin kuullut, kun omalle äidilleni on esim. hänen siskonsa tällaista sanonut. Kuulemma myös työpaikalla sai tällaisia kommentteja joiltakin työkavereilta. En näe mitään syytä, miksi äitini valehtelisi asiasta. Enkä näe mitään syytä, miksi muut vanhemmat naiset valehtelisivat samankaltaisista kokemuksistaan. 

Ja moniltahan leikataan viimeistään silloin kun joutuvat hoitokotiin. Vanhat mummut sitten itkevät kun lapsesta asti olleet pitkät hiukset leikataan irti, jotta pesusta ja hiustenhoidosta tulee tehokkaampaa. Kovassa on tuo ajattelu, että ne pitkät hiukset ovat vain miehiä varten ja nainen itse ei niitä pohjimmiltaan halua eikä varsinkaan tarvitse enää vanhana. Samaa potaskaahan tämä aloituskin suoltaa. Rohkeita he, jotka pitävät lyhyitä hiuksia, eivätkä halua miellyttää miehiä. jaadi, jaadi. Tietynlaista painostustahan tuokin on kun haukutaan heitä, joilla on pitkät hiukset vanhahtaviksi hippiaikaan jämähtäneiksi, jotka eivät ole lainkaan "moderneja vahvoja naisia".

No onpa hirveää pitkätukkaisten vainoa maailmassa, jossa melkein kaikilla naisilla on nykyään pitkä tukka 😅 En ole koskaan kuullut tuollaisesta painostuksesta IRL. Mummun hiusten leikkaamiseen, jos sellaista on tapahtunut, on epäilemättä ollut hänen terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyvä syy.

Vierailija
44/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katson lapsen nykyistä luokkakuvaa, niin tytöillä on samat housut, pikkuisen variaatioita puserossa ja pitkät suorat hiukset. Ei ihan hirveää variaatiota näy. 80-luvulla oli punkit, hämyt ja fiftarit ja vielä normaalit siihen päälle. Variaatioita löytyi. Hämyt vastasi gootteja. Kokonaan puuttui Koreapop-tyyppiset, mitä tänä päivänä joskus näkee.

Mutta nuoret näkee erot erilailla. Opin sen kun kävin kummitytön kanssa kaupoilla. Minun silmissä samanlaiset farkut näytti hänen silmissään ihan erilaisilta.

Noita erilaisia alakulttuureitahan tulee koko ajan lisää. Niitä nimenomaan on paljon enemmän kuin 80-luvulla! Todellakin taitaa merkki olla omasta vanhuudesta, jos näkee kaikki nuoret toistensa klooneina. Vähän sama kun vanhukset eivät enää erota itseään nuorempien ihmiseten välisiä ikäeroja. Kolmikybänen, kakskybänen, se ja sama. Nuori kuin nuori. 

Vierailija
45/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hipit olivat moderneja: pitkä tukka oli niin naisilla kuin miehilläkin.

Vierailija
46/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns kananpersetukka ja senhän eukot leikkaa siinä keski iän korvilla ja jotkut pöhelöt vieläkin aiemmin.

Vierailija
47/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkautin siinä vaiheessa kun niitä hiuksia oli enemmän lattiakaivossa kuin päässä. Kehuttu on ja ikä arvioitu 10 v nuoremmaksi sen jälkeen.

N49

Vierailija
48/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukset ovat naisen kruunu!

T: Mies

Mikä on miehen kruunu???

Hopeaketun harmaa karvamansetti munan ympärillä.

Kyllä se jotenkin status miehille on, että kumppanilla (naisella) on pitkät hiukset. Oli mikä mahakas plösö vain, mutta jos samanlaisella rouvaplösöllä on pitkät harjakset, niin a vot. Tai tai esim Sukarin Topi, pitäähän Natjallakin olla pitkät (lisäkkeet). Mä uskon että se on naisten oma vahva tahto, joka saa ne katkaisemaan. Vapaus, itsenäisyys, riippumattomuus, helppous. Minä olen nyt enemmän minä, kun mulla on nämä lyhyet. Olivat miehet ihan mitä mieltä tahansa.

Vierailija
49/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin oli joskus 1800-luvulla. Nykyään voi sanoa, että hiukset ovat miesten kruunu, niin paljon kaljuuntuneita kulkee keskuudessamme.

Vierailija
50/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaikana pitääkin olla niin moderni, mikään omassa olemuksessa ei saa viehättää miehiä. Kyllä, minulla on pitkät hiukset, ajelen karvat ja urheilen nåyttääkseni hyvältä myös miesten silmissä, mutta ennenkaikkea koska olen tyytyväinen itseeni näin.

T. parikymppinen

Mutta kun teitä ei erota toisistaan, missä yksilöllisyys? Samat hiukset, samat vaatteet, samat meikit (luojan kiitos ne järkyttävät isot ja paksut kulmakarvat jäi jo pois, mutta ei nuo nykyisetkään ole kivat kun on feikit tai feikin näköiset piirretyt) kaikki nuoret naiset on kuin klooneja.

Vähän kans naurattaa nämä kloonit. Jotenkin ressukkatyyppisiä. Missä punkkaritytöt?

Some sekoittaa nykytytön pään.

Vierailija
51/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä nainen haluaa miellyttää - biologiaa. Eihän muuten nuoretkaan esittelisi trikoopyllyjään ja ottaisi hiusten pidennyksiä.

Vierailija
52/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on miehen kruunu???

Hopeaketun harmaa karvamansetti munan ympärillä.

Kyllä se jotenkin status miehille on, että kumppanilla (naisella) on pitkät hiukset. Oli mikä mahakas plösö vain, mutta jos samanlaisella rouvaplösöllä on pitkät harjakset, niin a vot. Tai tai esim Sukarin Topi, pitäähän Natjallakin olla pitkät (lisäkkeet). Mä uskon että se on naisten oma vahva tahto, joka saa ne katkaisemaan. Vapaus, itsenäisyys, riippumattomuus, helppous. Minä olen nyt enemmän minä, kun mulla on nämä lyhyet. Olivat miehet ihan mitä mieltä tahansa.

Jumalauta, että on ylimielistä ja itseriittoista sepustusta. Ai minä en ole oma itseni, koska minulla on pitkät hiukset? Olen vain jokin koriste miehille? Pidän itselläni pitkiä hiuksia, koska MINÄ pidän niistä. Rakastan sitä miltä hiukseni tuntuvat ja näyttävät, ne ovat paksut ja elinvoimaiset. On ihanaa pitää niitä auki ja tuntea tuulen tuivertavan hiuksissa. On myös ihanaa tehdä kauniita kampauksia, vaikkapa erilaisia lettejä. Minulla ei ole mitään ongelmaa siinä, että sinä koet itsesi kauniiksi (tai omaksi itseksesi) lyhyillä hiuksilla, miksi sinulla tuntuu olevan tarve lytätä pitkähiuksisia?

Vierailija
53/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa hirveää pitkätukkaisten vainoa maailmassa, jossa melkein kaikilla naisilla on nykyään pitkä tukka 😅 En ole koskaan kuullut tuollaisesta painostuksesta IRL. Mummun hiusten leikkaamiseen, jos sellaista on tapahtunut, on epäilemättä ollut hänen terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyvä syy.

Tehokkuuteen liittyvä syy. Iäkkään vanhuksen hyvinvointia ei todellakaan edistä se, että häneltä riistetään sellainen ulkonäöllinen asia tehokkuussyistä, joka on muodostunut olennaiseksi osaksi hänen identiteettiään ja joka edelleen toisi hänelle iloa ja mielihyvää. 

Vierailija
54/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyaikana pitääkin olla niin moderni, mikään omassa olemuksessa ei saa viehättää miehiä. Kyllä, minulla on pitkät hiukset, ajelen karvat ja urheilen nåyttääkseni hyvältä myös miesten silmissä, mutta ennenkaikkea koska olen tyytyväinen itseeni näin.

T. parikymppinen

👍

Äläkä välitä tämän palstan katkerien akkojen peukutuksista ja kommenteista. T: Mies

Vierailija
55/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kaikkia aloituksia joissa mainitaan sana "tittididii" <3<3<3

Vierailija
56/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin oli joskus 1800-luvulla. Nykyään voi sanoa, että hiukset ovat miesten kruunu, niin paljon kaljuuntuneita kulkee keskuudessamme.

Ei vaan naisella kuuluu olla pitkät, kauniit ja hoidetut hiukset, koska miehet tykkäävät sellaisista. T: Mies

Niin. Ja miehellä kuuluu olla paksut, lainehtivat hiukset, koska naiset eivät pidä kaljuista.

Vierailija
57/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukset ovat myös miehen kruunu. Pakeneva hiusraja ei kaunista ketään.

Vierailija
58/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kai iästä riipu vaan hiusten laadusta. Jos on ohuet hiukset, näyttää paremmilta lyhyenä, jos on paksut hiukset, pitkätkin ovat kauniit, iästä riippumatta.

Minulla on paksu tukka, yksi hius lasimaisen paksu. Pitkään minulla on ollut polkka tai lyhyehköt hiukset. Jotenkin on tuntunut, että hiukset ovat roikkuvat ja painavat pitkinä.

Tätä ketjua lukiessa mietin, että pitäisiköhän kasvattaa pitemmät hiukset, kun hiukset ovat vielä paksut.

Vierailija
59/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkiä hiuksia pidän mielelläni kiinni usein. Onko lettikampaukset ja nutturat mummomaisia nelikymppisellä? Kertokaahan.

Vierailija
60/117 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kai iästä riipu vaan hiusten laadusta. Jos on ohuet hiukset, näyttää paremmilta lyhyenä, jos on paksut hiukset, pitkätkin ovat kauniit, iästä riippumatta.

Minulla on paksu tukka, yksi hius lasimaisen paksu. Pitkään minulla on ollut polkka tai lyhyehköt hiukset. Jotenkin on tuntunut, että hiukset ovat roikkuvat ja painavat pitkinä.

Tätä ketjua lukiessa mietin, että pitäisiköhän kasvattaa pitemmät hiukset, kun hiukset ovat vielä paksut.

Tee niin. Minäkin kokeilin 4 vuotta kasvattaa pitkiä, en onnistunut siinä. Ikä heikensi jo hiusten laatua. Jos sulla hiusaines hyvää, hyödynnä se ja kasvata. Saat kokea sen ilon ja ylpeyden pitkistä hiuksista.

Kaikkea aikansa. Minä puolestani olen jo tyytyväinen omaan polkkaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi