Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistaako teidän miehet (tai veljet tms?) peruskukkia? Esim. ruusun?

Vierailija
23.07.2019 |

Erottaako teidän miehet ruusun ja tulppaanin ja osaako nimetä ne? Entä tunnistaako lupiinin ja maitohorsman ja osaako nimetä ne? Tai muut sellaiset yleiset "peruskukat" kuten vaikka auringonkukka ja päivänkakkara?
Kysyn, koska minulle selvisi aamulla, että korkeasti koulutettu, periaatteessa älykäs mieheni ei tunnista ihan tavallisia kukkia oikein. Hän ei esim. tunnista lupiinia.

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan ruusun ja päivänkakkaran tunnistaa, vaikka kauhean innostunut kasveista ei olekaan. Sen sijaan hyönteiset tuntee ja erottaa paljon minua paremmin, itse tunnistan lähinnä ampiaisen, leppäkertun ja hämähäkin.

Vierailija
62/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni toi minulle kerran yllätyskukan kukkakaupasta ja sanoi innoissaan, että "ostin sinulle tällaisen päivänkakkaran ole hyvä". Kiitin ja olin innoissani myös, mutta en raaskinut sanoa, että se on gerbera :) .

Mutta miehen puolustukseksi kai voisin tässä kysäistä, että eikös päivänkakkara ja gerbera ole aika samannäköisiä? Tai ainakin joku kukka on tosi samannäköinen päivänkakkaran kanssa! Paljon pitkähköjä, valkoisia terälehtiä, keltainen "pallomainen" keskus? Ainoa millä erotan on että päivänkakkara on vain kukka, gerbera voi kai olla pieni puu (tai joskus ainakin näin jonkun pihassa sellaisen pienen puun jonka kukat näytti päivänkakkaroilta..? Oletin, että tuo on sitten varmaan gerbera?)

Sinä tarkoitat varmaan markettaa. Sitä saa rungollisena.

Tai krysanteemia, sitä saa leikkokukkana tai ruukussa. Osa lajikkeista on hyvin paljon päivänkakkaran näköisiä, osa kerrottukukkaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän edes tiedä harakan, variksen ja naakan eroa tai voikukan ja auringonkukan.

Vierailija
64/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa kyllä kukkia ja kasveja. Tunnistaa myös sieniä metsässä.

Vierailija
65/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mies on biologi, eli joo :D Mutta kyllä korkeakoulun käynyt isänikin osasi, samoin oma isänsä joka oli sähkömies.

Vierailija
66/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan aika tunnistaa kukkia, mutta lintujen tunnistamiessa on vaikeuksia.  Mies.

Vierailija
67/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusun tunnistanee, mutta siinä se. Ei tunnista oikein mitään kasveja tai puita. Kaikkia vihanneksiakaan ei tunnista. Ei kuulemma koulussa opetettu 😆

Vierailija
68/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnistaa aika paljon kukkia ja muitakin kasveja, jopa heiniä tuntee lajeittain. ruusuista tunnistaa myös eri ryhmiä toisistaan, kuten kurtturuusut, pimpinellat, luonnonruusut ja neidonruusut.

Vierailija
69/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih hih

Vierailija
70/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa ainakin nuo, jotka aloituksessa lueteltiin. Varmaan valkovuokon myös tunnistaa kun on kuulemma lapsena niitä äidilleen kerännyt. 

Vierailija
71/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tunnista minäkään kuin tavallisemmat (tyyliin voikukka, ruusu ja kielo), vaikka olen nainen :D

Vierailija
72/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa hyvin sekä kasvit että hyönteiset ja linnut. Perheessä se kuului yleissivistykseen, kuten minunkin perheessäni. Ja lisäksi on etevä purjehtija, meloja, kokki ja rakastaja, tekee kauniita puutöitäkin.

Voin hyvin kuvitella, ettei jonkun keskikaljasakin vesa opi tunnistamaan edes voikukkaa.

Vierailija
73/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa. Just "pakotin" teinit haistamaan tosi hyvän tuoksuista ruusua. Kaveri ihmetteli miksi ja sanoin sivisttäväni lapsia. Hänen mielestään se ei ole sivistystä. Mutta lapset ovat itse sanoneet, että heillä on paljon parempi yleistietänys ansiosta kuin kavereillaan. Johtuu varmaan siitä, että koko ajan selitän asioita ja tapahtumia. Lapseni teinikaverit meni vapaaehtoisesti uteliaisuuttaan perässä haistamaan ruusua ja ihmettelivät sen tuoksua. Kukaan ei ollut haistanut ruusua aikaisemmin.

Vierailija
74/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tunnistanut ainakaan valkovuokkoa tai narsissia. Luuli että sinivuokko tarkoittaa vain poliisia.

Hävettää.

Vierailija
75/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnista eikä sitä kiinnosta pätkääkään. On tietotekniikan DI.

Ihan kuin tietotekniikan diplomi-insinöörillä ei voisi olla normaalia yleissivistystä? 

Omanikin on DI, mutta ihan suvereenisti hänen kanssaan voi keskustella kukista. Osaa tarvittaessa myös ruusuja tuoda. 

Voihan niillä olla, oma mieheni vaan ei kuulu niihin joilla olisi. Eikä se minua haittaa. Minusta on sympaattista että hän sitten taas tietää valtavasti monista muista asioista jotka häntä kiinnostaa. Hän osaa puhua klingonin kieltä, tietää paljon kvanttiteoriasta, ja jos mikropiirien ja prosessorien tekniikkaan päästään niin tietoa ja innostusta löytyy valtavasti. 

Minusta se on jonkin asteista tyhmyyttä, että tietää vain asioista jotka kiinnostavat itseä, ja muille asioille viittaa kintaalla. -eri

Vierailija
76/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä tunnistaa, on puutarhuri. 

Vierailija
77/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnista kuin ruusun. Orvokki on jo liian vaikea.

Ei kyllä tunnista esim västäräkkiä tai harakkaakaan. Veikkasi MOLEMPIA varikseksi.

Tätä itsekin ihmettelen kun kaupunkilaistyttönäkin tunnen peruslinnut, mutta mun äidin miespuolinen serkku, joka on maalta kotoisin, ei erota harakkaa variksesta.

Vierailija
78/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaalia miehelle. Ei kannata huolestua. Miehet osaavat työnsä ja harrastuksensa erittäin hyvin ja laaja-alaisesti mutta eivät paljon muuta. Naiset taas ovat yleissivistyksen mestareita mutta eivät oikein osaa syvällisesti erikoistua mihinkään.

Olet väärässä. Nykyäänhän naiset nimenomaan opiskelevat pidemmälle eli erikoistuvat syvällisesti johonkin alaan. Hänellä on sitten hallussa se yleistieto että oman alan erikoisosaaminen.

Vierailija
79/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tunnistaisi ehkä max. 10 peruskukkaa. Ehkä jopa vain 5. Korkeasti koulutettu, mutta ei mitään kiinnostusta kasveihin. Isäni ja molemmat veljeni tunnistavat paljon enemmän kukkia ja kasveja kuin minä (toinen veljistäni on puutarhuri, isäni metsuri ja toinen veli vain muuten hyvä yleistiedossa).

Vierailija
80/139 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuuluu ihan kaikkien yleissivistykseen Suomen yleisempien kukkien/puiden/lintujen tunnistaminen. Jos joku ei osaa, pidän häntä junttina.

PS. Niitä voi myös opetella tunnistamaan myös aikuisena, jos kouluaikaiset/vanhempien opit ovat päässeet unohtumaan.

Ennen vanhaan piti koulussa tehdä kasvikansiot. Kesälomalla joutui keräilemään ja kuivattamaan kasveja kansioonsa. Siinä sitä oppi väkisin.

Näin kertoi mun äit, joka tunnisti mm. tädykkeet. Minä taas en.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä