Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistaako teidän miehet (tai veljet tms?) peruskukkia? Esim. ruusun?

Vierailija
23.07.2019 |

Erottaako teidän miehet ruusun ja tulppaanin ja osaako nimetä ne? Entä tunnistaako lupiinin ja maitohorsman ja osaako nimetä ne? Tai muut sellaiset yleiset "peruskukat" kuten vaikka auringonkukka ja päivänkakkara?
Kysyn, koska minulle selvisi aamulla, että korkeasti koulutettu, periaatteessa älykäs mieheni ei tunnista ihan tavallisia kukkia oikein. Hän ei esim. tunnista lupiinia.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä näillä tiedoilla muka oikeasti tekee?

Erottaako aloittaja erilaisia työkaluja? Jos ei , niin aloittaja on juntti! 

En ole ap, mutta luonnonkukkien ja lintujen lisäksi erotan kyllä erilaisia työkaluja aika hyvin. Minä nimittäin luen yleissivistykseen kasvien tunnistamisen lisäksi myös työkalujen ja tarvekalujen tunnistamisen. On hyvä osata erottaa vasara kirveestä ja meisseli kolvista. Tunnistatko itse keittiön työkaluja? Erotatko etanapannun munakennosta? tai pariisinperunaraudan jäätelökauhasta?

Vierailija
102/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeltä poliisit haki kukat pois, veli puollustautui sanoi ettei tunne kasveja, ei auttanut sai tuomion kukkakaupasta. Että kyllä ne kasvit kantsii opetella tunnistamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mieheni tunnistaa persuruusun, eli kapakkikukkasen ;) eli meitin.

Lähes sama. Mies tunnisti minut, pubiruusun ja poimi pois kuleksimasta. Nyt olen rentun ruusu.

Vierailija
104/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksäni toi minulle kerran yllätyskukan kukkakaupasta ja sanoi innoissaan, että "ostin sinulle tällaisen päivänkakkaran ole hyvä". Kiitin ja olin innoissani myös, mutta en raaskinut sanoa, että se on gerbera :) .

Vanha ketju, mutta mielestäni tuo osoitti positiivisesti, että mies tunnisti päivänkakkaran tyyppisen kukan. Hän ei sekoittanut sitä tulppaaniin tai ruusuun, joiden muoto on ihan erilainen. 

Vierailija
105/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän insinööri? Kysyy kukat tunnistava mies.

Tuskinpa se vaikuttaa asiaan. Minun isäni on insinööri ja samaan aikaan erittäin innokas kasviharrastaja.

En tunne ketään miestä, joka EI tunnistaisi tavanomaisempia kukkia, perhosia jne.

Yhden naisen olen tuntenut, joka ei tunnistanut suruvaippaa. Vähän hämmensi.

Vierailija
106/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veljeni  -DI jos sillä tiedolla joku jotain tekee -  on luontoihminen ja jo lapsesta kulki tutkimassa luontoa.  Tuntee linnut ja kasvit ja eläinten jäljet.

Omat lapsensa on opettanut kunnioittamaan ja rakastamaan luontoa.  Miksi mies ei voisi olla kiinnostunut näistä?

On matemaattisesti lahjakas, lähes nero josta on tunnustustakin tullut. 

Taas joku typerä stereotypia että mies ajattelee vain mu-aansa ja ryyppää ja piereskelee. Se on aito mies. Sen kaltaista en miehenä edes pidä.

Vierailija
107/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen luonnonkasvit hyvin, koska oppikoulussa kasvien keräily kuului opetusohjelmaan M68v :D

Vierailija
108/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei. Ainoastaan jalkojen välissä olevan kukkasen..joka sekin on jotain :/

Vierailija
109/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen luonnonkasvit hyvin, koska oppikoulussa kasvien keräily kuului opetusohjelmaan M68v :D

Jossain vaiheessa kasvien keräily loppui, koska minun ikäluokkani ei kerännyt niitä. Vuotta vanhemman mieheni kasvikansio on tallella vieläkin.

Ja omat lapseni keräsivät kyllä, tosin paljon vähemmän.

N66v

Vierailija
110/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vxtun persukukkia? Mene hoitoon jo persupsykooseinesi.

Vierailija
111/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintojeni mukaan vanhempi polvi osaa kasvit hyvin, nuorempi ei. Miehiä ei kiinnosta. Toisaalta näkeehän sen Haluatko miljonääriksi -ohjelmastakin, myös naisista, että yllättävän moni ihminen ei muista koulussa opetettuja asioita. Itse olen varmaan vähän vammainen, sillä kaikki koulussa opittu on jäänyt mieleen, jopa maakuntalaulujen ja virsien sanat. Osaan kaikki säkeistöt ja kasvien osalta tietysti tiedän edelleen, mitkä niistä oli uhanalaisia 80-luvulla.

Vierailija
112/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana kauan sitten seuruselun alussa mies toi kaksi kertaa peräkkäin punaisia neilikoita. Jossain vaiheessa en malttanut kysyä että tiedäthän että neilikat ovat ennemminkin hautajais- kuin rakkaus kukkia. Mies oli ihan ihmeissään, kertoi sanoneensa kukkakioskin tytölle (sellaisia oli vielä siihen aikaan)ja osoittaneensa sormella , että ottaisin noita punaisia ruusuja. Joko molemmat olivat pölvästejä tai sitten kukkakioskin tyttö halusi testailla..Näytin sitten kerran kaupassa miltä ruusut näyttää, sen jälkeen oppi erottamaan ainakin kaksi eri kukkalajiketta. Ero ei tullut näistä syistä, mutta hyvä että oppi meni perille. Ihan fiksu mies muuten.

Neilikat ei nykypäivänä ole enää vain hautajaiskukkia, jos on koskaan olleetkaan. Ne ovat ihania, ja niitä saa useimmissa eri väreissä kuin ruusuja. Hautajaiskukkina niitä on pidetty vaan käytännön syistä, koska ne kestävät haudalla pisimpään hyvännäköisinä.

En ymmärrä tuota ruusun pitämistä sinä "oikeana" kukkana, joka rakastetulle tuodaan. Maaseudulla kukkakaupoissa ei tietysti paljon muuta valikoimaa ole, mutta kaupungeissa on. Itse pidän freesioista, leikkosyreeneistä ja anemoneista enemmän kuin ruususta, joka perinteinen ja siksi vähän tylsä.

Vierailija
113/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että en kyllä itsekään tunnista kovin montaa. ruusu ja tulppaani menee, samoin päivänkakkara ja auringon kukka. Muut menee jo arvailun puolelle. Taitaa puoliso tunnistaa yhtä "hyvin" kukat😄

Vierailija
114/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mua on hävettänyt, kun sekoitan ruusubegonian ja pelargonian.

Vierailija
115/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnista montaakaan. Ehkä ruusu, tulppaani, orvokki, påivänkakkara, apila, maitohorsma. Toi minulle siraalaan esikoisen syntyessä jonkun ruukkukasvin, olisikohan ollut joku begonia :) On teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa opiskellut DI.

Vierailija
116/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ja kaikki neljä lastani (iät 17-27 vuotta) tunnistavat yleisimmät puutarhakasvit sekä luonnonkukat. Johtuen siitä että meillä iso puutarha mitä hoidamme koko perhe ( tai siis nuorethan asuu nykyään  jo omillaan). Kaikilla lomamatkoilla pysähdyille kasvitieteellisissä sekä kaupunginpuistoissa.

Kaikki tunnistavat myös hyötykasvit ja yrtit koska niitä kerätään sekä avomaalta että omasta kasvihuoneesta sesongilla ruuanlaittoon

Kaikki lapset myös keräsivät kasvion koulussa. Minä ja mieheni sitä emme tehneet ( 70 - luvulla syntyneet)

Vierailija
117/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnista luonnonkukkia, kukkapenkinkukkia, puita, pensaita, hyötykasveja ei juuri mitään. Toissakesänä veteli ruohonleikkurilla mun istutuksien ja kukkien yli..

Vierailija
118/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta näyttää tietävän kaikki luonnon ja puutarhan hyötykasvit, myös "muinaisparannuskeinot" luonnon antimin. Niin tyypillistä hänelle, jos asiasta on pelkkää iloa eikä suoranaista hyötyä, ei kiinnosta sitten mikään.

Vierailija
119/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän freesioista, leikkosyreeneistä ja anemoneista enemmän kuin ruususta, joka perinteinen ja siksi vähän tylsä.

Aika tylsä ajattelutapa.

Vierailija
120/139 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuuluu ihan kaikkien yleissivistykseen Suomen yleisempien kukkien/puiden/lintujen tunnistaminen. Jos joku ei osaa, pidän häntä junttina.

PS. Niitä voi myös opetella tunnistamaan myös aikuisena, jos kouluaikaiset/vanhempien opit ovat päässeet unohtumaan.

Ennen vanhaan piti koulussa tehdä kasvikansiot. Kesälomalla joutui keräilemään ja kuivattamaan kasveja kansioonsa. Siinä sitä oppi väkisin.

Näin kertoi mun äit, joka tunnisti mm. tädykkeet. Minä taas en.

Kyllä ihan tänä päivänäkin pitää kasvikansio tehdä yläkoulussa. Sen saa tehdä ihan vanhan ajan malliin (= kuivattaa ja liimata kasvit vihkoon) tai nykyaikaisesti ottaa kuvat kännykkään kasveista ja tehdä powepoint.

Tuossa on ollut kohtuullisen iso väli jolloin niitä ei tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi