Tunnistaako teidän miehet (tai veljet tms?) peruskukkia? Esim. ruusun?
Erottaako teidän miehet ruusun ja tulppaanin ja osaako nimetä ne? Entä tunnistaako lupiinin ja maitohorsman ja osaako nimetä ne? Tai muut sellaiset yleiset "peruskukat" kuten vaikka auringonkukka ja päivänkakkara?
Kysyn, koska minulle selvisi aamulla, että korkeasti koulutettu, periaatteessa älykäs mieheni ei tunnista ihan tavallisia kukkia oikein. Hän ei esim. tunnista lupiinia.
Kommentit (139)
Mun mielestä kuuluu ihan kaikkien yleissivistykseen Suomen yleisempien kukkien/puiden/lintujen tunnistaminen. Jos joku ei osaa, pidän häntä junttina.
PS. Niitä voi myös opetella tunnistamaan myös aikuisena, jos kouluaikaiset/vanhempien opit ovat päässeet unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuuluu ihan kaikkien yleissivistykseen Suomen yleisempien kukkien/puiden/lintujen tunnistaminen. Jos joku ei osaa, pidän häntä junttina.
PS. Niitä voi myös opetella tunnistamaan myös aikuisena, jos kouluaikaiset/vanhempien opit ovat päässeet unohtumaan.
Miksi? Jos ei vaan tippaakaan kiinnosta. Kumma tämä ihmisten tapa kuvitella että omat mielenkiinnon kohteet ovat jotain yleissivistyksen mittareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. Niitä voi myös opetella tunnistamaan myös aikuisena, jos kouluaikaiset/vanhempien opit ovat päässeet unohtumaan.Miksi? Jos ei vaan tippaakaan kiinnosta. Kumma tämä ihmisten tapa kuvitella että omat mielenkiinnon kohteet ovat jotain yleissivistyksen mittareita.
Ei vaan tarkoittaa ihan kaikenlaisia asioita. Ylessivistykseen kuuluu myös esim. Suomen politiikan tunteminen. Itse en pidä politiikasta yhtään, mutta haluan silti ymmärtää sitä ja olla tietoinen mitä tapahtuu.
Mies tunnistaa kyllä nämä peruskukat kuten voikukan, ruusun ja lupiini jne. Mutta jo metsäkurjenpolvi ja leskenlehti ovat mahdottomia. Samoin linnuista joitakin, ja osaa jaaritella viidestä varislintulajista ja 30 vuoden jälkeenkin hänelle on aina suuri hämmästyksen aihe, kun näkee naakkoja minun kotipaikkakunnallani. (Edelleenkään en tiedä, miksi se on hänestä niin outoa)
Lapsista kaksi poikaa tunnistaa ehkä sen voikukan ja maitohorsman, vaikka olen kyllä yrittänyt opettaa. Lintuja tunnistavat paremmin, varsinkin erilaisia vesilintuja. Tytär hallitsee luonnonkukat jopa niin, että hänen luetelleensa niitä bussin ikkunasta, lähellä istuva nainen ihan ihmetteli, miten teini voi osata niin paljon kukkia.
Isäni on puutarhuri tunnistaa enemmän kukkia kun keskiverto nainen, veljet kasvanut puutarhalla sama homma 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnista eikä sitä kiinnosta pätkääkään. On tietotekniikan DI.
Ihan kuin tietotekniikan diplomi-insinöörillä ei voisi olla normaalia yleissivistystä?
Omanikin on DI, mutta ihan suvereenisti hänen kanssaan voi keskustella kukista. Osaa tarvittaessa myös ruusuja tuoda.
Voihan niillä olla, oma mieheni vaan ei kuulu niihin joilla olisi. Eikä se minua haittaa. Minusta on sympaattista että hän sitten taas tietää valtavasti monista muista asioista jotka häntä kiinnostaa. Hän osaa puhua klingonin kieltä, tietää paljon kvanttiteoriasta, ja jos mikropiirien ja prosessorien tekniikkaan päästään niin tietoa ja innostusta löytyy valtavasti.
Kaikkia ei vaan kiinnosta kukat joten ei ihme jos ei tiedä jotain ala-asteella opetettuja kukkia. Miehesi ei ole retardi vaikka jotkut haluavat heti syöksyä ja haukkua miestäsi.
Apila pihalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tunnistaa. Oman pihan harvinaisemmat kasvit tunnistaa myös.
Meillä ei ole koskaan ollut omaa pihaa eikä mökkiä (eikä miehellä lapsenakaan ole ollut), joten hän ei varmaan mieti kukkia usein, mutta luulin, että peruskukat opetetaan koulussa kuitenkin. Ap
Varmaan monet unohtaa paljon koulussa opetettuja juttuja. Kuinkahan moni osaisi nimetä kartalta Euroopan suuret joet?
Ero on vain siinä, että ne 'Euroopan suuret joet' eivät välttämättä oppilaalle ole kuin nimiä jotka olisi osattava kartalla yhdistää oikeisiin sinisiin viivoihin, eivätkä ne muuten aluksi hahmotukaan, mutta että se päivänkakkara tai lupiini tai ruusupensas kasvaa siellä han kotitien varressa....
Totta, mutta jos ne kotitien varressa kasvavat rehut ei kiinnosta, niin ei niihin kiinnitä edes sen kummemmin huomiota. Saatika sitten, että jäisi pähkäilemään, että mikähän tuokin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. Niitä voi myös opetella tunnistamaan myös aikuisena, jos kouluaikaiset/vanhempien opit ovat päässeet unohtumaan.Miksi? Jos ei vaan tippaakaan kiinnosta. Kumma tämä ihmisten tapa kuvitella että omat mielenkiinnon kohteet ovat jotain yleissivistyksen mittareita.
Ei vaan tarkoittaa ihan kaikenlaisia asioita. Ylessivistykseen kuuluu myös esim. Suomen politiikan tunteminen. Itse en pidä politiikasta yhtään, mutta haluan silti ymmärtää sitä ja olla tietoinen mitä tapahtuu.
Politiikka vaikuttaa jokaisen kansalaisen elämään, ja jokainen täysi-ikäinen voi vaikuttaa politiikkaan äänestämällä. Sillä, mikä on jonkin ojanpientareella kasvavan kasvin nimi, ei ole minkäänlaista vaikutusta ihmisen elämään, ja jos ihminen ei tee puutarha- yms hommia, ei ko. ihmisellä ole minkäänlaista vaikutusta niihin kasveihin. Toisinsanoen, politiikan ja kukkien tuntemuksella on aika iso ero merkittävyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Politiikka vaikuttaa jokaisen kansalaisen elämään, ja jokainen täysi-ikäinen voi vaikuttaa politiikkaan äänestämällä. Sillä, mikä on jonkin ojanpientareella kasvavan kasvin nimi, ei ole minkäänlaista vaikutusta ihmisen elämään, ja jos ihminen ei tee puutarha- yms hommia, ei ko. ihmisellä ole minkäänlaista vaikutusta niihin kasveihin. Toisinsanoen, politiikan ja kukkien tuntemuksella on aika iso ero merkittävyydessä.
En puhu merkittävyydestä vaan yleissivistyksestä. Minä luokittelen sinut juntiksi, jos et yleisimpiä kasveja tunne. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy joku vammainen tynnyrissä kasvanut olla, jos ei peruskukkia tunnista. Yhtä lailla kuin tunnistavat männyn, kuusen, koivun ja muutaman muunkin, niin tunnistavat peruskukat. Tulevathan nämä normaalissa elämänkulussa esiin.
Yhdellä pojalla on erityistuntemustakin, koska puolisonsa on kasvitieteilijä :)
Ei tarvitse vammainen ja vähä-älyinen olla, jos on kauan asunut suurkaupungissa, jossa paljon asfalttia, niin siellä ei vain kasveja ole.
Ja vaikka olisikin koulussa opetellut kasvit, ne unohtuvat kun "muistilokerikkoon" tulee muuta mielenkiintoista asioita.
Ja Suomessakin kasvillisuus on muuttunut valtavasti, toisen kukat kadonneet ja uusia tulee lisää.
Nykyään saa etsimällä etsiä esim. kissankäpälää tai vanamoa. Eikä kissankelloakaan ole kuin pakoin, kun harakankellot ovat vallanneet alueet.
Kaupungeissa on paljon enemmän istutettuja kukkia puistoissa ja katujen vierillä kuin maaseudulla. Lisäksi kaupungeissa on usein kasvitieteellisiä puutarhoja, Helsingissä myös kirsikkapuistoja, alppiruusupuistoja. Kyllä nämä kuuluvat paitsi koulusivistykseen, myös yleissivistykseen. Myös populaarikulttuurissa ja muussakin on erilaiset kasvit esillä, vaikka unikko-kuosi, "tiellä, jonka varrella kasvaa villejä LUPIINEJA", kokoomus = ruiskukka, horsma rentunruusu, terijoen salava...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun karahtaa siihen jättibalsamiin, niin sitten ehkä voi ajatella, että olisi voinut kasveja tunnistaa...
Tunnistaa nää luonnonvaraiset kukat ja muut kasvit, mut kukkapenkistä tunnistaa kukat yhtä huonosti ku minä ite :'D
Nuorempana kauan sitten seuruselun alussa mies toi kaksi kertaa peräkkäin punaisia neilikoita. Jossain vaiheessa en malttanut kysyä että tiedäthän että neilikat ovat ennemminkin hautajais- kuin rakkaus kukkia. Mies oli ihan ihmeissään, kertoi sanoneensa kukkakioskin tytölle (sellaisia oli vielä siihen aikaan)ja osoittaneensa sormella , että ottaisin noita punaisia ruusuja. Joko molemmat olivat pölvästejä tai sitten kukkakioskin tyttö halusi testailla..Näytin sitten kerran kaupassa miltä ruusut näyttää, sen jälkeen oppi erottamaan ainakin kaksi eri kukkalajiketta. Ero ei tullut näistä syistä, mutta hyvä että oppi meni perille. Ihan fiksu mies muuten.
Vierailija kirjoitti:
Eksäni toi minulle kerran yllätyskukan kukkakaupasta ja sanoi innoissaan, että "ostin sinulle tällaisen päivänkakkaran ole hyvä". Kiitin ja olin innoissani myös, mutta en raaskinut sanoa, että se on gerbera :) .
Mutta miehen puolustukseksi kai voisin tässä kysäistä, että eikös päivänkakkara ja gerbera ole aika samannäköisiä? Tai ainakin joku kukka on tosi samannäköinen päivänkakkaran kanssa! Paljon pitkähköjä, valkoisia terälehtiä, keltainen "pallomainen" keskus? Ainoa millä erotan on että päivänkakkara on vain kukka, gerbera voi kai olla pieni puu (tai joskus ainakin näin jonkun pihassa sellaisen pienen puun jonka kukat näytti päivänkakkaroilta..? Oletin, että tuo on sitten varmaan gerbera?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksäni toi minulle kerran yllätyskukan kukkakaupasta ja sanoi innoissaan, että "ostin sinulle tällaisen päivänkakkaran ole hyvä". Kiitin ja olin innoissani myös, mutta en raaskinut sanoa, että se on gerbera :) .
Mutta miehen puolustukseksi kai voisin tässä kysäistä, että eikös päivänkakkara ja gerbera ole aika samannäköisiä? Tai ainakin joku kukka on tosi samannäköinen päivänkakkaran kanssa! Paljon pitkähköjä, valkoisia terälehtiä, keltainen "pallomainen" keskus? Ainoa millä erotan on että päivänkakkara on vain kukka, gerbera voi kai olla pieni puu (tai joskus ainakin näin jonkun pihassa sellaisen pienen puun jonka kukat näytti päivänkakkaroilta..? Oletin, että tuo on sitten varmaan gerbera?)
Sinä tarkoitat varmaan markettaa. Sitä saa rungollisena.
Biologian opettajana opettaa kukat ja kasvit niin suomeksi kuin latinaksi myös minulle, humanistille.
Minua kiinnostaisi tuntea paremmin syötäväksi kelpaavat luonnonkasvit.
Oma suosikkini on voikukka, jonka lehdet ovat mainiota salaattiainesta ja uskallan rohkeasti poimia ja syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tarkoitat varmaan markettaa. Sitä saa rungollisena.
Tässä kohtaa en voi sanoa arvauksen menneen edes metsään... Siellä todennäköisesti tunnistettaisiin enemmän kukkia kuin mitä minä tunnistan. :D
Mun mies on fysiikan tohtori, maalta kotoisin eikä tunnista oikeastaan mitään kukkia tai kasveja :D Ruusun, pihlajan, kuusen ja männyn ehkä. Ei taida kiinnostaa. Itse tunnistan paljon enemmän, ja lintuja myös. Eläimistä kyllä muuten tykkää.