Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia vanhemmat antaa lapsen kirkua kaupassa?

tinnituksen helvetissä
22.07.2019 |

Tänään Myyrmäen Cittarissa joku taas antoi lapsen kiljua niin että pää räjähti ja tinnitus laulaa hyvä jos vain kaksi seuraava vuorokautta. Miksi ei aikuinen ihminen osaa laittaa käden kiljujan suun eteen ettei muut siitä kärsis? Oisko aikuisen, joka ei osaa toimia lapsen kanssa, syytä olla hankkimatta niitä huollettavia. Lapsi ei voi tietää että hän tekee väärin jos aikuinen ei edes sano mitään. Jä tässä tapauksessa olis riittänyt että se saakelin "aikuinen" olis ottanut huomioon muut kanssaihmiset ja laittanut käden lapsen kiljunnan eteen ja vaimentanut sen äänen vähemmän tappavaksi. Ja minä en ollut edes lähellä silti nyt tappomigreeni ja vinkunaa korvissa. Eli ei sitten nukuta muutamana yönä. Ja koska tää tekee minut hulluksi niin voi olla että ensi kerralla minä menen kiljumaan sen huoltajan korvaan.
Terveisin vähintään kolme seuravaa vuorokautta

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tinnitksen helvetissä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun noissa tilanteissa ei auta vaikka kuinka yrittää hiljentää lapsen, todennäköisesti se kiljumalla nimenomaan haluaisi huomiota ja jos sillä saa vanhemman hermostumaan niin tasan varmasti kiljuu ens kerralla vielä enemmän. Käsi suun eteen alkaa jo nykymittapuulla olla väkivaltaa ja varma lasun aihe. En oo kyllä koskaan kuullut julkisilla paikoilla semmoista kiljumista että korvat soisi, ei kai ole mikään pakko jäädä pitemmäksi aikaa hengaamaan jonkun kiljukaulan lähelle? Ajatelkaa ne vanhemmat ei voi edes kävellä pois vaan joutuu kuuntelemaan sitä kiljumista joka päivä ja vielä toisten ihmisten pahat katseet päälle.

Auktoriteetilla meidän äiti hiljensi meitä, pelkkä katse jos riehuttiin epäsopivasti. Kyse on kasvattamisesta ja kyllä sen suun eteen voi laittaa käden niin että se huuto vaimentuu. Jos tuolla mennään että ei voi koske lapseen niin eihän sitä sitten saa ottaa sylinkään, vai!!??  En todellakaan ollut lähellä siinäpä se, enkä jäänyt hengaamaan vaan menin kassoille päin saman tien.  Mutta kun en pystynyt teleporttaamaan itseni mihinkään samalla sekunnilla kun kuulen kiljuntaa, niin vastuu on kyllä lapsen huoltajassa ei minussa. Valitettavasti korvani kärsii kovista äänistä ja mitä kimeämpi sen pahempi. Siksi en voi edes kuunnella Mariah Carytä koska se vinkuna on jotan helvetillistä. 

Suun eteen ei todellakaan voi laittaa kättä, sen nyt sanoo järkikin. Siitä tulee lasu aivan varmasti ja syystä. 

Omille lapsilleni riitti aikanaan helposti se, että vilkaisin heihin tiukasti. Tiedän kuitenkin varsin hyvin, että tässä ei ollut kyse minun erinomaisista kasvatuskyvyistäni, vaan erittäin rauhallisista lapsista. Niinhän sitä sanotaan myös, että muiden lapsia on aina helpoin kasvattaa (vierestä neuvomalla).

En ymmärrä, miksi ei voi laittaa. Eihän sitä tartte painaa kiinni, vaan pitää edessä kuppina että se ääni osuu siihen kuppiin. Sama kuin huutais ämpäriin vaikka pää ei ole ämpärissä. Ääni vaimenee kun se ei pääse eteenpäin. Ja mikä se syy on että lasu tulee jos vaimentaa jonkun huutamiset tällä tavoin?? Sekö että ei ole käyttänyt väkivaltaa... Mä kun olen ymmärtänyt että lasu on aiheena silloin kun lasta kuritetaan fyysisesti. Mutta ehkä minä en tiedä enään mitään.

Vierailija
42/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvää kasvatusta että lapsi ei saa sillä kiljumisella niitä kiljumiaan asioita. Siinähän huutaa. Vanhempi pysyy rauhallisena, aivan mahtavaa! Seuraavalla kauppareissulla lapsi tuskin kiljuu enää kun tietää mikä on pelin henki. Toisin kuin se jolle on annettu kiljunnasta huomiota, karkkia tai alettu itse kiljumaan että turpa kiinni. Esimerkkiä he seuraavat. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

-neljän äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saanko mäkin laittaa käden sun suun eteen kun sun valitus saa mun pään särkemään? Btw, tappomigreenissä et kykenis näpyttää tänne.

Hyvä pointti, liiottelin eikä minulla ole tappomigreeniä mutta päätä särkee, ja buranaa popsin.  Ja korvat soi. Ja soivat korvat saa mut kärtyseksi.  Saat laittaa käden mun suun eteen, tosin nää mun valitukset tuleekin sormista joten siitä ei taida olla kauheesti apua. :-]

Vierailija
44/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku sanoi jo, niin ihan pienillä huuto on vaihe. Se ei ole suunnitelmallista manipulointia, vaan lapsi voi olla väsynyt/täynnä ärsykkeitä päiväkodin jälkeen. Itsesäätely ei pelaa, tulee huutoa. Omaan lapseen ei todellakaan tehoa hyssyttely, siitähän se repeää enemmän. Normaali ihminen ei hylkää vaikkapa täysiä kärryjä sulamaan kauppaan. Kuljen myös paljon bussilla enkä halua opettaa lapselle, että huutamalla pääsee eroon tilanteesta. Koska bussista ei voi jäädä maantienvarteen lasta rauhoittamaan ja odottamaan tuntia seuraavaa.

Vierailija
45/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huomattu! Lapsi rääkyy viimeistä päivää ja äityli vaan hiiren hiljaisella äänellä "Lopeta se huutaminen" jankkaa ja jankkaa, lapsi ei välitä mitään, vaan kurkku suorana naama punaisena kiljutaan kuin pistetty sika!

t. Onnellinen lapseton

Se ei auta mitään, että äitikin huutaa kilpaa lapsen kanssa. Lapset eivät hiljene sillä, että heille huutaa. Jos on aivan pikkuisesta lapsesta kyse, hän ei hiljene millään komentamisellakaan, koska hän ei yksinkertaisesti kykene kontrolloimaan käytöstään. Edes hyssyttelyt eivät auta, jos sattuu oikein huono vaihde muksulla päälle. 

Kaikilla vanhemmilla ei ole sellaista ylellisyyttä, että he voisivat jättää ostokset silleen ja kantaa huutajan pois kaupasta tai lähettää huutajan kaupasta pois toisen vanhemman kanssa. 

Ymmärrän tinnitusoireen oikein hyvin, puolisoni kärsii siitä, mutta maailma ei ikävä kyllä hiljene tinnitusihmisten vuoksi. Kannattaa pitää korvatulppia mukana aina, ehkä niistä on jonkin verran apua. 

Kiitos, hyvä neuvo! Korvatulpat aina mukaan. Miksi en itse tuota ole keksinyt? Pidän niitä vain lentokoneessa.  Vaimeampi ääni - parempi mieli. 

Ja huom, ymmärrän kyllä jos lapsi on vauva / hyvin pieni, eikä kieli ole vielä niin pitkällä että kommunikointi toimii. Tämä lapsi ei kyllä ollut vauva, sen kuuli äänestä. Ja ymmärrän myös että lapselle ei voi huutaa, se voin säikäyttää huutamaan enemmän. Tämän päivän huuto ei ollut itkuhuutoa vaan ihan pelkkä huuto. Yks-kertainen. Mutta venyytetty.

Vierailija
46/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sellainen kiljuminen tarkoittaa sitä, että neurologista diagnoosia on tulossa. Erityisyys pukkaa esille aika usein tuolla tavoin.

Vierailija
47/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset eivät ole juuri koskaan huutaneet kaupoilla, mutta tämä nuorimmainen laulaa ja laulaa aika kovaa. Välillä yritän hyssytellä, mutta kun monet mummelit katsovat vain ihaillen toisen laulua, niin eihän se auta. Tosin välillä meinaa kyllä itseäkin naurattaa kun toinen laulaa lihatiskillä tuiki tuiki tähtönen erittäin kuuluvalla äänellä ja osittain omilla sanoituksilla höystettynä.. Ei mua häiritse lasten melu, ainoa jotka häiritsee on humalaiset ja valitettavasti niitäkin tuolla näkee keskellä päivää..

Vierailija
48/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laittaa käden suun eteen, on pian poliisit paikalla ja vanhempaa syytetään lapsensa pahoinpitelystä.

Jos tolle "kannattaisi olla hankkimatta lapsia, jos ei osaa kasvattaa" kommentille - sulla on varmaan lainata sille äidille tai isälle jotain aikakonetta, jolla ne voi palata ajassa taaksepäin ja käydä ostamassa kumeja ennen panemista. Vai tiedätkö kenties jonkin paikan, jonne muksut voi vaan tyrkätä, jos tuntuu, ettei osaa tai jaksa kasvattaa?

Nojoo, lasten kiljuminen vituttaa minuakin, mutta vielä enemmän vituttaa "kannattiko hankkia niitä lapsia" - kommentoijat. Jotkut ihan oikeasti katuvat lasten hankintaa, ja heidän oloaan ei helpota turhanpäiväiset pätijät.

Olet oikeassa, minun möläytys lapsien hankkimatta jättämisestä, jos ei osaa kasvattaa oli liian paksua. Olin vain siinä vaiheessa tosi ärsyyntynyt koska sattui niin pahasti.  Olisin silti voinut hengittää syvään pari kertaa ennenkuin purkauduin.

Pahoitteluni kaikille joita loukkasin mun huonostikäyttäytyjän möläytyksellä!

Vierailija
49/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tinnituksen helvetissä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ottipa sua kovasti päähän 😅

Niin ottaa. Sattuu ihan helvetisti. Vieläkin ja siitä on jo monta tuntia! Ja se tekee oikeesti puoli psykoottiseksi, jos et usko mä voin kiljuu sun korvaa ja katotaan sitten onko ottamatta sun päähän.

Terveisin vähintään kolme seuravaa vuorokautta tinnituksen helvetissä.

No, nyt kun tiedät.

Käytä korvatulppia aina, jos on meteliriski.

Itse käytän aina autossa, junassa, muuallakin jos tuntuu tarpeelliselta.

T. nim. Aina soi

Kyllä, sain jo tuon neuvon ja harmittelin kun en itse ole tajunnut. Käytän yleensä vain lentokoneessa. Rupesinkin etsimään niitä, mutta vielä en löytänyt minne ne olen jemmannut. Etsintä jatkuu...

Vierailija
50/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin lapsilla auttaa huutamiseen, jos saa jotakin todella mieleistä, esim mehua, suklaata ja katsella videoita. Oisit antanut karkkia jos noin häiritsi, mutta etpä tietenkään voinut auttaa.

Miksi lasta pitää ensinnäkin palkita huonosta käyttäytymistä? Juuri tuo on huonoa vanhemmuutta. Ja kuten jo olen maininnut. En ollut lähellä, en edes tiedä mikä lapsi ja mikä huoltaja oli kyseessä. Kiljunta oli niin kova, että varmaan kuului kolmanteen kerrokseen, lapsella on Mariah Carey -kapasiteettia, valitettavasti. Tottakai lapsi huutaa jos aina saa jotain "kivaa" kun huutaa. Lapselle pitää opettaa että ei tuollainen käytös ole oikein ja jos lapsi on liian pieni ymmärtämään, huoltaja vaimentaa ääntä laittamalla äänivaimennuksen - eli käden - eteen. Se ääni vähenee kun se osuu kämmenen kuoppaan. Maalaisjärkeä ja jos ei sitä ole niin ei lapsia eikä koiria itselleen huollettavaksi.

Ehkä tämä lapsi oli kehitysvammainen tai esim. autistinen. Ajattelisitko silloinkin samoin?

Oikeasti, ymmärrän että v*tuttaa, mutta kyllähän sä tiedät että ulkomaailmassa kuuluu ääniä, jotka voivat laukaista sun tinnituksen. Miksi et lähtenyt välittömästi kaupasta? Äläkä nyt sano, että sinulla on oikeus olla kaupassa kuulematta kiljuntaa. Ehkä on, mutta jos minulla olisi tuollainen taipumus niin en varmasti riskeeraisi migreenin puhkeamista. Vaikka äiti veisikin lapsen heti ulos niin helposti joudut kuulemaan sitä huutoa parikin minuuttia, joten aika ison riskin otat.

Vierailija
51/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa lapsivapaita kauppoja. Kirkuvat kakarat ovat todella ärsyttäviä.

Vierailija
52/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa on paikka, jossa myös lapsiperheiden on välillä pakko asioida, vaikka lapsi huutaisikin. Ei se niille vanhemmillekaan ole kivaa, mutta ei, huutajan suun tukkiminen fyysisesti ei ole meidän lain sallimien kasvatuskeinojen valikoimassa ja ohjeesi noudattaminen johtaisi lastensuojeluilmoitukseen.

Vierailija
53/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun noissa tilanteissa ei auta vaikka kuinka yrittää hiljentää lapsen, todennäköisesti se kiljumalla nimenomaan haluaisi huomiota ja jos sillä saa vanhemman hermostumaan niin tasan varmasti kiljuu ens kerralla vielä enemmän. Käsi suun eteen alkaa jo nykymittapuulla olla väkivaltaa ja varma lasun aihe. En oo kyllä koskaan kuullut julkisilla paikoilla semmoista kiljumista että korvat soisi, ei kai ole mikään pakko jäädä pitemmäksi aikaa hengaamaan jonkun kiljukaulan lähelle? Ajatelkaa ne vanhemmat ei voi edes kävellä pois vaan joutuu kuuntelemaan sitä kiljumista joka päivä ja vielä toisten ihmisten pahat katseet päälle.

Auktoriteetilla meidän äiti hiljensi meitä, pelkkä katse jos riehuttiin epäsopivasti. Kyse on kasvattamisesta ja kyllä sen suun eteen voi laittaa käden niin että se huuto vaimentuu. Jos tuolla mennään että ei voi koske lapseen niin eihän sitä sitten saa ottaa sylinkään, vai!!??  En todellakaan ollut lähellä siinäpä se, enkä jäänyt hengaamaan vaan menin kassoille päin saman tien.  Mutta kun en pystynyt teleporttaamaan itseni mihinkään samalla sekunnilla kun kuulen kiljuntaa, niin vastuu on kyllä lapsen huoltajassa ei minussa. Valitettavasti korvani kärsii kovista äänistä ja mitä kimeämpi sen pahempi. Siksi en voi edes kuunnella Mariah Carytä koska se vinkuna on jotan helvetillistä. 

Kuule kun ne lapset ei kaikki ole samanlaisia ja niille ei toimi samat keinot. Mulla esim esikoinen on kiltti ja hiljainen lapsi, kasvattaminen on ollu helppoa hänen kohdallaan. Nuoremmalla sit taas on impulssiivisuuden kanssa ongelmia ja on todella herkkä ja ongelmainen pieni ihminen. Hänkin on toisinaan kiltti ja hiljainen, mutta esim jos se siellä kaupassa huutais niin pahin virhe jota ite voisin tehdä on se, että käyttäisin kieltosanoja saati sitten et laittaisin käden suun eteen. Ei vaan hänelle pitää selittää miksi ei voida huutaa ja jos ei kykene kuuntelemaan niin on hyvin todennäköistä, että meidän pitäis lähteä kaupasta jotta saisin sen rauhoittumaan. Mua ei siinä vaiheessa kyllä kiinnostais yhtään joku ääniherkkä asiakas vieressä. Täällä maapallolla kun on muitakin ihmisiä, kaikki erilaisia ja kaikilla omat ongelmat. Enpä mäkään siinä tahallaan lasta huudattais mutta kyllä mulle on tärkeämpää kasvattaa lapsestani terve yhteiskuntakelpoinen aikuinen niillä lastenpsykologin ohjeilla kun laittaa kättä lapseni suun eteen ettei sinun päähäsi satu.

Okei.  Ymmärrän pointtisi lapsien erillaisuudesta.

Ja käsiä ei voi pitää suun edessä kaikupohjana koska se tulkitaan pahoinpitelyksi vaikka ne ei edes koskisi lasta. (Sitä osaa en tosiaankaan vielä ymmärrä, mutta se taitaa olla mun ongelma.)

No onneksi en sitten ollut vieressä vaan kaukana.

Vierailija
54/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ottipa sua kovasti päähän 😅

Niin ottaa. Sattuu ihan helvetisti. Vieläkin ja siitä on jo monta tuntia! Ja se tekee oikeesti puoli psykoottiseksi, jos et usko mä voin kiljuu sun korvaa ja katotaan sitten onko ottamatta sun päähän.

Terveisin vähintään kolme seuravaa vuorokautta tinnituksen helvetissä.

Onneksi sinä olet ollut ihan hiljaa kaupassa aina. Ihan pikkuisena jo pidit pääsi kiinni.

Nyt siirrät tuon raivosi muihin.

Psykoterapia auttaa, kela maksaa kun et itse pysty 👍

:-D

Pidin pääni kiinni ja nyt siirrän raivoni nettiin. Psykoterapiaa en enää tartte kun tänne olen oksentanut. Mutta turha olettaa että tiedät mihin en pystyt kun et tiedä mitään. Kela toteaisi että pärjään omillani. Ja huom. minä poistuin kaupasta, jotta en raivoisi viattomaan huoltajan päälle. Minusta se oli jo melkein aikuismaista, vai? Tulin sitten vaan tänne räyhäämään, mutta eihän kenenkään ole pakko näitä lukea. Vai onko?

Vierailija
55/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun harmittaa muiden lapset, niin koita miettiä, että ne vanhemmat siitä vasta kärsiikin. Ne ei pääse pakoon lainkaan :)

Itse en jaksa pöyristyä mistään lasten erikoisimmistakaan äänistä tai koheltamisesta, sillä osa touhuista kuuluu ikään, ja lapset kasvaa niin eri tahtia, että iänkin arvioi helposti väärin.

Kaikkia kehityshäiriöitäkään ei aina näe päällepäin, autismia jne.

Vierailija
56/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. Tätä keskustelua kun lukee, ei tarvitse enää ihmetellä, miksi syntyvyys on Suomessa niin alhainen. Lapsettomat valittavat lasten kiljumisesta ja hehkuttavat lapsettomuuden onnea haukkuen samalla lapset ja heidän vanhempansa. Kuka nyt enää uskaltaa lapsia hankkia leimautumatta huonoksi vanhemmaksi? Ai että Suomi on niin lapsiystävällinen maa! 

Ps. Kyllä valtaosa vanhemmista pyrkii tekemään parhaansa lastensa hiljentämiseksi. Asian ymmärtää oikeasti vasta sitten, kun on itse vanhempi.

Vierailija
57/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Sukupuolisidonnainen juttu”: kun vaimo oli pienten lasten kanssa liikenteessä niin muut naiset katselivat happamasti jos tuli jotain ääntä.

Kun minä olin kaupassa niin tädit on yhtä hymyä vaikka lapsi kiukutteli ostoskärryissä.

Vierailija
58/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pirussa nykykakarat kiljuu😡Teinitkin. Paljon näkee pyöräileviä teinejä jotka kirkuu mennessään. Saatana että ärsyttää.

Vierailija
59/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hakee tuolla kiljunnalla huomiota, kun ei ole saanut tahtoaan läpi. Sekä positiivinen että negatiivinen huomio käy. Meillä ei ole ollut tapana palkita lapsia p×skasta käytöksestä ja siksi ei huomioida.

Vierailija
60/114 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun ne lapset ei kaikki ole samanlaisia ja niille ei toimi samat keinot. Mulla esim esikoinen on kiltti ja hiljainen lapsi, kasvattaminen on ollu helppoa hänen kohdallaan. Nuoremmalla sit taas on impulssiivisuuden kanssa ongelmia ja on todella herkkä ja ongelmainen pieni ihminen. Hänkin on toisinaan kiltti ja hiljainen, mutta esim jos se siellä kaupassa huutais niin pahin virhe jota ite voisin tehdä on se, että käyttäisin kieltosanoja saati sitten et laittaisin käden suun eteen. Ei vaan hänelle pitää selittää miksi ei voida huutaa ja jos ei kykene kuuntelemaan niin on hyvin todennäköistä, että meidän pitäis lähteä kaupasta jotta saisin sen rauhoittumaan. Mua ei siinä vaiheessa kyllä kiinnostais yhtään joku ääniherkkä asiakas vieressä. Täällä maapallolla kun on muitakin ihmisiä, kaikki erilaisia ja kaikilla omat ongelmat. Enpä mäkään siinä tahallaan lasta huudattais mutta kyllä mulle on tärkeämpää kasvattaa lapsestani terve yhteiskuntakelpoinen aikuinen niillä lastenpsykologin ohjeilla kun laittaa kättä lapseni suun eteen ettei sinun päähäsi satu.

Okei.  Ymmärrän pointtisi lapsien erillaisuudesta.

Ja käsiä ei voi pitää suun edessä kaikupohjana koska se tulkitaan pahoinpitelyksi vaikka ne ei edes koskisi lasta. (Sitä osaa en tosiaankaan vielä ymmärrä, mutta se taitaa olla mun ongelma.)

No onneksi en sitten ollut vieressä vaan kaukana.

Onko sinulla oikeasti lapsia? Jos kyse on raivarista, ja vanhempi pitää kättä kiljuvan lapsen suun edessä ilmassa, niin lapsi hyvin todennäköisesti raivostuu enemmän, repii kättä pois, heittäytyy lattialle jne. Lisäksi jos haluaa toimia noin niin vanhempi ei voi tehdä mitään muuta tilanteen laukaisemiseksi, esim. lähteä kantamaan lasta ulos, tehdä ostokset nopeasti loppuun, harhauttaa lapsi jollain uudella ärsykkeellä tms. Lisäksi lapsi aivan taatusti keskittyy vain siihen käteen ja sen saamiseen pois naamansa edestä, eikä myöskään kuuntele järkipuhetta. Sellaista skenaariota, jossa lapsi kiljuu sievästi paikallaan kun äiti pitelee kättä 3cm hänen suuaukostaan vaimentaen näin äänen, ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi