Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi tärkeämpi: oma puoliso vai omat aikuiset lapset?

Vierailija
21.07.2019 |

Jos olis pakko valita.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä, joille aikuiset lapset ovat tärkeimpiä niitä, jotka pyrkivät takertumaan lapsiinsa eivätkä päästä heitä elämään omaa elämäänsä?

Kyllä. Läheistiippuvaisia ja henkistä insestiä harjoittavia pervertikkoja. Eivät tajua, että vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsi maailmaan ja yhteiskuntaan. Ei sen enempää.

Otan oikeasti osaa, ettet saanut normaalia lapsuutta. Vanhempasi eivät rakastaneet sinua ja jouduit huolehtimaan itse itsestäsi.

Ei minullakaan ollut ihannelapsuus, mutta omien lasten kautta olen ymmärtänyt sen,  mitä on rakkaus on. Yritän kaikin keinoin antaa lapsieni kasvattaa omat siivet, antaa rohkeutta heidän omiin kykyihinsä ja itken omat huoli-itkuni salassa (nytkin oma teini maailmalla, ja omat yöunet vähissä). 

Loppujen lopuksi päätelmä: kukaan ei selviä kovinkaan hyvin yksin. Haen vanhempana rohkeutta muista vastaavassa tilanteessa olevista vanhemmista ja olen huomannut, että avoin puhe on parasta terapiaa. Kun tietää, että muutkin vanhemmat kipuilevat ihan samoissa jutuissa, rauhoittuu ja tajuaa samalla,  että kaiken huolen alla on vain se valtava rakkaus lapsiaan kohtaan ja samalla vastustajana ovat kaikki ne pelot ja möröt, joita on elämänsä aikana itseensä kerännyt. 

Vierailija
42/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ovatko nämä, joille aikuiset lapset ovat tärkeimpiä niitä, jotka pyrkivät takertumaan lapsiinsa eivätkä päästä heitä elämään omaa elämäänsä?"

Ei välttämättä. Minulle lapseni ovat tärkeimmät - tosin eivät ole vielä aikuisia. Mutta uskoisin kyllä, että he tulevat aina olemaan tärkeimmät. Tiedän ja hyväksyn myös sen, että heille heidän oma kumppaninsa tulee olemaan minua tärkeämpi, ja jos saavat lapsia, niin varsinkin nämä tulevat olemaan heille minua tärkeämpi. Niin sen kuuluu olla. Minulle rakkauteni lapsiin on vahvinta ja tietyllä lailla todellisinta rakkautta, mutta se on luonteeltaan yksipuolista. Niin kuuluu olla, jotta saavat sen oman elämän, joka heille kuuluu - ja haluan heille sen. Minulla on myös oma elämäni, joka on minulle tärkeä - minulla on oma työni, joka on ollut haaveeni ja intohimoni lapsesta asti, ja osa identiteettiäni (taidealan työ), minulla on omat harrastukseni, ystäväni, intohimoni.. en vietä kaikkea aikaa kotona, vaan teen paljon omia juttujani myös. Ei se, että lapset ovat tärkeimmät ja rakkaimmat, tarkoita sitä, että eläisi vain heille, tai että olisi jotenkin takertunut näihin oman elämän ja identiteetin puutteessa. Joskin sellaisiakin tapauksia toki on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea hyväksyä sellaista, että jollakin menee uusi puoliso omien lasten edelle.

Vierailija
44/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että aika harvassa on sellaiset ihmiset jotka valitsisivat kumppanin lasten sijaan, mikäli oikeasti olisi pakko vaikka väittäisivötkin muuta.

Ihan teoreettisesti jos esimerkiksi joutuisit valitsemaan kumpi jää henkiin , niin siinä tilanteessa väitän, että rakkaus siihen lapseen vie voiton.

Henkiin jäämistilanteessa lapsi on tärkein. Miellän nuoren aikuisen, jolla on elämä edessä ja mahdollisesti pieniä lapsia, paljon arvokkaammaksi kuin oman elämäni, jossa elämän merkittävämmät vaiheet on jo eletty.

Otsikon kysymyksessä ei ilmeisesti kysytä kenen henki on arvokkain, vaan halutaan vastausta arkipäiväisten valintojen suhteen.

Vierailija
45/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä, joille aikuiset lapset ovat tärkeimpiä niitä, jotka pyrkivät takertumaan lapsiinsa eivätkä päästä heitä elämään omaa elämäänsä?

Kyllä. Läheistiippuvaisia ja henkistä insestiä harjoittavia pervertikkoja. Eivät tajua, että vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsi maailmaan ja yhteiskuntaan. Ei sen enempää.

Sun vanhemmat ei tainnut rakastaa sua kauheasti?

Vierailija
46/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpi missä? Miten se tärkeys ilmenisi?

Kumpi saisi ekana jäätelöä? Kumpi saisi valita tv-kanavan? Kummalle jätän viimeisen palan kakkua?

Vai kumman kädestä pidän kiinni, kun kuolen?

Vierailija
47/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tietysti. Veri on vettä sakeampaa.

Tuolla logiikalla myös vanhempasi ja muut sukulaisesi ovat sinulle puolisoasi tärkeämpiä.

Vierailija
48/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea hyväksyä sellaista, että jollakin menee uusi puoliso omien lasten edelle.

Miksi vain ensimmäinen puoliso voisi olla tärkein? Ihan höpöä. Jos on hyvä ja pitkäaikainen vakaa parisuhde, se on ihan sama onko se ensimmäinen vai kymmenes. Ehkä ne ensimmäiset 9 eivät olleet kovin merkittäviä. Lapsikin voi olla vahinko tai "vahinko", se ei aina kerro parisuhteen vakavuudesta.

Vierailija
49/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain ensimmäinen puoliso voisi olla tärkein? Ihan höpöä. Jos on hyvä ja pitkäaikainen vakaa parisuhde, se on ihan sama onko se ensimmäinen vai kymmenes. Ehkä ne ensimmäiset 9 eivät olleet kovin merkittäviä. Lapsikin voi olla vahinko tai "vahinko", se ei aina kerro parisuhteen vakavuudesta.

Ja tämän jälkeen voi tulla 11. parisuhde, joka onkin sen kaikista paras parisuhde. Puoliso voi lähteä aina lätkimään vaikka itse olisi kuinka onnellinen ja tyytyväinen suhteeseen. Vahinkoja suurin osa lapsista on muutenkin... ehkä sinäkin.

Vierailija
50/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän jälkeen voi tulla 11. parisuhde, joka onkin sen kaikista paras parisuhde. Puoliso voi lähteä aina lätkimään vaikka itse olisi kuinka onnellinen ja tyytyväinen suhteeseen. Vahinkoja suurin osa lapsista on muutenkin... ehkä sinäkin.

Tottakai, mutta kysymys olikin, että miksi muka "uusi" puoliso ei voisi mennä lasten edelle? Itsellä jo aikuiset lapset, ja "uusi" puoliso jonka kanssa olen ollut siitä saakka, kun nuorin oli 3v. Eli miltei 20 vuotta. Kyllä hän on elämäni tärkein ihminen, eikä se vähennä mitenkään sitä, että rakastan lapsiani aivan valtavasti.

Vierailija
51/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla myös vanhempasi ja muut sukulaisesi ovat sinulle puolisoasi tärkeämpiä.

Ovathan he, lähisukulaiset, tietysti tärkeämpiä.

Omat vanhempani ovat jo kuolleet, sisaruksilla on oma elämänsä, mutta tietysti välillämme on side jollaista ei puolison kanssa voi tulla. Jos voittaisin lotossa ja rahat pitäisi jakaa, jakaisin ne sisarusteni kanssa.

Vierailija
52/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä mietitään. Arkisissa valinnoissa puolison ja minun elämä on tärkein. Lapsilla on jo omat perheet ja heidän tärkeimmät ihmissuhteensa ovat siellä. Me elämme omaamme ja toivottavasti saamme olla osana myös lastemme elämää aina.

Jos nyt pitäisi teorian tasolla pelastaako hukkuvan puolison vai lapsensa, varmaan lapsen pelastaisin. Koska häntä tarvitaan enemmän, pienet lapset tarvitsevat äitejään (minulla siis 3 tytärtä, joilla kaikilla pieniä lapsia).

Vierailija
53/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta kysymys olikin, että miksi muka "uusi" puoliso ei voisi mennä lasten edelle? Itsellä jo aikuiset lapset, ja "uusi" puoliso jonka kanssa olen ollut siitä saakka, kun nuorin oli 3v. Eli miltei 20 vuotta. Kyllä hän on elämäni tärkein ihminen, eikä se vähennä mitenkään sitä, että rakastan lapsiani aivan valtavasti.

Oletko samaa mieltä kun nykyinen parisuhteesi päättyy? Tuleeko taas uudesta kumppanista tärkein asia elämääsi?

Vierailija
54/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani ovat jo kuolleet, sisaruksilla on oma elämänsä, mutta tietysti välillämme on side jollaista ei puolison kanssa voi tulla. Jos voittaisin lotossa ja rahat pitäisi jakaa, jakaisin ne sisarusteni kanssa.

Ai, minä kyllä jakaisin miehen kanssa, en sisarusten.

Vierailija
55/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi saatana. Aito narsisti.

Vierailija
56/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko samaa mieltä kun nykyinen parisuhteesi päättyy? Tuleeko taas uudesta kumppanista tärkein asia elämääsi?

Kun se päättyy? No kuolemaan tietysti, mutta siihen olettaisin vielä olevan aikaa.

Jos se päättyy, ei kukaan voi tietää millainen elämä on sen jälkeen. Onko parisuhdetta ja jos on, mitä se merkitsee.

Vierailija
57/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset

Vierailija
58/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että yhteinen lapsi ei todellakaan tarkoita, että se suhde olisi ollut kovin merkityksellinen.

Vierailija
59/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että yhteinen lapsi ei todellakaan tarkoita, että se suhde olisi ollut kovin merkityksellinen.

Kyllä. Ja todellakin pershedelmä onneton vahinko.

Vierailija
60/98 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset. Aina. Mutta tää ei tarkoita sellaista tilannetta, jossa olisin jomman kumman oikuttelun takia pakotettu valitsemaan. Mua ei määrää puoliso eikä lapset. Tilanteen mukaan määrittelisin, kumpi saa painua hevon kuuseen. Mutta juu, pelastaisin ensin lapseni.

Jos lapsi toivottaisi sinut puolisoinesi hevon kuuseen, sä et silloin määrittele mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme