Apua, kävin hakemassa tilaamani kukkalaitteen haudalle eikä se näytä oikealta
Se on liian suuri ja isokukkainen minun makuuni. Otin sen jo ja maksoin, koska olin puhelimessa kertonut mitä haluan (pienen surukimpun) ja tämä nyt on se heidän pienin ilmeisesti. Mitä tekisit tilanteessani?
Kommentit (81)
Ei niitä kukkia/kukkalaitteita kukaan oikeasti siellä hautajaisissa katso. Joten vie se vaan ihan rauhassa. Eikä tarvi selitellä omaisille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ehkä ihan vaan ohiksena pakko sanoa, että mikäli niitä kukkia ei viedä ihan haudalle asti (eli jos kyseessä on pelkkä siunaus ilman hautausta), niin ne menevät kyllä siunauksen jälkeen ihan suoraan roskiin. Että todellakin mielestäni täysin turha rahareikä. Olen yksissä hautajaisissa ollut viime talvena, jossa ihan käskettiin viemään kukat mukanaan pois. Työn puolesta myös tutustunut yhteen kappeliin, jossa sanottiin että kukat menevät roskiin, koska niiden säilyttämiseen ei ole mitään tiloja.
Vaikka ois siunaus ilman hautausta, ne voi viedä. Siunauksen jälkeen otimme kukat ja vietiin yhdessä paikalle mihin tytön uurna myöhemmin laskettiin. Vein myös kukkalaitteen arkun päältä
Meiltäkin kukista ihan erikseen kysyttiin, että toimittaako ne haudalle hautaustoimisto, seurakunta vai omaiset (tilauskaavakkeessa oli listattu nämä). Sovittiin, että lähiomaiset vie, jottei mahdollisesti huonojalkaisten vieraiden tarvitse lähteä syysliukkaille kulkuväylille, ja otettiinkin kukat ja arkkulaite kantoon ja muistotilaisuuteen oli opastus vieraille. Sitten oikeastaan melkein kaikki vieraat tulivat kuitenkin haudallekin ja jokainen laittoi kukkansa vielä siihen. Kävelymatka oli kuitenkin vain muutamia minuutteja suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuus on todella pieni ja vainajan omaiset ovat maanläheisiä ihmisiä. Katsovat oikeasti vinoon, jos vien puolimetrisen kukkalaitteen. Ap
Selitä perheelle että näin kävi.
En ole tietänyt tuota punaisia ruusujs vain puolisolle. Vein hiljan semmoset kukat lankoni haudalle, kälyni, ei leski, moitti minua.
Aloitus vuodelta 2019 ja Ap vastailee edelleen?
Kaikissa hautajaisissa joissa olen ollut parin viime vuoden aikana on ollut pyyntö että yksi ruusu arkulle.
Järkevää mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi kesäkuussa niin, että tilasin toiselta paikkakunnalta hautajaiskukkaset valmiiksi. 50 e oli budjetti vainajan kukkalaitteeseen ja annoin vapaat kädet.
Siinä sitten oli katajaa, krysanteemia ja päivänkakkaraa. Ei mielestäni kovin arvokkaita kukkia. Miltei hävetti laskea se haudalle.
Opin sen, että vapaita käsiä ei kukkien sitojalle kannata antaa. Neuvotellaan kukista, koosta ja hinnasta, vaikka tuntuisi kuinka arkipäiväiseltä surun hetkellä.
80 kukkalaite on yleensä arvokkaamman näköinen kuin 50 kukkalaite. 50 saa vähemmän arvokkaita kukkia kuin 80. Toki 50 saa ihan hyvän maaläheisen kukkalaitteen jossa on muutama arvokkaampi kukka ja lisäksi esim. vihreitä oksia tms.
Riippunee paikastakin. Itse tilasin 50e kimpun ruusuilla sekä liljoilla ja vihreällä. Sain muhkean kimpun enemmillä kun muutamilla kukilla. Luulin kyllä itsekin pienemmäksi kun tilasin.
Vierailija kirjoitti:
En ole tietänyt tuota punaisia ruusujs vain puolisolle. Vein hiljan semmoset kukat lankoni haudalle, kälyni, ei leski, moitti minua.
En ole minäkään kuullut, vanhanaikaista ajattelua tollainen, mun mielestä saa ja voi viedä ihan millasia kukkia ja värejä kun ite haluaa
Minullakin kävi samoin. Tilasin kukkalaitteen ja hautajaisissa huomasin, että monella vainajaa läheisemmällä oli kukkakimppu, sellaisia mitä saa vaikka Prismasta ja maksaa muutaman eurion, mun kukkalaite maksoi jotain 30 euroa. Jäi vähän se tunne, kuin olisin ollut nolona iso kukkalaitteen kanssa..
Ite otin kukat liikkeestä missä oli nettisivut ja KUVAT kimpuista/ kukkalaitteista. Kimppu olikin täsmälleen sen näköinen kuin kuvassa kun sen hain. Vinkvink.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin ku mun läheinen kuoli, ja tämä oli eka kerta kun itse piti valita kukkalaite arkun päälle, enkä oikeen tiennyt että millasen, hautaustoimisto sit auttoi ja kysyi, että mistä kukista ja väristä vainaja tykkäs, ja hän piti punaisista ruusuista, joten kukkalaite oli sitte punaisista ruusuista tehty, ja vihreitä lehtiä, sanoin että voi laittaa vähän valkoistaki joukkoon, mutta sit ei sitte ollutkaan, mutta se mikä mua tässä jäi vaivaamaan, oli se että pappi sanoi että onpas hienoja kukkia, ehkä ajattelitte vainajan syntymäpäivää(hän olis täyttäny tasavuosia parin päivän päästä) kun ne kukat oli pelkästään punaisia, valkoinen on monille se suruväri? En tiedä, mutta tää jäi vaivaamaan, että olinko valinnut "väärät kukat", mutta toisaalta tiedän että vainaja piti punaisista ruusuista
Papilla voi olla ties mitä mielipiteitä, älä niistä välitä. Punaiset ruusut saattokukkina ovat upeita ja ihan nappivalinta etenkin vielä kun tiesit vainajan pitäneen niistä.
Minulle on pienestä pitäen opetettu, että punaiset ruusut ovat vain vainajan puolison kukkalaitteessa (punaiset ruusut symboloivat puolison rakkautta).
En tiedä, onko yleinen neuvo, mutta tätä mummoni ohjetta olen aina noudattanut ja valinnut kukkalaitteisiin muita kukkia kuin punaisia ruusuja.
Kukkiin liittyy kyllä suunnaton määrä kaikenmaailman hiljaista tietoa ja uskomuksia, joita toiset tarkkailee silmät levällään ja toisilla ei ole niistä mitään käsitystä. Luultavasti vielä paljon keskenään ristiriitaista "etikettiä". Kai kukkakimput olivat vanhanajan hienovaraista viestimistä kun suoraankaan ei voinut puhua: tietty määrä tietynlaisia kukkia merkitsi että kyllä tässä kohta kositaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiskukat ovat maailman typerin ja turhin rahareikä. Maksavat useita kymppejä, jos paljon muistajia niin arkulle kerääntyy satoja euroja. Lopulta nämä eurot joko poltetaan tai jätetään lakastumaan arkulle kunnes päätyvät roskikseen.
Itse olen sanonut että jos kuolen, niin maksimissaan yksi ruusu arkulle.
Niin, se on sun mielipide ja toki sallitaan. Mutta muista, että toiset ajattelee eri tavalla äläkä arvostele sitä
Mulle kukkaset oli hyvin tärkeät kun tyttö kuoli. Siis omalta osalta. Niin kukkalaite kuin siunaustilaisuuden kukat. Ja haudalla on aina kukkia ja kynttilöitä
Kun en voinut enkä voi tehdä enää muuta lapseni eteen, halusin kauniin tilaisuuden ja pitää kauniina haudan
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tilannut kukkaseppelettä kalloista?
Olen, niistä tulee mielestäni kauneimmat isot kukkalaitteet, varmaan jo muotonsakin ansiosta. Tosin kalloista tulee lähes aina tosi kallis kukkalaite.
Hautajaiskukkien tilaaminen ei ole monillekaan rutiinia. Siksi kukkakauppiaat käyttävät tilaisuutta hyväkseen ja hinnat ovat sen mukaiset.
En enää ikinä tilaa hautajaiskukkia etukäteen. Ensinnäkin jos kerrot mihin tarkoitukseen tulevat, tuplaantuu hinta samantien. Valmiit kuvastokimput ovat tosi kalliita. Siksi valitsen nykyään kukat itse.
Kerran sanoin että tee max. 50 euron kimppu, ja valittiin yhdessä kukat mitkä sitoi odottaessani. Kun maksoin, oli se tasan 50€. Ei 49,50 eikä mitään muutakaan, tuskin laski kukkien hintoja, vaan veloitti sen sanomani maksimin. Jäi vähän huijattu olo, vaikka itse olin hinnan antanut.
Nykyisin olen tarkempi ja tarkistan kukkien yksikköhinnan ja kysyn myös aina maksaako sitominen erikseen. Nättejä kimppuja olen saanut näin toimimalla.
Ihmeellisen nihilististä meininkiä täällä suhteessa kukkakauppiaisiin. Miksette usko, että he osaavat työnsä? Ohjeistatteko samaan tapaan myös vaikka lääkäriä tai kampaajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuus on todella pieni ja vainajan omaiset ovat maanläheisiä ihmisiä. Katsovat oikeasti vinoon, jos vien puolimetrisen kukkalaitteen. Ap
: )))))
Hautajaiset olivat yli kolme vuotta sitten,ääliö.
Jotkut ovat lellittyjä kun saavat sanoa kappalemäärät ja kaikki toteutetaan. Kun esitin toiveeni alkoi floristi huutamaan että niitä kukkia hän ei laita surulaitteeseen. Ja esitin toivomuksen vanhuksen puolesta joka ei itse päässyt kauppaan. Oli kurja kertoa vanhukselle ettei hänen toivomiaan kukkia voinut laittaa ja tietysti vanhus syytti minua että en ollut kertonut oikein mitä kukkia tarkoitettiin. Että tämmöistä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostaa sokkona saa mitä tulee.
Aika harva pystyy vahtimaan vieressä, kun hautajaiskukkia sidotaan.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiskukkien tilaaminen ei ole monillekaan rutiinia. Siksi kukkakauppiaat käyttävät tilaisuutta hyväkseen ja hinnat ovat sen mukaiset.
En enää ikinä tilaa hautajaiskukkia etukäteen. Ensinnäkin jos kerrot mihin tarkoitukseen tulevat, tuplaantuu hinta samantien. Valmiit kuvastokimput ovat tosi kalliita. Siksi valitsen nykyään kukat itse.
Kerran sanoin että tee max. 50 euron kimppu, ja valittiin yhdessä kukat mitkä sitoi odottaessani. Kun maksoin, oli se tasan 50€. Ei 49,50 eikä mitään muutakaan, tuskin laski kukkien hintoja, vaan veloitti sen sanomani maksimin. Jäi vähän huijattu olo, vaikka itse olin hinnan antanut.
Nykyisin olen tarkempi ja tarkistan kukkien yksikköhinnan ja kysyn myös aina maksaako sitominen erikseen. Nättejä kimppuja olen saanut näin toimimalla.
Suruvihkon hinta muodostuu materiaaleista ja sidontaan käytetystä ajasta. Ei siinä ole mitään kuolleen ihmisen kukkalisää siinä hinnassa, jos sitä kuvittelet. Yksi ruusu voi maksaa 5 e/kpl, neilikka 2-3 e/kpl ja nämä edullisimmasta päästä, maakuntien pikkukukkakaupoissa jopa tuplaten. Isoon kimppuun mahtuu monta kukkaa ja paljon vihreää, joten tottakai se maksaa enemmän. Kummallista että olet tilannut 50 e kimpun ja sulla on huijattu olo kun hinta on 50 e. Halvemmalla et saa surukimppua mistään, se on ihan minimilähtöhinta. Tottakai saat pienemmän viikonloppukimpun omaan maljakkoon edullisemmin sitten. Ne ovat aivan eri asioita.
Aloituksesi mukaan tilasit pienen surukimpun. Surukimput on niitä reilunkokoisia kukkalaitteita pienenäkin.