Apua, kävin hakemassa tilaamani kukkalaitteen haudalle eikä se näytä oikealta
Se on liian suuri ja isokukkainen minun makuuni. Otin sen jo ja maksoin, koska olin puhelimessa kertonut mitä haluan (pienen surukimpun) ja tämä nyt on se heidän pienin ilmeisesti. Mitä tekisit tilanteessani?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Me valittiin kukkakaupassa itse ne kukat mitkä iskän siunaustilaisuuteen haluttiin. Sovittiin montako mitäkin kukkaa ja mitä vihreää seuraksi. Saatiin tosi kaunis pieni kimppu arkulle. En uskaltaisi pyytää mitään tarkemmin sopimatta.
Olipas hyvä palvelu siellä. Sanoin myös kukkien sitojalle tilauksen yhteydessä montako kukkaa mitäkin niin tämä alkoi korottaa ääntään että hän katsoo sitten montako tulee ja että hän ei lähde tekemään kimppua kappalemäräärien mukaan. Kun hain kimpun oli siihen tungettu mm kuusen havujakin mistä ei ollut mitään puhetta ja kimpusta oli tehty iso joten hintakin oli sen mukainen. Oli viimeinen kerta siinä kaupassa ja pian koko kauppa lopetti toimintansakin.
Onko kukaan tilannut kukkaseppelettä kalloista?
Pettymys kuuluu asiaan, melkein kaikissa hankinnoissa. Ja etenkin tärkeissä. Kohta saatat nähdä kukkalaitteen jo kauniina. Ole vaan ylpeä, että viet noin hienon kimpun. Ota kuvia arkusta kukkalaitteen kanssa ennen tilaisuutta. Osaanottoni suruusi.
Mulle kävi niin ku mun läheinen kuoli, ja tämä oli eka kerta kun itse piti valita kukkalaite arkun päälle, enkä oikeen tiennyt että millasen, hautaustoimisto sit auttoi ja kysyi, että mistä kukista ja väristä vainaja tykkäs, ja hän piti punaisista ruusuista, joten kukkalaite oli sitte punaisista ruusuista tehty, ja vihreitä lehtiä, sanoin että voi laittaa vähän valkoistaki joukkoon, mutta sit ei sitte ollutkaan, mutta se mikä mua tässä jäi vaivaamaan, oli se että pappi sanoi että onpas hienoja kukkia, ehkä ajattelitte vainajan syntymäpäivää(hän olis täyttäny tasavuosia parin päivän päästä) kun ne kukat oli pelkästään punaisia, valkoinen on monille se suruväri? En tiedä, mutta tää jäi vaivaamaan, että olinko valinnut "väärät kukat", mutta toisaalta tiedän että vainaja piti punaisista ruusuista
Kannattaa selvittää etukäteen, mitä on tilaamassa. Surukimppu on iso, vastaa kooltaan ihan menneiden vuosien kukkalaitteita. Varsinainen kukkalaite on vielä tukevampi ja muhkeampi.
En tiedä, mistä olette kukkanne tilanneet, mutta ainakin täällä Tampereella olen aina saanut loistavaa palvelua ja kukista/väreistä on sovittu yhdessä. Mutta tuskin kukaan floristi kertoo täsmälleen kaikki vihreätkin, joita on kukkalaitteeseen laittamassa, koska ei ole tietoa mitä kukkia/vihreää milloinkin on saatavilla. Floristin ammattitaitoa on tehdä kukkalaitteista näyttäviä, en rupea heitä neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin ku mun läheinen kuoli, ja tämä oli eka kerta kun itse piti valita kukkalaite arkun päälle, enkä oikeen tiennyt että millasen, hautaustoimisto sit auttoi ja kysyi, että mistä kukista ja väristä vainaja tykkäs, ja hän piti punaisista ruusuista, joten kukkalaite oli sitte punaisista ruusuista tehty, ja vihreitä lehtiä, sanoin että voi laittaa vähän valkoistaki joukkoon, mutta sit ei sitte ollutkaan, mutta se mikä mua tässä jäi vaivaamaan, oli se että pappi sanoi että onpas hienoja kukkia, ehkä ajattelitte vainajan syntymäpäivää(hän olis täyttäny tasavuosia parin päivän päästä) kun ne kukat oli pelkästään punaisia, valkoinen on monille se suruväri? En tiedä, mutta tää jäi vaivaamaan, että olinko valinnut "väärät kukat", mutta toisaalta tiedän että vainaja piti punaisista ruusuista
Papilla voi olla ties mitä mielipiteitä, älä niistä välitä. Punaiset ruusut saattokukkina ovat upeita ja ihan nappivalinta etenkin vielä kun tiesit vainajan pitäneen niistä.
Pidät sen sellaisenaan. Ei leikkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Siunaustilaisuus on todella pieni ja vainajan omaiset ovat maanläheisiä ihmisiä. Katsovat oikeasti vinoon, jos vien puolimetrisen kukkalaitteen. Ap
Mulle kävi kerran samoin. Omaiset toivoi pieniä kukkia. Kukkakauppa oli tehnyt tilaamistani kukista valtavan pehkon. Kukkia oli tilattu määrä kyllä, sit pyysin sitä tyveämään, tiivistämään ja ottamaan lisävihreää pois. Ei se hintaa laskenut mutta oli omaisyen toiveen mukainen kimppu.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi kesäkuussa niin, että tilasin toiselta paikkakunnalta hautajaiskukkaset valmiiksi. 50 e oli budjetti vainajan kukkalaitteeseen ja annoin vapaat kädet.
Siinä sitten oli katajaa, krysanteemia ja päivänkakkaraa. Ei mielestäni kovin arvokkaita kukkia. Miltei hävetti laskea se haudalle.
Opin sen, että vapaita käsiä ei kukkien sitojalle kannata antaa. Neuvotellaan kukista, koosta ja hinnasta, vaikka tuntuisi kuinka arkipäiväiseltä surun hetkellä.
Krysanteemi on erittäin yleinen hautajaiskukka. Kuvaamasi "päivänkakkara" on myös yksi krysanteemilajike.
Vierailija kirjoitti:
Joo ehkä ihan vaan ohiksena pakko sanoa, että mikäli niitä kukkia ei viedä ihan haudalle asti (eli jos kyseessä on pelkkä siunaus ilman hautausta), niin ne menevät kyllä siunauksen jälkeen ihan suoraan roskiin. Että todellakin mielestäni täysin turha rahareikä. Olen yksissä hautajaisissa ollut viime talvena, jossa ihan käskettiin viemään kukat mukanaan pois. Työn puolesta myös tutustunut yhteen kappeliin, jossa sanottiin että kukat menevät roskiin, koska niiden säilyttämiseen ei ole mitään tiloja.
Vaikka ois siunaus ilman hautausta, ne voi viedä. Siunauksen jälkeen otimme kukat ja vietiin yhdessä paikalle mihin tytön uurna myöhemmin laskettiin. Vein myös kukkalaitteen arkun päältä
Vierailija kirjoitti:
Ei ne olleet mitenkään väärät, jos oli sellaiset, mitkä halusit. Pappikin vielä kehui niitä.
Hankalaa on tosiaan päättää, minkälaiset olisi mieleiset, ja sitten vielä osata kuvailla ne niin, että tekijäkin ymmärtää. Itse olin juuri järjestämässä hautajaisia ja meillä arkun päälle tulevat kukat ja muistotilaisuuden kukat otettiin hautaustoimiston kautta. Hautaustoimistolla oli mallikuvia, joskin se puoli oli parannuksen alla, ja virkailija osasi tosi hyvin kysellä yksityiskohdista ja mallista yms. ja saatiikiin sitten toivomusten mukaiset. Ja tietenkin piti omaisten kesken vähän neuvotella väreistä, kun niistäkin oli ensin eri mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mtä tilaa,
Tilasitko kukkalaitteen hautajaisiin? Silloin se on aina suuri tai suurehko.
Sinun olisi pitänyt tilata ns. ystäväkimppu hautajaisiin. Ammattitatoinen kukkakappias olisi tiennyt mistä on kysymys.
Lähdit tilatessasi ilmeisesti liikkeelle kukkien budjetista, et kukkalaitteen/kimpun koosta.
Ammattitaitoinen kukkakauppias osaisi kysyä/selvittää tarpeeksi tarkasti mitä halutaan ilman että asiakas osaa mainita jonkun taikasanan "ystäväkimppu". He kuitenkin ovat alan asiantuntijoita, kun taas asiakas ei välttämättä kovin moniin halutajaisiin ole osallistunut.
Viet sen sellaisenaan ja mainitset siunaustilaisuudessa kömmähdyksestä omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Joo ehkä ihan vaan ohiksena pakko sanoa, että mikäli niitä kukkia ei viedä ihan haudalle asti (eli jos kyseessä on pelkkä siunaus ilman hautausta), niin ne menevät kyllä siunauksen jälkeen ihan suoraan roskiin. Että todellakin mielestäni täysin turha rahareikä. Olen yksissä hautajaisissa ollut viime talvena, jossa ihan käskettiin viemään kukat mukanaan pois. Työn puolesta myös tutustunut yhteen kappeliin, jossa sanottiin että kukat menevät roskiin, koska niiden säilyttämiseen ei ole mitään tiloja.
Yleisesti kai kukat viedään kappelista tulevalle uurnapaikalle tai muistolehdon kukkapaikalle. Tai muistelupaikalle muualla haudattujen muistopaikaksi laitetulle.
Yksissä hautajaisissa jotka olivat kirkossa, ei hautausmaata vietessä, kukat vietiin pöydälke josta omaiset siirsivät ne uurnapaikalle muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papilla voi olla ties mitä mielipiteitä, älä niistä välitä. Punaiset ruusut saattokukkina ovat upeita ja ihan nappivalinta etenkin vielä kun tiesit vainajan pitäneen niistä.
Minulle on pienestä pitäen opetettu, että punaiset ruusut ovat vain vainajan puolison kukkalaitteessa (punaiset ruusut symboloivat puolison rakkautta).
En tiedä, onko yleinen neuvo, mutta tätä mummoni ohjetta olen aina noudattanut ja valinnut kukkalaitteisiin muita kukkia kuin punaisia ruusuja.
Vierailija kirjoitti:
Viet sen sellaisenaan ja mainitset siunaustilaisuudessa kömmähdyksestä omaisille.
Keskustelu on aloitettu yli kolme vuotta sitten
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko, että hautajaiset olivat jo yli kolme vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä, tämä oli mukava kuulla
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tilannut kukkaseppelettä kalloista?
Olin hiljan hautajaisissa
Lesken kimpussa oli calloja ja vihreää. Oli kaunis.
Ap menee kassalle, ottaa ylisuuren kimpun vastaan ja maksaa. Sit kotona vasta katsoo mitä tuli ostettua. Onks tää tätä, että ravintolassakin tarjoilija kysyy onko ruoka maittavaa? Vastataan kyllä ja kotona mutistaan kun pihvi ei ollukkaa medium, ja perunoissa ei ollu suolaa ja porkkanat oli vähän raakoja. 🤦