Hoitajien mielestä ammattia pilaavat sekalaiset tehtävät – "En opiskellut hoitoalaa päästäkseni siivoamaan tai tiskaamaan"
https://yle.fi/uutiset/3-10886852
No tottakai, jos on varaa palkata "liian vähän" henkilökuntaa, niin sen vähän henkilökunnan on oltava sellaista joka kykenee sairaanhoitajan tasoisiin hommiin, sehän on selvä. Jos sairaahoitaja tarvitaan johonkin työhön, ei välttämättä ole varaa palkata enää ruuantuojaa, pyykinhuoltajaa ja tiskaajaa erikseen, "koska koulutus", vaan tietysti sh joutuu nuo tekemään.
Voi verrata vaikka siihen että lääkäri pystyy pitämään lääkärin yksityispraktiikkaa käytännössä ihan yksin, jolloin hän myös siivoaa praktiikkansa. Siivooja tai sh ei pysty pitämään lääkärin prkatiikkaa yksin, vaan hän tarvitsee lääkkärin.
Kommentit (155)
Miten hoitajillla voi riittää siihe edes ika? Tuollla on jokapäivä jonot täynnnä vanhuksia, huonontyöimapiiristä kärsiviä, yksiinäisiä, sairaiita, tappelijoita, narkkkareita, onnnettomuuuksia, mielenterveyysairauksista käärsiviä.
Tiedän naisen joka on tuplamaisteri ja kokopäivätyössä . Palkka on 2000 brutto ja työhön kuuluu myös siivous
Tiettyjä osastoja lukuun ottamatta sairaanhoitajalla on tosi vähän työtehtäviä jotka on jotain sairaanhoidollista. Kyllå ne tehtävät on yleenså perushoidollisia esim potilaan pesemistå, pukemista, syöttämistå, sängystå jaloittelemaan auttamista jne. Ja jos ja kun potilas oksentaa niin kai se nyt sen hoitavan hoitajan kuuluu siivota. Vai pitäisikö siirtyä joka paikassa siihen käytäntöön jota käytetään synnyttäneisiin naisiin eli vaikka olet aivan p.askana niin eikun siivöa itse vain ne verihulahteet lattialta jne. Hoitajia kun ei saa häiritä. Toipuminen vaatii lepoa mutta täällä et lepää.
Sairaanhoitajat kuvittelevat ettå heidän työ on sitä että he jakavat lääkkeitä, vievät lääkkeen potilaalle ja kirjaavat sen koneelle ja lopun aikaa suunnittelevat hoitoa kansliassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuhlata korkeakoulututkinnon suorittaneen aikaa noihin tehtäviin, minkä voisi tehdä joku matalammin koulutettu matalammalla palkalla? Nykyään vielä kun lääkäritkin joutuvat itse näpyttelemään juttunsa tietokoneelle, tuhlaantuu siinä lääkärin kallista ja arvokasta työaikaa ihan turhaan. Ennen oli sihteerit ja lääkäri ehti hoitaa useampia potilaita.
Ammattikorkeakoulu=opisto.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuhlata korkeakoulututkinnon suorittaneen aikaa noihin tehtäviin, minkä voisi tehdä joku matalammin koulutettu matalammalla palkalla? Nykyään vielä kun lääkäritkin joutuvat itse näpyttelemään juttunsa tietokoneelle, tuhlaantuu siinä lääkärin kallista ja arvokasta työaikaa ihan turhaan. Ennen oli sihteerit ja lääkäri ehti hoitaa useampia potilaita.
Välikäsien luulisi lisäävän virheiden mahdollisuuksia. Nykyään lääkäreiltä voi sitäpaitsi odottaa kymmensormijärjestelmän hallintaa, mikä vähentää kirjoittamiseen kuluvaa aikaa.
Nojoo. Minäkään en opiskellut vuosikausia markkinataloutta ja johtamista päätyäkseni sihteerin työhön, joka on pääasiassa kahvin keittoa ja kopioimista ja postittamista.
Sairaanhoitajillekin on olemassa lukuisia erilaisia työpaikkoja teho-osastosta vanhustenhoitoon, eli ei muuta kuin hakeutumaan "parempiin" sairaanhoitajan paikkoihin. Ei kaikille voi taata niitä parhaita hoitotyöpaikkoja, joissa saa aidosti käyttää ja kehittää osaamistaan.
Eihän meille johtamista lukeneillekaan taata johtajan paikkaan, vaan suurin osa joutuu ikävä kyllä tyytymään eri tehtäviin. Jotkut saa oikein hyviä asiantuntijan paikkoja, jotkut kipuaa korkeisiin asemiin, suurin osa jää tavisduuneihin ja osa meistä jää vain kahvinkeittäjiksi 😁
Vierailija kirjoitti:
eikö siinä mene lääkärin aikaa , että häivytään kunnalliselta työpaikalta työskentelemään vaikkapa mehiläisessä muutama tunti ennen työajan loppumista?
Joskus joutuu tekemään epämukaviakin asioita. Tai jotka eivät uhan kuulu koulutukseen. Esim. itse autan joskus vakseja kantamaan laatikoita tai saatan keittää kahvit vaikka olen tohtori koulutukseltani ☺
Ihmeellistä, kun ihmiset puolustelevat tätä toimintatapaa. Tätä ongelmaa ei tunnu olevan muilla sote-alan ammattilaisilla. Olen röntgenhoitaja, ei kukaan ihmettele sitä, etten pese mummoja tai siivoa sairaalaa. Mulla on ihan oma tonttini. Sairaanhoitajien koulutus menee ihan hukkaan, kun itse hoitotyölle ei ole enää aikaa.
Hoitajan tehtäviin kuuluu myös veren yms eritteiden siivoaminen.
T. Osastonhoitaja
Max kirjoitti:
Joskus joutuu tekemään epämukaviakin asioita. Tai jotka eivät uhan kuulu koulutukseen. Esim. itse autan joskus vakseja kantamaan laatikoita tai saatan keittää kahvit vaikka olen tohtori koulutukseltani ☺
Tohtorin luulisi ymmärtävän, että tilanne olisi verrannollinen hoiva-alan työpaikkoihin, mikäli kahvinkeitto ja laatikoiden kanto olisi päivittäistä ja tekisit sen yksin, jolloin se veisi aikaa pääasiallisista työtehtävistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä luin itseni filosofian maisteriksi ja opettajan työssäni monistan, keitän kahvia myyjäisissä, siivoan, leikin poliisia ja psykologia ja annan ohjeet niin nenäverenvuodon tyrehdyttämiseen kuin sydänsuruista selviämiseen, juoksen kaupasta limua juhliin, koristelen ja somistan, ompelen verhot luokkaan, kerään taksvärkkirahoja jnejnejne.
Mutta toki sen puolen ymmärrän, että henkilökuntaa pitää olla niin paljon, että työt eivät jää tekemättä. Tosin koskaan enää ei palanne jäykkien hierarkioiden ja tarkasti eriteltyjen tehtävien aika. Koulussa tuskin koskaan on sellaista ollutkaan vaan kaikkea on tehty aina.
Milloin kouluista on siivoojat hävinneet ja kyllä siellä ruuanlaittajat/jakajakin vielä toukokuussa oli.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan tehtäviin kuuluu myös veren yms eritteiden siivoaminen.
T. Osastonhoitaja
Mutta ei koko osaston puhtaanapito
T. Lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei olekaan siitä, siivoaako vai maalaako seiniä työvuoronsa aikana. Kyse on siitä, että siivouksen ja maalauksen takia hoitaja ei ehdi tekemään sitä työtä, jota varten hänet on töihin palkattu. Työvuorolistassa on siis sairaanhoitaja, töissä on sairaanhoitaja, mutta lääkkeitä ei jaeta eikä haavoja hoideta, koska pitää maalata seinää. Potilas ei saa hoitoa ja kaikki häviävät, koska työnantajan mielestä ei kannata palkata siivoojaa tai maalaria. 1 ihminen ei voi tehdä 3 töitä.
Näin on. Vielä 80-luvun lopulle asti oli vanhuslaitoksissa erikseen kylvettäjät, liinavaatevaraston hoitajat askatelunohjaajat ja laitosapulaiset. Kaikille hommia riitti, varsinaiset hoitajat tekivät sitten perus-ja sairaanhoidollisia hommia.
Kun tuli lähihoitajakoulutus, kaikki nuo yllämainitut tehtävät siirtyivät lähihoitajille. Hyvä jos jäi pari laitosapulaista tekemään siivousta. Hoitajien määrä ei kuitenkaan lisääntynyt vaikka muiden ammattiryhmien tehtävät siirrettiin heille. Tästä alkoi kaaos hoitolaitoksissa!!
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Minäkään en opiskellut vuosikausia markkinataloutta ja johtamista päätyäkseni sihteerin työhön, joka on pääasiassa kahvin keittoa ja kopioimista ja postittamista.
Sairaanhoitajillekin on olemassa lukuisia erilaisia työpaikkoja teho-osastosta vanhustenhoitoon, eli ei muuta kuin hakeutumaan "parempiin" sairaanhoitajan paikkoihin. Ei kaikille voi taata niitä parhaita hoitotyöpaikkoja, joissa saa aidosti käyttää ja kehittää osaamistaan.
Eihän meille johtamista lukeneillekaan taata johtajan paikkaan, vaan suurin osa joutuu ikävä kyllä tyytymään eri tehtäviin. Jotkut saa oikein hyviä asiantuntijan paikkoja, jotkut kipuaa korkeisiin asemiin, suurin osa jää tavisduuneihin ja osa meistä jää vain kahvinkeittäjiksi 😁
Kulta pieni kun se kahvinkeitto, siivoaminen, ruuanlaitto on pois mummoilta ja sairailta, niinhän hoitajat tekevät lähtevät parempiin paikkoihin.
Ei ihme että sinulle ei ole johtajan paikkaa löytynyt.
Muistelen itsekkin aikaa, kun osastolle (esimerkkiosasto) tuli 4 hoitajaa aamuun, 1 laitosapulainen. Pihan kunnossapitoon oli oma henkilöstö, eli talvella pihojen auraus ja kolaus, kesällä nurmikon leikkuu ja kesäkukat yms.. Päivällä kävi ohjaaja ulkoiluttamassa tai askartelemassa yms. ja fysioterapeutti kiersi pari kertaa viikossa. Lääkäri kävi kerran viikossa kierrolla ja hänelle sai soittaa aina, kun tuli ongelmia.
Tilanne tänä päivänä. Asukkaita saman verran. Aamuun tulee 4 hoitajaa. Ei muita. Hoitajat tekevät laitosapulaisen työt, kolaavat pihat, ajavat nurmikot, keksivät askartelua ja ulkoiluttavat ja jumppauttavat fysioterapeutin ohjeen mukaan. Lääkäri ei ole. Jos asukas tarvitsee lääkäriä, soitan terveyskeskukseen ja saan ajan 2 kuukauden päähän. Sinne menoon tarvitaan kaksi hoitajaa ja invataksi ja siihen menee puoli päivää.
Opiskelijoille yritän sanoa, että etsikää hyto-jaksolle mahdollisimman hoidollinen paikka, että opitte jotain. Tiedän paljon opiskelijoita, jotka viettivät viisi viikkoa pesten pyykkiä ja mopaten lattioita, mutta perushoidolliset hommat jäi oppimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän naisen joka on tuplamaisteri ja kokopäivätyössä . Palkka on 2000 brutto ja työhön kuuluu myös siivous
'
Kylläpäs on tyhmä ja huonoilla papereilla valmistunut " tuplamaisteri! !! Siinä on yhteiskunnan varoja tuhlattu aivan turhaan, ois vaan mennyt alunalken jo siivoojaksi, kun kerran koulutustaan vastaavaan työhön ei kykene!!
Ennen oli kodinhoitajat, laitossiivoojat ja kylvettäjät, sekä perushoitajat/lähihoitajat.
-Vttu kun mä oon asiantuntijaduunissa ja tutkin siis tapauksen ja annan lausunnon, niin ihan vttu pitää itte arkistoida ne paperit, vttu. Ei mun kallis koulutus oo sitä varten, että mä vttu arkistoisin jotain papruja. Ne kuuluu jollekin konttoriapulaiselle ja -assistentille. Mut ai vttu, ei sellaisia enää palkata vttu. Mä muutan kyll ulukomailla, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä oon käynyt mestarikampaaja koulutuksen Lontoossa ja leikkaan hiuksia ja aloin sitten yksityisyrittäjäksi ja asiakkaita piisaa, mut mun pitää sit välillä lakaista plaattioita ja puhdistaa viemäreitä ja altaita, eikä mun kallis koulutus ollut tällaista varten. Niin mä siis voisi tietysti palkata jonkun apulaisen hoitamaan siivousta ja puhelinta ja vastaanottoa, mut se niinku siis maksaisis, enkä mä saa tarpeeksi tukea yhteiskunnalta, siis Suomi ei maksa sitä mun apulaisen palkkaa, ja omistanihan minä en ala maksamaan. Yrittäjiä muutenkin siis kohdellaan niiiiiiiiiiin epäoikeudenmukaisesti, että. Mä muutan kyll ulukomaille, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä olen poliisi ja tykkään siis kovasti työstäni, koulutus oli hyvää ja sopivan mittainen. Mut mä en jaksa niitä paperihommia, joita pitää joka vtun päivä tehdä, eikä niitä vttu voisi jollekin paperinpyörittäjälle ujuttaa..