Hoitajien mielestä ammattia pilaavat sekalaiset tehtävät – "En opiskellut hoitoalaa päästäkseni siivoamaan tai tiskaamaan"
https://yle.fi/uutiset/3-10886852
No tottakai, jos on varaa palkata "liian vähän" henkilökuntaa, niin sen vähän henkilökunnan on oltava sellaista joka kykenee sairaanhoitajan tasoisiin hommiin, sehän on selvä. Jos sairaahoitaja tarvitaan johonkin työhön, ei välttämättä ole varaa palkata enää ruuantuojaa, pyykinhuoltajaa ja tiskaajaa erikseen, "koska koulutus", vaan tietysti sh joutuu nuo tekemään.
Voi verrata vaikka siihen että lääkäri pystyy pitämään lääkärin yksityispraktiikkaa käytännössä ihan yksin, jolloin hän myös siivoaa praktiikkansa. Siivooja tai sh ei pysty pitämään lääkärin prkatiikkaa yksin, vaan hän tarvitsee lääkkärin.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vttu kun mä oon asiantuntijaduunissa ja tutkin siis tapauksen ja annan lausunnon, niin ihan vttu pitää itte arkistoida ne paperit, vttu. Ei mun kallis koulutus oo sitä varten, että mä vttu arkistoisin jotain papruja. Ne kuuluu jollekin konttoriapulaiselle ja -assistentille. Mut ai vttu, ei sellaisia enää palkata vttu. Mä muutan kyll ulukomailla, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä oon käynyt mestarikampaaja koulutuksen Lontoossa ja leikkaan hiuksia ja aloin sitten yksityisyrittäjäksi ja asiakkaita piisaa, mut mun pitää sit välillä lakaista plaattioita ja puhdistaa viemäreitä ja altaita, eikä mun kallis koulutus ollut tällaista varten. Niin mä siis voisi tietysti palkata jonkun apulaisen hoitamaan siivousta ja puhelinta ja vastaanottoa, mut se niinku siis maksaisis, enkä mä saa tarpeeksi tukea yhteiskunnalta, siis Suomi ei maksa sitä mun apulaisen palkkaa, ja omistanihan minä en ala maksamaan. Yrittäjiä muutenkin siis kohdellaan niiiiiiiiiiin epäoikeudenmukaisesti, että. Mä muutan kyll ulukomaille, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä olen poliisi ja tykkään siis kovasti työstäni, koulutus oli hyvää ja sopivan mittainen. Mut mä en jaksa niitä paperihommia, joita pitää joka vtun päivä tehdä, eikä niitä vttu voisi jollekin paperinpyörittäjälle ujuttaa..
Minä olen sossu. Kirjoitan lausunnon, jonka toimistosihteeri postittaa ja arkistoi. Asiakas jonottaa kuukausia minun eikä toimistosihteerin tapaamiselle.
Kyllähän ne jonottaa, kun te jonotutatte. Ja tekosyitä löytyy Sari Sairaanhoitajalla. Wanna-be-kokkarille ei kuulu paskavaipat ja siivoaminen, vaan potilaan, lääkäreistä kun on pulla ja eihän ne mitään osaa. Ja sitten tietysti Sari Melkein Lääkärille kuuluu lääkärin palkka. Kokkarit hoi, heti hoitamaan tämä asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Vttu kun mä oon asiantuntijaduunissa ja tutkin siis tapauksen ja annan lausunnon, niin ihan vttu pitää itte arkistoida ne paperit, vttu. Ei mun kallis koulutus oo sitä varten, että mä vttu arkistoisin jotain papruja. Ne kuuluu jollekin konttoriapulaiselle ja -assistentille. Mut ai vttu, ei sellaisia enää palkata vttu. Mä muutan kyll ulukomailla, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä oon käynyt mestarikampaaja koulutuksen Lontoossa ja leikkaan hiuksia ja aloin sitten yksityisyrittäjäksi ja asiakkaita piisaa, mut mun pitää sit välillä lakaista plaattioita ja puhdistaa viemäreitä ja altaita, eikä mun kallis koulutus ollut tällaista varten. Niin mä siis voisi tietysti palkata jonkun apulaisen hoitamaan siivousta ja puhelinta ja vastaanottoa, mut se niinku siis maksaisis, enkä mä saa tarpeeksi tukea yhteiskunnalta, siis Suomi ei maksa sitä mun apulaisen palkkaa, ja omistanihan minä en ala maksamaan. Yrittäjiä muutenkin siis kohdellaan niiiiiiiiiiin epäoikeudenmukaisesti, että. Mä muutan kyll ulukomaille, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä olen poliisi ja tykkään siis kovasti työstäni, koulutus oli hyvää ja sopivan mittainen. Mut mä en jaksa niitä paperihommia, joita pitää joka vtun päivä tehdä, eikä niitä vttu voisi jollekin paperinpyörittäjälle ujuttaa..
Minä olen sossu. Kirjoitan lausunnon, jonka toimistosihteeri postittaa ja arkistoi. Asiakas jonottaa kuukausia minun eikä toimistosihteerin tapaamiselle.
Kyllähän ne jonottaa, kun te jonotutatte. Ja tekosyitä löytyy Sari Sairaanhoitajalla. Wanna-be-kokkarille ei kuulu paskavaipat ja siivoaminen, vaan potilaan, lääkäreistä kun on pulla ja eihän ne mitään osaa. Ja sitten tietysti Sari Melkein Lääkärille kuuluu lääkärin palkka. Kokkarit hoi, heti hoitamaan tämä asia kuntoon.
Totta kai jonottaa kun toisin kuin toimistosihteereistä, sosiaalityöntekijöistä on huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin 11 vuotta sitten. Olen nykyään töissä vaativassa erikoissairaanhoidossa. Tätä ennen kaupungilla pari vuotta heti valmistumisen jälkeen. Miksi vaihdoin aikoinani työpaikkaa?
Vanhassa työpaikassani ei suhtauduttu positiivisesti koulutuksissa käymiseen.
Henkilökuntaa oli vähän, resurssit eivät riittäneet. Viikonloppuisin säästettiin, töissä ainoastaan yksi sairaalahuoltaja (arkisin kaksi-kolme). Sairaanhoitajat tekivät heidän töitään silloin ja omat työt odottivat sen aikaan. Vaikutusmahdollisuutta omiin työvuoroihin ei ollut.
Nykyisessä työssä on myös huomattavasti parempi palkka. Raha EI ollut ainoa syy, miksi vaihdoin työpaikkaa.Ihmettelenkin tätä keskustelua, että hoitajille pitäisi maksaa lisää. En menisi töihin paikkaan X, jos palkka olisi hyvä, mutta työolot (mm nuo edellä kirjoitetut asiat) olisivat huonot.
Eli kokonaisuus ratkaisee, pelkästään raha ei motivoi.Sairaanhoitaja
Itsekin olen useim vastannut näihin palkkakeskusteluihin, että eikö palkannostoa parempi idea olisi lisätä henkilöresursseja (ja myös tuota avustavaa henkilökuntaa, kuten siivoijia), jolloin työn kuormitus olisi inhimillisempää. Tämä ei kuitenkaan tunnu olevan monista sairaanhoitajista hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin 11 vuotta sitten. Olen nykyään töissä vaativassa erikoissairaanhoidossa. Tätä ennen kaupungilla pari vuotta heti valmistumisen jälkeen. Miksi vaihdoin aikoinani työpaikkaa?
Vanhassa työpaikassani ei suhtauduttu positiivisesti koulutuksissa käymiseen.
Henkilökuntaa oli vähän, resurssit eivät riittäneet. Viikonloppuisin säästettiin, töissä ainoastaan yksi sairaalahuoltaja (arkisin kaksi-kolme). Sairaanhoitajat tekivät heidän töitään silloin ja omat työt odottivat sen aikaan. Vaikutusmahdollisuutta omiin työvuoroihin ei ollut.
Nykyisessä työssä on myös huomattavasti parempi palkka. Raha EI ollut ainoa syy, miksi vaihdoin työpaikkaa.Ihmettelenkin tätä keskustelua, että hoitajille pitäisi maksaa lisää. En menisi töihin paikkaan X, jos palkka olisi hyvä, mutta työolot (mm nuo edellä kirjoitetut asiat) olisivat huonot.
Eli kokonaisuus ratkaisee, pelkästään raha ei motivoi.Sairaanhoitaja
Itsekin olen useim vastannut näihin palkkakeskusteluihin, että eikö palkannostoa parempi idea olisi lisätä henkilöresursseja (ja myös tuota avustavaa henkilökuntaa, kuten siivoijia), jolloin työn kuormitus olisi inhimillisempää. Tämä ei kuitenkaan tunnu olevan monista sairaanhoitajista hyvä idea.
Minulle raha on niin tärkeää, että valitsin kahdesta paikasta sen, missä tuntipalkka on 2 euroa parempi. Kummasti vain tähän paikkaan on tulijoita muitakin ja sijaisista ei ole pulaa, kuten siinä paikassa, missä se palkka on 2 euroa vähemmän tunnilta. Että kyllä se raha joillekkin vielä jotain merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään väitellyt tohtoriksi kehittääkseni kahvia ja ostaakseni kokouspullia, mutta kun avustava henkilöstö on irtisanottu, niin sekin on minun hommani. Ei ole tullut mieleenkään narista, että minulla on monta tonnia parempi palkka kuin sihteerillä, jota ei enää ole.
Ohis
Onkohan kukaan laskenut kuinka paljon on säästetty kun se avustava henkilökunta on irtisanottu.
Sihteeri teki matkalaskun vartissa, minä tappelen parikin tuntia.
Lääkärien työstä tk:ssa isohko osa menee kaiken maailman tilastojen, ym.byrokratian kirjailuun.
Em.sairaanhoitajat siivoavat vessoja.jne.
Ei ole kyse, että se olisi jotenkin arvolle sopimatonta, mutta se on tuhlausta.
Onkohan muuten niin, että raksa, lvi, sähkärit , putki tyypit tekevät tasan omia töitään jos ja kun niin miksi se on siellä ymmärretty , mutta ei muualla.Saattaa monissa kohtaa olla noinkin, mutta jos sinulle tulee niin harvoin matkalaskuja, että sinulla menee pari tuntia sen kanssa takkuamiseen, kyseessä ei ole kovinkaan suuri kustannus. Jos taas sinulle tulee usein matkalaskuja, niiden tekemiseen pitäisi tulla jonkinlainen rutiini. Ja toisaalta säästöä syntyy myös siinä, että sinä itse teet sen matkalaskun ja tiedät matkaan liittyvät asiat parhaiten, kun taas se sihteeri ehkä joutuu kyselemään tietoja moneen kertaan ja kuljetellaan papereita ja lippulappuja. Ja nykyään taitaa olla oletuksena se, että valtaosa siitä, mitä sihteeri teki ennen itse, nykyään hoituu automaattisesti järjestelämän avulla. Sihteeriä ei kannata palkata kymmeneksi minuutiksi, jos sinä teet sen viidessätoista minuutissa.
Jos puhutaan isosta organisaatiosta, kuten yliopistosta, siellä niitä matkalaskuja tekeviä henkilöitä on todellakin enemmän kuin yksi ja sihteeriöle riittäisi todellakin muutakin hommaa. Ennen oppiaineen sihteeri oli perillä kaikesta ja niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan asiat hoitui. Nyt kukaan ei tiedä mistään mitään, kun omaa sihteeriä ei ole, organisaatiot uudistivat jatkuvasti noin neljän vuoden sykleissä ja nämä avustavat tehtävät eivät ole enää varsinaisesti kenenkään vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ketju. Hoitajia on kadonnut alalta n. 70 000 ja täällä nillitetään miten tavattoman leppoisaa hommaa on, muuta kuin kahvilla istutaan ja saisivat juosta nopsempaankin. Meinaatteko, että he ovat vaihtaneet alaa sen vuoksi, että on niin mukava ja helppo työ? Samaan aikaan hetki sitten oli lehdissä juttuja millaisia mul**uja omaisista on nykyisin tullut. Värkätään valitusta valituksen perään, jos se onneton hoitaja erehtyy käymään vaikka vessatauolla asiaakkaan luona. Hemmetti millaista väkeä täällä pitäisi hoitaa ja passata,
Niin, koska naisvaltaisilla aloilla esiintyy eniten työpaikkakiusaamista, ja naiset ovat vastuunpakoilijoita, jotka menevät sieltä mistä aita on matalin.
Mihin perustat tämän lukusi ja lähteet sille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Minäkään en opiskellut vuosikausia markkinataloutta ja johtamista päätyäkseni sihteerin työhön, joka on pääasiassa kahvin keittoa ja kopioimista ja postittamista.
Sairaanhoitajillekin on olemassa lukuisia erilaisia työpaikkoja teho-osastosta vanhustenhoitoon, eli ei muuta kuin hakeutumaan "parempiin" sairaanhoitajan paikkoihin. Ei kaikille voi taata niitä parhaita hoitotyöpaikkoja, joissa saa aidosti käyttää ja kehittää osaamistaan.
Eihän meille johtamista lukeneillekaan taata johtajan paikkaan, vaan suurin osa joutuu ikävä kyllä tyytymään eri tehtäviin. Jotkut saa oikein hyviä asiantuntijan paikkoja, jotkut kipuaa korkeisiin asemiin, suurin osa jää tavisduuneihin ja osa meistä jää vain kahvinkeittäjiksi 😁
Kulta pieni kun se kahvinkeitto, siivoaminen, ruuanlaitto on pois mummoilta ja sairailta, niinhän hoitajat tekevät lähtevät parempiin paikkoihin.
Ei ihme että sinulle ei ole johtajan paikkaa löytynyt.
Hoitajille tuntuu olevan tyypillistä näissä keskusteluissa, että kaikkien muiden alojen ihmisten (varsinkin yliopiston käyneiden) töitä, tehtäviä ja osaamista voi kyllä surutta vähätellä turhana.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan tehtäviin kuuluu myös veren yms eritteiden siivoaminen.
T. Osastonhoitaja
Jonkun eritetahran siivoaminen on ihan eri asia ja itsestäänselvyys. Eritetahran siivoaa se, kuka sen ensimmäisenä havaitsee eli tottakai myös hoitaja. Sen sijaan joku vessojen yleissiivous kuuluu laitoshuoltajille ja myös ne keittiöhommat.
Jos hoitajien palkkoja laskettaisiin sen noin 8-10%, jokaista kymmentä hoitajaa kohti olisi fyrkkaa palkata yksi siivooja lisää. Helppoa. Elämme rajallisten resurssien maailmassa syrjäisessä maassa Euroopan laidalla, jossa maailman korkeimpiin kuuluva veroaste ei luo kovin tehokkaasti lisää niitä resursseja.
Jos meikussa ei oo kirralla laikkareita, se johtuu kyvyttömästä esimiehestä, joka ei osaa fixaa saikuille sijaisia ja unohtaa, että laikkareillakin on kesälomat. Samoin yksiköiltä tuppaa nykyään unohtumaan että kaikki isommatkin hommat pitää jossain välissä hoitaa eivätkä osta laikkari palveluita tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajien palkkoja laskettaisiin sen noin 8-10%, jokaista kymmentä hoitajaa kohti olisi fyrkkaa palkata yksi siivooja lisää. Helppoa. Elämme rajallisten resurssien maailmassa syrjäisessä maassa Euroopan laidalla, jossa maailman korkeimpiin kuuluva veroaste ei luo kovin tehokkaasti lisää niitä resursseja.
Hei, sinähän ratkaisit juuri työttömyysongelmankin. Lasketaan ihan kaikilta palkkaa 10% ja palkataan niillä rahoilla lisää työtyöntekijöitä. Työt voisi tehdä rauhallisella tahdilla ja palkattomat ylityöt jäisi historiaan. Hyvä sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, sinähän ratkaisit juuri työttömyysongelmankin. Lasketaan ihan kaikilta palkkaa 10% ja palkataan niillä rahoilla lisää työtyöntekijöitä. Työt voisi tehdä rauhallisella tahdilla ja palkattomat ylityöt jäisi historiaan. Hyvä sinä.
No 70-luvullehan täällä kaivattiinkin monessa kommentissa. Oli se valtion talouskin silloin paremmassa tasapainossa ennen tolkutonta julkisen sektorin ylösajoa.
Hoitoalaa voisi tehostaa helposti myös tiukentamalla sairasloman ehtoja huomattavasti. Naisvaltaisten alojen ongelma erityisesti ja vastaavasta toiminnasta on positiivisia kokemuksia muualta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä hoitajien työn rankkuus ja kiirellisyys ainakaan sairaalan normaalilla vuodeosastolla näy.
Siellä istutaan todellakin siellä kansliassa juoruamassa.
Ketjun hoitajat joko valehtelevat, tai ovat jossain ihme paikoissa töissä.
Tein muutama vuosi sitten harjoittelut sairaalassa parilla vuodeosastolla ja niihin oli pesiytynyt ihmeellinen itsetehty kiire - kiire ei ollut kuin kahvihuoneeseen juoruilemaan tai kansliaan mulkoilemaan ohikulkijoita. En halua uskoa että tällaista on joka osastolla. Päivystyksessä, palvelutaloissa ja kotihoidossa ei varmaankaan tuollaista näe kun ei siellä ehditä istua.
Kyllä mun mielestä tiskaaminen ja pyykkääminen kuuluu lähäreille.
T. Diplomi-insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeenomistajille ne rahat menisi. Kuka hullu uskoo, että niillä henkilökuntaa palkattaisiin lisää. Älkää nyt olko naiveja :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä tiskaaminen ja pyykkääminen kuuluu lähäreille.
T. Diplomi-insinööri
Jo minä voin vaikka pyykätä sen 8 tuntia, kunhan joku hoitaa ne potilaat.
Mutta jos sinun omaisesi on hoidossa, kumman haluat? Hyvin hoidetun omaisen, vai kiiltävät lattiat ja viikatut pyykit. Kumpaakin et voi nykysysteemillä saada
Lähäri
OT
Meille tuli kokkiharjoittelija 37v, joka sanoi, ettei hän ole opiskellut tätä alaa sen takia, että hän joutuisi tiskaamaan tai siivoamaan.
Aina olen ollut ravintolassa töissä, jossa se tiskaa joka kerkee ja siivoaa toisella kädellä koko ajan. Välillä otetaan tiskari erikseen, mutta muuten noi tapahtuu siinä kokkaamisen sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalaa voisi tehostaa helposti myös tiukentamalla sairasloman ehtoja huomattavasti. Naisvaltaisten alojen ongelma erityisesti ja vastaavasta toiminnasta on positiivisia kokemuksia muualta.
Mikä loistava idea. Kun eläkeikä on nostettu 65, haluan ehdottomasti olla lonkkakulumasta kärsivän hoitajan hoidettavana tai muuten vain selkävaivaisen hoitajan hoidettavana :D
Miten olis mielenterveysongelmat. Loistoidea olla masennuksesta tai skitsofreniaa sairastavan hoitotyön kohteena.
Ja norovirus. Siinä sitä vaippaa vaihtaa ja oksentaa samalla lattialle.
Juu, tiukennetaan sairauslomia, niin hoidontaso senkun paranee :D
Täällä saa aina lukea loistavia ehdotuksia, kun nyt jo kärsitään järkyttävästä hoitajapulasta ja kesän on taas osastoja ollut suljettuna ja pari magneettikuvauslaitetta kiinni, kun ei ole käyttäjiä. Lasketaan palkkoja, kiristetään ehtoja ja sillä ne leikkausjonot lyhenee näpsäkkäästi
Ihme ketju. Hoitajia on kadonnut alalta n. 70 000 ja täällä nillitetään miten tavattoman leppoisaa hommaa on, muuta kuin kahvilla istutaan ja saisivat juosta nopsempaankin. Meinaatteko, että he ovat vaihtaneet alaa sen vuoksi, että on niin mukava ja helppo työ? Samaan aikaan hetki sitten oli lehdissä juttuja millaisia mul**uja omaisista on nykyisin tullut. Värkätään valitusta valituksen perään, jos se onneton hoitaja erehtyy käymään vaikka vessatauolla asiaakkaan luona. Hemmetti millaista väkeä täällä pitäisi hoitaa ja passata,