Hoitajien mielestä ammattia pilaavat sekalaiset tehtävät – "En opiskellut hoitoalaa päästäkseni siivoamaan tai tiskaamaan"
https://yle.fi/uutiset/3-10886852
No tottakai, jos on varaa palkata "liian vähän" henkilökuntaa, niin sen vähän henkilökunnan on oltava sellaista joka kykenee sairaanhoitajan tasoisiin hommiin, sehän on selvä. Jos sairaahoitaja tarvitaan johonkin työhön, ei välttämättä ole varaa palkata enää ruuantuojaa, pyykinhuoltajaa ja tiskaajaa erikseen, "koska koulutus", vaan tietysti sh joutuu nuo tekemään.
Voi verrata vaikka siihen että lääkäri pystyy pitämään lääkärin yksityispraktiikkaa käytännössä ihan yksin, jolloin hän myös siivoaa praktiikkansa. Siivooja tai sh ei pysty pitämään lääkärin prkatiikkaa yksin, vaan hän tarvitsee lääkkärin.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään väitellyt tohtoriksi kehittääkseni kahvia ja ostaakseni kokouspullia, mutta kun avustava henkilöstö on irtisanottu, niin sekin on minun hommani. Ei ole tullut mieleenkään narista, että minulla on monta tonnia parempi palkka kuin sihteerillä, jota ei enää ole.
Itseäni hiukan vain harmittaa käytännössä se, että pullien tilausta, kattausta ja jälkien siivousta seuraa tosiasia, että teen niitä asiantuntijatehtäviäni (joihin minut palkattiin) varsinaisen työajan jälkeen ja kotonakin vapaa-aikoina. - Mutta kiva duuni, ei siinä mitään, joten ei sinänsä valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään väitellyt tohtoriksi kehittääkseni kahvia ja ostaakseni kokouspullia, mutta kun avustava henkilöstö on irtisanottu, niin sekin on minun hommani. Ei ole tullut mieleenkään narista, että minulla on monta tonnia parempi palkka kuin sihteerillä, jota ei enää ole.
Itseäni hiukan vain harmittaa käytännössä se, että pullien tilausta, kattausta ja jälkien siivousta seuraa tosiasia, että teen niitä asiantuntijatehtäviäni (joihin minut palkattiin) varsinaisen työajan jälkeen ja kotonakin vapaa-aikoina. - Mutta kiva duuni, ei siinä mitään, joten ei sinänsä valittamista.
Minulle on hoitajana sinänsä ihan sama, mitä palkkani eteen teen. Mutta se, mikä harmittaa, on juuri tämä, että olen nähnyt hoidon tason, kun oli avustavaa henkilökuntaa ja tilanteen nyt. Kun tosiasia on, että kun sol käy kerran viikossa mopilla huitaisemassa keskilattian, ei riitä se hoitajien siivous, kun vielä ainakin yritämme asettaa hoidettavat etusijalle.
Monissa paikoissa on todella paskaista, kun henkilökunnalla ei riitä aikaa kunnon siivoukseen. Ruokaa tehdään paskaroippeet roikkuen työpuvussa, kun ei ole mahdollisuutta vaihtaa työvaatteita jokaisen toimenpiteen jälkeen. Huoneet ovat joskus sikamaisessa kunnossa ja liinavaatteet runtattuna komeroihin viikkaamatta. Hoidettavien vaatteet on kiireessä pesty väärillä lämmöillä ja sukat ja muut on kutistuneet ja niitä on vaikea kiskoa päälle. Ruoka voi olla mitä sattuu. Koska jos listalla on esim. aamu: ruispuuro, leipä leikkele, lounas: salaatti, stroganof, päivällinen: kesäkeitto, leipä, leikkele. Jälkiruokana hedelmäkiisseli. Kun töissä on muutama, juuri 18 vuotta täyttänyt, joilla ei todellakaan ole lähihoitajakoulutuksen lisäksi kokkikoulutusta, voi kuvitella, millaista se stroganof on ja kesäkeitto. Laatu riippuu aina siitä, kuinka paljon kukin hoitaja on ruokaa tehnyt. Jos olet juuri kotoa muuttanut ja sinut pannaan tekemään jotain lihapataa, niin se voi olla sitkeää ja jauhomöykyt lillua pinnassa. Kesäkeitto juoksettunutta ja pohjaanpalanutta. Sitten firmat mainostaa kuitenkin maittavaa kotiruokaa. Ei jokaisella lähihoitajalla ole kokin taitoja pyöräyttää tuosta noin vain kotitekoisia rieskoja.
Monissa paikoissa näkee, että mitään ei enää ehditä tehdä kunnolla. Siellä keittiössä menee yhden hoitajan aika ja toisen kodinhoitohuoneessa. Se kolmas yrittää sitten vaihtaa vaippaa ja nostaa pyörätuoliin ja pukea ja hoitaa haavoja. Eikö se olisi oikeasti järkevämpää, että kaikki kolme olisivat hoitamassa niitä hoidettavia
Vierailija kirjoitti:
-Vttu kun mä oon asiantuntijaduunissa ja tutkin siis tapauksen ja annan lausunnon, niin ihan vttu pitää itte arkistoida ne paperit, vttu. Ei mun kallis koulutus oo sitä varten, että mä vttu arkistoisin jotain papruja. Ne kuuluu jollekin konttoriapulaiselle ja -assistentille. Mut ai vttu, ei sellaisia enää palkata vttu. Mä muutan kyll ulukomailla, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä oon käynyt mestarikampaaja koulutuksen Lontoossa ja leikkaan hiuksia ja aloin sitten yksityisyrittäjäksi ja asiakkaita piisaa, mut mun pitää sit välillä lakaista plaattioita ja puhdistaa viemäreitä ja altaita, eikä mun kallis koulutus ollut tällaista varten. Niin mä siis voisi tietysti palkata jonkun apulaisen hoitamaan siivousta ja puhelinta ja vastaanottoa, mut se niinku siis maksaisis, enkä mä saa tarpeeksi tukea yhteiskunnalta, siis Suomi ei maksa sitä mun apulaisen palkkaa, ja omistanihan minä en ala maksamaan. Yrittäjiä muutenkin siis kohdellaan niiiiiiiiiiin epäoikeudenmukaisesti, että. Mä muutan kyll ulukomaille, ei jaksa täällä junttilassa.
-Mä olen poliisi ja tykkään siis kovasti työstäni, koulutus oli hyvää ja sopivan mittainen. Mut mä en jaksa niitä paperihommia, joita pitää joka vtun päivä tehdä, eikä niitä vttu voisi jollekin paperinpyörittäjälle ujuttaa..
Niin. Tämä olis verrannollinen jos se kampaaja hinkkais puolipäivää putiikkiaan puhtaaksi- samalla kun asiakkaat odottais tuntikaupalla oven takana. Tai poliisi istuisi puolet yövuorosta toimistossa, samalla kun jossain mies vetää vaimoaan turpaan ja hätäkeskuksesta vaan sanottaisiin että sori, poliisilla on nyt kädet niin täynnä töitä ettei tänään ehditä tulemaan. Niinkuin esim. kotihoidossa on käynyt että käynneille ei ole hoitaja ehtinyt ja mm. diabeetikkopotilaiden henki on vaarantunut.
Potilastyötä ei oikein voi verrata esim. toimistotyöhön. On eri asia hoitaa papereita, kaupankassaa tai taxiautoa, kuin elävää ihmistä. On eri asia jättää odottamaan mapitus, pullokone tai hyllyjen täyttäminen, kuin jättää ihminen odottamaan että hän saa ruokaa, että hänen vessatarpeensa hoidetaan tai että lääkkeet annetaan ajallaan.
Mutta toki te kaikki vinoilijat mieluusti sitten odotatte suihkua viikon,ripulivaipan vaihtoa 3 tuntia ja syötte mukisematta sen lihapadan minkä hoitaja valmisti p*skanpesun ohessa. Olette todellinen unelma näille yksityisille hoivayhtiöille jotka mielellään kyllä nylkee teidät viimeistä senttiä myöten ja vastapalvelukseksi saat hoitoa jolla pysyt nippanappa hengissä; jos hyvä tuuri on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei olekaan siitä, siivoaako vai maalaako seiniä työvuoronsa aikana. Kyse on siitä, että siivouksen ja maalauksen takia hoitaja ei ehdi tekemään sitä työtä, jota varten hänet on töihin palkattu. Työvuorolistassa on siis sairaanhoitaja, töissä on sairaanhoitaja, mutta lääkkeitä ei jaeta eikä haavoja hoideta, koska pitää maalata seinää. Potilas ei saa hoitoa ja kaikki häviävät, koska työnantajan mielestä ei kannata palkata siivoojaa tai maalaria. 1 ihminen ei voi tehdä 3 töitä.
Tuossa linkissä kyllä marmatetiin siitä että hoitajatt eivät pysy alalla koska haluavat hoitaa ihmisisä, eikä siivota. Ei sitä että ei kerkeä hoitamaan...
Siivous, pyykki, ruokahuolto ja tiski ovat töitä, jotka on pakko tehdä, päivittäin. Jos laikkaria ei ole, joku muu tekee. Siksi se on hoitajilta pois hoitotyöstä, ja niin kauan ei tosiaan kerkeä, kun yhdellä ihmisellä on vain kaksi kättä.
Tottakai se on pois hoitotyöstä, mutta linkin hoitajat olivat lopettaneet hommat siksi koska työ ei ollut hoitotyötä, vaan kaikkea muuta, ja he halusivat tehdä hoitotyötä eivätkä tätä muuta.
Ei minua haittaa lähärinä hoitaa myös tiskejä ja ruokahuoltoa. Se haittaa, että aikaa ei ole riittävästi ja/tai töiden organisointi ja suunnittelu on tehty vähän sinne päin. Palvelutalossakin sattuu usein jokin tilanne, joka sitoo yhden hoitajan pitkäksi aikaa.
Älkää menkö hoitoalalle. Kaikki asiat huonosti eikä korjaannu ennen kuin todellinen hoitajapula alkaa. Opiskelkaa kunnon ammatti, sellainen jossa asiat on hyvin ja palkkakin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei olekaan siitä, siivoaako vai maalaako seiniä työvuoronsa aikana. Kyse on siitä, että siivouksen ja maalauksen takia hoitaja ei ehdi tekemään sitä työtä, jota varten hänet on töihin palkattu. Työvuorolistassa on siis sairaanhoitaja, töissä on sairaanhoitaja, mutta lääkkeitä ei jaeta eikä haavoja hoideta, koska pitää maalata seinää. Potilas ei saa hoitoa ja kaikki häviävät, koska työnantajan mielestä ei kannata palkata siivoojaa tai maalaria. 1 ihminen ei voi tehdä 3 töitä.
Näin on. Vielä 80-luvun lopulle asti oli vanhuslaitoksissa erikseen kylvettäjät, liinavaatevaraston hoitajat askatelunohjaajat ja laitosapulaiset. Kaikille hommia riitti, varsinaiset hoitajat tekivät sitten perus-ja sairaanhoidollisia hommia.
Kun tuli lähihoitajakoulutus, kaikki nuo yllämainitut tehtävät siirtyivät lähihoitajille. Hyvä jos jäi pari laitosapulaista tekemään siivousta. Hoitajien määrä ei kuitenkaan lisääntynyt vaikka muiden ammattiryhmien tehtävät siirrettiin heille. Tästä alkoi kaaos hoitolaitoksissa!!
Tää on totta. Tein pitkään keikkahommaa ja paras paikka olla töissä oli tälläinen "muinaisjäänne" jossa oli vielä oma kylvettäjä ja pari laikkaria, talon ulkopuolelta tuli ulkoiluttajia ja virikeohjaajia lisäksi, keittiöporukka erikseen ym. Hoiva oli tosi laadukasta, asukkaat tyytyväisiä ja työntekijät pääsääntöisesti tuntui myös olevan tosi tyytyväisiä työssään ja talo vaikutti oikeasti tosi toimivalta! Eikä ollut mitään burnoutti-saikkuja! Työtahti oli sellainen että luppoaikaa ei jäänyt mutta kuitenkin niin inhimillinen että tauot ehti pitää. Sitten vastaavasti kamalimpia paikkoja niin työntekijänä kuin asukkaan/asiakkaan näkökulmasta on nää paikat joissa hoitajien oletetaan tekevän kaikki. Ja kun eihän se onnistu, virheitä sattuu kiireessä ja kaikki on vähän niinkuin vasemmalla kädellä hutiloitu. Hoitajat on vuoron perään saikulla ja osa lopulta vaihtaa kokonaan alaa.
Vanhustenhoidossa pitäisi tehdä täysi mullistus ja ottaa takaisin käyttöön noita vanhoja, hyviä keinoja ja menetelmiä joilla saadaan työolot paremmiksi jos halutaan että hoitajat pysyy alalla ja asukeilla olisi edes jotenkin ihmisarvoinen vanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään ihmetellyt sitä, että asiantuntijoilla teetetään toissijaisia töitä kuten tallentamista, laskutusta, puhtaaksikirjoitusta, näköjään myös tiskasmista ja siivousta.
Mitä järkeä tässä on? Korkeasti koulutettu henkilö tekee ammattikoulutason hommia hintaan 100 -200€/tunti.
Ei tässä mitään säästetä vaan haaskataan.
Sihteerit, siivoojat ja muut takaisin, niin saadaan lääkärit ja hoitajat takaisin niihin töihin, mihin heidät on koulutettu. Ja 100000 työtöntä tuottavaan työhön ja veroja maksamaan.
No siinä on se järki, että sama työ tehdään vain yhden kerran. Mikä järki olisi siinä, että lääkäri sanelee potilaan asiat ensin nauhurille ja sitten joku kirjoittaa sen saman jutun puhtaaksi, kun lääkäri samalla vaivalla kirjoittaa sen suoraan itse. Tai lääkäri kirjaa ylös laskutettavat asiat ja kiikuttaa tiedot sihteerille, kun samalla vaivalla se lasku olisi jo syntynyt ja lähtenyt eteenpäin. Joka tapauksessa se lääkäri joutuu raportoimaan ja toimittamaan niitä tietoja eteenpäin. Jos se tieto meneekin suoraan sinne tallennusjärjestettämään ilman ylimääräistä välikättä, kyllä se on tehokkaampaa.
Onko täällä ihmisten luetun ymmärtäminen todellakin tällä tasolla?
Kyllä, ymmärrän esimerkiksi sen, että on naurettavaa jos lääkärin määräystä ei voi suoraan toteuttaa vaan sitä pitää kopioida kolme kertaa joka paikkaan. Olen itse ollut osastolla, jossa lääkäri ei suostunut kirjaamaan itse lääkemuutoksia järjestelmään vaan kirjoitti ne määräyksiin ja hoitaja teki. On sanomattakin selvää että osastolla oli iso vaihtuvuus eikä tuota enää missään näe.
Mutta on täysin eri asia, jos henkilö ei ehdi tekemään sitä YDINTYÖTÄÄN koska hän tekee hallinnollisia asioita, siivoaa, täyttää huoneiden kaappeja vaipoilla, tekee ruokatilauksia ja muuta jonka voi tehdä joku muu nopeammin ja paremmin.
Menikö jakeluun?
Sairaanhoitajana voisin jäädä vaikka koko päiväksi korjailemaan läikkyneitä mehuja ja laattoja lattialta koska "samallahan sen tekee kun siinä on". Mutta kun lääkkeenjako ja lääkekierros ja lääkärin kierto ja toinen lääkäri toimenpidehuoneessa tai käytävällä omainen odottaa - jäänkö pyyhkimään lattiaa sen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Tiettyjä osastoja lukuun ottamatta sairaanhoitajalla on tosi vähän työtehtäviä jotka on jotain sairaanhoidollista. Kyllå ne tehtävät on yleenså perushoidollisia esim potilaan pesemistå, pukemista, syöttämistå, sängystå jaloittelemaan auttamista jne. Ja jos ja kun potilas oksentaa niin kai se nyt sen hoitavan hoitajan kuuluu siivota. Vai pitäisikö siirtyä joka paikassa siihen käytäntöön jota käytetään synnyttäneisiin naisiin eli vaikka olet aivan p.askana niin eikun siivöa itse vain ne verihulahteet lattialta jne. Hoitajia kun ei saa häiritä. Toipuminen vaatii lepoa mutta täällä et lepää.
Sairaanhoitajat kuvittelevat ettå heidän työ on sitä että he jakavat lääkkeitä, vievät lääkkeen potilaalle ja kirjaavat sen koneelle ja lopun aikaa suunnittelevat hoitoa kansliassa.
Alapa listailemaan ne lukuunottamatta-osastot ja ne toiset, joissa ei ole muuta kuin yrjön korjuuta ja paskavaipan vaihtoa. Odotan innolla.
Minä en kuvittele mitä minun työni on vaan tiedän varsin hyvin. Joka päivä on paljon (vrt. sinun "tosi vähän"), useita kymmeniä sairaanhoidollisia työtehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Vielä 80-luvun lopulle asti oli vanhuslaitoksissa erikseen kylvettäjät, liinavaatevaraston hoitajat askatelunohjaajat ja laitosapulaiset. Kaikille hommia riitti, varsinaiset hoitajat tekivät sitten perus-ja sairaanhoidollisia hommia.
Kun tuli lähihoitajakoulutus, kaikki nuo yllämainitut tehtävät siirtyivät lähihoitajille. Hyvä jos jäi pari laitosapulaista tekemään siivousta. Hoitajien määrä ei kuitenkaan lisääntynyt vaikka muiden ammattiryhmien tehtävät siirrettiin heille. Tästä alkoi kaaos hoitolaitoksissa!!
Tää on totta. Tein pitkään keikkahommaa ja paras paikka olla töissä oli tälläinen "muinaisjäänne" jossa oli vielä oma kylvettäjä ja pari laikkaria, talon ulkopuolelta tuli ulkoiluttajia ja virikeohjaajia lisäksi, keittiöporukka erikseen ym. Hoiva oli tosi laadukasta, asukkaat tyytyväisiä ja työntekijät pääsääntöisesti tuntui myös olevan tosi tyytyväisiä työssään ja talo vaikutti oikeasti tosi toimivalta! Eikä ollut mitään burnoutti-saikkuja! Työtahti oli sellainen että luppoaikaa ei jäänyt mutta kuitenkin niin inhimillinen että tauot ehti pitää. Sitten vastaavasti kamalimpia paikkoja niin työntekijänä kuin asukkaan/asiakkaan näkökulmasta on nää paikat joissa hoitajien oletetaan tekevän kaikki. Ja kun eihän se onnistu, virheitä sattuu kiireessä ja kaikki on vähän niinkuin vasemmalla kädellä hutiloitu. Hoitajat on vuoron perään saikulla ja osa lopulta vaihtaa kokonaan alaa.
Vanhustenhoidossa pitäisi tehdä täysi mullistus ja ottaa takaisin käyttöön noita vanhoja, hyviä keinoja ja menetelmiä joilla saadaan työolot paremmiksi jos halutaan että hoitajat pysyy alalla ja asukeilla olisi edes jotenkin ihmisarvoinen vanhuus.
Niin ja se jäi vielä tuosta hyvästä paikasta sanomatta että siellä ei kuitenkaan töitä tehty asenteella että joku homma ei muka kuulunut jonkun työtehtäviin. Jos laikkarilla oli kiire, hoitajat auttoi ja jos hoitajilla oli kiire niin joku auttoi aina. Toista pystyi auttamaan hyvin kun tiesi ettei sitten itse muserru työtaakka saa alle vaikka auttaisikin toista. Muualla saa aina pärjätä itsekseen kun ei kellään ole aikaa eikä energiaa vielä auttaa toista kun ei omistakaan töistä selviä. Eikä ihme ettei sijaisiakaan saada näihin paikkoihin kun ei kukaan ehdi neuvoa/perehdyttää ja varsinaisen hoitotyön lisäksi pitää yrittää selviytyä ja sisäistää keittiö- pyykkihuolto- ja siivoushommatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa linkissä kyllä marmatetiin siitä että hoitajatt eivät pysy alalla koska haluavat hoitaa ihmisisä, eikä siivota. Ei sitä että ei kerkeä hoitamaan...
Siivous, pyykki, ruokahuolto ja tiski ovat töitä, jotka on pakko tehdä, päivittäin. Jos laikkaria ei ole, joku muu tekee. Siksi se on hoitajilta pois hoitotyöstä, ja niin kauan ei tosiaan kerkeä, kun yhdellä ihmisellä on vain kaksi kättä.
Tottakai se on pois hoitotyöstä, mutta linkin hoitajat olivat lopettaneet hommat siksi koska työ ei ollut hoitotyötä, vaan kaikkea muuta, ja he halusivat tehdä hoitotyötä eivätkä tätä muuta.
No ethän sinä kerkeä hoitamaan ihmistä, jos on kilometrin listan verran muita töitä jotka pitää hoitaa. Mutta ihan sama, mielestäni tämä menee saivarteluksi. Kun ei siinäkään ole mitään kummallista jos ihminen vaihtaa alaa, jos ei saa tehdä sitä työtä mihin on kouluttautunut ja hakeutunut.
Jääkö putkimies alalle, jos hänen pitääkin yhtäkkiä alkaa tekemään puolet päivästä kylpyhuoneen siivoustöitä? Niin? Tuskin.
Hoitaja ei ole kouluttautunut sitä varten että saa kökkiä keittiössä tai luututa lattioita, vaan siksi että saa hoitaa toista ihmistä. Samaten kun kokki ei ole kouluttautunut kokiksi sitä varten että saisi pestä kesken työvuoron vessoja. Ja jos johtoporras nyt jossain joutuu nykyään keittämään omat kahvinsa, niin se ei ole millään tasolla verrannollinen tähän hoitotyön ahdinkoon. Elätte pumpulissa jos kuvittelette että on.
Kaveri on lähihoitaja ja halusi nimenomaan vanhusten hoitajaksi. Sellaisessa palvelutalossa hän onkin töissä (yksityinen), mutta on vanhusten kanssa tekemisissä tosi vähän. Suurin osa työstä on ruoanlaittoa, tiskien laittoa ja siivoamista. Vielä "vanhoilla päivillään" halusi vaihtaa alaa ja opiskeli lähäriksi, 46v.
Eipä tämä hoitajien työn rankkuus ja kiirellisyys ainakaan sairaalan normaalilla vuodeosastolla näy.
Siellä istutaan todellakin siellä kansliassa juoruamassa.
Ketjun hoitajat joko valehtelevat, tai ovat jossain ihme paikoissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä hoitajien työn rankkuus ja kiirellisyys ainakaan sairaalan normaalilla vuodeosastolla näy.
Jahas, joku erinomainen omainen on käynyt omaistaan katsomassa, ja on nähnyt kaikkien sairaaloiden kaikki osastot jokaisena päivänä.
Mä en ole edes hoitaja ja myötähäpeän tätä silti.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan tehtäviin kuuluu myös veren yms eritteiden siivoaminen.
T. Osastonhoitaja
Pautsi synnyttäneiden osastolla. Synnyttänyt nainen on siellä saastaista roskaa joka ei pääse toipumisen alkuun kuin vasta kotiin päästyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan tehtäviin kuuluu myös veren yms eritteiden siivoaminen.
T. Osastonhoitaja
Pautsi synnyttäneiden osastolla. Synnyttänyt nainen on siellä saastaista roskaa joka ei pääse toipumisen alkuun kuin vasta kotiin päästyään.
Kyllä mulla kätilö suorastaan kantoi ensimmäiselle vessareissulle ja siivosi verivanan, joka minua seurasi. samalla vaihtoi veriset lakanat. Synnytin sektiolla, jossa tuli damagea pahemmanlaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, joku erinomainen omainen on käynyt omaistaan katsomassa, ja on nähnyt kaikkien sairaaloiden kaikki osastot jokaisena päivänä.
Mä en ole edes hoitaja ja myötähäpeän tätä silti.
Myötåhäpeään ei ole mitåän syytä. Asia on juuri niin kuin joku edellä kirjoitti.
Veljeni oli tehostetun hoidon osastolla hoidossa ja sen tunnin ajan mitä joka päivä kuukauden ajan kävin eri kellonaikoina niin koko sen ajan alusta loppuun raikasi nauru osaston kansliasta ja siellä oli mennen tullen kynmenkunta hoitajaa.
Olen ollut myös töissä vanhusten hoivaosastolla ja siellä istuttiin 2h 40min joka päivä kansliassa juoruamassa ja tauot päälle. Vauhdilla tehtiin pakolliset perushommat ja äkkiå kansliaan istumaan. Istumista häiritsi välillä ikävästi jonkun vanhuksen kuolema. Ja kaikkien oli pakko istua siellä kamsliassa tai kosto oli karmea niille jotka yritti tehdä töitä esim lukea lehteå vanhukselle tms.
Joissakin organisaatioissa tuo on normaalia.
Esim.seurakunta. Tunnen yhden ihmisen, joka on seurakunnalla kiinteistöpuolen tehtävissä ja on nakitettu hommia, jotka ei hänelle kuulu ja ole sopimuksessa. Oli lakimieheen tästä yhteydessä ja kieltäytyi.
On myöskin normaalia, että hengellisten työntekijöiden työnkuva on kirjava ja tämän takia jotkut ovat lopettaneet, koska kaikki tekee vähän kaikkea sen lisäksi, mihin on opiskeltu, ja isokin osa työpäivästä voi olla ihan muuta kuin mihin on opiskeltu, vaikka virkatyöstä olisi kyse.
Mutta tämmöistä kai työelämä on. Ei tämä liity mitenkään juuri ja nimenomaan hoitajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole edes hoitaja ja myötähäpeän tätä silti.Myötåhäpeään ei ole mitåän syytä. Asia on juuri niin kuin joku edellä kirjoitti.
Veljeni oli tehostetun hoidon osastolla hoidossa ja sen tunnin ajan mitä joka päivä kuukauden ajan kävin eri kellonaikoina niin koko sen ajan alusta loppuun raikasi nauru osaston kansliasta ja siellä oli mennen tullen kynmenkunta hoitajaa.
Olen ollut myös töissä vanhusten hoivaosastolla ja siellä istuttiin 2h 40min joka päivä kansliassa juoruamassa ja tauot päälle. Vauhdilla tehtiin pakolliset perushommat ja äkkiå kansliaan istumaan. Istumista häiritsi välillä ikävästi jonkun vanhuksen kuolema. Ja kaikkien oli pakko istua siellä kamsliassa tai kosto oli karmea niille jotka yritti tehdä töitä esim lukea lehteå vanhukselle tms.
Mä voisin heti kertoa 9 osastoa, joissa ei ole viimeiseen 15 vuoteen osunut tuollaista kohdalle, ja joissa soisin väen iskevän perseet penkkiin välittömästi, vaikka kansliassa. Toki tiedät paremmin. T: yliopistosairaalan sissi (kiertävä sijainen)
Minä olen sossu. Kirjoitan lausunnon, jonka toimistosihteeri postittaa ja arkistoi. Asiakas jonottaa kuukausia minun eikä toimistosihteerin tapaamiselle.