Ei-rikkaat (okt- ja muut) asujat: mikä on kodissasi WOW
Olen pitkään ajatellut, että taloni on aika laimea. Ei ole nykyajan harmaanbeige tusinatuote, saati sitten valkoinen. Mutta jotenkin tylsä ja tyyliltään sekava se on, kaipaan piristystä sekä ideoita kenties jopa omiin olosuhteisiini sovellettaviksi.
Mikä on talossasi/asunnossasi sellainen juttu, joka kerää kehuja vierailtasi ja / tai saa sinut aina vain iloiseksi sekä ylpeäksikin? Voi olla pihaan (rakenteet tai kasvillisuus), talon rakennustekniseen puoleen, sisustukseen, koristeluun, ihan mihin vaan liittyvä pieni tai iso asia. Joku sun kotis erikoisuus tai wow-factor.
Omassa talossani tykkään pienestä terassistamme, joka sijaitsee vehreässä ympäristössä. Ikkunoista aukeavat maisemat ovat myös suhteellisen kivat. (Mulla on myös hieno romuromanttinen vanha kaappi, jos nyt oikein hakemalla pitää hakea hyviä asioita.)
Muut kuin ökyilijät vastaa tähän, etenkin ns. köyhien vastaukset erittäin tervetulleita. Kysymys on nimittäin enemmän mielikuvituksellisuudesta kuin suurista rahamälleistä.
Kommentit (77)
Meillä on aika tavallinen talo ja piha. Puolet talosta on yhtenäistä keittiö-ruokailutila-olohuonetta, ja sitä vieraat jaksavat ihastella. Itsekin pidän tästä ilmavuudesta ja valoisuudesta, jonka iso yhtenäinen tila luo.
Dolby Atmos kotiteatteri, aivan mahtava, 4kpl katossa kaiuttimia. Ei tee mieli muuta, kuin katsoa leffoja kokoajan.
Asuntoni "wow" on terassi.
Itämaiset villamatot ovat ehkä se toinen wow.
Kadehdittavan huumorintajun omaava hopeakettu miehenä! Tuossakin se nyt kiikkuu keinutuolissa villasukat jalassa takkatulen räiskyessä!
Omasta asunnosta kodin tekee koirat. Sen lisäksi sekalainen sisustus, vanhoja antiikkikaappeja ja ikean kamaa sekaisin. Yhtään arvokasta huonekalua ei ole, sisustus on muotoutunut pikku hiljaa avioeron jälkeen sellaiseksi kun haluan. Viihdyn kotonani hyvin.
Lasikäytävä, jonka toisella puolella kukkaistutuksia sekä pieni suihkulähde. Sitä emme mainosta, että oikein aurinkoisella säällä siitä ei kävele ilman aurinkolaseja ja talvisin siitä uhoaa kylmää.
Kirjasto, eli huone jossa ei muuta ole kuin 2 seinää peittävä kirjahylly.
Pihan huvimaja, jonka kunnostimme kun muutimme.
Kaksi isoa kirjahyllyä täynnä kirjoja, mutta kuten joku edellä jo sanoi, monet ihmettelee,mutta kyllä useat myös ihastelee. He jotka itsekin lukevat paljon, ihastelevat.
Iso parveke. Itseäni harmittaa kun ei voi laittaa viherkasveja kissan takia (se syö kaikki kuoliaaksi), mutta olen silti saanut parvekkeen kivannäköiseksi kesäkeitaaksi.
Kissan kiipeilypuut ja lepäilyhyllyt. Mies on itse nikkaroinut ja on kyllä hienot. Yksi iso kiipeilypuu on kaupasta ostettu. Kissafanit tykkää näistä ja kissa tietenkin tykkää kovasti. Ne sopii hyvin muuhun sisustukseen. Meillä on 57m2 ja tuntuu, että olisi liian vähän tavaraa, joten nuo kissan puut ja hyllyt sopivasti peittää "tyhjyyttä". Lisähuonekaluilla en haluaisikaan täyttää asuntoa kun kaikki tarpeellinen on jo.
Meitä tässä siis kissa, mies ja minä, kerrostalossa.
Korkeet huoneet, yli 4m korkeimmillaan. Aikoinaan ei ollu niin yleistä kuin nykyään ettei ole alaslaskettua välikattoa.
Ulkona kaikki kehuvat tynnyrisaunaa sekä paljua.tynnyrisauna oli kallimpi kuin ensin ajateltiin mutta on käsintehty ja persoonallinen.Palju oli halpa vironpuolelta tuotu. Ja onhan ne kivat.Itse olin vastaan ensi alkuun,kun ei rahaa hirveesti ole mutta mies oli säästänyt ja osti ❤️
Sisällä kaikki kehuu meidän lattiaa että ompa komea laminaatti ja niin puulattian näköistä.Suut loksahtaa auki kun kertoo et se on kyl ihan vaan muovimattoa...
Vieraat yleensä kommentoivat siisteyttä, viherkasveja ja itse tuunattuja huonekaluja. Asutaan kerrostalossa vuokralaisina, itse olen opiskelija.
Toteutan sellaista less is more-ajattelutapaa, että jos jokin ei sovi kokonaisuuteen se saa lähteä. Onneksi asunnossa on siistit pinnat (rakennettu 2013), mutta ei tänne sovi kuin skandinaavisen moderni ja minimalistinen sisustustyyli, joten sillä enimmäkseen mennään. Kontrastiksi voi olla pari vanhaa entisöityä huonekalua.
Näitä ovat vieraat kehuneet ja itse tykätään tietysti myös
-Metrin levyinen tummanpunainen kaasuliesi saarekkeessa sekä puuliesi keittiössä.
- Pihasauna terasseineen
- Valurautainen puugrilli isommalla terassilla
- pergola em. terassilla, tosin nyt purettu ja uusi tulossa
- Piha muutenkin istutuksineen
- ruokahuoneen aurinkopeilikokoelma
- eteisen keltainen tapetti
- muutenkin tapetteja kehuttu
Nämä rintamamiestalossa ja sen pihalla.
Kyllä se on tuo vuonna 1962 raennettu pihasauna, jota täällä eniten ihastellaan. Rempattu on toki, mutta tyylillä, ja henki on olemassa oikealla tavalla, ei siis sillä huvilan ja huussin "laitoimme tämän uuden harmaanbeigevalkoisen askosohvan tänne kunnioittamaan tilan alkuperäistä henkeä!" Löylyjä on kehuneet kaikki! Muuten voisin sanoa että talo on ollut niin hyvällä pidolla, että sieltä ei ole tarvinnut repiä ihanaa vanhaa sormipaneelia pois, vaan kaikki on uudistettu hiomalla, ja pintäkäsittelyllä :)
Toivon mukaan piha on sellainen. Siihen on mennyt aivan naurettavan paljon aikaa ja rahaa, mutta se onkin enemmän harrastus. Tänä kesänäkin olen ostanut jo toistasataa perennaa/puuta/pensasta/sun muuta (en harrasta kesäkukkia ollenkaan), vaikkei olla tehty edes mitään isompaa, pientä ylläpitoa ja siistimistä lähinnä.
Olen ollut nuorempana matkaoppaana ja olen ostanut maailmalta matkamuistoja. Esineitä, jotka sulautuvat kotiin.
Kun meillä käy esim lapsemme ystäviä, usein silmät kiinnittyvät johonkin ja kysyvät mistä tuo on. Vaikka asumme Helsingissä, ei monikaan matkusta paljon.
Saan paljon ihailuja vuosikausia vanhoista ostoksista edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omassa pihassa kaikenlaista aktiviteettia lapselle uima-altaasta köysirataan ja kiipeilyseinästä karuselliin. Löytyy myös perinteisemmät leikkimökit ja hiekkalaatikot. Kun joku uusi kaveri vanhempineen tulee ekaa kertaa meille, heiltä järjestään loksahtaa leuat. Mutta miksei laittaisi pihaa sellaiseksi, että lapsi viihtyy ja kaverit kanssa. Kyllä nuo sitten aikanaan saa pois raivattua, kun lapsi lentää pesästä.
Ei oo totta, ihana!!
Vierailija kirjoitti:
Dolby Atmos kotiteatteri, aivan mahtava, 4kpl katossa kaiuttimia. Ei tee mieli muuta, kuin katsoa leffoja kokoajan.
No niin, minä haluan nyt tällaisen!
Kotiteatteri on kyllä jo entuudestaan ostoslistalla, mutta ei ollut määriteltynä että millainen.
Jotenkin on sellainen aavistus, että tämä Atmos ei ole ihan edullinen ratkaisu, joten saattaa tällaisella alle keskitulon tienaavalla jäädä haaveeksi.
N41
Meillä on omassa pihassa kaikenlaista aktiviteettia lapselle uima-altaasta köysirataan ja kiipeilyseinästä karuselliin. Löytyy myös perinteisemmät leikkimökit ja hiekkalaatikot. Kun joku uusi kaveri vanhempineen tulee ekaa kertaa meille, heiltä järjestään loksahtaa leuat. Mutta miksei laittaisi pihaa sellaiseksi, että lapsi viihtyy ja kaverit kanssa. Kyllä nuo sitten aikanaan saa pois raivattua, kun lapsi lentää pesästä.