Ei-rikkaat (okt- ja muut) asujat: mikä on kodissasi WOW
Olen pitkään ajatellut, että taloni on aika laimea. Ei ole nykyajan harmaanbeige tusinatuote, saati sitten valkoinen. Mutta jotenkin tylsä ja tyyliltään sekava se on, kaipaan piristystä sekä ideoita kenties jopa omiin olosuhteisiini sovellettaviksi.
Mikä on talossasi/asunnossasi sellainen juttu, joka kerää kehuja vierailtasi ja / tai saa sinut aina vain iloiseksi sekä ylpeäksikin? Voi olla pihaan (rakenteet tai kasvillisuus), talon rakennustekniseen puoleen, sisustukseen, koristeluun, ihan mihin vaan liittyvä pieni tai iso asia. Joku sun kotis erikoisuus tai wow-factor.
Omassa talossani tykkään pienestä terassistamme, joka sijaitsee vehreässä ympäristössä. Ikkunoista aukeavat maisemat ovat myös suhteellisen kivat. (Mulla on myös hieno romuromanttinen vanha kaappi, jos nyt oikein hakemalla pitää hakea hyviä asioita.)
Muut kuin ökyilijät vastaa tähän, etenkin ns. köyhien vastaukset erittäin tervetulleita. Kysymys on nimittäin enemmän mielikuvituksellisuudesta kuin suurista rahamälleistä.
Kommentit (77)
Meillä kerrostaloneliössä iso avara korkeakattoinen olohuone (joka ollaan pidetty aika "tyhjänä" huonekaluista) ja todella iso parveke.
Ympäristö, yli 100v vanha kasarmi. Vanhat rakennukset ja puusto on upeita, lintuja on tosi paljon.
Makuuhuoneessa vaimo joka ei pihtaa
Rakastan keittiön puuhellaa ja olohuoneen suurta avotakkaa.
Ihastuin markiiseihin, ollessaan alhaalla pitävät asunnon lämpötilan selkeästi alempana mitä se olisi ilman markiiseja.
Parasta on kuitenkin vanha puutarha. Isoksi ja vahvoiksi kasvaneet kasvit, esimerkiksi alppiruusu ja ilmeisesti koiranruusu. Iso kataja ja mahtava timanttikuusien kolmio. Talon korkuinen (ainakin melkein) lumipalloheisi jne.
Joo isot puut on komeita ja muutkin vanhat kasvit.
Keittiö. Iso, valoisa, kaapit kolmella seinällä ja keskellä teetetty saareke. Läpitakka keittiön ja oh:n välillä. Yli 3m ruokapöytä. Suurikuvioinen tapetti 2 seinänpätkällä oh ja rt. Tekeillä oleva englantilaisyylinen puutarha
Edellisessä talossa sama keittiön ja ruokapöydän osalta. Yli 100m2 terasseja, uima-allas. Oma mustikkametsä 800m kaikista palveluista 22 min Kampista. Makuuhuone jossa oma kph ja step-in pukeutumishuone
Vierailija kirjoitti:
Hyvä järjestys ja vähän tavaraa.
Diskovaloakin ihastellaan.
Kuka on miinustanut vastaustani ja miksi??
Vierailija kirjoitti:
Vau, sanoo vieraat kun näkee meidän viherseinän.
Se on 3*5-metrinen seinä olohuoneessa, joka on täynnään ruukuissa olevia kasveja. Semmoisen voi tehdä halvastikin ilmaiseksi saaduista pistokkaista.
Millaisella valaistuksella saat ne pysymään hengissä talven?
Kaunis järvimaisema ja yli 100 v pelkatut hirret jotka kauniista ruskeaksi patinoituneet. Mutta eniten varmaan olen saanut kehuja kodin tunnelmasta - tykkäämme toisistamme ja suhtaudumme rennon iloisesti vieraisiin. Koti ei ole sama asia kuin seinät ja sisustus.
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneessa vaimo joka ei pihtaa
Varmasti vieraatkin tykkäävät.
Iso kasvihuone missää saa kesäkukat alulle alku keväästä ja keittiö yrttejä sitten loppu kesästä kasvattalen. Iso säästö kun saa siemenestä kasvattaa niin ettei tarvitse puolivalmiina ostaa. Toinen ilo pieni puutarha joka ei ole liian iso eikä liian työläs jossa saa sopivasti liikuntaa ja ulkoilua niin ettei tarvitse kamalan kauaksi lähteä luonnosta nauttiakseen. Sisustamisesta ja roinan keräämisestä en välitä. Kotia en laita vieraita varten vaan ihan itselle.
Vuokralla kerrostalossa asutaan, mutta Itse pidän maisemia aina tärkeänä, ja nyt ikkunoista aukeava merinäkymä saa kehuja.
Meillä on isoja, hyvinvoivia viherkasveja. Pihaan on myös panostettu, istutukset hoidetaan hyvin ja olen nähnyt vaivaa opetellen miten ne saa oikeasti kukoistamaan. Tämä ei kummoisia rahoja vaadi, toki oikeat lannoitteet ja mullat ja työtä.
Sisällä meillä on takan ympärillä vaaleasta kivestä muurattu seinä. Sitä moni ihastelee. Sisustus on vähän sekasikiö kaikenlaista uutta ja vanhaa, pyrimme kuitenkin tietynlaiseen harmoniaan esim väreissä ja siihen, että tilaa ei täytetä roinalla.
Sisustus, joka on hankittu täysin kierrätyskeskuksista ja kirpputoreilta.
Nämä tekevät minut iloiseksi: taulut, kirjat, kasvit, nätit verhot, muistorikkaat esineet, lamput sekä tuolit ja sohvat, joilla on hyvä istua.
Seinämaalaus olohuoneessa. Kattaa koko 3x2 metrisen seinän.
Vierailija kirjoitti:
Keittiö. Iso, valoisa, kaapit kolmella seinällä ja keskellä teetetty saareke. Läpitakka keittiön ja oh:n välillä. Yli 3m ruokapöytä. Suurikuvioinen tapetti 2 seinänpätkällä oh ja rt. Tekeillä oleva englantilaisyylinen puutarha
Edellisessä talossa sama keittiön ja ruokapöydän osalta. Yli 100m2 terasseja, uima-allas. Oma mustikkametsä 800m kaikista palveluista 22 min Kampista. Makuuhuone jossa oma kph ja step-in pukeutumishuone
😂 Ei-rikkaiden vastaus?
Meillä on aika värikäs koti, löytyy esim vaaleanpunaista seinää, muutama seinämaalaus (itse tehty, olen kuviksen opettaja ammatiltani), tummaa ja tehostevärejä aika rohkeasti yhdisteltynä. Maalauksella saa aikaan paljon ja pienellä budjetilla, ilme piristyy kummasti, kun kaikki seinät eivät ole valkoisia, tosin silmää pitää olla - nopeasti tuostakin saa sekasotkun. Moni on kehunut.
Toinen mitä meillä kehutaan on terassi. Kasvatan itse siemenistä kesäkukat ja hyötykasveja ja näistä saa vehreyttä ja kauneutta ihan koko kasvukaudelle.
Keittiöremontin yhteydessä muurattu perinteinen puuhella joka slammattu melkein mustaksi, keraaminen keittotaso ja hellan päällä seinissä mustat oikein kiiltäväpintaiset laatat, tummat lattialaatat muuten valkoisessa keittiössä, välitilan laatat ovat samanlaiset mutta valkoiset.
Kaasukeittotasot ja sähköuuni saarekkeessa.
Mun mielestä keittiö näyttää hyvältä ja sopii vanhaan taloon tosi hyvin vaikka on sitten nykyaikaisia piirteitä.
Talomme on merenrannalla.