Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan nyt puolestaan brittiasuntojen idiotismeja

Vierailija
17.07.2019 |

Vanhat brittitalot ova usein jäätävän kylmiä ja homeisia ja kaikki lämpö karkaa yksinkertaisista ikkunoista. Täällä monet myös tuntuvat pitävän sisälämpötilaa jossain 15 asteessa.

Kokolattiamattiot, etenkin vessassa. Uusissa ei enää niin usein. Sama koskee myös erillistä kylmä ja kuuma vesi hanaa, joita ei uusissa kämpissä juurikaan enää näe. Usein nää on vielä altaan VASTAKKAISILLA puolilla.

Kapeat portaat. Talot usein kolmikerroksisia ja kiinni toisissaan olevat talot ovat kaikki kuin kopioita toisistaan.

Plussaa taas on mielestäni kaasuliedet, kokkaaminen sujuu paljon sujuvammin ja ainakin täällä kaasuonnettomuudet erittäin harvinaisia. Tykkään myös kun jokaisen pistorasian vieressä on kytkin, jolla saa sähkön kiinni just siitä pistorasiasta suoraan tarvittaessa.

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa, että jenkkiasuntoketju meni nopeasti ihan hirveäksi vänkäämiseksi, jossa puolin ja toisin yritettiin jankuttaa, miksi toinen on väärässä, eikä ymmärrä mistään mitään.

Tämä ketju taas on pysynyt hyväntahtoisena.

Mistäköhän ero johtuu?

Suomalaisilla on joillakin joku ihme alkukantainen USA-viha, eli USA on ainoa maa ja kansa, jota sivistyneenä itseään pitävä saa mielestään yleistää ja haukkua. Todellisuudessa tietysti Yhdysvallat on hyvin monimuotoinen valtava maa, josta löytyy hyvin monenlaista ihmistä ja elämänmuotoa. Toki keskimäärin suomalaisia asuntoja väljemmissä kodeissa.

Brittejä taas ihaillaan ja rakastetaan Suomessa.

Sekä Englannissa että Usassa asuneena valitsisin kyllä ehdottomasti amerikkalaisen kodin. Hyvin monesta eri syystä.

Heh, jenkki crazylla persulilla meni taas herneet nenään. Vituttaako kun Trump joutuu vankilaan ja sinä ja muut altrightit elätte loppu elämänne trailer trashissa.

Olipa asiaton kommmentti, Trump kylla pitaa altrighteistaan huolen. Eipa kannata kritisoida mitaan suomalaista vaikka syyta olisi kun saa koko kansan vihat paalleen.

Vierailija
162/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämå tapahtui 1996:

Asuin brittiläisellä maatilalla jossa oli vesivessa ulkona. Vessassa ei ollut valoja mutta sen sijaan siellä oli talon kaikki haravat, kuokat ym. joihin kompasteltiin pimeässä.

Me työntekijät emme saaneet käyttää pyykkinaruja vaan kuivattelimme pyykit keskellä pihaa puutarhan aidalla.

Astioita ei saanut pesun jälkeen huuhdella että ne kuivuisivat nopeammin.

Etanamyrkyn käyttö oli viranomaisten toimesta kielletty.

Talon isäntä oli säästäväinen joten töitä tehtiin 7-21 ja lämmin ruoka syötiin sen jälkeen. Pimeässä keittiössä koska valojen käyttö oli tuhlausta

Eih, en pysty olla nauramatta tätä kuvitellessani. Kuin jostain komedia sarjasta 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa, että jenkkiasuntoketju meni nopeasti ihan hirveäksi vänkäämiseksi, jossa puolin ja toisin yritettiin jankuttaa, miksi toinen on väärässä, eikä ymmärrä mistään mitään.

Tämä ketju taas on pysynyt hyväntahtoisena.

Mistäköhän ero johtuu?

Suomalaisilla on joillakin joku ihme alkukantainen USA-viha, eli USA on ainoa maa ja kansa, jota sivistyneenä itseään pitävä saa mielestään yleistää ja haukkua. Todellisuudessa tietysti Yhdysvallat on hyvin monimuotoinen valtava maa, josta löytyy hyvin monenlaista ihmistä ja elämänmuotoa. Toki keskimäärin suomalaisia asuntoja väljemmissä kodeissa.

Brittejä taas ihaillaan ja rakastetaan Suomessa.

Sekä Englannissa että Usassa asuneena valitsisin kyllä ehdottomasti amerikkalaisen kodin. Hyvin monesta eri syystä.

Heh, jenkki crazylla persulilla meni taas herneet nenään. Vituttaako kun Trump joutuu vankilaan ja sinä ja muut altrightit elätte loppu elämänne trailer trashissa.

No olipa sekopäinen kommentti. Minä en ole mikään alt right tyyppi, minun tuttavapiirini koostuu keskeistä paikallisista demokraattiaktiiveista. Tunnen toki joitakin republikaanejakin, mutta vanhan linjan, ei mitään trumpisteja. Mutta juuri sinun viestisi on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten typerästi jotkut USAsta puhuvat. Taidat varmaan kuitenkin olla provo.

Vierailija
164/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ymmärrän ton pyykkikoneen keittiössä. Pikemminkin on pöyristyttävää, että meillä pyykätään ja pa.skotaan samassa tilassa :)

Juu, ja täältä käsi ylös, olen asunut Lontoossa (se joka sai läksiäislahjaksi kuumavesipullon).

Tämä taitaa olla ainoa viesti, jossa mainitaan kuumavesipullo. 

Vai eikö britit enää laita kuumaa vettä yöksi pulloihin, joita sitten nukkumaan mennessä kantavat vuoteeseen pitämään sen lämpimänä. 

Vierailija
165/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli brittiluennoitsija yliopistolla. Kertoi joutuneensa appivanhempiensa hampaisiin, kun vei heidän tyttärensä primitiiviseen Suomeen moneksi vuodeksi. Joka kerta kun vaimon vanhemmat tulivat vierailulle, he raahasivat mukanaan kaikkea mahdollista vessapaperista vehnäjauhoihin, kun eivät voineet olla varmoja, onko niitä täällä saatavilla. Ja jatkoivat tätä toimintaa, vaikka varmasti tajusivat, että Suomesta saa ihan kaikkea tarvittavaa.

Miettivät samoihin aikoihin kovasti vaihtavansa taloonsa kaksinkertaiset ikkunat ja hehkuttivat niiden hyötyä. Vävypoika ei raaskinut kertoa, että heillä on täällä kolminkertaiset :D :D :D.

Vierailija
166/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ymmärrän ton pyykkikoneen keittiössä. Pikemminkin on pöyristyttävää, että meillä pyykätään ja pa.skotaan samassa tilassa :)

Juu, ja täältä käsi ylös, olen asunut Lontoossa (se joka sai läksiäislahjaksi kuumavesipullon).

No aika useinhan ne vaatteet on varsinkin lapsilla kakassa, pisussa ja oksussa. Naisilla voivat olla vaikka pyyhkeetkin menkkojen jäljiltä veriset. Eikä ny ehkä pyykkikori oo hirveän lähellä siinä.. ja voi helpommin sattua lapsilla vahinko pyykkinesteiden kanssa, jos luulevat mehupulloksi. Johan nuo vaatteet pöliseekin.

Eiköhän noiden sijainnkn syy ole yksinkertainen eli ne liitännät, joita ei ole sijoitettu joko vanhasta talosta tai sähköliitännöistä johtuen kylppäriin.

Paras ratkaisuhan tohon on se mitä amerikassakin suositaan eli kodinhoitohuone.

Vierailija
167/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika useinhan ne vaatteet on varsinkin lapsilla kakassa, pisussa ja oksussa. Naisilla voivat olla vaikka pyyhkeetkin menkkojen jäljiltä veriset. Eikä ny ehkä pyykkikori oo hirveän lähellä siinä.. ja voi helpommin sattua lapsilla vahinko pyykkinesteiden kanssa, jos luulevat mehupulloksi. Johan nuo vaatteet pöliseekin.

Eiköhän noiden sijainnkn syy ole yksinkertainen eli ne liitännät, joita ei ole sijoitettu joko vanhasta talosta tai sähköliitännöistä johtuen kylppäriin.

Paras ratkaisuhan tohon on se mitä amerikassakin suositaan eli kodinhoitohuone.

Mikäli olen oikein käsittänyt, niin kylpyhuoneissa ei saa olla pistorasioita muille kuin partakoneille, joten siinä todennäköinen syy pesukoneen sijoittamiseen muualle. 

Vierailija
168/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi uskoa, että uudetkin brittitalot ovat tuollaisia: kylmiä, vetoisia, homeisia, surkeat kylpyhuoneet, kokolattiamatot ym. ym. Vai ovatko muka? Vanhat talot ymmärrän kyllä.

Vierailija
169/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppuset haisevat ja tahraiset kokolattiamatot jota käytössä myös hotelleissa+majataloissa. Harva siivooja jaksaa/ehtii puhdistaa niitä erikseen kokolattiamatoille tarkoitetuilla pesuaineilla, tuskin on edes käytössä kaikissa hotelleissa. Yhdessä hotellissa oli myös koko hissin seinät vuorattu vanhalla haisevalla kokolattiamatolla. Moni nuori myös asuu tuollaisissa jaetuissa taloissa, siivooko kukaan ikinä niitä mattoja epäilen. Joskus matot uusitaan ja vanhat heitetään pois, mutta eivät kaikki jaksa/raaski uusia.

Vierailija
170/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi uskoa, että uudetkin brittitalot ovat tuollaisia: kylmiä, vetoisia, homeisia, surkeat kylpyhuoneet, kokolattiamatot ym. ym. Vai ovatko muka? Vanhat talot ymmärrän kyllä.

Tuttuni olisi saanut uudiskohteeseenkin kokolattiamaton kylpyhuoneeseen, mutta oli mieluummin valinnut muovimaton. Muuten asunnossa on ihan moderni kylpyhuone, kokolattiamattoa vain oleskelutiloissa ja makuuhuoneessa jne. 

Vierailija
171/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri asuu uudiskohteessa Lontoossa ja sen edellisiin asuntoihin verrattuna se on tosi hyvä! Vessa on kaakeloitu ja muuten asunto on laminaatilla, kesällä käydessäni vaikutti myös siltä, että ei tule talvella olemaan niin vetoinen mitä ne muut olivat. Siistit käytävät ja Koneen hissit. Talossa oli myös spa-osasto saunoineen ja kuntosaleineen, joten liekö kuitenkin sit jotain vähän kalliimpaa ja parempaa talokantaa? Oli ihan fiilis, kuin olisi ollut Suomessa kerrostalossa ja sanoinkin sen ääneen silloin. 

Vierailija
172/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että jotkut jopa kaipaavat sitä kylmyyttä. Vähän OT mutta minun italialaistuttuni kotona on talvisin (Pohjois-Italiassa eli suht samanlainen sateinen ja kolea talvi kuten ymmärtääkseni Briteissäkin, huom) sisälämpötila joku +10 ja kyllä siellä hänkin hytisi viltti päällä villapaidassa. Minä lämpimämpään tottuneena tietysti vielä enemmän. Kun tuli käymään luokseni Suomeen talvella kehui hän aivan ensiksi sitä, miten lämmintä asunnossani on. Ulkona tosiaan oli hänelle aivan helvetillisen kylmät -20C ja asunnossa taas +20 tienoilla, mikä hänelle oli aivan absurdia. Italiassa kun talot ovat "hieman" erilaisia. Kyllä kesällä vielä mukavasti viilentää mutta kun lämpötila laskee talven myötä muutamaan celsiusasteeseen (vielä kuitenkin plussan puolelle) niin niistä tulee ihan hirveitä, vetoisia, kosteita koleita kellareita... Lisäksi sähkö on hänen mukaansa kallista niin lämmityskin hoituu lähinnä siten että enemmän vaatetta päälle ja nukkumaan mennessä peiton päälle vielä pari villatäkkiä...

Tästä varmaan johtuu suomalaiset huipputappajahomeet. Noissa maissa, missä asunnot on olemattomasti eristetty ja sisä- ja ulkotilat muutenkin enempi vähempi samaa tilaa, ei ihmiset näytä homeista kärsivän. Suomessa taas sisätiloissa on ihan eri ilmasto kuin ulkona, ja homeet ilmeisesti aivan kauheita.

Sanat on homeet suomessa, meillä on vaan kaikenlaista luulosairasta. 80-luvulla kukaan ei kärsinyt homeista...

Vierailija
173/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niitä jonkun jo mainitsemia kapeita portaikkoja katsellessa ihmetellyt, että miten niitä pitkin on saatu roudattua vaatekaapit ja muut isommat huonekalut yläkertaan. Kylpyammeista puhumattakaan.

Ehkä ovat joutuneet käyttämään nosturia apuna, kuten isäni Espanjan kodissaan😆

Eivät saakkaan. Ikkunathan eivät avaudu ollenkaan paitsi tuuletus luukut. Niitä ei siis myöskään pestä itse. Mutta niin, ostettiin sohva joka ei mahtunut portaikosta. Jouduttiin palauttamaan.

Vierailija
174/184 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niitä jonkun jo mainitsemia kapeita portaikkoja katsellessa ihmetellyt, että miten niitä pitkin on saatu roudattua vaatekaapit ja muut isommat huonekalut yläkertaan. Kylpyammeista puhumattakaan.

Ehkä ovat joutuneet käyttämään nosturia apuna, kuten isäni Espanjan kodissaan😆

Eivät saakkaan. Ikkunathan eivät avaudu ollenkaan paitsi tuuletus luukut. Niitä ei siis myöskään pestä itse. Mutta niin, ostettiin sohva joka ei mahtunut portaikosta. Jouduttiin palauttamaan.

Meillä ikkunoita saa aika hyvin auki, mutta ulko-ovi sen verran kapea ettei kovin iso sohva yhtenä palasena mahtuisi sisään.

Vierailija
175/184 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaisijat pistorasioissa! En sanoisi idiotismiksi mutta unohtuu niin usein napsauttaa päälle ja sitten ihmetellään miksei sähkölaite toimi vaikka ei siinä laitteessa vikaa ole.

Vierailija
176/184 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidatut pihat.  Ainakin kaikissa puutarhaohjelmissa on tiiviit kaksimetriset lauta-aidat jotka estävät kaiken näkyvyyden.  En tiedä onko hyvä vai paha, mutta kummallista ainakin.

Vierailija
177/184 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aidatut pihat.  Ainakin kaikissa puutarhaohjelmissa on tiiviit kaksimetriset lauta-aidat jotka estävät kaiken näkyvyyden.  En tiedä onko hyvä vai paha, mutta kummallista ainakin.

Täällä aika tiivistä asumista ns. omakotitaloalueilla, joten luulen yksityisyydenkaipuun olevan syynä.

Vierailija
178/184 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
179/184 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivauskaapin puute, mutta toisaalta vesi useinmiten niin kovaa, että astiat olisivat täynnä kalkkitahroja.

Kylpyhuoneissa valokatkaisijat ulkopuolella tai vedettävällä narulla.

Kolmioleipä ja sipsipussi -lounaat. Ja kaiken voi syödä chipsien eli paksujen ranskanperunoiden kanssa.

Tää kolmioleipä ja sipsipussilounas jatkuu monella vielä aikuisiässä. Lähes tulkoin jokaisella ruokakaupalla on oma meal deal, jolla saat kolmen tai neljän punnan hinnalla valitsemasi juoman, kolmioleivän ja sipsipussin/suklaapatukan.

Sitten näillä elintavoilla ihmetellään brittiläisissä terveysohjelmissa, miten kropan ikä on 100v vaikka oikea 45v jne.

Tässä vuosi tai pari sitten aloitettiin jokin projekti, että saataisiin noista meal dealeista terveellisempiä, kun ihmiset tosiaan ottavat tyyliin lounaakseen kolmioleivän, suklaapatukan ja limsan eivätkä niitä pieniä purkkeja, joissa on valmiiksi paloiteltuja hedelmiä. 

(En ole asunut itse Britanniassa, mutta silloin kun ollaan käyty esim. Lontoossa kavereiden kanssa, ollaan ostettu hostellille juuri noita hedelmäpurkkeja. Aamiaisella kun ei ole pahemmin tuoreita vihanneksia tai hedelmiä ja lounaillakin salaatit ovat aika vähissä, niin tulee oikeasti hinku syödä jotain tuoretta.)

Vierailija
180/184 |
10.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukone keittiössä.

Mitäs ihmeellistä tuossa on???

Oli mullakin yhdessä kämpässä ihan Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän