Lapsi pelasi yöllä luvatta, miesystävä lähti.
Kouluikäinen lapsi oli juuri ostanut uuden pelin ja siitä intoutuneena pelasi ilman lupaa puolenyön aikaan. Pelikieltoa hänelle moisesta toki napsahtaa, mutta en oikein tiedä mitä miesystävästä pitäisi ajatella.
Tilanne siis se, että lapset ja miesystävä lomalla ja itse menen viideltä töihin, minä nukuin enkä heti herännyt pelin ääniin ja hihkumiseen. Herätessäni huomasin miesystävän olevan poissa ja kuulin naureskelua lapsen huoneesta. Menin käskemään pelit pois ja vein koneen johdot mennessäni rangaistuksena.
Laitoin miesystävälle viestiä, että olit lähtenyt ja hän vastasi menneensä muualle nukkumaan. Sanoin, että olisi vaan käskenyt laittaa pelit pois ja nukkumaan. Tähän hän vastasi, että ei ole hänen työ. Vastasin, että olisi sitten sanonut minulle, koska minun työni se on. Ei kuulemma viitsinyt sanoa, kun nukuin ja voidaan jutella myöhemmin asiasta.
Mitenhän tästäkin pitäisi ajatella ja asiaa miehen kanssa työstää. Vaikka lapset enimmäkseen toimisi kuin sovitaan niin kyllä aina tulee tilanteita jolloin töppää, kuten esimerkiksi edellä mainittu homma. Eihän tuossa ole järkeä, että mies sitten häipyy paikalta.
Mielipiteitä asian suhteen?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miesystävääsi. Mutta se on myös ihmisestä kiinni, miten asioihin reagoi.
Itse olen ihmisenä lapsesta asti ollut kuuliainen, kuunnellut vanhempia, ymmärtänyt asioiden seuraamukset ja uskonut että aikuiset tietää enemmän kuin lapset. Minulla on hyvin varhaisia muistoja ja olen kasvanut tuosta lapsesta loogiseksi ihmiseksi.
Mieheni ei pidä lapsilleen sellaista kuria jota minun mielestäni tulisi pitää. Eikä kyse ole kurista vaan ehkä myös turvasta. Mies esim nukkuu ja antaa 6-vuotiaan yksin valvoa 1-2 aikaan yöllä. Mieheni kyvyttömyys tehdä asialle mitään raivostuttaa minua. En pysty ymmärtämään, miten joku pitää huolta lapsistaan niin. Meillä on myös tätä että lapset eivät noudata mitään sääntöjä. Ei mitään. Siksi mies ei jaksa enää reagoida kun siitä tulee itku ja huuto, kun yrittää saada lapset tottelemaan. Minä ravaan huomauttamassa lapsia öisin, että täytyy olla nukkumassa. Jos minulla olisi oma asunto, lähtisin minäkin muualle nukkumaan. Mutta sitten tilanne miehen luona olisi vielä pahempi.
Ja miten kasvaa lapsia jotka ei vaan tottele.. joka kerta kun sanotaan ei, alkaa itkuhuutodraama. Nukkumaan ei haluta mennä, kenkiä ei haluta laittaa jalkaan, ei haluta lähteä ei haluta jäädä. Kyseessä 6- ja 8-vuotiaat. Välillä mietin onko ihan normaalia kun itse olin lapsena aivan erilainen eikä ole kokemusta lapsista.
Ei todellakaan ole normaalia tuo. Meillä tuon ikäisenä lapset nukkui 8-9 aikaan. Nyt saavat lomalla valvoa pitempään, mutta ei täällä yöt läpeensä kekkuloida eikä lapset saa itkuraivareita säännöistä. Kyseessä oli yksittäinen kerta tämä pelihomma.
Ap
Kiitos! Olen samaa mieltä. Mutta kun mulla ei ole lapsia niin on hyvin vaikea tehdä asialle mitään vaan mies pitää omaa tapaansa oikeana ja minä vaan ”puutun ”. Minusta ei ole oikein ettei vanhempi jaksa odottaa että lapsi menee oikeasti nukkumaan. Minulla ei lapsiin ole vielä niin vahvaa suhdetta että minulta esim iltasatua pyytäisivät mutta onneksi se on muodostumassa.
Mutta tulee pieniä voittoja, esim olen alkanut huolehtia että lapset pesee hampaat ja saan heidät kanssani hammaspesulle ja vahdin että hampaat pestään, yhdessä hyväntuulisesti enkä mitenkään uhkailemalla. Mies vaan sanoo ”peskää hampaat” - lapset ei tietenkään pese, joskus valehtelevat pesseensä mutta onneksi asia on helppo tarkistaa. Eniten ihmetyttää se kun mies käskee lapset hammaspesulle yksin ja 6-v ei edes yllä kaappiin missä tahna on. T. Tuo kenelle vastasit
Täytyy sanoa, että sinun toiminta vaikuttaa oikein hyvältä ja tuli tosi mukava tunne siitä miten huolehdit lasten perusjutuista. On väärin jos toisella aikuisella ei ole päätäntävaltaa asioihin kotona. Sinulla pitäisi olla yhtäläiset oikeudet päättää asioista ja rajata lasten käytöstä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen ei siis ollut sanonut kohteliaasti 11-vuotiaalle, että pelaamisesta tulee niin paljon ääntä, ettei muut saa nukutuksi?
Eihän tuo olisi vaatinut käskemistä, komentamista tai kasvattamista. Luultavasti olisi lapsi ymmärtänyt lopettaa tuosta.
Lapsi ärsyttää tahallaan. Hänen elämä olisi paljon mukavampaa, kun äiti olisi äiti eikä jonkun naisystävä. Lapsi myös kosti ne öiset nusaamisäänet, jotka äipän ja tämän miesystävän makkarista kuuluu.
Ei hän nimenomaisesti ketään halunnut ärsyttää, ei miestä eikä minua.
Kykenen kyllä olemaan äiti sekä naisystävä. Kyllä ydinperheessäkin olin äiti ja vaimo enkä pelkkä äiti. Lasten ei myöskään tarvitse kuunnella seksiääniä, asiat hoidetaan sillä tavalla.Ap
En usko. Lasten kertomana tilanne voi olla myös täysin erilainen.
Heistä ei varmasti ole mukavaa, että äiteen uusi mies tulee hengaamaan kotiin, elämään sinne niin kuin olisi täysivaltainen perheenjäsen ja viemään sen oman rauhan vain olemalla paikalla. Ja kun äiti lähtee aamulla töihin, niin mies se vaan loisii lasten kotona kuin se olisi hänenkin koti. Lapsille mies on vieras vaikka hän olisi asunut siellä kuukausia. Hän on outo lintu, jonka tekemisistä ei näköjään kukaan tiedä ja joka menee ja tulee niin kuin itse haluaa.
Olisi ihan kamalaa elää lapsena tuollaisessa ympäristössä. Eivätkö lapset voisi muuttaa isälleen?
Mitä ap teet työksesi, kun pystyt kirjoittelemaan täällä tauotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi herättänyt niin olisi vihainen avaus siitä. Ilmeisesti ei välitä lapsesta eikä sittemmin sinusta. Haluatko itsellesi tuollaisen elämän tai lapsellesi?
Tiedostan kyllä, että minä yksin olen vastuussa lapsista enkä suutu siitä jos herätetään lasten takia.
Jos ei välitä minusta tai kohtelee lapsia epäreilusti niin en halua, mutta en voi olettaa kenenkään rakastavan lapsiani tai haluavan huolehtia heistä. Pakko riittää, että on mukava lapsille.
Ap
Miksi musta toi mies ei kuullosta pitämisen arvoiselta. Jos ei tuon vertaa viitsi osallistua vaan haluaa eriytyä perheestä, niin menkööt.
Mitä sinulla on mustia miehiä vastaan, senkin rasisti.
Ota ap se ananas pois sieltä vi tustasi ja relaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Niin entä sitten?
No sitä vaan, että uppooko tää mun provo teihin?
Vierailija kirjoitti:
Edelleen samaa mieltä, että nuo lopun mitä mieltä, mitä tekisitte, jne kysymykset tulisi jättää pois.
Ne on pakko kysyä, kun provoa laitetaan tulille.
Tuo oli vaan tekosyy lähteä,tuollainen mies ei ole hyvä isähahmo tai miten sitä haluaa kutsua. Enkä ymmärrä miksi tuollaisen miehen kanssa olet jollei hän ala lastasi kasvattamaan koska kuitenkin hän on lapsenkin elämässä läsnä. Onko mies vaan joku elävä hahmo lapsenelämässä. Mieti itsesi lapsen asemaan. Voisit jopa päästä helpommalla heivaamalla ukon ulos loppullisesti
Vierailija kirjoitti:
Provoaa. Käyhän sekin työstä...
Hyi saakeli. Tollasiinko luuserimiehiin teidän yksinhuoltajanaisten on tyytyminen? Kyllä siinä on aikuisena vastuu otettava lapsen läsnäollessa, mutta tälle tyypille se näyttää olevan aika mahdoton tehtävä. Mitäpä jos tilane olis se, että lapsesi olisi hengenvaarassa, niin tää varmaan vaan pouatus paikalta muina miehinä?
Missä se sitten oli yötä?
Mun korviin tuommoinen lapsen äänen yöllinen pakeneminen kuulostaa lähinnä tekosyyltä. Sais mennä ja jäädä sinne mihin menikin.
Vierailija kirjoitti:
Heikko mies. Pakeni. Jos minä tulisin yh äipän elämään jossa on poika niin minä otan sen perheen komentooni. Olen luja, mutta reilu. Ymmärrän toki pelien viehatyksen. Tykkään itsekkin.
Jos minun olisi pakko tunkea itseni jonkin yh-äipän elämään, olisi lapsi jo muukalaislegioonassa.
Syy miksei uusia kumppaneita ja lapsia oteta saman katon alle. Heidän ei tarvitse kohdata.
Vakavasti vaikuttaa, että ap ei ole vastuullinen äiti ollenkaan. Ap: tä kiinnostaa vain yövierasmiehen tunteet eivät lapsensa ollenkaan. Ap kokee, että hänen pienen lapsensa pelaaminen ajaa miehen pois. Tästä hän tuli miehenkipeänä tänne tunnista toiseen jankuttamaan.
Taitaa olla Lasun paikka ettei käy niinkuin Vilja- Eerikalle.
Kun ottaa käytetyn, saa mukana kaikki lieveilmiöt. Omia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti vaikuttaa, että ap ei ole vastuullinen äiti ollenkaan. Ap: tä kiinnostaa vain yövierasmiehen tunteet eivät lapsensa ollenkaan. Ap kokee, että hänen pienen lapsensa pelaaminen ajaa miehen pois. Tästä hän tuli miehenkipeänä tänne tunnista toiseen jankuttamaan.
Taitaa olla Lasun paikka ettei käy niinkuin Vilja- Eerikalle.
Totta, nämä kullinkipeät äm mät puolustavat miestä viimeiseen asti vaikka omat lapset kärsivät. Sääliksi käy lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen ei siis ollut sanonut kohteliaasti 11-vuotiaalle, että pelaamisesta tulee niin paljon ääntä, ettei muut saa nukutuksi?
Eihän tuo olisi vaatinut käskemistä, komentamista tai kasvattamista. Luultavasti olisi lapsi ymmärtänyt lopettaa tuosta.
Lapsi ärsyttää tahallaan. Hänen elämä olisi paljon mukavampaa, kun äiti olisi äiti eikä jonkun naisystävä. Lapsi myös kosti ne öiset nusaamisäänet, jotka äipän ja tämän miesystävän makkarista kuuluu.
Ei hän nimenomaisesti ketään halunnut ärsyttää, ei miestä eikä minua.
Kykenen kyllä olemaan äiti sekä naisystävä. Kyllä ydinperheessäkin olin äiti ja vaimo enkä pelkkä äiti. Lasten ei myöskään tarvitse kuunnella seksiääniä, asiat hoidetaan sillä tavalla.Ap
En usko. Lasten kertomana tilanne voi olla myös täysin erilainen.
Heistä ei varmasti ole mukavaa, että äiteen uusi mies tulee hengaamaan kotiin, elämään sinne niin kuin olisi täysivaltainen perheenjäsen ja viemään sen oman rauhan vain olemalla paikalla. Ja kun äiti lähtee aamulla töihin, niin mies se vaan loisii lasten kotona kuin se olisi hänenkin koti. Lapsille mies on vieras vaikka hän olisi asunut siellä kuukausia. Hän on outo lintu, jonka tekemisistä ei näköjään kukaan tiedä ja joka menee ja tulee niin kuin itse haluaa.
Olisi ihan kamalaa elää lapsena tuollaisessa ympäristössä. Eivätkö lapset voisi muuttaa isälleen?
Et usko ettei tehnyt kiusallaan vai? Ei lapsi mitään kertonut. Minähän se heräsin ja näin tilanteen itse, mies oli lähtenyt jo mitään sanomatta.
Minulla oli tilanne se, että lapset jo kyseli enkö meinaa ketään miestä itselleni huolia, kun oli aikaa erosta ja heidän isällä oli ollut naisystäviä. Eli ei lapsia haittaa jos minulla miesystävä. Miesystävä on tehnyt kotona askareita minun ollessa töissä, että ei nyt ihan loisimiseksi voi laskea.
Lapset eivät voi muuttaa isälleen. Isänsä ei noudata edes tapaamissopimusta vaan ottaa lapsia luokseen epäsäännöllisesti miten hänelle sopii. Lisäksi hänellä on alkoholiongelma, juo monta kertaa viikossa silloin, kun lapset eivät ole hänen luonaan. Suurin syy eroon hänen kanssaan oli se, että lasten ei tarvitse elää alkoholistin kanssa. Nyt hän kykenee olemaan hyvä isä 0-4 päivää kuukaudessa vaikka välissä oli pari vuotta ettei ottanut lapsia yöksi ollenkaan. Minä olen lasten ainoa virallinen huoltaja ja ihan syystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työni on aika epäolennainen seikka, mutta suunnittelen itse työpäiväni pääosin ja tapaamisia miten olen suunnitellut. Taukoja mahdollista pitää melkein miten vaan.
Ap
M43 kirjoitti:
Hyi saakeli. Tollasiinko luuserimiehiin teidän yksinhuoltajanaisten on tyytyminen? Kyllä siinä on aikuisena vastuu otettava lapsen läsnäollessa, mutta tälle tyypille se näyttää olevan aika mahdoton tehtävä. Mitäpä jos tilane olis se, että lapsesi olisi hengenvaarassa, niin tää varmaan vaan pouatus paikalta muina miehinä?
Siihen en kyllä usko, että jättäisi lapseni vaaraan jos tälläinen tilanne olisi. Esimerkiksi koulukiusaustapauksesta kertoessani oli hyvin pahoillaan ja vihainen siitä miten koulussa asiaan ei puututtu kunnolla.
Ap
Surullista, että nyt huononnetaan suhdetta jonka olette luoneet.
Itse antaisin vaikka vasemman jalkani jos sillä saisin muutoinkin sopivan miehen joka lisäksi haluaisi osallistua lasten juttuihin ja löytää jotain yhteistä heidän kanssaan. Olisihan se upeaa jos joku muukin oikeasti olisi mukana kaikilla elämäni osa-alueilla ja oikeasti kokisi lapseni tärkeiksi, mutta olen kuitenkin hyväksynyt, että se ei ole mahdollista tai ainakin se on jotain lottovoittoon verrattavaa. Olen hyväksynyt tosiasian, että tämä on nyt parasta mitä voi saada.
Ap