Jenkkiasuntojen idiotismeja? Luetellaan
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
Rakastan lomailla Usassa, mutta nämä jaksaa ihmetyttää:
-typerät suihkut, joista tulee joko lämmintä vettä täysillä tai haaleampaa vettä lorottamalla
-pesualtaiden sekoittimet ovat välillä niin lyhyitä, ettei niiden alle mahdu kädet pestäväksi
-pussilakanoita ei yleensä ole, vaan tilalla on karhea viltti, jonka alla on tavallnen lakana, ja peiton alla aluslakana
-valtavat ja äänekkäät ilmastointikoneet
-typerät jääkaapit
-kaasuliedet on yleisiä
-vessojen lattialämmitys on tuntematon käsite. Kosteus pitäisi muka pysyä poissa 6-tuumaisella tuulettimella
-kokolattiamattoja on oikeasti useissa asunnoissa ja hotelleissa
-sohvissa ja nojatuoleissa on rumat verhoilut
-pistorasioita on hotelleissa yleensä vain muutama, joissa yhdessä on kiinteästi ilmastointilaite, yhdessä jääkaappi ja yhdessä hiustenkuivaaja. Pöytälampuissa on usein pistorasia, joka on yleensä niin löysä, että Macin laturi on mahdotonta saada pysymään siinä ilman laturin alle laitettua kirjaa tai muuta koroketta
Yleensa amerikkalaiset perheet eivat asu vuosikaupalla halvoissa hotelleissa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seikka, jonka luulin olevan vain TV:n sarjafilmien lavastajien juttu, mutta joka osoittautuikin todeksi: Tiskipöytä on ulkoseinää vasten, ja siinä kohdassa on iso ikkuna. Perusteluna kuulemma oli, että vaimo (nimenomaan vaimo) voi tiskatessaan katsella ulos siitä ikkunasta. Näin siitä huolimatta, että tiskikonekin oli.
Mikä tuossa on idiotismia? No perustelu vaimosta joo, mutta muuten tuo on mun mielestä kiva ominaisuus.
Sitä ikkunaa saa olla jatkuvasti pesemässä roiskeista.
Leikitko vesileikkeja tiskatessa tai porkkanoita pestessa?
Pörröiset, muotoillut matot vessanpöntön edessä ja kannen päällä.
Seinään kiinnitetty pieni suihkupää, jota ei pahimmassa tapauksessa saa edes väänneltyä eri suuntaan.
Tämä ei kodeissa, mutta julkisissa tiloissa: valtavat raot vessakoppien ovien välissä. Koppeihin näkee suoraan sisään, vaikka ovi olisi suljettuna.
Rumat , suurikokoiset kodinkoneet. Ihmeelliset keittiönkaapit, joissa oudot reunat vie ovensuusta tilaa. Ovi voi olla kaappia pienempi. Olohuoneen kokoinen maaaaaaster bedrum, jossa pitää olla sohva, miksi?? Talon pitää olla valtava, koska vieraat.
Takat, jotka eivät ole varaavia ja jos onkin, niin monesti piippu on ulkoseinää vasten tai jopa ulkona niin ettei lämmitä taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan lomailla Usassa, mutta nämä jaksaa ihmetyttää:
-typerät suihkut, joista tulee joko lämmintä vettä täysillä tai haaleampaa vettä lorottamalla
-pesualtaiden sekoittimet ovat välillä niin lyhyitä, ettei niiden alle mahdu kädet pestäväksi
-pussilakanoita ei yleensä ole, vaan tilalla on karhea viltti, jonka alla on tavallnen lakana, ja peiton alla aluslakana
-valtavat ja äänekkäät ilmastointikoneet
-typerät jääkaapit
-kaasuliedet on yleisiä
-vessojen lattialämmitys on tuntematon käsite. Kosteus pitäisi muka pysyä poissa 6-tuumaisella tuulettimella
-kokolattiamattoja on oikeasti useissa asunnoissa ja hotelleissa
-sohvissa ja nojatuoleissa on rumat verhoilut
-pistorasioita on hotelleissa yleensä vain muutama, joissa yhdessä on kiinteästi ilmastointilaite, yhdessä jääkaappi ja yhdessä hiustenkuivaaja. Pöytälampuissa on usein pistorasia, joka on yleensä niin löysä, että Macin laturi on mahdotonta saada pysymään siinä ilman laturin alle laitettua kirjaa tai muuta koroketta
Yleensa amerikkalaiset perheet eivat asu vuosikaupalla halvoissa hotelleissa. :D
Airbnb-kämpät ihan samaa settiä.
Vierailija kirjoitti:
Se kaasuhella ihmetyttää kyllä. Vaikka kaasu olisi kuinka halpaa, niin silti sitä on erikseen hankittava sen sähkön lisäksi. Kaasuhella on myös erittäin vaikea puhdistaa ja on oikeasti tosi rumannäköinen, ellei niihin hanki kantta, mikä sekin on taas yksi ylimääräinen lisä. En keksi yhtään hyvää puolta kaasuhellassa, en edes sitä wokkaamista, mikä tässä esitettiin. Mökillä on kaasuhella ja on mielestäni vain työläs ja ruma.
Jokaiseen taloon vedetaaan kaasulinja jo rakennusvaiheessa, nuppia kaantamalla saa hellan paalle. Ei minun hellani ainakaan ole ruma, ala nimittele.
Just laitoin keittoa, kattilallinen vetta kiehui 5 minuutissa. Ei tarvitse edes vahtia kun tiedan taman ennestaan ja laitoin ajastimen paalle.
Nain kesakuumilla on myos mukavaa kun kaasun kaantaa pois paalta levyt eivat hohkaa kuumuutta.
En puhunut mistaan mokin kannettavasta kaasuhellasta, ihan on pysyva asennus.
Meillä on ympäri vuoden lämmintä ja kuivaa, mutta talvella saattaa olla muutama viikko viileämpää, mutta loskaa ja rapaa ei koskaan kulkeudu sisälle. Talvivaatteita ja -kenkiä ei tarvita juurikaan, ehkä lämmin takki kylmimpään aikaan. Meillä kuljetaan yleensä autotallin kautta, ja jos vieraita ei käy tiheään, niin pääovea ei tarvitse aukaista aikoihin. Kokolattiamatot ovat ihanat makuuhuoneissa ja family roomissa. Kylpyhuoneet on niin modernit kuin itse haluaa rakennuttaa/remontoida, ja modernit suihkut on helppo asentaa. Vuokra-asunnnoissa asuessaan on tietenkin tyydyttävä siihen mitä tarjotaan, mutta näissäkin on valinnanvaraa maksukyvyn mukaan. Asumisen laatuun vaikuttaa aika pitkälle ihmisen omat tarpeet ja se, kuinka paljon haluaa asumiseen käyttää rahaa.
ja laitan ajastimen paalle. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kaasuhella ihmetyttää kyllä. Vaikka kaasu olisi kuinka halpaa, niin silti sitä on erikseen hankittava sen sähkön lisäksi. Kaasuhella on myös erittäin vaikea puhdistaa ja on oikeasti tosi rumannäköinen, ellei niihin hanki kantta, mikä sekin on taas yksi ylimääräinen lisä. En keksi yhtään hyvää puolta kaasuhellassa, en edes sitä wokkaamista, mikä tässä esitettiin. Mökillä on kaasuhella ja on mielestäni vain työläs ja ruma.
Jokaiseen taloon vedetaaan kaasulinja jo rakennusvaiheessa, nuppia kaantamalla saa hellan paalle. Ei minun hellani ainakaan ole ruma, ala nimittele.
Just laitoin keittoa, kattilallinen vetta kiehui 5 minuutissa. Ei tarvitse edes vahtia kun tiedan taman ennestaan ja laitoin ajastimen paalle.
Nain kesakuumilla on myos mukavaa kun kaasun kaantaa pois paalta levyt eivat hohkaa kuumuutta.
Komppaan tätä. Asun ulkomailla (en tosin USA:ssa) ja rakastan kaasuliettäni. Se on nopea, omani ainakin on moderni ja hyvännäköinen sekä helppo pitää puhtaana. Täällä sähkö on tosi kallista, noin kolme-neljä kertaa kalliimpaa kuin Suomessa, joten kaasu on myös taloudellinen ratkaisu, se on lähes ilmaista.
Samoin kuin aiemmalla kirjoittajalla, täällä kaasu vedetään automaattisesti kaikkiin taloihin.
Joku mainitsi turvallisuudesta, mutta en ole kyllä kuullut kaasuun liittyvistä onnettomuuksista moniin moniin vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä kaasuhellassa on? Nehän ovat nykyään ihan yhtä helppoja käyttää kuin sähkökin, ja ulkonäkökään ei poikkea sähköhellasta. Ovat yhtä moderneja laitteita kuin sähköhellatkin. Siivoamisessakaan ei ole mitään erikoista, koska ei se hella sotkeudu sen pahemmin kuin sähkölläkään keitettäessä. Jos jokin häiriötila tulee, niin kaasun syöttö keskeytyy automaattisesti, koska meillä kaasu tulee taloon kuten sähkökin. Ei siihen hellan käyttöön mitään erikoista vaaratilannetta liity.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa airbnb-kämpissä missä olen käynyt on olleet päältä täytettävät valtavan kokoiset pyykkikone ja kuivausrumpu. Ja sijoitettuna johonkin komeroon joko keittiön tai makkarin yhteydessä. Hyvää niissä oli lyhyet ohjelmat.
Mä olen aina ihmetellyt miten ne tyhjennetään? Sukelletaanko sinne koneen uumeniin pää edellä vyötäröä myöten, vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloissa talossa kiinni oleva autotalli, jota ei käytetä auton säilyttämiseen vaan verstaana, varastona tai oleskelutilana. Jos tila on tarkoitettu johonkin näistä käyttötarkoituksista, niin miksi ei rakenneta siihen tarkoitukseen paremmin sopivaa tilaa?
Valtava määrä vessoja pienissäkin taloissa on myös eurooppalaiseen makuun vähän outoa tilan käyttöä, mutta se perustunee amerikkalaisten tapaan häpeillä alastomuutta ja ruumiintoimintoja.
Suomessa on vissiin 2000-luvulla alettu rakentamaan erillisiä autotalleja, mutta katsoppa kaikkia ennen sitä rakennettuja, kyllä ne autotallit on täälläkin talojen yhteydessä!
Meidänkin talon autotallissa on puuverstas/ harrastustila ja on oikein mainio siinä käytössä, näppärämpi kuin autotallina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa airbnb-kämpissä missä olen käynyt on olleet päältä täytettävät valtavan kokoiset pyykkikone ja kuivausrumpu. Ja sijoitettuna johonkin komeroon joko keittiön tai makkarin yhteydessä. Hyvää niissä oli lyhyet ohjelmat.
Mä olen aina ihmetellyt miten ne tyhjennetään? Sukelletaanko sinne koneen uumeniin pää edellä vyötäröä myöten, vai miten?
Vähän kurkottelua vaati, mutta ei siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne kokolattiamatot.
Tuota astiankuivauskaapin puuttumista en harmittele. (En asu jenkeissä, mutta eipä noita täällä Keski-Euroopassakaan ole). Astiankuivauskaappi vain täyttyy kuivumista astioista ja on enemmän yksi säilytystila lisää, jossa kaikki on sekaisin. Kun astiat tiskaa käsin, ne voi saman tien kuivata omille paikoilleen, tai kasata siihen telineeseen ja alle tunnissa ne ovat kuivat. Itse tiskaan kaiken käsin ja asun "suurperheessä" neljän muun kämppikseni kanssa, joten tiskin vähyydestä ei ole kyse
Mun astiankuivauskaappi on useimmiten tyhjä! Juuri siitä syystä, että siellä on kunnolla tilaa niinä harvoina kertoina kun käsin tiskaan jotain. Esimerkiksi perunakattilan tai jos on ollut vieraita, kristallilasit. Käytän myös arkena paria kaunista perintöastiaa joita olisi sääli vain hillota yläkaapissa. Liki kaiken muun pesen tiskikoneessa ja astioille on omat astiakaappinsa. Mulle kuivauskaappi ei ole säilytystila.
Vierailija kirjoitti:
Ovien nuppikahvat, helpottaa kyllä kaikenlaisten sormireumaisten elämää valtavasti. Jopa elokuvissakin usein joku lattialla mönkivä väkivallan uhri kurottelee pyöreään oven kahvaan, muttei saa siitä otetta.
En ole asunut USA:ssa, mutta Lontoossa kyllä. Millaiset avaimet niihin nuppikahvoihin menee? Lontoossa hihittelin sisäänpäin kun sain avaimet. Ihan kuin pikkutytön päiväkirjan lukkoon, tai no, rehellisesti ehkä ikivanhan polkupyörän lukkoon käyvät littanat!
Hämmästelin muuten noissa eteiskuvissa niitä ulko-ovia, osa ikään kuin "leijui" ilmassa. Eikö niillä ole kynnyksiä? Ja suurin osa läpinäkyvää lasia, osa näytti vielä paperin ohuilta (etenkin yksi avonainen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneita on monen kokoisia, voi valita sellaisen mihin ei tarvitse "sukeltaa". Tai valita edesta aukaistavan, valinnanvaraa riittaa.
Taalla taitaa olla vahan enemman elamankirjoa, ei yhta ainoata tapaa ja totuutta niinkuin Suomessa.
Astiankuivauskaappi OLI hieno keksintö mutta aika on ajanut sen ohitse. Nykyään harvoin näkee uusissa kodeissa yläkaappeja muutenkaan keittiöissä. Olen asunut niin monta vuotta jenkeissä että kaikki mitä täällä on -ne ovat ymmärrettäviä asioita mutta olen alkanut ihmettelemään suomalaisia ratkaisuja.
ja laitan ajastimen paalle. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa laittaa skandikirjaimia päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovien nuppikahvat, helpottaa kyllä kaikenlaisten sormireumaisten elämää valtavasti. Jopa elokuvissakin usein joku lattialla mönkivä väkivallan uhri kurottelee pyöreään oven kahvaan, muttei saa siitä otetta.
En ole asunut USA:ssa, mutta Lontoossa kyllä. Millaiset avaimet niihin nuppikahvoihin menee? Lontoossa hihittelin sisäänpäin kun sain avaimet. Ihan kuin pikkutytön päiväkirjan lukkoon, tai no, rehellisesti ehkä ikivanhan polkupyörän lukkoon käyvät littanat!
Hämmästelin muuten noissa eteiskuvissa niitä ulko-ovia, osa ikään kuin "leijui" ilmassa. Eikö niillä ole kynnyksiä? Ja suurin osa läpinäkyvää lasia, osa näytti vielä paperin ohuilta (etenkin yksi avonainen).
Lasiovet ovat painavaa, paksua turvallisuuslasia. Yleensa taloissa joihin ei paase kadulta kurkistelemaan, portin takana tai pitkan pihatien paassa.
Suomessa ei sitten ole kylmiä talvia kun ovet aukeaa aina ulospäin?