Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jenkkiasuntojen idiotismeja? Luetellaan

Vierailija
16.07.2019 |

- kokolattiamatot.
- ei eteistä lainkaan

Kommentit (397)

Vierailija
261/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin Kolkon näköisiä ne jättitalojen kodit ainakin on, niillä wt-nousukkailla.

Ainoita kodikkaita koteja näkynyt sarjoissa/elokuvissa ihmisillä jotka asuu esim new Yorkissa jossain vanhassa kerrostalossa ja ovat pienituloisia tai muutoin vähään tyytyväisiä..

Hienoa että arvostelet oikeaa elämää elokuvien perusteella. :D

Saako ketjuun osallistua vain maaniset ulkomailla ravaajat? En tiennytkään, menen nurkkaan häpeämään kun en ole Amerikassa käynyt enkä koskaan käykään. 🤐

Ok. Luulin että kaikki tietävät että elokuvat eivät yleensä ole sitä ihan oikeaa elämää.

Ei mutta elokuvien sisustusratkaisut ja vaatetukset heijastavat usein omaa aikakauttaan. Elokuvien ja kirjojen kautta pääsemme sisälle aikakauden henkeen. Tuskin kukaan elokuvantekijä tai tv-sarjan tekijä haluaa tahallaan tehdä aivan omanlaisia ja keskivertoamerikkalaiselle täysin vieraita ratkaisuja esim. sisustuksen suhteen, koska silloin se sarja tai elokuva ei olisi uskottava. Fantasia ja scifi sitten lajeina erikseen mutta niistäkin pystyy hyvin usein huomaamaan aikakauden, jolloin ne on tehty

.

Mutta ymmärrät kai, että elokuvia ei kuvata oikeissa asunnoissa vaan studioissa? Jos joku ei ole esim. vaivautunut rakentamaan isoa vaatekaappia oven viereen (koska sillä ei ole juonen kannalta mitään merkitystä) niin ei se tarkoita ettei sellaista yleensä asunnossa olisi. Elokuvastudioiden "asunnot" eivät kuvaa todellisia asuntoja.

Televisio pursuaa realitya(kin) nykyään

, kyllä jokainen tietää miltä oikeat amerikkalaiset huushollit näyttää kautta linjan, köyhistä rikkaisiin, älä huoli.

Sitä varten ei usaan asti todellakaan tarvitse lähteä.

Ei reality-tv ole oikeaa elämää vaan lavastettua. Mutta hyvähän se on että palstalla sohvaperunat tietää enemmän kuin maassa oikeasti asuneet ja niitä asuntoja urakalla etsineet.

Vierailija
262/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"suuriosa amerikkalaisista asuu matkailuvaunuissa trailorparkeissa, paljon ahtaammin kuin minä suomalaisessa kerrostalokolmiossa."

6%

Ymmärrätkö sanojen suuriosa ja suuriNosa eron? Et selvästikään.

Minä sanoin aivan oikein, suuriosa, toki sen voisi kirjottaa erikseen, ettei tyhmimmät hämäänny. Suuri osa. EI suuriN osa.

6% on sinusta suuri osa? Kuinka monta % suomalaisista asuu liian pienissa kerrostalohuoneistoissa?

On se Amerikan väkilukuun suhteutettuna hyvin suuri määrä, eikä ne loput missään kartanoissa tai jättitaloissa asu, tavalliset ihmiset asuu enimmäkseen kerrostaloissa joita sanotaan komplekseiksi, niitä kaksikerroksisia taloja. Ihan normiasuntoja, ei mitään överiä ja isoa. Jotkut asuu hyvin pienissä ok-taloissa. Jotkut asuu kadulla. Jotkut asuu isoissa kerrostaloissa isoissa kaupungeissa jne.

Mistä muuten tuon 6% revit. Saanko linkkiä? Montako ihmistä se on, suhteutettuna USAn väkilukuun? Onko 6% enemmän kuin Suomen väkiluku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en haluais nukkua talossa, jossa on kaasupulloja. 

Ihan turha sellasta hehkuttaa täällä, suomalaisilla on "vähän" enemmän järkeä kuin amerikkalaisilla näissäKIN asioissa.

Mita ihmeen kaasupulloja? Kaasu tulee putkea myoten seinaan ihan niinkuin Suomessa sahko. Grillin kaasupulloa ei saa sailyttaa sisatiloissa.

Vierailija
264/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä ne kaasuhellat tosiaan. Miksei ne käytä sähköhelloja, idiootit.

Justiinsa kun näytettiin siitä viimeisimmästä USAn luontokatastrofista Kaliforniasta, niin kaasuputket vaan räjähteli ja palot levisi kun maanjäristys ravisteli tienoota.

Ja seismologin mukaan jälkijärustykset jatkuu vuosia. Ja kokoajan jotain, niin KAASUHELLAT!!!!!!

Sahkohella on HiDAS ja tehoton. Kaikilla ammattilais ravintolakokeillakin on kaasuhellat.

Induktioliesi on yhtä hyvä kuin kaasuhella, nopea.

Kaasuliesi on kuitenkin useimpien herkkuruokaa valmistavien valinta. Hyvin varustelluissa keittiöissä sellainen on.

Kammottava kapine.

Äitini asui hetken rivitalossa, jossa oli kaasuhella. Pelotti joka kerta kun väänsin kaasun päälle jacsytytin tikun, että kohta räjähtää. Tulen ja kaasun kanssa piti pelata, jotenkin takapajuista suomalaisessa kodissa.

Amerikkalaisissa kaasuhelloissa on elektroninen sytytys, ei tarvitse tulitikkuja.

Suomalaiten pelot:

Rumpukuivaaja

Automaattiauto

Kaasuhella

Subway Sandwich

Kaikki mika ei ole samoin kuin Suomessa.

Asiat joihin suomalaisilla ei ole varaa mutta jotka ovat amerikkalaisille arkipäivää. Suomalainen sen sijaan ylpeilee likaisten jugurttipurkkien kierrätyksellä ja maailman lihavimmilla parhaiten voivilla sossun syöttämillä rupuilla;)

Vierailija
265/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin Kolkon näköisiä ne jättitalojen kodit ainakin on, niillä wt-nousukkailla.

Ainoita kodikkaita koteja näkynyt sarjoissa/elokuvissa ihmisillä jotka asuu esim new Yorkissa jossain vanhassa kerrostalossa ja ovat pienituloisia tai muutoin vähään tyytyväisiä..

Hienoa että arvostelet oikeaa elämää elokuvien perusteella. :D

Saako ketjuun osallistua vain maaniset ulkomailla ravaajat? En tiennytkään, menen nurkkaan häpeämään kun en ole Amerikassa käynyt enkä koskaan käykään. 🤐

Ok. Luulin että kaikki tietävät että elokuvat eivät yleensä ole sitä ihan oikeaa elämää.

Ei mutta elokuvien sisustusratkaisut ja vaatetukset heijastavat usein omaa aikakauttaan. Elokuvien ja kirjojen kautta pääsemme sisälle aikakauden henkeen. Tuskin kukaan elokuvantekijä tai tv-sarjan tekijä haluaa tahallaan tehdä aivan omanlaisia ja keskivertoamerikkalaiselle täysin vieraita ratkaisuja esim. sisustuksen suhteen, koska silloin se sarja tai elokuva ei olisi uskottava. Fantasia ja scifi sitten lajeina erikseen mutta niistäkin pystyy hyvin usein huomaamaan aikakauden, jolloin ne on tehty

.

Mutta ymmärrät kai, että elokuvia ei kuvata oikeissa asunnoissa vaan studioissa? Jos joku ei ole esim. vaivautunut rakentamaan isoa vaatekaappia oven viereen (koska sillä ei ole juonen kannalta mitään merkitystä) niin ei se tarkoita ettei sellaista yleensä asunnossa olisi. Elokuvastudioiden "asunnot" eivät kuvaa todellisia asuntoja.

Televisio pursuaa realitya(kin) nykyään

, kyllä jokainen tietää miltä oikeat amerikkalaiset huushollit näyttää kautta linjan, köyhistä rikkaisiin, älä huoli.

Sitä varten ei usaan asti todellakaan tarvitse lähteä.

Ei reality-tv ole oikeaa elämää vaan lavastettua. Mutta hyvähän se on että palstalla sohvaperunat tietää enemmän kuin maassa oikeasti asuneet ja niitä asuntoja urakalla etsineet.

Ei tässä mistään panomisurealitystä varmaan puhuttu, vaan minäkin esim katselen paljon murhadokumentteja, poliisit käyvät ihan tavallisten ihmisten huushoilleissa niissä. 

Mutta sinun mielestä siis amerikkalaiset kodit on aivan samanlaisia kuin Suomessa ja Ruotissa esim.. jaaha, selvä.

Vierailija
266/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"suuriosa amerikkalaisista asuu matkailuvaunuissa trailorparkeissa, paljon ahtaammin kuin minä suomalaisessa kerrostalokolmiossa."

6%

Minä sanoin aivan oikein, suuriosa, toki sen voisi kirjottaa erikseen, ettei tyhmimmät hämäänny. Suuri osa. EI suuriN osa.

Mitäniitäturhaanerikseenkirjoittaa. Onpaljonmukavampaayrittäälukea, mitätoinentarkoittaa, kunkirjoittaavaankaikkiyhteen. Mitäsilläonväliämilläänoikeinkirjoitussäännöillä.

Vierailija
267/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha sellasta hehkuttaa täällä, suomalaisilla on "vähän" enemmän järkeä kuin amerikkalaisilla näissäKIN asioissa.

Mita ihmeen kaasupulloja? Kaasu tulee putkea myoten seinaan ihan niinkuin Suomessa sahko. Grillin kaasupulloa ei saa sailyttaa sisatiloissa.

Aha, ei tämä kyllä asiaa paranna olenkaan, sehän vasta hirveältä tuntuu että kaasu menee seinissä ja lattian alla.

Hyi.  :O

Vierailija
268/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun perusteella ulkomailla ei pitäisi enää kenenkään olla elossa tappavien kaasuputkien keskellä :D

Kaasuun tottakai liittyy riskejä, mutta toisaalta kärähtelee niitä suomalaisiakin asuntoja kun ruoka jää hellalle ja kokki nukahtaa.

Vierailija
269/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju, mutta meni vähän yhden aiheen jankkaamiseen taas (kaasuhellat), kuten tapana on. Jospa kaasuhelloille avattaisiin oma ketju?

Vierailija
270/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaasuliesi, erikseen perhe- ja edustusolohuone, jokaista makkaria kohden yksi vessa. Ihan kiva kun käyttää, mutta hirveä urakka siivoamisessa. Keittiöstä puuttui kuivauskaappit, niillä samanlaiset telileen käytössä kuin meillä mökillä. Käsin tiskatut tiskit näkyy kaikkialle.

Kaasuliesi on itse asiassa erinomainen ja paljon nopeampi kuin sähköhella.

Nyt on tosi moni kehunut sitä nopeutta, ja mietin tässä juuri, että onko kyse kiireisistä kokkaajista, joilla ei ole aikaa kokata vai sitten niistä gourmet-kokkaajista, joiden mielestä jotain menee pieleen, jos jokin ei paisku 30 sekunnissa.

Itse olen sellainen tavallinen työssäkäyvä perheenäiti, joka kokkaa perheelleen erittäin tavallista suomalaista ruokaa, en koskaan mitään pihviä ja ylipäätään paistettuakin aika vähän (kun ei ole niin terveellistä). Käytän päivittäiseen ruoanlaittoon 15-30 minuuttia, joten hirveän kauan en siellä keittiössä nysvää. Pastakastike valmistuu nopeasti, kanafileet paistan uunissa tai grillaan, näin kesäisin keitän uusia perunoita ja lohi paistuu siihen sivuun uunissa. En todellakaan tajua tätä liesihifistelyä yhtään. Mutta sen tiedän, että kaasulieden puhdistaminen on vaikeaa, kun niihin väleihin ei pääse samalla tavalla kuin tavallisessa liedessä. Pelkkä pyyhkäisy ei riitä, kun siinä on sitä kehikkoa ja koloa. Tämän takia mikä tahansa muu liesi on minulle mieluisampi.

Millä tavalla kaasuliesi parantaa elämäänne ja ruoanlaittoa, jos olette myös tavallisia kokkaajia ettekä ammattilaisia? Nopeus ei riitä, kun saan ihan riittävän nopeasti kokattua tavallisellakin liedellä enkä todellakaan koskaan seiso vieressä odottamassa veden kiehumista vaan valmistan siinä salaatin, kastikkeen tai laitan tiskit tiskikoneeseen, joten minuuttiaikataululla en pelaa, vaikka muuten en aikaa ruoanlaittoon laitakaan.

Minäkin olen tavallinen perheenäiti, joka valmistaa tavallisia ruokia. Pihviä on harvoin.

Minulla on kaasuliesi enkä halua luopua siitä. Sinä voit toki pitää sähkölietesi, mitä se minulle kuuluu. Haluan kuitenkin vastata kaasiliettä koskeviin kommentteihisi.

Kaasuliedellä voi valmistaa tavallisia ruokia ihan yhtä hyvin kuin gourmet-herkkuja. En ymmärrä, miksi kaasulieden nopeus olisi mikään ongelma.

Kaasulieden etu on tarkka lämmönsäätely. Siihen ei pääse sähköliedellä.

Kaasuliesi on ihan helppo puhdistaa. En ymmärrä, mistä väleistä sinä puhut.

Vastaan meidän (= minä ja vaimo) ruokahuollostamme ja käytän kaasuliettä. Lämmönsäätelyn tarkkuus on suurin plussa. Haluan että lieden lämpö muuttuu silloin kun hanikkaa kääntää eikä hiljakseen seuraavan muutaman minuutin aikana. Ei maailma sähkö- eikä induktiolieteen kaatuisi mutta kun kerran voin valita niin valitsen kaasulieden.

Vähän hankala putsattava mutta ei myöskään pala ylikiehuneet murkinat levyihin eli niiden jynssäämiseltä säästyy. Polttimet voi purkaa aika pieniin palasiin ja laittaa metallikehikoiden kanssa astianpesukoneeseen. Riippuen viitseliäisyydestäni harjaan ne polttimoiden osat karkealla harjalla about kerran vuodessa.

En oikeasti yritä vakuutta sähkölieden tai induktiolieden paremmuutta vaan nimenomaan ymmärtää, miksi moni pitää kaasuliettä parempana jopa niin, että ei vaihtaisi tai suostuisi asumaan paikassa, jossa on ns. tavallinen liesi. On hienoa, että moni on tyytyväinen valintaansa, edelleen vain epäselväksi jää omalta kannaltani miksi. Se, että lämmön saa säädettyä täsmällisesti on varmasti hienoa mutta miten se tavallisessa kokkauksessa näkyy? Esim. ohjeissa ei koskaan lue, millä asteella keitoksen pitää kiehua, saattaa lukea hiljalleen kiehuen tms. En siis näe mitään etua siinä, että lämpöä voi säädellä tarkasti. Nopeuden ymmärrän, jos on kiire mutta edelleenkään se ei ole itselleni tärkein kriteeri muuten kuin etten suostuisi puuhellaa ottamaan, kun siinä on niin paljon työtä ennen kuin sen saa lämpimäksi. Arkikokkauksessa muuta puuhaa riittää aina, kun odottaa veden kiehumista tms.

Sitä en tiennyt, että niitä kehikoita saa irti. Kaverillani siis on kaasuliesi (varmaan aika vanha) ja siinä on niiden kehikkojen juuressa pinttynyttä likaa, jota ei vain saa jynssäämällä pois. Ei ehkä tiedä, että niitä kehikoita tai polttimoita voi irrottaa. Onko irrottaminen nopeaa, siis tyyliin saman kaltaista kuin nopea pyyhkäisy vai vaatiko se vähän enemmän aikaa? Tämä olisi minulle kynnyskysymys. En halua muuta kuin pyyhkäistä. Jos siis nykyisissä kaasuhelloissa puhdistus on helppoa, niin loppuu minulta ne argumentit, miksi en koskaan ottaisi kaasuhellaa. Edelleenkään en kyllä tiedä, miksi vaihtaisin siihen eli miksi se olisi niin paljon parempi kuin tavallinen mutta ehkä sitä pitäisi osata käyttää, jotta sen paremmuus jotenkin näkyisi arjessa. Olen siis kokeillut kaasuliettä vain joitakin kertoja.

Jos vaikka keitto alkaa kiehua yli, kaasuhellalla vain vaihdat pienemmälle kaasulle ja ylikiehuminen loppuu heti. Kun taas vastaavasti sähköhellalla, sun on nostettava se sivuun ja odotettava. että levy jähtyy tarpeeksi voidaksesi jatkaa. 

Ihan samalla tavalla se induktioliesikin toimii jos keitos kiehuu yli, kääntää pienemmälle niin ylikiehuminen loppuu heti.

Mita jarkea on hankkia induktioliesi kun taloon tulee halpa kaasu (jolla muuten lammitetaankin) ja kaikki asennukset ovat valmiina?

Ja sitten kun uhkaa kaasu loppua niin käydään jostain arabimaasta vähän hakemassa lisää.

Jos alkaisi loppua niin sitten ei enaa myytaisi muille:

https://www.eia.gov/dnav/ng/ng_move_expc_s1_a.htm

Vierailija
271/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä päin USAssa talot ovat todella isoja, ja uustuotannossa rakennetaan entistä isompia taloja. Nykyisin tavallisen ihmisen tavallisessa talossa neliöitä on 300-400 ja enemmänkin. Miljoonataloissa neliöt voi nousta jo 700-2000. Kallein talo meidän kaupungissa tällä hetkellä maksaa 13 miljoonaa dollaria.

Vierailija
272/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh, sinne siis tulee vain kiinteä linja josta kaasua vuotaa sitten loputtomiin jos vaikka hälytin on epäkunnossa ja sattuu jostain vuotamaan.

Vierailija
273/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaasuliesi, erikseen perhe- ja edustusolohuone, jokaista makkaria kohden yksi vessa. Ihan kiva kun käyttää, mutta hirveä urakka siivoamisessa. Keittiöstä puuttui kuivauskaappit, niillä samanlaiset telileen käytössä kuin meillä mökillä. Käsin tiskatut tiskit näkyy kaikkialle.

Kaasuliesi on itse asiassa erinomainen ja paljon nopeampi kuin sähköhella.

Nyt on tosi moni kehunut sitä nopeutta, ja mietin tässä juuri, että onko kyse kiireisistä kokkaajista, joilla ei ole aikaa kokata vai sitten niistä gourmet-kokkaajista, joiden mielestä jotain menee pieleen, jos jokin ei paisku 30 sekunnissa.

Itse olen sellainen tavallinen työssäkäyvä perheenäiti, joka kokkaa perheelleen erittäin tavallista suomalaista ruokaa, en koskaan mitään pihviä ja ylipäätään paistettuakin aika vähän (kun ei ole niin terveellistä). Käytän päivittäiseen ruoanlaittoon 15-30 minuuttia, joten hirveän kauan en siellä keittiössä nysvää. Pastakastike valmistuu nopeasti, kanafileet paistan uunissa tai grillaan, näin kesäisin keitän uusia perunoita ja lohi paistuu siihen sivuun uunissa. En todellakaan tajua tätä liesihifistelyä yhtään. Mutta sen tiedän, että kaasulieden puhdistaminen on vaikeaa, kun niihin väleihin ei pääse samalla tavalla kuin tavallisessa liedessä. Pelkkä pyyhkäisy ei riitä, kun siinä on sitä kehikkoa ja koloa. Tämän takia mikä tahansa muu liesi on minulle mieluisampi.

Millä tavalla kaasuliesi parantaa elämäänne ja ruoanlaittoa, jos olette myös tavallisia kokkaajia ettekä ammattilaisia? Nopeus ei riitä, kun saan ihan riittävän nopeasti kokattua tavallisellakin liedellä enkä todellakaan koskaan seiso vieressä odottamassa veden kiehumista vaan valmistan siinä salaatin, kastikkeen tai laitan tiskit tiskikoneeseen, joten minuuttiaikataululla en pelaa, vaikka muuten en aikaa ruoanlaittoon laitakaan.

Minäkin olen tavallinen perheenäiti, joka valmistaa tavallisia ruokia. Pihviä on harvoin.

Minulla on kaasuliesi enkä halua luopua siitä. Sinä voit toki pitää sähkölietesi, mitä se minulle kuuluu. Haluan kuitenkin vastata kaasiliettä koskeviin kommentteihisi.

Kaasuliedellä voi valmistaa tavallisia ruokia ihan yhtä hyvin kuin gourmet-herkkuja. En ymmärrä, miksi kaasulieden nopeus olisi mikään ongelma.

Kaasulieden etu on tarkka lämmönsäätely. Siihen ei pääse sähköliedellä.

Kaasuliesi on ihan helppo puhdistaa. En ymmärrä, mistä väleistä sinä puhut.

Vastaan meidän (= minä ja vaimo) ruokahuollostamme ja käytän kaasuliettä. Lämmönsäätelyn tarkkuus on suurin plussa. Haluan että lieden lämpö muuttuu silloin kun hanikkaa kääntää eikä hiljakseen seuraavan muutaman minuutin aikana. Ei maailma sähkö- eikä induktiolieteen kaatuisi mutta kun kerran voin valita niin valitsen kaasulieden.

Vähän hankala putsattava mutta ei myöskään pala ylikiehuneet murkinat levyihin eli niiden jynssäämiseltä säästyy. Polttimet voi purkaa aika pieniin palasiin ja laittaa metallikehikoiden kanssa astianpesukoneeseen. Riippuen viitseliäisyydestäni harjaan ne polttimoiden osat karkealla harjalla about kerran vuodessa.

En oikeasti yritä vakuutta sähkölieden tai induktiolieden paremmuutta vaan nimenomaan ymmärtää, miksi moni pitää kaasuliettä parempana jopa niin, että ei vaihtaisi tai suostuisi asumaan paikassa, jossa on ns. tavallinen liesi. On hienoa, että moni on tyytyväinen valintaansa, edelleen vain epäselväksi jää omalta kannaltani miksi. Se, että lämmön saa säädettyä täsmällisesti on varmasti hienoa mutta miten se tavallisessa kokkauksessa näkyy? Esim. ohjeissa ei koskaan lue, millä asteella keitoksen pitää kiehua, saattaa lukea hiljalleen kiehuen tms. En siis näe mitään etua siinä, että lämpöä voi säädellä tarkasti. Nopeuden ymmärrän, jos on kiire mutta edelleenkään se ei ole itselleni tärkein kriteeri muuten kuin etten suostuisi puuhellaa ottamaan, kun siinä on niin paljon työtä ennen kuin sen saa lämpimäksi. Arkikokkauksessa muuta puuhaa riittää aina, kun odottaa veden kiehumista tms.

Sitä en tiennyt, että niitä kehikoita saa irti. Kaverillani siis on kaasuliesi (varmaan aika vanha) ja siinä on niiden kehikkojen juuressa pinttynyttä likaa, jota ei vain saa jynssäämällä pois. Ei ehkä tiedä, että niitä kehikoita tai polttimoita voi irrottaa. Onko irrottaminen nopeaa, siis tyyliin saman kaltaista kuin nopea pyyhkäisy vai vaatiko se vähän enemmän aikaa? Tämä olisi minulle kynnyskysymys. En halua muuta kuin pyyhkäistä. Jos siis nykyisissä kaasuhelloissa puhdistus on helppoa, niin loppuu minulta ne argumentit, miksi en koskaan ottaisi kaasuhellaa. Edelleenkään en kyllä tiedä, miksi vaihtaisin siihen eli miksi se olisi niin paljon parempi kuin tavallinen mutta ehkä sitä pitäisi osata käyttää, jotta sen paremmuus jotenkin näkyisi arjessa. Olen siis kokeillut kaasuliettä vain joitakin kertoja.

Jos vaikka keitto alkaa kiehua yli, kaasuhellalla vain vaihdat pienemmälle kaasulle ja ylikiehuminen loppuu heti. Kun taas vastaavasti sähköhellalla, sun on nostettava se sivuun ja odotettava. että levy jähtyy tarpeeksi voidaksesi jatkaa. 

Ihan samalla tavalla se induktioliesikin toimii jos keitos kiehuu yli, kääntää pienemmälle niin ylikiehuminen loppuu heti.

Mita jarkea on hankkia induktioliesi kun taloon tulee halpa kaasu (jolla muuten lammitetaankin) ja kaikki asennukset ovat valmiina?

Ja sitten kun uhkaa kaasu loppua niin käydään jostain arabimaasta vähän hakemassa lisää.

No nyt selvis miksi ne siellä käy riehumassa ja "vapautta puolustamassa".. kaasuhan se, öljyn lisäksi. Asevienti päälle.. pitäähän aseille olla ostajia.. mennään sinne hillumaan niin niitäkin ostetaan.

Älyvapaa maa.

Se minua huvittaa, kun ne niin aina hehkuttavat niitä sotilaitaan ja armeijaansa, miten ne suojelevat amerikkaa, en ole koskaan huomannut että Kanada tai Meksiko olisi sinne ollut hyökkäämässä..

Vierailija
274/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä materiaalista Suomessa valmistetaan talojen väliseinät? Kipsilevy? Lastulevy? Teräs? Puu? Amerikassa käytetään kipsilevyä, ei pahvia, vaikka täällä niin väitetään. Suomessa tietenkin käytetään maailman parasta ja kestävintä materiaalia.

Aika hepposilta mörskiltä ne amerikkalaiset talot näyttää, olivat millasia ökylukaaleja tahansa. 

Suomessa tosiaan tehdään paljon vahvempia taloja.

Suomakaiset on käyneet kuussakin kun ottaa tarpeeksi kossua. Miksi sitten suomalainen keskiluokka on länsimaiden köyhintä? Sossupossuille Suomi on maailman paras maa elää.

Suomalainen sinäkin olet, miksi haukut maatasi?

Parempi tosiaan on ihmisten Suomessa elää, kun on turvaverkkoja, ei joudu kadulle jos saa esim potkut tai sairastuu. Onpa hirveä maa tämä Suomi. 

Vierailija
275/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kaasuhella ihmetyttää kyllä. Vaikka kaasu olisi kuinka halpaa, niin silti sitä on erikseen hankittava sen sähkön lisäksi. Kaasuhella on myös erittäin vaikea puhdistaa ja on oikeasti tosi rumannäköinen, ellei niihin hanki kantta, mikä sekin on taas yksi ylimääräinen lisä. En keksi yhtään hyvää puolta kaasuhellassa, en edes sitä wokkaamista, mikä tässä esitettiin. Mökillä on kaasuhella ja on mielestäni vain työläs ja ruma.

Sähkö on kallista ja tulee vielä kallistumaan vielä reilusti (siirto), laitoin meille kaasuhellan keittiöremontissa, 11kg pullo kestää melkein vuoden ja täyttö maksaa venäjällä 10€.

Myös pk seudun kaukolämpölaskut tulevat moninkertaistumaan kun edullisesta ja edullisesti kuljetettavasta hiilestä luovutaan. Mutta ilmastonmuutosuskonto maksaa. Suomalaisilla ei ole tiedossa kuin kurjuutta pakollisten elinkustannusten räjähtäessä kuin kaasuhella. Nuoret opiskelkaa ja lähtekää pois. Amerikka on koulutetulle ihan hyvä maa. Hyvinvointivaltiosta ei ole Suomessa 20v päästä kuin muistot jäljellä.

Vierailija
276/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ootte joskus katsoneet hauskoja kotivideoita telkusta, niin niissä seiniin tulee reikä kun vähän kolhasee. Ja millasia pöytiä jenkeissä on, kun ne lähes aina hajoo?

Vierailija
277/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ootte joskus katsoneet hauskoja kotivideoita telkusta, niin niissä seiniin tulee reikä kun vähän kolhasee. Ja millasia pöytiä jenkeissä on, kun ne lähes aina hajoo?

Olen katsonut ja ihmetellyt. Mä en ole koskaan lyönyt nyrkkiä seinään tai kaatunut sitä päin, mutta jos joku on suomalaisessa talossa, niin voisi kertoa, että tuleeko siitä tosiaan reikä niin kuin USAssa.

Vierailija
278/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6%

6% on sinusta suuri osa? Kuinka monta % suomalaisista asuu liian pienissa kerrostalohuoneistoissa?

On se Amerikan väkilukuun suhteutettuna hyvin suuri määrä, eikä ne loput missään kartanoissa tai jättitaloissa asu, tavalliset ihmiset asuu enimmäkseen kerrostaloissa joita sanotaan komplekseiksi, niitä kaksikerroksisia taloja. Ihan normiasuntoja, ei mitään överiä ja isoa. Jotkut asuu hyvin pienissä ok-taloissa. Jotkut asuu kadulla. Jotkut asuu isoissa kerrostaloissa isoissa kaupungeissa jne.

Mistä muuten tuon 6% revit. Saanko linkkiä? Montako ihmistä se on, suhteutettuna USAn väkilukuun? Onko 6% enemmän kuin Suomen väkiluku?

Etko itse osaa hakea tietoa? Jonkun muun pitaa sinulle marehtia?

According to US Census figures, more than 20 million people, or 6% of the population, live in trailer parks. It is a market that has not been lost on some of the country’s richest and most high ..

Tuo luku kattaa nuoret parit ja elakelaiset ja jopa Warren Buffet on investoinut rahojaan trailer parkeihin.

BTW USAn vakiluku on 327.2 miljoonaa, ettei tarvitse sita viela erikseen kysya.

Vierailija
279/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meillä päin USAssa talot ovat todella isoja, ja uustuotannossa rakennetaan entistä isompia taloja. Nykyisin tavallisen ihmisen tavallisessa talossa neliöitä on 300-400 ja enemmänkin. Miljoonataloissa neliöt voi nousta jo 700-2000. Kallein talo meidän kaupungissa tällä hetkellä maksaa 13 miljoonaa dollaria.

Suomessa rakennetaan entistä pienempiä asuntoja. 60m2 kolmio on perheasunto, 40m2 kaksioita ja 24m2 yksiöitä jotka maksavat Helsingin kaltaisella Euroopan takamaalla 130 000€.

Vierailija
280/397 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tossako on sinusta jotain hienoa?

Pinta-ala alkaa muutenkin olla kortilla, eikä kukaan tarvitse tollasia jättitaloja mihinkään.

Säälittää oikein katsoa niitä ohjelmia, missä masentuneet uusrikkaat yksin haahuilevat palatsin kokoisissa taloissaan, joisen ylläpitoon ei sitten kuitenkaan ole varaa, ja huoneet on tyhjillään. Haloo.