Missä iässä ne lasten harrastukset pitää viimeistään alkaa, että kehittyy hyväksi?
Minua suuresti ihmetyttää, kun tytär 10 v. haluaisi aloittaa voimistelun. Otin jo keväällä yhteyttä erääseen voimisteluseuraan, josta valmentaja sanoi, että vähän myöhäinen ikähän tuo on aloittaa, jos aikoo kehittyä hyväksi. Suurin osa kuulemma aloittaa 5-8-vuotiaina, joten tyttäreni on varmasti vanhin aloittaja tulevana syksynä, jos jää jonottamaan paikkaa (näin siis kerrottiin). No, mietin sitten, voisiko hän aloittaa viulun soiton, koska on ollut lahjakas musiikissa (koulussa musiikki kiitettävä), ja koska häntä itseään kiinnostaisi viulun tai pianon soittaminen. Puolituttu viulunsoiton opettaja antoi ymmärtää, että kun ei ole mistään instrumentista lajitaustaa, voi olla vaikeaa aloittaa enää 10-11-vuotiaana viulun soittoa. Hän suositteli ennemmin esim. pianoa tai kitaraa, niissä voi kehittyä hyväksi vielä tuossa iässä aloittava. Nämä eivät kiinnosta tytärtäni. Olen hiukan hämmästynyt, että mihin harrastukseen tuon tytön pitäisi sitten mennä. Entäs sitten jos vaan menee viulua harjoittelemaan ja musiikin teoriatunneille ilman mitään paineita kehittyä huipuksi? Onko se muka paha asia? Tai voimistelun aloitus 5. luokan alussa? Pakkoko siinä on huipuksi kehittyä, vaikkei ole mistään lajista aiempaa kokemusta? Mikä sitten on sellaista, minkä voi aloittaa tuossa iässä ilman että valmentajan/opettajan asenne on, että olet vähän vanha enää aloittamaan?
Olen 14v tyttö ja aloitin pari kuukautta sitten telinevoimistelun ja kyllä 14-vuotiaana. On monia seuroja joissa pystyy ihan aloittamaan minkä ikäisenä vain. Minä esimerkiksi olen pienessä seurassa jossa harjoittelen kerran viikossa koulun liikuntasalissa. Olen kehittynyt jo nyt todella paljon. Jos huipuksi tahtoo olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten on osin totta ja osin ei koska jos on halua ja sisua voi saavuttaa mitä vain ja aikaisemmalla urheilutaustalla on paljon merkitystä. Minulla takana tosi pienenä 3-4 vuotta balettia, baletin jälkeen aloitin ringeten ja siitä vuoden myöhemmin ratsastuksen. Olen harrastanut nytten 7 vuotta ringetteä ja 6 ratsastusta. Urheilutaustaa siis on muttei mitään kokemusta voimistelusta. Tottakai on paremmat mahdollisuudet mitä nuorempana aloittaa. Rakastan nykyistä ohjaajaani koska hän on niin positiivinen ja auttava. Tulin tänne katsomaan koska aloin pohtia olenko liian vanha aloittamaan voimistelua ja tahtomaan päästä huipputasolle mutta se jää nähtäväksi.