Miksi nykyään pitäisi kutsua aviopuolisoa?
Siis tarkoitan kun on pariskunta jotka asuu yhdessä mutteivät ole naimisissa. Moni kutsuu miestä miehekseen, sehän ei mene silloin oikein? Silloin olettaa että ovat naimisissa.
Kommentit (69)
Yhteinen asuntolaina ja varsinkin yhteiset lapset sitoo juridisesti enemmän yhteen kuin pelkkä avioituminen. Avioliitolla ei ole juuri merkitystä enää, ei ainakaan maallistuneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kutsuu mua vaimoksi, myös silloin, kun emme olleet vielä naimisissa. Minä olen kutsunut nimellä tai mieheksi.
Hävetti oma käytös suhteemme alkuaikoina, kun anoppi esitteli mua suvulleen mieheni kaverini. Selitin kaikille, että ollaan kyllä enemmänkin kuin kavereita. Joillekin totesin, että meillä on ihan seksisuhde.
Ei-kaveri
Meillä päin kaverilla viitataan vanhojen ihmisten puheessa juuri seurustelukumppaniin.
Minustakin tuntuu ettei tuossa ole astuttu kenenkään varpaille vaan kyse on vanhanaikaisesta ilmaisusta. Esim. äitini puhuu edelleen "tyttökavereista", eli jos hän esim. mainitsee puhelimessa tädilleni että minä olen lähdössä reissuun kaverini kanssa, hän sanoo että lähtee reissuun tyttökaverin kanssa. Kysyin tästä joskus (minun sukupolveni ei mainitse sukupuolta kavereista puhuessaan), ja vastaus oli että pelkkä kaveri kuulostaa poikaystävältä. Eli jos sanoisi minun lähtevän reissuun kaverin kanssa niin se tarkoittaa poikaystävän kanssa.
Voin olla ihan väärässäkin, mutta tältä kantilta on noloa että joku alkaa juhlissa paasaamaan seksisuhteestaan kun hänet on esitelty kaverina...
/8
Miksi sana "Mieheni" kuulostaa normaalilta mutta jos sano "Naiseni" niin se kuullostaa vähän oudolta ja jopa omistamiselta?
Avioliitossa on myös oikeudellinen puoli.
Tietenkään avioliitto ei ole mikään tae uskollisuudesta, mutta se on osoitus siitä, että että sitoutuu ja haluaa elää yhdessä.
Avoliitto on kaikissa tapauksissa epävarma, yleensä naiselle, ja eron tullessa nainen menettää aina eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kutsuu mua vaimoksi, myös silloin, kun emme olleet vielä naimisissa. Minä olen kutsunut nimellä tai mieheksi.
Hävetti oma käytös suhteemme alkuaikoina, kun anoppi esitteli mua suvulleen mieheni kaverini. Selitin kaikille, että ollaan kyllä enemmänkin kuin kavereita. Joillekin totesin, että meillä on ihan seksisuhde.
Ei-kaveri
En tiedä anopin ikää, mutta
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.
Juuri näin. Myös oma äitini ja anoppini puhuu kaverista jos on kyse seurustelusta.
Avioliitolla ei ole mitään merkitystä maallitumisen kanssa.
Avioliitto ei ole uskonnollinen, eikä uskon asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-kaveri
Meillä päin kaverilla viitataan vanhojen ihmisten puheessa juuri seurustelukumppaniin.
Minustakin tuntuu ettei tuossa ole astuttu kenenkään varpaille vaan kyse on vanhanaikaisesta ilmaisusta. Esim. äitini puhuu edelleen "tyttökavereista", eli jos hän esim. mainitsee puhelimessa tädilleni että minä olen lähdössä reissuun kaverini kanssa, hän sanoo että lähtee reissuun tyttökaverin kanssa. Kysyin tästä joskus (minun sukupolveni ei mainitse sukupuolta kavereista puhuessaan), ja vastaus oli että pelkkä kaveri kuulostaa poikaystävältä. Eli jos sanoisi minun lähtevän reissuun kaverin kanssa niin se tarkoittaa poikaystävän kanssa.
Voin olla ihan väärässäkin, mutta tältä kantilta on noloa että joku alkaa juhlissa paasaamaan seksisuhteestaan kun hänet on esitelty kaverina...
/8
No, siksi minua hävettikin! Sanoin ensin, tajusin myöhemmin. Anoppi Pohjanmaalta, itse etelästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-kaveri
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.Juuri näin. Myös oma äitini ja anoppini puhuu kaverista jos on kyse seurustelusta.
Kamalaa olla avo- tai avioliitossa kaverinsa kanssa 😂
Toisen ihmisen puolisoa voi kutsua puolisoksi. Tämän enempää kun et välttämättä tiedä.
Omaansa voi kutsua aviopuolisosksi aviovaimoksi, avovaimoksi, avomieheksi tai sviomieheksi sen mukaan, oletto naimissia vai ette ja mitä sukupuolta puoliso on. Oletettavasti sinå tiedät, mitä sukupuolta olevan henkilön kansa yhdessä on, eli onko sinulla vaimo, av(i)omies vai puoliso.
Henkilölle itselleen puhuessa kaikkein viisainta olisi kutsua häntä nimellä.
(Pelkkä ”mies” tai ”nainen” viittaa esineellistämiseen ja sellaista nimitystä kåytettiin ennenvanhaan palveluskunnasta).
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään avioliitto ei ole mikään tae uskollisuudesta, mutta se on osoitus siitä, että että sitoutuu ja haluaa elää yhdessä.Avoliitto on kaikissa tapauksissa epävarma, yleensä naiselle, ja eron tullessa nainen menettää aina eniten.
Eli avioliitto on tarkoitettu heille joille sen taloudellinen merkitys on ratkaisevaa? Ei ole tarvetta varakkaille... tai jos on yhtä köyhät yhdessä.
No oikeasti avoerossakin on nykyään mahdollista omaisuuden tasoitus, jos yhdessä yli 5 v tai lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-kaveri
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.
Ymmärrän ystävän tärkeämmäksi kuin kaverin, joka jo lähellä "tuttua". Vähätelläänkö tässä siis puolisoa, jos vanhemmat ihmiset sanovat kaveriksi? Ajattelevatko he, että kaikki vaihtavat koko ajan puolisoa, niin kannattaa kutsua vain kaveriksi?
Minä en ole naimisissa kaverini, enkä edes ystäväni kanssa. Kutsutaan toisiamme etunimillä. Töissä puhun puolisosta, ennen ja jälkeen naimisiin menon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-kaveri
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.Juuri näin. Myös oma äitini ja anoppini puhuu kaverista jos on kyse seurustelusta.
Ei se niin mene, kaveri on nimenomaan seurustelukumppani, sitten myöhemmin ollaan puolisoita. Moni puhuu esim. poikakaverista kunnes sitoudutaan vahvemmin...
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään avioliitto ei ole mikään tae uskollisuudesta, mutta se on osoitus siitä, että että sitoutuu ja haluaa elää yhdessä.Avoliitto on kaikissa tapauksissa epävarma, yleensä naiselle, ja eron tullessa nainen menettää aina eniten.
Niimpä, me emme mieheni kanssa mene naimisiin sillä meille meidän suhteemme on jotain muuta kuin oikeuden papereita. Me olemme silti sitoutuneet elämään toistemme kanssa. Avioliitolla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
Ja ottaen huomioon että noin puolet avioliitoista päättyy avioeroon, ei se ehkä olekaan ihan niin varma sitoutumisen merkki sitten kuitenkaan.
/8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-kaveri
Ei se niin mene, kaveri on nimenomaan seurustelukumppani, sitten myöhemmin ollaan puolisoita. Moni puhuu esim. poikakaverista kunnes sitoudutaan vahvemmin...
En ole kuullutkaan, että seurustelukumppani olisi vain kaveri. Mun lapsilla on useita kavereita... Niin missäpäin Suomea sekstaillaan kavereiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-kaveri
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.Ymmärrän ystävän tärkeämmäksi kuin kaverin, joka jo lähellä "tuttua". Vähätelläänkö tässä siis puolisoa, jos vanhemmat ihmiset sanovat kaveriksi? Ajattelevatko he, että kaikki vaihtavat koko ajan puolisoa, niin kannattaa kutsua vain kaveriksi?
Poikakaveri merkitsee sinulle vähemmän kuin
jos sanoo että hlö on "vain ystävä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-kaveri
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.Ymmärrän ystävän tärkeämmäksi kuin kaverin, joka jo lähellä "tuttua". Vähätelläänkö tässä siis puolisoa, jos vanhemmat ihmiset sanovat kaveriksi? Ajattelevatko he, että kaikki vaihtavat koko ajan puolisoa, niin kannattaa kutsua vain kaveriksi?
Poikakaveri merkitsee sinulle vähemmän kuin
jos sanoo että hlö on "vain ystävä"?
Vanhukset ei liitä kaverin eteen tyttöä tai poikaa.