Miksi nykyään pitäisi kutsua aviopuolisoa?
Siis tarkoitan kun on pariskunta jotka asuu yhdessä mutteivät ole naimisissa. Moni kutsuu miestä miehekseen, sehän ei mene silloin oikein? Silloin olettaa että ovat naimisissa.
Kommentit (69)
Miesystävä, poikaystävä, kämppis, petikaveri, puoliso, kumppani, elämänkumppani, asuin toveri, partneri, seksipartneri, sängyn lämmittäjä, erityinen ystävä, mieheke, toinen puolisko, ukko, pojuyde
Vierailija kirjoitti:
Miksi sana "Mieheni" kuulostaa normaalilta mutta jos sano "Naiseni" niin se kuullostaa vähän oudolta ja jopa omistamiselta?
Koska tassa kontekstissa sanan "mies" vastakappale on "vaimo" eika "nainen". :)
Itse kutsun avomiestani yleensa partnerikseni tai ihan vaan miehekseni, joskus poikaystavakseni. Riippuu mita kielta kaytan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kutsuu mua vaimoksi, myös silloin, kun emme olleet vielä naimisissa. Minä olen kutsunut nimellä tai mieheksi.
Hävetti oma käytös suhteemme alkuaikoina, kun anoppi esitteli mua suvulleen mieheni kaverini. Selitin kaikille, että ollaan kyllä enemmänkin kuin kavereita. Joillekin totesin, että meillä on ihan seksisuhde.
Ei-kaveri
En tiedä anopin ikää, mutta
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.Ymmärrän ystävän tärkeämmäksi kuin kaverin, joka jo lähellä "tuttua". Vähätelläänkö tässä siis puolisoa, jos vanhemmat ihmiset sanovat kaveriksi? Ajattelevatko he, että kaikki vaihtavat koko ajan puolisoa, niin kannattaa kutsua vain kaveriksi?
Poikakaveri merkitsee sinulle vähemmän kuin
jos sanoo että hlö on "vain ystävä"?Vanhukset ei liitä kaverin eteen tyttöä tai poikaa.
Kyllä liittää, aiemmin oli juuri esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku uskisjuttu että jonkun randomin pariskunnan avioliitolla/avoliitolla on joku erityinen merkitys ulkopuoliselle?
Eihän sillä merkitystä ole, mutta saa kai sitä pohtia millä nimellä pitäisi virallisesti kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut miehen kanssa 20 v, lapset on jo teinejä. Ei olla naimisissa mutta mitä ihmettä se kellekään kuuluu?
Miltä se synnissä eläminen tuntuu? Tiedäthän miksi kutsutaan avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia...
Seurustelukumppanin kutsuminen kaveriksi... kyllä, monien iäkkäämpien ihmisten tapa, myös vanhempieni. Välillä hiukan haastavaa. :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kutsuu mua vaimoksi, myös silloin, kun emme olleet vielä naimisissa. Minä olen kutsunut nimellä tai mieheksi.
Hävetti oma käytös suhteemme alkuaikoina, kun anoppi esitteli mua suvulleen mieheni kaverini. Selitin kaikille, että ollaan kyllä enemmänkin kuin kavereita. Joillekin totesin, että meillä on ihan seksisuhde.
Ei-kaveri
En tiedä anopin ikää, mutta
monet iäkkäämmät ihmiset käyttävät seurustelukumppanista juuri tuota kaveri-sanaa. Ystävät ovat sitten erikseen.Ymmärrän ystävän tärkeämmäksi kuin kaverin, joka jo lähellä "tuttua". Vähätelläänkö tässä siis puolisoa, jos vanhemmat ihmiset sanovat kaveriksi? Ajattelevatko he, että kaikki vaihtavat koko ajan puolisoa, niin kannattaa kutsua vain kaveriksi?
Poikakaveri merkitsee sinulle vähemmän kuin
jos sanoo että hlö on "vain ystävä"?Vanhukset ei liitä kaverin eteen tyttöä tai poikaa.
Kyllä liittää, aiemmin oli juuri esimerkki.
Katso, mitä lainasit, tässä ei ollut etuliitettä eikä sitä appivanhempanikaan käyttäneet.
Susipari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut miehen kanssa 20 v, lapset on jo teinejä. Ei olla naimisissa mutta mitä ihmettä se kellekään kuuluu?
Miltä se synnissä eläminen tuntuu? Tiedäthän miksi kutsutaan avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia...
Oikein hyvalta! Seksia on joka paiva, lapsia nolla kun syon pillereita, silla meista kumpikaan ei halua lapsia. :)
Voit sanoa mieheni tai mun mies.Mitä se kenellekkään kuuluu ,onko vihitty vai ei. Ihan sama kun mihillä on naisia tai nainen . Samoin naisella on mies tai miehiä. Yks hailee se on kenenkään tietää sen enempää.
Asumme yhdessä jo ties monennettako vuotta. Sanon miestäni mieheksi, tai nimellä niille jotka hänet tietävät ja tuntevat, ja mies sanoo minua vaimoksi. Keinotekoiselta tuntuisi korostaa avolla tuota sanaa. Mitä se mihinkään keskusteluun kuuluu ollaanko naimisissa vai ei, ku yhdessä kuitenkin ollaan :D
Normaalia pidempään nurkissa pyörivä hoito
Puolisoksi ja siipaksi yleensä kutsun. Joskus mieheksi. Avoliitossa siis ollaan.
Jos joku nainen esittelee miehen "tässä on mun mies Mikko", niin kyllä sitä silloin olettaa, että he ovat naimisissa keskenään. Sitähän ilmauksella "mun mies" on perinteisesti tarkoitettu. Onko niin kauhean vaikeaa sanoa "tässä on mun avomies Mikko" tai "tässä on mun poikaystävä Mikko"? Tietenkään sillä ei ole kaikissa asioissa merkitystä, onko joku naimisissa vai ei, mutta joissakin tilanteissa sillä voi olla jotain väliä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku nainen esittelee miehen "tässä on mun mies Mikko", niin kyllä sitä silloin olettaa, että he ovat naimisissa keskenään. Sitähän ilmauksella "mun mies" on perinteisesti tarkoitettu. Onko niin kauhean vaikeaa sanoa "tässä on mun avomies Mikko" tai "tässä on mun poikaystävä Mikko"? Tietenkään sillä ei ole kaikissa asioissa merkitystä, onko joku naimisissa vai ei, mutta joissakin tilanteissa sillä voi olla jotain väliä.
Esim. missä tilanteissa?
/8
Vierailija kirjoitti:
Kerro pari sellaista tilannetta missä sillä on väliä.
Itse esittelen avokkini joko kutsumalla häntä miehekseni tai puolisokseni enkä kyllä keksi yhtään ainutta ihmistä tai tilannetta missä olisi väliä sillä kuuluisiko eteen alku avo- vai avio-.
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa sillä voisi olla väliä? Ai siinä tilanteessa kun joku olisi kiinnostunut Mikosta, ja haluaisi siksi tietää ollaanko jopa ihan avioliitossa asti, vai seurustellaanko vielä vasta? Oletko useinkin kiinnostunut näistä mikoista?
Kyllä se uskonnolliselle on nimenomaan tärkeää että on avioliitto eikä avoliitto, muille ei niinkään, paitsi jos on puolison rahojen perään.