Pakko se on uskoa ettei pelkällä liikunnalla laihdu
Aloitin reilut kaksi kuukautta sitten tekemään kahdesti viikossa erittäin rankan cardio treenin toivoen pientä kilojen karsimista. Paino on pysynyt täysin ennallaan!
Olen siis käynyt pari vuotta säännöllisesti salilla mutta en ole tehnyt cardiota tuona aikana lähes ollenkaan. Luulin että pelkän sen lisäämisen treeniin olisi vaikutusta mutta eipä näköjään!
Ennen salilla käymistä kyllä pudotin aikoinaan yli 10 kiloa pelkällä liikunnalla, ei onnistu enää. :(
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle laihduttaminen ilman liikuntaa on mahdotonta. Itse en pysty millään kitudieeteillä olemaan. Ainoa keino, jolla saan syödä riittävästi, on liikkua niin paljon, että "ylimääräisestä"ruoasta tulleet kalorit korvautuu liikunnalla.
Liikunnan lisäksi on toki laskettava kalorit, sillä muuten ne helposti karkaa käsistä, kun "on tullut liikuttuakin". Valitettavasti tuntuu, että kaloreiden laskeminen on ainoa keino pudottaa ja hallita painoa, minulle. Onneksi se mittaaminen menee jo aikalailla rutiinilla :)
Sama täällä. Olen aikoinani pudottanut kituilemalla useaan otteeseen 10-30 kg, kunnes tajusin, että ei vaan toimi mulla, kun tykkään ruuasta niin paljon. Nyt on lähtenyt 20 kg syömällä keskimäärin 2600 kcal/pv ja liikkumalla noin 7 h/vko. Liikunta on salia ja aerobista. Näin pystyn elämään jatkossakin (jos ei siis terveys estä liikkumista) eli olen valmis ja halukas liikkumaan, jotta saan syödä (lähes) mitä haluan.
Minun on hieman vaikea uskoa tätä. Itse liikun 3-4 tuntia viikossa ja päivän kalorimäärä on 1500. Olen 4 kuukaudessa pudottanut 10 kiloa. Joko sinun paininpudotuksesi on tapahtunut tosi pitkällä aikavälillä tai olet ollut parisataakiloinen. Vai miten voi olla mahdollista että syöt viikossa 7700 kaloria enemmän kuin minä, mutta liikut vain 3-4 tuntia enemmän?
Toiset kuluttaa enemmän, toiset vähemmän. Toinen istuu työkseen 8h ja pyöräilee työmatkat. Toinen nostelee 15kg laatikoita 8h ja kulkee työmatkat autolla ja varmasti kulutti työpäivän aikana moninverroin enemmän kuin työmatkapyöräilijä. Itse kuulun niihin, jotka voivat syödä paljon lihomatta. Työpäivän aikana tulee valehtelematta mentyä satoja kertaa kyykkyyn ja käsien kautta kulkee useampi tuhat kg tavaraa yhteenlaskettuna. Tätä 40h viikossa ja lisäksi muutama kuntosalitreeni päälle. Ohis
Jos liikut viikossa 40 tuntia, miksi sanoisit että liikut 7 tuntia? Tuo edellinen vastaaja sanoi näin.
Koska kuinka moni laskee jonkun varastötyön liikunnaksi?
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Juoksen päivittän 10 kilometriä sekä käyn kolmesti viikossa salilla. Mutta kun silti syön pizzan ja hampurilaisen joka päivä ja puoli kiloa karkkia, niin ei se mitään auta. Lihoo vaan. No aina kai sitä voi alkaa juoksemaan 15 kilsaa päivässä. Mutta sitten tulee enemmän vaan nälkä. Olen juokseva lihapulla.
Vaikka maha olisikin hankala niin miksi ihmeessä syöt karkkia joka päivä ja PUOLI KILOA?! Tuostahan tulee jo varmaan 1500-2000 täysin turhaa kaloria! Ostat pari tikkaria noiden tilalle, jos jotain makeaa on pakko saada ja paino alkaa taatusti laskea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi liikkunta tehoaa toisien kroppaan edullisesti? Jos on identtinen lähtötilanne ja toisella on parempi vartalonmalli niin miksi pienikin liikunta kaventaa vyötäröä ja kaunistaa vartaloa ja toisella ei näy mitään muutoksia kropassa eli vyötärö ei kapene jne?
Hormonit.
kitudieetti tekee ihmisestä aggressiivisen ja ahdistuneen. nälänhätä on synnyttänyt jopa sotia ja kapinoita. yhteiskuntarauha perustuu halpaan epäterveelliseen mättöruokaan. kun kansalla on massu täynnä, ei kapinointi eliittiä vastaan kiinnosta. ihminen massu täynnä, on säyseä kuin lammas. ylenmääräinen hiilari-rasvamössö myös väsyttää ja veltostuttaa sekä henkisesti että fyysisesti toisin kuin täysliha ja kasvikset, jotka pitävät pirteänä pitkin päivää.
oma tapa syömiseeni lähti oivalluksesta että on fyysinen nälkä ja tunnenälkä mistä seuraa tunnesyöminen.
näiden kahden ero on siinä, että fyysisessä nälässä kaikki ruoka on "hyvää" ja kelpaa. tunnesyömäri yleensä haluaa jotain tiettyä ruokaa esim. nyt tekis pitsaa mieli. mutta ei ole pitsaa... kävisikö hernekeitto tai vaikka tonnikalasalaatti? No ei todellakaan! mä haluun pitsaaa!!!! silloin kyse ei ole fyysisestä nälästä vaikka pitsanhimossa ahdistus ja epämukava olo on ihan yhtä kova kuin "oikeassa nälässä" ja voi jopa tuntua nälän tunteena vaikka vähän sitä ihmettelee kun tunti sitten veti jäätelöannoksen...
tunnenälkä myös menee ohi kun kiinnittää huomionsa ja tunteensa muihin asioihin.
Kun seuraavan kerran haluat jotain epäterveellistä Mättöä, mihin tunnesyöminen yleensä kohdistuu, niin tarjoa mielessäsi itsellesi terveellisempiä vaihtoehtoja esim. munakas, sosekeitto, banaani... jos "sisäinen lapsesi" alkaa ulvoa, että ei kun pitsaa! älä kiduta mua... niin silloin nälkäsi on vain tunnenälkä.
Onhan tää epäreilua. Toista kuukautta olen syönyt noin 1200 kaloria päivässä (syötän kaikki sapuskat sovellukseen, joka laskee kalorimäärän) ja 5 kertaa viikossa käyn joko lihas- tai syketreenissä, lisäksi kävelyä. Ja arvatkaapa onko paino pudonnut. Ei, ei ja ei. Jossain välissä se jopa nousi kovan treenin jälkeen, nyt kuitenkin suunnilleen lähtölukemissa. Käsittääkseni tässä on vain yksi korjaamaton ongelma: ikä. Loppuikä on siis pysyttävä tässä mallissa jos aikoo edes nykyisen painon pitää (BMI 23, ikä 57)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää epäreilua. Toista kuukautta olen syönyt noin 1200 kaloria päivässä (syötän kaikki sapuskat sovellukseen, joka laskee kalorimäärän) ja 5 kertaa viikossa käyn joko lihas- tai syketreenissä, lisäksi kävelyä. Ja arvatkaapa onko paino pudonnut. Ei, ei ja ei. Jossain välissä se jopa nousi kovan treenin jälkeen, nyt kuitenkin suunnilleen lähtölukemissa. Käsittääkseni tässä on vain yksi korjaamaton ongelma: ikä. Loppuikä on siis pysyttävä tässä mallissa jos aikoo edes nykyisen painon pitää (BMI 23, ikä 57)
Olet normaalipainoinen? Miksi edes haluat laihduttaa? Jos olet vaihdevuosi-iässä oleva nainen, pienillä kaloreilla kituuttaminen polttaa lihasmassaa ja altistaa osteoporoosille.
Suosittelen aloittamaan kunnon lihaskuntoharjoittelun (enkä tarkoita mitään body pumppia) viimeistään nyt. Kiihdyttää aineenvaihduntaa, kiinteyttää lihaksia (ja voi polttaa jopa rasvaa) ja vähentää osteoporoosiriskiä, parantaa koordinaatiota ja voimatasoja.
Laihduin 4kk:ssa 14kg ilman liikuntaa. Jätin vain sokerin pois.
Salilla pitäisi käydä 7000 kertaa, jotta saisi liikunnalla tiputettua 10kg. Eli ei riitä joka päivä kaksi vuotta tai kolme vuotta.
Sillä on merkitystä mitä syö.
Fififkfkfk kirjoitti:
Niin siis 2 kertaa viikossa jotain aerobista ei ole kovinkaan paljon. Ellei treenikerta sitten kestä 4h.
On parempi tehdä jotain joka päivä. Välillä kuntosalia, välillä aerobista ja joinakin päivinä jotain ihan kevyttä kuten kävelyä. Venyttelyä myös paljon.
Nimenomaan näin, mutta sillä venyttelyllä ei ole minkäänlaista merkitystä painolle. Itse liikun normaalisti 1 tunti päivässä kävellen työmatkoja (tai pyöräillen alle puoli tuntia), 2 kertaa viikossa lihaskuntoharjoittelua tunti ja 2 kertaa viikossa aerobista liikuntaa tunti (esim. hölkkää, tanssia tai zumbaa). Kun viime vuonna satutin jalkani näihin aikoihin ja jouduin käytännössä olemaan lähes liikkumatta 3 kuukautta, nousi paino ilman herkuttelua 5 kg. Olihan se järkytys. Vannon, että en syönyt tai herkutellut yhtään normaalia enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden munkin kalorien polttamiseen tarvitaan useampi tunti juoksua. Siksi pelkällä liikunnalla on vaikea laihtua.
Useampi tunti? Kyllähän juoksussa kuluu tunnissa jo 300-500 kaloria tunnissa. Tunti riittää ja tekee päällekin hyvää.
On kyllä huolestuttavaa, jos ihmiset ravaavat pelkän pullan takia tuntikausia...huhhuh. Ja siitäkään huolimatta eivät laihdu. Kyllä tässä yhtälössä jokin mättää ja pahasti!
Vierailija kirjoitti:
Laihduin 4kk:ssa 14kg ilman liikuntaa. Jätin vain sokerin pois.
Salilla pitäisi käydä 7000 kertaa, jotta saisi liikunnalla tiputettua 10kg. Eli ei riitä joka päivä kaksi vuotta tai kolme vuotta.
Sillä on merkitystä mitä syö.
Sinulla on nyt suuruusluokka pahasti pielessä. Laskelmasi pitäisi paikkansa, jos yksi salikäynti kuluttaisi 10 kcal. Tuon verran esim. 50 kg painava henkilö kuluttaa, kun hän kävelee vähän yli 200 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laihtuu. Menin 86 armeijaan ja laihduin 3 ensimmäisen kk aikana n. 30 kg. Ruokaa vedin niin paljon kun sitä sai ruokailussa ja sotkun munkit päälle. Illalla oli aina nälkä. Tosin liikuntaa oli 6 päivää viikossa klo 6-22 sen alokas ajan. eli laihtuu mutta vaatii vähän eri määriä liikuntaa kun sulla.
Parikymppisenä nyt laihtuu vaikka ajatuksen voimalla tai pieraisemalla, vaan annas olla kun oot 40+, et saa...na vaikka yötä päivää juoksisit maksimisykkeellä ylämäkeen.
Mieslukijaa kirjoitti:
Miettisin aerobisen hyötyjä verisuonistoa ja pumppua ajatellen, vähemmän ehkä sitä painoa. Itse poltan normaalissa aerobisessa treenissäni (45min sellaista normitempoista) n. 350 kaloria ja se on tosiaan aika mitätön määrä jos ruokailu ei ole kunnossa. Käsittääkseni yksi rasvakilo on n. 7000 (k)cal, eli, pitäisi tehdä 20 tuollaista harjoituskertaa että kilo rasvaa palaisi jos saadut kalorit vastaisivat täysin kulutusta.
20 harjoituskertaa kuukaudessa on täysin normaali määrä kevyehköä lenkkeilyä ja jos kilon menettää kuukaudessa, on sekin aivan suositeltavaa tahtia. Tietenkin, jos on syönyt itsensä pullasorsaksi, päätyminen normaalipainoon on pitkä ja kivinen tie.
Vaikka ei ehkä tarkoitus ollut niin tämä ketju sai mut ymmärtämään miksi suomalaiset on niin sairaita. Sivutolkulla paino sitä ja paino tätä eikä mitään ymmärrystä asioiden vaikutuksista terveyteen. Sen sijaan että mietittäisiin ylipainon pudottamisen kynnyksellä elintapojen muuttamista nähdään aivan h*lvetillinen vaiva sen laskemiseen montako kaloria ja todetaan ettei venyttely ja hyvälaatuinen ravinto pudota painoa. Aivan sairasta. Ja täällä sentään on ne joita edes se paino kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laihtuu. Menin 86 armeijaan ja laihduin 3 ensimmäisen kk aikana n. 30 kg. Ruokaa vedin niin paljon kun sitä sai ruokailussa ja sotkun munkit päälle. Illalla oli aina nälkä. Tosin liikuntaa oli 6 päivää viikossa klo 6-22 sen alokas ajan. eli laihtuu mutta vaatii vähän eri määriä liikuntaa kun sulla.
Parikymppisenä nyt laihtuu vaikka ajatuksen voimalla tai pieraisemalla, vaan annas olla kun oot 40+, et saa...na vaikka yötä päivää juoksisit maksimisykkeellä ylämäkeen.
Olen itse 45-vuotias ja vaatekokoni tippui alle vuodessa koosta 40 kokoon 36 pelkästään liikuntaa lisäämällä. Ruokailu on aina ollut samanlaista. Painoa en ole seurannut, koska sillä ei mielestäni ole merkitystä enkä omista vaakaa. Peili ja oma olo kertovat kyllä, onko tilanne hyvä vai ei.
Aina toitotetaan miten ylipaino on väärin, koska se on terveysriski. Mutta silti liian usein laihdutuskeskusteluissa keskitytään vain laihtumiseen eikä terveellisyyteen. Puhutaan miten saa syödä koko päivän vaikka pelkkää karkkia, kunhan kalorit ovat kohdillaan.
Kokonaiskuva on monelta hukassa. Se miten asiat vaikuttavat toisiinsa ja miten kaikki toimii pitkällä tähtäimellä.
Haluaako jotkut ihmiset olla edes terveitä vai pelkästään laihoja?
No mulla putosi 20kg/16kk, kun söin suurinpiirtein samanverran kuin edellinen kirjoittaja, raskaina treenipäivinä vielä enemmän. Mutta kaikki lähti sitten rasvasta, enkä menettänyt lihasmassaa yhtään.
Ja mulla on sitä lihasmassaa aika paljon, lepokulutus on inbodyn mukaan jotain 1800kcal.