Eikö ihmiset enää pese käsiään?
Näin miehenä olen huomannut, että noin puolet miehistä ei pese käsiään yleisissä vessoissa. Ei vaikka tullaan sieltä kopista jossa sitä paskaa on väännetty. Mennään suoraan ulos käymättä lavuaarin luona.
Ja niistä puolesta jotka kätensä pesee, ainakin 8/10:sta vaan huuhteee kädet hanan alla. Huolelliseen käsien pesuun menee aikaa useita minuutteja. Pestään kämmenet kunnolla, sormien välit, kynsien aluset ja myös rannetta yli rannenivelen.
Onko naisten keskuudessa tilanne yhtään parempi?
Kommentit (145)
En pese käsiä julkisissa vessoissa niiden saastaisuuden takia. Mitä vähemmän kosken mihinkään, sitä vähemmän bakteereja itseeni saan. Kosken myös mihinkään ainoastaan niin että paperi on käden ja pinnan välissä. Ja ei, en kuse käsille, enkä kaki, eikä minua haittaa että te niin teette, koska en koske vessassa teidän paskanuppeihin enkä kusihanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan joku superpöpö, lintuinfluenssa tai muu pääsee valloilleen, se tekee ainakin selvää suomalaisista junteista nopeasti. Noh, ainakin persujen kannatus putoaa.
Valitettavasti taitaa sinunlaisesi pöpökammoiset olla niitä ensimmäisiä, jotka menee :D Junteillahan on paskassa pyöriessä kehittynyt niin hyvä vastustuskyky, etteivät ole moksiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla sama juttu. Ihan siistin ja fiksun oloiset naiset marssivat vessasta ulos ilman käsienpesua. Hyi helkkari.
Itse lonesti pesen kädet jo siellö kopissa jos sielläkin on pesuallas. Täällä meillä päin on esimerkiksi suuren kauppakeskuksen naistenvessassa jokaisessa kopissa myös allas käsien pesuun. Sitten jonossa on joku sinun kaltainen kyylä, joka luulee tietävänsä etteivät muut pese käsiä. Mitä jos hankkisit jotain muuta sisältöä elämääsi niin ei tarvitse tehdä vääriä johtopäätöksiä muista?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tulla vesipula, että ylihygieenisyys saataisiin kuriin. Pyyhkeet pestään yhden käyttökerran jälkeen, vaatteet laitetaan pyykkiin, vaikka eivät ole likaisia, suihkussa käydään monta kertaa päivässä, ihoa saippuoidaan joka kerta ja suihkussa ollaan kauan, käsiä hinkataan minuuttikaupalla kyynärpäitä myöten. Nämä ihmiset pitävät itse huolen siitä, että mitään vastustuskykyä ei synny. Muita kyllä jaksetaan syyllistää.
Nyt on puhe käsien pesemisestä vessakäynnin jälkeen. Se ei ole ylihygieniaa, vaan jopa ihmishenkiä säästävää perushygieniaa! Vauvoja, vanhuksia ja heikkokuntoisia kuolee edelleen vuosittain tavallisiin infektioihin ja sairauksiin, joiden esiintymistä voisimme ehkäistä käsihygienialla. Toisten ihmisten ulostebakteerit, virukset ja streptokokit eivät karaise meitä millään lailla, vaan sairastuttavat.
Ylihygienia on sitä, että kotioloissa ei anneta lasten leikkiä nurmikolla, tai että pestään paikkoja jatkuvasti kloriitilla/desinfiointiaineilla. Vessakäyntien jälkeinen käsienpesu on ainoastaan järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan joku superpöpö, lintuinfluenssa tai muu pääsee valloilleen, se tekee ainakin selvää suomalaisista junteista nopeasti. Noh, ainakin persujen kannatus putoaa.
Valitettavasti taitaa sinunlaisesi pöpökammoiset olla niitä ensimmäisiä, jotka menee :D Junteillahan on paskassa pyöriessä kehittynyt niin hyvä vastustuskyky, etteivät ole moksiskaan.
Tuliko juntille mieleen, että kun niillä paskaisilla käsilläsi otat vaikka buffetissa ruokaa, niin sitä paskaa siirtyy sun käsistä siihen kauhan kahvaan ja sen paskan saa siitä joku normaali ihminen jolla ei ole niin hyvä vastustuskyky? Mutta ethän sinä juntti ymmärrä, kun olet omassa juntti-persu-kuplassasi ihan yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko juntille mieleen, että kun niillä paskaisilla käsilläsi otat vaikka buffetissa ruokaa, niin sitä paskaa siirtyy sun käsistä siihen kauhan kahvaan ja sen paskan saa siitä joku normaali ihminen jolla ei ole niin hyvä vastustuskyky? Mutta ethän sinä juntti ymmärrä, kun olet omassa juntti-persu-kuplassasi ihan yksinään.
Ai että normaali ihminen on nyt sellainen jolla ei ole hyvä vastustuskyky :D Seelvä. Varmaan hieman ylipainoinenkin on normaali? Entä mikä muu mielestäsi on normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tulla vesipula, että ylihygieenisyys saataisiin kuriin. Pyyhkeet pestään yhden käyttökerran jälkeen, vaatteet laitetaan pyykkiin, vaikka eivät ole likaisia, suihkussa käydään monta kertaa päivässä, ihoa saippuoidaan joka kerta ja suihkussa ollaan kauan, käsiä hinkataan minuuttikaupalla kyynärpäitä myöten. Nämä ihmiset pitävät itse huolen siitä, että mitään vastustuskykyä ei synny. Muita kyllä jaksetaan syyllistää.
Nyt on puhe käsien pesemisestä vessakäynnin jälkeen. Se ei ole ylihygieniaa, vaan jopa ihmishenkiä säästävää perushygieniaa! Vauvoja, vanhuksia ja heikkokuntoisia kuolee edelleen vuosittain tavallisiin infektioihin ja sairauksiin, joiden esiintymistä voisimme ehkäistä käsihygienialla. Toisten ihmisten ulostebakteerit, virukset ja streptokokit eivät karaise meitä millään lailla, vaan sairastuttavat.
Ylihygienia on sitä, että kotioloissa ei anneta lasten leikkiä nurmikolla, tai että pestään paikkoja jatkuvasti kloriitilla/desinfiointiaineilla. Vessakäyntien jälkeinen käsienpesu on ainoastaan järkevää.
On järkevää, mutta ei siihen useita minuutteja tarvitse käyttää. Leikkaussalit ja sairaalat ovat eri asia.
Keskustelu näköjään hiljeni kokonaan, kun käsiään minuuttikaupalla hinkkaajat lukivat Ylen sivuilla olleen artikkelin.
Älkää ihmiset kusku käsille niin niitä ei taritse pestä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan naiset on tässä asiassa miehiä huonompia.
Itse en pese, mutta käytän käsidesiä kun olen poistunut yleisistä tiloista. Käsien pesu on yhtä tyhjän kanssa, koska suurin osa ei niitä käsiään pese.
Siis yök!!! Voisitko lukea käsienpesun merkityksestä esim. vatsataudin torjunnassa? Ei ole todellakaan turhaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava vetää kusinen vessan ovi auki puhtailla käsillä... ☹️
Ja vaikka naiset pesisivätkin käsiä, tilanne nollaantuu kun unisex-vessat yleistyvät.
Tämähän se on ongelma kun ei sitä ovea saa auki koskematta ripaan kun ne ovet aukeaa yleensä vielä sisään päin. Näin ollen se käsien pesu on aivan turhaa.
Minä avaan oven paperinpalaa käyttäen, jos sitä ei voi työntää kyynärpäällä tai jalalla. Miten niin ei saa avattua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ap! Onneksi on vielä sun kaltaisia. Itsekin pesen käsiä usein ja en koske oviin ilman paperia. Pytyn kannen laitan kiinni paperin välityksellä samoin vetäsen ja avaan oven paperilla. Kännykän desifioin päivittäin. Miettikää mihin koskette päivän aikana ja kuin usein kosketatte kännyä.... niinpä!
Olisi rankkaa olla noin neuroottinen. Se on vain kusta ja pskaa, ihmisen eritteitä eikä mitään joka sinut voisi tappaa.
Ripulitaudit ovat yksi maailman johtavista kuolinsyistä, n. 2 miljoonaa kuolemaa vuodessa. Pääsyyt näille taudeille ovat ruoan ja veden ulostekontaminaatio sekä huonon henkiökohtaisen hygienian vauhdittama tarttuminen ihmiseltä toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla sama juttu. Ihan siistin ja fiksun oloiset naiset marssivat vessasta ulos ilman käsienpesua. Hyi helkkari.
Minusta naisilla on yleisempää, että ilmeisesti sosiaalisen paineen alla muka pestään kädet, mutta se käsien pesu on juuri tuota AP:n kuvailemaa, että pietetään max. 2 sekunttia käsiä siinä vesihanan alla eikä edes käytetä saippuaa. Ehkä noin puolet pesee kädet kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihana ap! Onneksi on vielä sun kaltaisia. Itsekin pesen käsiä usein ja en koske oviin ilman paperia. Pytyn kannen laitan kiinni paperin välityksellä samoin vetäsen ja avaan oven paperilla. Kännykän desifioin päivittäin. Miettikää mihin koskette päivän aikana ja kuin usein kosketatte kännyä.... niinpä!
Voiko joku selittää minulle tuon pytyn kannen kiinni laittamisen? Pelkäättekö, että vetäessä leviää jotain? Mulla ällöttää avata käsin niitä likaisia, ties milloin pestyjä kansia julkisissa vessoissa. Tuntuisi paljon kohteliaammalta seuraavaa kävijää varten jättää vain se kansi auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja pesen aina kädet, jotkut luulevat varmaan lääkäriksi kun pesen melkein kyynärpäähän asti. Monet naiset näyttäisivät pesevän kätensä yleisissä vessoissa, mutta aina joskus näkyy näitä, jotka eivät pese.
Olen joskus mennyt tuollaisen naisen jälkeen sinne koppiin, joka ei pessyt käsiään. Istuinrenkaalla oli kuukautisverta, joten ekhkä olisi kannattanut pestä ne kädet...
Tästä tulikin mieleeni eräs mieheni kaveri, joka kävi meillä viime vuonna. Hän oli aika sottainen, jätti kahvikuppeja joka paikkaan (keräsin niitä 6! yhden ihmisen jälkeen), jätti roskat ja astiat pöytään tai sohvalle, jätti murusia joka paikkaan, ei käyttänyt lautasta kun söi jotain murustelevaa jne. Kun sitten kävin vessassa, huomasin ettei käytä pyyhettä, eikä hänen kätensä olleet märät, joten ei tainnut pestä käsiään vessakäynnin jälkeen. Seuraavalla kerralla kun kävi, niin kuuntelin. Veti vessan ja heti sen jälkeen vessan ovi kävi, ei pessyt käsiä. Koko loppuillan kuurasin joka paikkaa johon oli koskenut, en olisi osannut ajatella, ettei pese käsiään vessakäynnin jälkeen vaikka muuten olikin kuin possu. Vielä pisteenä ii:n päälle, pöntön edessä lattialla oli tippoja.
Onko sinulla ja kaltaisillasi joku OCD? Vaikuttaa minusta ainakin jo sairaalloiselta tuollainen toisten vessakäyntien KUUNTELEMINEN. Minua ainakin alkaisi ahdistamaan jo tuollainen.
Joo, sehän ei olekaan yhtään ällöttävää, että et pese vieraissa käsiä ja sitten työnnät ne paskaiset tai kusiset kätesi yhteiseen sipsikulhoon tai kosket ruokaottimia.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu näköjään hiljeni kokonaan, kun käsiään minuuttikaupalla hinkkaajat lukivat Ylen sivuilla olleen artikkelin.
Sori vaan, mutta pääosa ihmisistä ei pese niitä käsiään edes tuota kymmentä sekunttia eikä käytä saippuaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää minulle tuon pytyn kannen kiinni laittamisen? Pelkäättekö, että vetäessä leviää jotain? Mulla ällöttää avata käsin niitä likaisia, ties milloin pestyjä kansia julkisissa vessoissa. Tuntuisi paljon kohteliaammalta seuraavaa kävijää varten jättää vain se kansi auki.
Ei tarvi pelätä, kun tietää että sieltä lentää bakteereita jopa metrien päähän. Tokihan kannesta tarttuu myös taudinaiheuttajia käsiin, mutta on huomattavasti helpompaa pestä vessakäynnin jälkeen kädet kuin käydä suihkussa ja hinkata vessan kaikki pinnat.
Tärkeintä on ettei koske mihinkään ja kun tarpeensa tehnyt painaa kytkintä jalalla. Näin ei tarvitse pestä käsiään.
Kerro yksikin maa, jossa asia on toisin tuon käsienpesun suhteen.