Puolustusvoima korvaa räkäpäät led-valoilla. On ympäristöystävällisempää.
Nyt täytyy vaan muista huutaa "piu, piuuu.." aina kun ampuu ja piereskellä rikin hajuisia pieruja.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c7dd62a2-c7a1-4aa6-aedd-bb70963b3929
Kommentit (14)
Kerätäänkö nr/e ammutut led-valot metsästä pois tetsaamisen jälkeen?
ELi sen puuluodin tilalla olisi iso LED? Se ei ehkä hajoa yhtä helposti ja voi aiheuttaa helpommin tapaturmia harjoituksissa.
Mitäpä tuon väliä? Kun minä kävin armeijan 90-luvulla, varusmiehet huusi metsässä "laukaus, laukaus". Räkäpäitä ei käytetty kuin jossakin virallisessa sotaharjoituksessa, normaali tetsaaminen meni huudellen.
Ikäänkuin valo ja ääni olisi räkäpäissä se juttu mitä harjoitellaan?
Räkäpäät simuloivat patruunoita, niiden toimintaa aseessa, mahdollisia jumeja ja niiden korjaamista.
Harjoittelu rynnäkkökiväärillä josta vilkuu valoa, sanoo piupiu mutta luisti ei liikahdakaan on yhtä tyhjän kanssa.
Eikö aseet voisi korvata kukkakimpuilla, jonka voisi sitten ojentaa suukon kera rakkaalle taisteluparille?
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuon väliä? Kun minä kävin armeijan 90-luvulla, varusmiehet huusi metsässä "laukaus, laukaus". Räkäpäitä ei käytetty kuin jossakin virallisessa sotaharjoituksessa, normaali tetsaaminen meni huudellen.
"SARRRRRRRJA!"
"YKSITTÄISIÄ LAUKKAUKSIA, STNA!" t.alik
Sinäänsä ihan fiksua. Onhan tuo vähän tyhmää heitellä hylsyjä metsiin. Räkäpäillä myös sattuu jatkuvasti pieniä onnettomuuksia kun tikkuja tai huonosti kiinnitettyjä rekyylinvahvistimia lentelee.
Ainoa välitön kysymys oikeastaan, että miten tuossa toimii jäljellä olevien patruunojen arviointi ja lippaan vaihdot/patruunojen lisälipastukset hyökkäyksen keskellä yms. Tämä kun on se oleellisin asia mitä räkäpäät tuo verrattuna "laukaus" huutoihin.
lol, lopettakaa jo se sotiminen ja armeija kun mennyt jo noin pelleilyksi muutenkin :D
2000-luvulla yksikössä oli muutama kiintiöhomo keskimäärin.
Nykyistä suhdetta ei uskalla edes arvailla.
Vierailija kirjoitti:
ELi sen puuluodin tilalla olisi iso LED? Se ei ehkä hajoa yhtä helposti ja voi aiheuttaa helpommin tapaturmia harjoituksissa.
eiköhän siinä ole valo vain piipun päässä. voi sitten itse kuvitella että on rekyyliä ja jotain lentää.
Hävityn sodan suurimmat syylliset saattavat löytyä hyvinkin omista joukoista.
Ei tarvii puhdistaa piippua.