Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka omatoimisia teidän 9-12 v lapset on?

Miten tää kuuluis mennä?
15.07.2019 |

Teettekö aamupalaa, välipalaa tms. aina heille, jos olette kotona? Itse yritän monesti sanoa, että tee voileipää itse, mutta nämä ”eivät osaa”. Jos en ohjaa ollenkaan, on aamupala sitten tyyliin Elovena-keksiä ja kaakaota... 🙄 Eikö nyt ole näin, että tämän ikäisten voisi olettaa tekevän oman aamiaisensa ja ihan järkevällä sisällöllä (aineksia kyllä löytyy), vai olenko väärässä? Äitiä viedään kuin pässiä narussa?

Jos herättäis kaikki samaan aikaan, niin totta kai tekisin samalla heille kuin itsellenikin, mutta ottaa päähän kun kaikki herää ripotellen, ja äidin aamiaispalvelu pitäisi toimia joka kerta välittömästi. Kyllä, myönnän, ettei minulla ole mitään tähdellisempää kesken kuin lehden lukeminen ja kahvin juominen, mutta siitä haluaisin jo nauttia rauhassa tässä elämänvaiheessa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lapsille aamupalaa ja välipalaa, jos olemme samaan aikaan kotona. Kuopuskin on jo täyttänyt 18v, mutta siitä huolimatta passaan hänet pilalle.

Minulle rakkaus on pieniä tekoja kuten aamupuuron keittämistä, voileipien laittamista ja sen lapsen rakastaman teelaadun hankkimista ja hauduttamista. Lapseni ovat osanneet tehdä aamupalansa 6v iästä lähtien, jos en ole paikalla, joten kyse ei ole osaamattomuudesta.

Vastaavasti se 18v kuopus imuroi tänäänkin koko talon ilman mitään patisteluja omasta vapaasta tahdostaan.

Jokainen valitsee itse taistelunsa. Jos haluaa kiukutella lapsille siitä, että näiden pitää itse tehdä aamupalansa, mutta nimenomaan sellainen kuin äiti sen haluaa olevan, niin on jo kätevästi hävinnyt yhden ottelun.

Vierailija
2/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 12v on koko ajan omatoimisesti jääkaapilla. Syö ja katsoo ipadia. Ollaan puhuttu ja ostetaan terveellistä, mutta kun taloudessa on vanhempia veljiä jotka pelaa, niin sitä syötävääkin on. Osaa omatoimisesti itse tehdä mannapuuroa, vohveleita ja lettuja, joista pitää.

Teen ruuan ja yhteiset aamu ja välipalat kaikille. Isot pojat tekevät kunnon ruokia kun sille päälle sattuvat, ja hyviä tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen pitäisi jo osata keittää puuroa ja kananmunia. Heitä kaakaot ja välipalakeksit hiiteen, pelkkää terveellistä kaappiin ja sano "jaa, ruokaa on kaapissa." Jos syövät vaikka pelkät leikkeleet kaapista niim seuraavaksi ne pois. Kyllä nälkä opettaa.

Vierailija
4/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaamuisin teen aamupalan valmiiksi, muuten osaavat ottaa itse. Meillä ei ole kaapissa ns. huonoja vaihtoehtoja, joten lapset voivat ottaa mitä haluavat. Toisaalta en esim. 11-vuotiasta näin lomalla painosta ottamaan aamupalaa, vaan hän syö, kun tulee nälkä. Tarvittaessa lapset ovat tosi nohevia, tämä 11v osaa mm. leipoa, ulkoiluttaa koiran, käydä kaupassa jne., mutta ymmärrettävästi välillä haluaa olla lapsi ja on tietty myös mukavuudenhaluinen, että äidin passaus tuntuu kivalta. Siispä, mieti missä rajat menee sun ja sun lasten kohdalla. Jos haluat juoda aamukahvin rauhassa niin se ei ole kohtuutonta!

Vierailija
5/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät itse aamu-, väli - ja iltapalat. Pääruoat huolehtii aikuiset. Mielellään käyvät kaupassa pikkuostoksilla sekä hoitavat pikkusisartaan. Siivoaminen taas on kovin nihkeetä. Ei kiinnosta ja jälki on sen mukaista. Itse onneksi tykkään siivota, joten en viitsi siitä vääntää. Kunhan laittavat likaiset vaatteensa koriin ja astiansa koneeseen.

Vierailija
6/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on avutonta jos ei tuon ikäinen lapsi osaa itselleen ruokaa laittaa. Minä tein aamupalani itse 7-vuotiaasta lähtien enkä koskaan ole osannut ajatella, että siinä olisi ollut mitään outoa. Näinkö uusavuttomia ja lellittyjä kakarat nykypäivänä ovat? 

Vierailija
7/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja pikku pashkiaisia ne ovat; remmiä!

Vierailija
8/8 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee itse. Välillä pitää muistuttaa että leipä voimariinilla ja lasi vettä ei riitä, vaan on syötävä monipuolisesti. Nyt kesällä on helpompaa kun tuoreita kasviksia on hyvin saatavilla ja ne maistuvat, toisin kuin loppukevään nuupahtaneet juurekset.

Tekee puurot ja kananmunat itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän