Miksi naiset eivät kouluttaudu hyväpalkkaisiin ja lyhytkoulutuksisiin ammatteihin?
Siis esim. veturinkuljettaja, lennonjohtaja tai lentäjä? Mitään syytähän ei ole, että miksei naiset voisi kouluttautua noihin ammatteihin ihan samalla tavalla kuin miehetkin. Miksi nainen erittäin todennäköisesti valitsee mieluummin konduktöörin tai lentoemännän ammatikseen?
Kommentit (27)
Suomessa lennonjohtajista naisia on n. 10%, eli aika miesvoittoinen on.
Ruotsissa puolestaan n. 50%. Eli Ruotsissa naiset kouluttautuvat lennonjohtajiksi ahkerammin.
Miten lyhyellä kulutuksella pääsee lennonjohtajaksi? Eikö tarvitse olla lentäjä ensin? Lentäjäksi en pääsisi koska mulla on liian huono näkö. Ainakin tämä nosti tien pystyyn n. 25 vuotta sitten kun olin nuori ja asiasta kiinnostunut. Nyt en viitsi enää vaihtaa alaa, koska työ on ihan ok, sitä on toistaiseksi riittänyt, palkalla tulee toimeen ja eläkeikään on enää n. 15 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten lyhyellä kulutuksella pääsee lennonjohtajaksi? Eikö tarvitse olla lentäjä ensin? Lentäjäksi en pääsisi koska mulla on liian huono näkö. Ainakin tämä nosti tien pystyyn n. 25 vuotta sitten kun olin nuori ja asiasta kiinnostunut. Nyt en viitsi enää vaihtaa alaa, koska työ on ihan ok, sitä on toistaiseksi riittänyt, palkalla tulee toimeen ja eläkeikään on enää n. 15 vuotta aikaa.
Lennonjohtajan ei todellakaan tarvitse olla lentäjä. Ja lennonjohtajan koulutus on muistaakseni noin 1,5-2v. Tarkka syyni toki koulutukseen hakeneille.
Vierailija kirjoitti:
Eikö veturinkuljettajan pidä ensin olla mm. konnarina ja liikenteenohjauksessa, ennen kuin voi edes hakea veturinkuljettajaksi? Ajallisesti ehkä lyhyt koulutus, mutta tarvitsee pohjia.
No onhan se lyhyt koulutus pohjienkin kanssa ja palkka hyvä. Miksi miehet ryhtyy siihen, mutta naiset ei?
Vierailija kirjoitti:
En uskalla enkä osaa
Ei varmaan kukaan osaa alussa.. siksi kouluun mennään :D
Nainen ei halua olla se, joka "ajaa päälle" kun joku menee junaraiteille makaamaan. Eikä nainen halua olla se, joka aiheuttaa lentoturman.
Vierailija kirjoitti:
Nainen ei halua olla se, joka "ajaa päälle" kun joku menee junaraiteille makaamaan. Eikä nainen halua olla se, joka aiheuttaa lentoturman.
Miehetkään tuskin haluavat moista. Mutta Eli miehet ovat rohkeampia kuin naiset? Voiko tämän tulkita niin?
Mutta kuitenkin naiset uskaltavat kouluttautua esim. Sairaanhoitajaksi, Hammaslääkäriksi, lääkäriksi, erikoistua kirurgiaan jne.. voihan noissakin ammateissa mokata aika kohtalokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö veturinkuljettajan pidä ensin olla mm. konnarina ja liikenteenohjauksessa, ennen kuin voi edes hakea veturinkuljettajaksi? Ajallisesti ehkä lyhyt koulutus, mutta tarvitsee pohjia.
Itse olen taas lukenut, että toisen asteen koulutus on se 'pohja'. Olit kouluttautunut sitten automekaanikoksi tai kampaajaksi, kunhan tutkinto löytyy niin VeeÄrrällekin kelpaa. Sääli sinänsä, minusta saisi erittäin hyvän kuljettajan ja vaikka mitä muuta, mutta pitäisi käydä jokin jonnenjoutava koulu sitä ennen. Juu kiitos mutta ei kiitos.
Miehet on enemmän kiinnostuneita tommosista kuskin hommista. Miehiä on enemmän rekkakuskeina, bussikuskeina ja taksikuskeina. Periaatteessa onhan veturinkuljettaja ja lentäjä ihan samalla tavalla kuskeja. Siis työ on kuljettamista, jonkin kulkuvälineen kuljettamista (+tavaroiden/matkustajien kuljettamista) paikasta A paikkaan B.
Miehillä on yksinkertaisesti enemmän kiinnostusta.
Lentäjäksi tai lennonjohtajaksi ei tulla "koska mä haluun!"- asenteella vaan koulutus ja työ ihan oikeasti vaatii h*lvetin kovaa kiinnostusta aiheeseen. Varsinkin lentäjäkoulutus maksaa 100 000e (paitsi sio n. 13 000e) etkä saa rahoja takaisin jos yhtäkkiä huomaat ettet pärjääkään, se on voivoi sitten. Motivaatio kannattaa siis olla alusta alkaen todella vahva.
Ihan sama juttu ku kysyis että miksei miehet kouluttaudu sairaanhoitajiksi, terveydenhoitajiksi tai hammaslääkäreiksi. Ei ole mitään syytä, miksi mies ei sopisi noihin ammatteihin. Ja huonoa palkkaa on turha sanoa syyksi, koska mikään noista ei saa huonoa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on enemmän kiinnostuneita tommosista kuskin hommista. Miehiä on enemmän rekkakuskeina, bussikuskeina ja taksikuskeina. Periaatteessa onhan veturinkuljettaja ja lentäjä ihan samalla tavalla kuskeja. Siis työ on kuljettamista, jonkin kulkuvälineen kuljettamista (+tavaroiden/matkustajien kuljettamista) paikasta A paikkaan B.
Miehillä on yksinkertaisesti enemmän kiinnostusta.Lentäjäksi tai lennonjohtajaksi ei tulla "koska mä haluun!"- asenteella vaan koulutus ja työ ihan oikeasti vaatii h*lvetin kovaa kiinnostusta aiheeseen. Varsinkin lentäjäkoulutus maksaa 100 000e (paitsi sio n. 13 000e) etkä saa rahoja takaisin jos yhtäkkiä huomaat ettet pärjääkään, se on voivoi sitten. Motivaatio kannattaa siis olla alusta alkaen todella vahva.
Oletkohan kolleega? Puhut nimittäin täyttä asiaa.
T. Lentäjä
Jaa-a, on se varmaan skulupuolen geeneissä periytyvää kiinnostusta tiettyjä aloja kohtaan. Mulla (olen nainen) on kolme poikaa (11-16 vuotiaita) ja kaikilla on ollut puheissa kovin "miehiset" ammatit jo pitkään.
11v poikani haluaa lentäjäksi. Olemme hankkineet hänelle saman lentosimulaattoriohjelman mitä ammattilentäjätkin käyttävät. Poika on harjoitellut sillä viime talvesta ja nousut sujuvat hyvin, laskuissa enemmän haastetta, mutta onnistuu ilman suuria vahinkoja. Juuri muutama päivä sitten hän lensi Helsingistä Orlandoon ja hyvin meni ja laskukin oli ihan säädyllinen. Eli valtava kiinnostus ja harjoittelu tekee tehtävänsä. Ehkä pojasta oikeasti tulee lentäjä.
Kaksi vanhempaa poikaani haluavat toinen poliisiksi ja kolmas joko insinööriksi tai lentäjäksi (pyrkii armeijasta lentäjäkoulutukseen).
Ehkä naisia pitäisi jo lapsesta asti kannustaa kovemmin miehisille aloille?
Vierailija kirjoitti:
Eikö veturinkuljettajan pidä ensin olla mm. konnarina ja liikenteenohjauksessa, ennen kuin voi edes hakea veturinkuljettajaksi? Ajallisesti ehkä lyhyt koulutus, mutta tarvitsee pohjia.
Ei tarvitse. Tuttu on kouluttautunut veturinkuljettajaksi ja koulutuksena amis ja sillä alalla myös kaikki työhistoria eli ei missään tekemisissä vr:n kanssa ennen koulutusta.
Miehet ovat enemmän isojen koneiden perään, oli se sitten ohjaimissa tai mekaniikkapuolella. Ja onhan noissa mainitsemissasi töissä suuri vastuu, pienikin virhe niin on satoja ihmishenkiä vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö veturinkuljettajan pidä ensin olla mm. konnarina ja liikenteenohjauksessa, ennen kuin voi edes hakea veturinkuljettajaksi? Ajallisesti ehkä lyhyt koulutus, mutta tarvitsee pohjia.
Itse olen taas lukenut, että toisen asteen koulutus on se 'pohja'. Olit kouluttautunut sitten automekaanikoksi tai kampaajaksi, kunhan tutkinto löytyy niin VeeÄrrällekin kelpaa. Sääli sinänsä, minusta saisi erittäin hyvän kuljettajan ja vaikka mitä muuta, mutta pitäisi käydä jokin jonnenjoutava koulu sitä ennen. Juu kiitos mutta ei kiitos.
"jonnenjoutava" :'D
Ohis
En osaa muiden naisten puolesta vastata, mutta itse halusin akateemisen koulutuksen ihan sen takia, että halusin kehittyä oman alani asiantuntijaksi. Voi olla, että väitöskirja jää loppujen lopuksi tekemättä, vaikka siitä pitkään haaveilin, mutta edelleen työn sisältö on minulle se tärkein juttu. Ja toki ammattini tuo mukanaan myös itsenäisyyttä ja päätösvaltaa; mahdollisuuden tehdä töitä etänä, käyttää vuosilomapäivät lähes täysin oman valintani mukaan (so. ei tarvitse sovitella niitä muiden lomiin) ja liukuvan työajan. Lisäksi saan ja minun pitääkin koko ajan kehittää asiantuntemustani ja se tarjoaa mahdollisuuden monenlaisiin kiinnostaviin seminaareihin ja opintomatkoihin. Palkka ei päätä huimaa, mutta sillä pärjää ja se riittää.
Naisia ei keskimäärin kiinnosta niin paljon liikenteeseen ja tekniikkaan liittyvät alat. Tämä on vain fakta, jokaa voidaan nähdä myös Youtube-videoiden katsojatilastoista: naiset katsovat enemmän meikki-/lapsivideoita ja miehet kodin tekniikaan ja autoihin liittyviä videoita. Luultavasti taustalla ovat biologiset syyt.
Ja ennen kuin joku myrkyllinen feministi saa raivokohtauksen, niin tahdon muistuttaa, että ”keskimäärin” ei tarkoita, että ”kaikki”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö veturinkuljettajan pidä ensin olla mm. konnarina ja liikenteenohjauksessa, ennen kuin voi edes hakea veturinkuljettajaksi? Ajallisesti ehkä lyhyt koulutus, mutta tarvitsee pohjia.
No onhan se lyhyt koulutus pohjienkin kanssa ja palkka hyvä. Miksi miehet ryhtyy siihen, mutta naiset ei?
Itse voisin alkaa veturinkuljettajaksi, on muutenkin kokemusta tekniseltä alalta. Mutta käsittääkseni siihen tarvitana noiden muiden raideliikenteeseen liittyvien ammattien koulutuksen käymistä ensin, sitten olemista niissä ammateissa jonkin aikaa, ja vasta sitten voi hakea kuljettajaksi. Eli jos ei pääsisi koskaan ko koulutukseen, olisi esim konnari lopun ikäänsä. Ei kiitos.
Eikö veturinkuljettajan pidä ensin olla mm. konnarina ja liikenteenohjauksessa, ennen kuin voi edes hakea veturinkuljettajaksi? Ajallisesti ehkä lyhyt koulutus, mutta tarvitsee pohjia.