Miksi naiset eivät kouluttaudu hyväpalkkaisiin ja lyhytkoulutuksisiin ammatteihin?
Siis esim. veturinkuljettaja, lennonjohtaja tai lentäjä? Mitään syytähän ei ole, että miksei naiset voisi kouluttautua noihin ammatteihin ihan samalla tavalla kuin miehetkin. Miksi nainen erittäin todennäköisesti valitsee mieluummin konduktöörin tai lentoemännän ammatikseen?
Kommentit (27)
Koska miehiset työt yleensä ovat rankempia kuin naisten alat. Näin se vaan on. Esimerkiksi rekkakuskin homma: sä et ole koskaan kotona, ajat tuolla kellon ympäri kelillä kuin kelillä, joudut makaamaan kärryn alla pakkasessa ja loskassa hakkaamassa lekalla jarruja auki, syöt välillä ajaessa kun ei muuten ehdi, työvuorot kestää niin kauan kunnes olet keikan ajanut tai laki tulee vastaan. Onhan se hieman erilaisempaa kuin istua tietokoneen äärellä 8h päivässä.
Ymmärrän erittäin hyvin että miehet hakeutuu ns. pa*kaisempiin hommiin kuin naiset, eikä siinä ole mitään väärää. Ne tekee ketkä sitä haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Koska miehiset työt yleensä ovat rankempia kuin naisten alat. Näin se vaan on. Esimerkiksi rekkakuskin homma: sä et ole koskaan kotona, ajat tuolla kellon ympäri kelillä kuin kelillä, joudut makaamaan kärryn alla pakkasessa ja loskassa hakkaamassa lekalla jarruja auki, syöt välillä ajaessa kun ei muuten ehdi, työvuorot kestää niin kauan kunnes olet keikan ajanut tai laki tulee vastaan. Onhan se hieman erilaisempaa kuin istua tietokoneen äärellä 8h päivässä.
Ymmärrän erittäin hyvin että miehet hakeutuu ns. pa*kaisempiin hommiin kuin naiset, eikä siinä ole mitään väärää. Ne tekee ketkä sitä haluaa tehdä.
No sitähän se rekkakuskin duuni just on, istutaan se 8h päivässä ja nykyään vempaimetkin on sellaisia, että ne nostavat kaikki lavat ja muut itsestään. Rekkakuskit eivät myöskään edes saa korjata vioittuneita autoja itse, koska autot ovat niin kalliit ja jos niitä alkaa itse värkkäilemään, niihin ei enää saa vakuutuksesta apua. Sitten tulee iso lasku perään, jos on itse alkanut sörkkimään.
Rekkakuskit sentään saavat huilata ajaessa. Kokeileppa vanhuspuolella hoitajana oloa. Siellä saat nostella, syötellä, siivota ja olla jalkojen päällä koko työpäivä. Kun henkilökuntaa on karsittu, niin hyvä jos kerkeet kahvia juoda tai edes syödä, koska jatkuvasti on jotain tekemistä.
En osaa enää sanoa näin pitkän ajan jälkeen, että miksi halusin lennonjohtajaksi, ehkä kun olin sopivasti tekemistä vailla, kun hakuaika oli. En ole mitenkään tekniikasta kiinnostunut, en matemaattisesti lahjakaskaan, mutta hyvin olen alalla pärjännyt, kuten naispuoliset kollagani ja miespuoliset kollegani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö veturinkuljettajan pidä ensin olla mm. konnarina ja liikenteenohjauksessa, ennen kuin voi edes hakea veturinkuljettajaksi? Ajallisesti ehkä lyhyt koulutus, mutta tarvitsee pohjia.
Itse olen taas lukenut, että toisen asteen koulutus on se 'pohja'. Olit kouluttautunut sitten automekaanikoksi tai kampaajaksi, kunhan tutkinto löytyy niin VeeÄrrällekin kelpaa. Sääli sinänsä, minusta saisi erittäin hyvän kuljettajan ja vaikka mitä muuta, mutta pitäisi käydä jokin jonnenjoutava koulu sitä ennen. Juu kiitos mutta ei kiitos.
Eli sulla ei ole peruskoulun jälkeen mitään koulutusta? (Lukiokin on toisen asteen koulutus, huom)
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, on se varmaan skulupuolen geeneissä periytyvää kiinnostusta tiettyjä aloja kohtaan. Mulla (olen nainen) on kolme poikaa (11-16 vuotiaita) ja kaikilla on ollut puheissa kovin "miehiset" ammatit jo pitkään.
11v poikani haluaa lentäjäksi. Olemme hankkineet hänelle saman lentosimulaattoriohjelman mitä ammattilentäjätkin käyttävät. Poika on harjoitellut sillä viime talvesta ja nousut sujuvat hyvin, laskuissa enemmän haastetta, mutta onnistuu ilman suuria vahinkoja. Juuri muutama päivä sitten hän lensi Helsingistä Orlandoon ja hyvin meni ja laskukin oli ihan säädyllinen. Eli valtava kiinnostus ja harjoittelu tekee tehtävänsä. Ehkä pojasta oikeasti tulee lentäjä.
Kaksi vanhempaa poikaani haluavat toinen poliisiksi ja kolmas joko insinööriksi tai lentäjäksi (pyrkii armeijasta lentäjäkoulutukseen).
Ehkä naisia pitäisi jo lapsesta asti kannustaa kovemmin miehisille aloille?
No ei pidä kannustaa naisia miehisille aloille eikä miehiä naisisille vaan ihmisiä heitä kiinnostaville aloille, kuten tuota lentäjänalkua. Ja toki antaa myös lupa muuttaa mieltään myöhemmin.
Itse olen semimiehisellä alalla. Kotona puhuttiin ammatinvalinnasta, että kannattaa valita työ, jossa on työllistymisnäkymiä ja riittävän suuri palkka, ettei joudu elämään pelkällä kutsumuksella.
Voisinkohan keskittymishäiriöisenä hakea veturinkuljettajaksi?
Minua juuri kiinnostaisi korkeapalkkainen ala, johon lyhyt koulutus. Listatkaa vain, niin haen!