Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joilla alkaa vanne kiristämään päässä jos kuulee jonkun puhuvan murteella kirjakielen sijasta?

Vierailija
13.07.2019 |

Puhekieli on yliarvostettua, se antaa henkilöstä junti ja sivistymättömän vaikutelman. Varsinkaan jos puhuessaan ei artikuloi selkeästi vaan mongertaa rintaansa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa ja Raumalla kyllä kuulostaa siltä kuin ois vieraalla planeetalla. Siitä solkotuksesta kuin ei ymmärrä sanaakaan. Muita murteita vastaan mulla ei oo mitään.

Vierailija
22/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää lähinnä tilanteissa, joihin murre ei sovi mitenkään. Esim. Antti Holma Cheekinä mongertaa jotain murretta, joka on helvetin kaukana Lahdesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse muu kuin se, että ihminen yrittää puhua muuten kuin hänelle on luontaista.

Esim. savolainen nyt puhuu niinkuin puhuu mutta hänen yrittäessään puhua jotain teinistadia menee hermo.

Vierailija
24/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elekeä hölömöt tapelko tietokonneella vaa mäkeä pihalle leikkimää

Vierailija
25/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääkkö nää vai ekkö nää nää. Löysää pipua ja juo maitua. Ota kahavia ja laita lätyn päälle hillua.

Vierailija
26/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua puheessa murteet häiritse. Päin vastoin, on hienoa, että ihmiset säilyttävät luontaisen murteensa. Sen sijaan hyppään yli kaiken murteella kirjoitetun tekstin. Kirjakieli on nimen omaan kirjoittamista varten. Puhelinmyyjien puoliväkisin vääntämä "lupsakka" murre myös ärsyttää. Jos ollaan työasioissa puhelimessa myymässä, odottaisin vähintään puhuttua yleiskieltä. Kirjakieli puhuttuna on hieman tönkön kuuloista. Sitä ei sujuvasti osannut kukaan muu kuin Erkki Toivanen, hänelle se sopi.

Vierailija
27/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa ja Raumalla kyllä kuulostaa siltä kuin ois vieraalla planeetalla. Siitä solkotuksesta kuin ei ymmärrä sanaakaan. Muita murteita vastaan mulla ei oo mitään.

Hee okki humanoideja.

Vierailija
28/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koska mulla ei ole ämpärillistä hiekkaa pillussa. Murteethan elävöittää kieltä ja ilmaisutapoja.

Vierailija
29/29 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sää es eres tiär mitä solkottamine tarkotta, sit ko oikke ruveta solkottamaha ni siin on naamvärkkiki tiäl.