TOTUUS ihmisistä, jotka eivät laihdu "millään dieetillä ja liikunnalla"? Kertokaapas miten on mahdollista luoda energiaa tyhjästä?
Aika usein ylipainoiset valittavat, että paino ei putoa, vaikka syövät vain salaatinlehden päivässä ja kävelevät 20 kilometriä joka ilta kuukausien ajan.
Minua ihmetyttää miten tuollainen painon pysyminen on mahdollista? Eihän energiaa voi luoda tyhjästä!
Kertokaapa joku asiasta tietävä minkälainen TOTUUS on tällaisen asian takana? Salakaloreita? Yösyöntiä? Kalorien aliarviointia?
Kommentit (385)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä eniten vi tuttaa kun olen nimenomaan itsekurilla ja valtavalla itseni rääkkäämiselllä laihduttanut niin paljon, ja se oli kaikki valetta.
Siksi tuntuu pahalta, raivostuttavalta ja vihaa herättävältä kuulla aina vaan uudestaan ja uudestaan noita SAMOJA lässytyksiä jotka jo 80 luvulta saakka on hoettu tuhansia kertoja.
SE PASKALÄSSYTYS ON VALETTA!!!!
Itsekurilla ei saa pysyvää tulosta, vain kehonsa sekaisin.
Jokainen juntti ja kouluttamaton palikka on Laihdutus ekspertti ja ammattilainen toisia neuvomaan, etenkin jos on elämänsä ekaa kertaa laihduttamassa niitä viittä kiloaan.
Minua raivostuttaa kun minulle tullaan sanomaan heikosta itsekurista tietämättä mitä olen kokenut, ja kuinka paljon olen töitä tehnyt.
Miksi itsekuri toimi 70-luvulla?
Miksi jauhat siitä 70-luvusta? 70-luvulla ei myyty sitä määrää karkkeja, sipsejä ja jäätelöitä ja niin isossa koossa kuin tänä päivänä. Oli helppo pysyä hoikkana kun ei edes ollut mitään mitä ostaa paitsi ihan sitä perusruokaa. Istuttiin myös vähemmän kun ei tuijoteltu telkkaria ja pelejä. Piste. Typerää verrata kun ajat oli ihan toiset.
Huvitti, kun ensin tulee tulikivenkatkuinen vertailu, mikä jaikki 70-luvulla oli erilaista ja sitten lopuksi kaiken lässäyttävä loppukaneetti: turha verrata.
-eri
TOTUUS läskivihaajista ja "omasyyomavika" länkyttäjistä: pahoja henkilökohtaisia ongelmia omassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä eniten vi tuttaa kun olen nimenomaan itsekurilla ja valtavalla itseni rääkkäämiselllä laihduttanut niin paljon, ja se oli kaikki valetta.
Siksi tuntuu pahalta, raivostuttavalta ja vihaa herättävältä kuulla aina vaan uudestaan ja uudestaan noita SAMOJA lässytyksiä jotka jo 80 luvulta saakka on hoettu tuhansia kertoja.
Jokainen juntti ja kouluttamaton palikka on Laihdutus ekspertti ja ammattilainen toisia neuvomaan, etenkin jos on elämänsä ekaa kertaa laihduttamassa niitä viittä kiloaan.
Minua raivostuttaa kun minulle tullaan sanomaan heikosta itsekurista tietämättä mitä olen kokenut, ja kuinka paljon olen töitä tehnyt.
Miksi jauhat siitä 70-luvusta? 70-luvulla ei myyty sitä määrää karkkeja, sipsejä ja jäätelöitä ja niin isossa koossa kuin tänä päivänä. Oli helppo pysyä hoikkana kun ei edes ollut mitään mitä ostaa paitsi ihan sitä perusruokaa. Istuttiin myös vähemmän kun ei tuijoteltu telkkaria ja pelejä. Piste. Typerää verrata kun ajat oli ihan toiset.
Huvitti, kun ensin tulee tulikivenkatkuinen vertailu, mikä jaikki 70-luvulla oli erilaista ja sitten lopuksi kaiken lässäyttävä loppukaneetti: turha verrata.
-eri
Ymmärsit kuitenkin pointin? Huvittaa enemmän kun joku jaksaa jankata jostain 70-luvusta. Kyllä muuten etenkin vanhemmat naiset ja miehet olivat silloinkin pyöreitä.
Rasva ja sokeri (nopeat hiilarit) ovat kaikkein pahinta yhdessä syötynä. Jo tämä pieni sääntö voi useimmilla auttaa.
Lisäksi paastodietti toimii ainakin minulla, 16/8. Ja sen voi tehdä esim 2 kertaa viikossa tiukemmaksi. Kunhan muistaa juoda vettä sopivasti.
Vielä - nälkä ei ole sama kuin että pitäisi syödä,
tai että keho itse tarvitsisi ruokaa. Erottakaa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Ymmärsit kuitenkin pointin? Huvittaa enemmän kun joku jaksaa jankata jostain 70-luvusta. Kyllä muuten etenkin vanhemmat naiset ja miehet olivat silloinkin pyöreitä.
Taisit juuri kääntää takkisi sen pointtisi suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Rasva ja sokeri (nopeat hiilarit) ovat kaikkein pahinta yhdessä syötynä. Jo tämä pieni sääntö voi useimmilla auttaa.
Lisäksi paastodietti toimii ainakin minulla, 16/8. Ja sen voi tehdä esim 2 kertaa viikossa tiukemmaksi. Kunhan muistaa juoda vettä sopivasti.
Mä yritin tuota 16/8 dieettiä, mutta lihoin kuukaudessa 10kg. Tosin taisin epäonnistua siinä, että yhtenäkään päivänä en ihan jaksanut syödä 16 tunnin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko niitä herkkuja on lastata ostoskärryt täyteen? Kun meidän ostokset laitetaan ostoshihnalle, niin eniten tilaa vievät heviosaston tuotteet.
Tässähän ei ole mitään ongelmaa, mutta se että te läskit kuitenkin odotatte että joku komistus teihin kiinnittäis huomionsa. Tekin varmaan ihaillen katotte kaupassa et onpas ihana lyllerö isotissinen mies tossa makkaratiskillä. Voi laardi taas.
ei nyt suoraan liity tähän, mutta lähiaikoina olen ollut useita kertoja pidempiä matkoja linja-autossa, ja aina pysähdyspaikoilla ne isoimmat (yleensä naiset) kirmaa kauhealla tohinalla ostamaan mässyä,pullaa yms.
Ja koko matka pitää jatkuvasti syödä jotain, eväitä tai karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Fysiikan lakien mukaan jos nostat 70kg maasta 1 metrin korkeudelle niin se vaatii aina saman verran energiaa. Ei auta säästöliekit tai kilpirauhaset.
"Elimistö menee säästöliekille" Kuinka paljon elimistö oikeasti pystyy vähentämään päivittäisen energian tarvetta? Ruumiinlämpötilan laskeminen 1 asteella ei paljoa vähennä energian tarvetta.
Tässä olisi tutkimustietoa.
Oikeastihan kulutuksen pieneneminen johtuu myös siitä yksinkertaisesta syystä että ruuansulatus ei vaadi niin paljoa energiaa kun syö vähemmän. Suurimman osan energiasta vie perusaineenvaihdunta, siis elossa pysyminen. Oma lukunsa on anorektikot, joilla "säästöliekin" lisäksi vaikuttaa menetetty lihasmassa.
Ensimmäisessä tutkimuksessa keskimäärin 100kg miesten kalorivaje oli 700kcal/päivässä. "Säästöliekin" vaikutus oli 150-200kcal/päivä.
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/adaptive-reduction-in-thermogenesis-and-resistance-to-lose-fat-in-obese-men/C8CF036875CED18F6ED34112CB657E56#cjotab_tab1
Toisessa tutkimuksessa 22-41v naiset söivät 800-1 000kcal/päivässä. Säästöliekin vaikutus oli 60kcal/päivä.
https://academic.oup.com/ajcn/article/90/4/993/4597077
Yksilölliset vaihtelut ovat tietysti merkittäviäkin, mutta jos ylipainoinen nainen väittää elävänsä kitudieetillä eikä silti laihdu, uskon sitten kun asia todetaan laboratorio-olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ei ole mitään ongelmaa, mutta se että te läskit kuitenkin odotatte että joku komistus teihin kiinnittäis huomionsa. Tekin varmaan ihaillen katotte kaupassa et onpas ihana lyllerö isotissinen mies tossa makkaratiskillä. Voi laardi taas.
Ei jakseta laihduttaa, mutta jaksetaan kuitenkin poseerailla alasti roskalehtien sivuilla esitellen omaa "normaalia" vartaloaan siinä toivossa, että siitä tulisi uusi normi ja seksikkyyden perikuva. "Minä en viitsi muuttua, joten maailman pitää muuttua minulle", kuvaa hyvin laiskaa ja ylipainoista ruokaa mässyttävää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Syön, kun on nälkä. Näillä on menty ja normaalipainoinen olen.
Väitän, että suurempi ongelma on erottaa "nälkä" ja nälkä toisistaan.
Nälkä voi olla tyhjyyttä vatsassa mutta se ei tarkoita että kehosi tarvitsee ravintoa. Suomalaiset ovat vieraantuneet oikeasta ruokailusta typerien ruokakolmioiden takia. Joka päivä ei missään tapauksessa tarvita kaikien ryhmien ruoka-aineita. Vitamiinit säilyvät kehossa useita päiviä.
Siis pieniä annoksia ja ei rasvaa ja nopeita hiilareita sekoittaen. Siitä voi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama perusruoka on saatavilla nytkin, eikä mikään estä lähtemästä vapaa-aikana ulos ja lenkille.
Joku jo sanoin tämän aikaisemmin.
Mutta lähes jokainen tuntemani reippaasti ylipainoinen suhtautuu ruokaan nautintona eikä vain ravintona. Syöminen on elämys, jotain mitä odotetaan. Usein reissun huippukohta. Perusruoka on kauhistus, ruuan pitää olla maistuvaa.
Kun suhtautuminen ruokaan on noin epäterve, lopputulos on mikä on.
Pitkälti tottumuksesta kiinni. Esim minut oli (ylipainoinen) äitini nuoresta asti totuttanut siihen että esim kahvin kanssa on aina oltava pullaa/keksiä - ja kahvia juodaan useamman kerran päivässä! Vaikka söisi vain yhden keksin kahvin kanssa niin kyllä ne 5 keksiä 365 päivää vuodessa alkaa jossain kohtaa näkyä. Ja lautanen piti aina ottaa kukkuroilleen ja syödä tyhjäksi vaikka hammasta purren, leffan katselu ei ollut nautinnollista ilman sipsejä, buffetissa pakko syödä ähkyyn asti jne.
Näistä epäterveellisistä, lapsesta asti opetelluista tottumuksista olen yrittänyt aikuisena pyristellä irti. Vei aika kauan tajuta että se leffa on ihan yhtä hyvä vaikkei olisikaan toinen käsi sipsikulhossa ja hyvän kahvin kanssa ei tarvitse olla makeaa jne. Ihan näitä pieniä tapoja muuttamalla onnistuin aikuisiällä laihtumaan, mutta se vaati oikeastaan koko ruokaan suhtautumisen muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä voi olla tyhjyyttä vatsassa mutta se ei tarkoita että kehosi tarvitsee ravintoa. Suomalaiset ovat vieraantuneet oikeasta ruokailusta typerien ruokakolmioiden takia. Joka päivä ei missään tapauksessa tarvita kaikien ryhmien ruoka-aineita. Vitamiinit säilyvät kehossa useita päiviä.
Siis pieniä annoksia ja ei rasvaa ja nopeita hiilareita sekoittaen. Siitä voi alkaa.
Omalla kohdalla koen, että on hirveetä säätämistä miettiä, voinko nyt syödä avokadoa tässä leivän päällä ja pottua lohen kanssa.
Onneksi pääsen helpommallakin.
Te juopot, narkkarit, tupakoitsijat ja läskit kuulutte valitettavasti terveyshuollon piiriin ja me hoikat hyvä kuntoiset maksamme teidän hoitamisen verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen mukaan vain 20% suomalaisista naisista ja 10% suomalaisista miehistä syö virallisten ravitsemussuosituksien mukaan. Vesiliukoisia vitamiineja tarvitaan joka ikinen päivä koska ylimääräiset vesiliukoiset vitamiinit huuhtoutuvat virtsaan. Rasvaliukoiset vitamiinit säilyvät pitempään elimistössä.