Mikä olisi sukupuolisensitiivinen sana korvaamaan ”äidin”?
Siinähän oletetaan sukupuoli. Äiti on aina nainen.
Kommentit (83)
Mikä muu äiti voi olla kuin nainen? Luonnossa kun naaraat ovat äitejä eli synnyttävät ja urokset ovat isejä eli siittävät jälkeläiset. Ei sitä saa muutettua millään keinotekoisilla termeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi. Sitä minä aina käytän.
Tuossahan ei selviä kumpaa vanhempaa tarkoitetaan. Lapsella on kaksi vanhempaa, joten jollakin tavalla heidät on erotettava, että tietää kummasta puhutaan.
Typerä aloitus. Silloin, kun ei haluta korostaa tai mainita sukupuolta, voi aina sanoa vanhempi. Käsite on ollut suomen kielessä käytössä jo pitkään, kauan ennen kuin on edes alettu puhua sukupuolisensitiivisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan ei selviä kumpaa vanhempaa tarkoitetaan. Lapsella on kaksi vanhempaa, joten jollakin tavalla heidät on erotettava, että tietää kummasta puhutaan.
Jos pitää erotella mutta ei sukupuolen mukaan, niin miksei vaan käytä etunimeä?
Tässä mitään sensitiivisyyttä tarvita.
Äiti on äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi käyttää nimeä.
Kuinka usein pitää erotella isä ja äiti jos et tiedä heidän nimiään?
Voin sanoa että voiko sun vanhempi soittaa minulle, tehdä eväät tai antaa kyydin?
Miksi se pitäisi korvata? Äiti on nainen, oletus on siis ihan oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimistä ei selviä ihmisen suhde lapseen. Jos puhuu vain Liisasta tai Matista, voi kyseessä olla kuka tahansa. Sanat äiti ja isä kertovat heti, mikä tämä henkilö on lapselle eikä sitä tarvitse enää erikseen tiedustella. En ymmärrä, miksi normaaleja sanoja pitäisi jotenkin muutella. Ihmisellä kun on se sukupuoli joka tapauksessa.
Sukupuoli-identiteettineutraali sana voisi olla "synnyttäjä" tai "kohdullinen" tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä haet takaa? Jos perheessä on kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa, he yleensä mieltävät itsensä isäksi ja äidiksi. Samaa sukupuolta olevat vanhemmat ratkaisevat asian kukin omalla tavallaan. Jos on kaksi äitiä, voidaan toista kutsua äidiksi ja toista äiskäksi tai vaikka niin, että on Liisa-äiti ja Tiina-äiti. Jos vanhempi on muun sukupuolinen, hän osaa itse parhaiten sanoa, kuinka haluaa tulla kutsutuksi.
Kuulostaa siltä, että tässä yritetään vääntää ongelmaa asiasta, joka asianosaisille itselleen ei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimistä ei selviä ihmisen suhde lapseen. Jos puhuu vain Liisasta tai Matista, voi kyseessä olla kuka tahansa. Sanat äiti ja isä kertovat heti, mikä tämä henkilö on lapselle eikä sitä tarvitse enää erikseen tiedustella. En ymmärrä, miksi normaaleja sanoja pitäisi jotenkin muutella. Ihmisellä kun on se sukupuoli joka tapauksessa.
Kaikkien suhde omaan äitiin tai isään ei ole samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi käyttää nimeä.
Kuinka usein pitää erotella isä ja äiti jos et tiedä heidän nimiään?Voin sanoa että voiko sun vanhempi soittaa minulle, tehdä eväät tai antaa kyydin?
Lapsi kertoo koulussa: "Mun vanhempi on töissä Prismassa". Aivan varmasti kavereiden tai opettajan seuraava kysymys on "Kumpi niistä?"
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi korvata? Äiti on nainen, oletus on siis ihan oikea.
HERÄÄ!! 2019, ET VOI SANOA NOIN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien suhde omaan äitiin tai isään ei ole samanlainen.
Siinä mielessä on, että jokaisen ihmisen on synnyttänyt äiti ja siittänyt isä. Se on sitten ihan toinen tarina, millaisissa väleissä sen äidin ja isän kanssa on. Se ei liity tähän keskusteluun mitenkään.
Vaikka "vanhempi"