Puhuvatko helsinkiläiset nuoret aikuiset yleisesti kuin teinit?
Kuuntelin Sara Parikan (28) ja Johanna Puhakan (26) podcastia ja kiinnittyi huomio heidän teinityyliseen puheeseensa. Käyttivät usein ilmaisuja "ihan sikana" jne. ja korvasivat ihan tavallisia suomalaisia sanoja englanninkielisillä sanoilla. Esimerkiksi "Sukeltaessa pitää olla tosi calm". Onko Helsingissä yleistä, että noinkin aikuiset vielä puhuvat kuin teinit? Olen suunnilleen samaa ikäluokkaa eikä minun tuttavapiirissäni kukaan ole enää vuosiin puhunut noin.
Kommentit (22)
Ihan normaali puhetta kaiken ikäsillä. Ite oot teini tai jälkeen jääny kun et enkkua ees osaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali puhetta kaiken ikäsillä. Ite oot teini tai jälkeen jääny kun et enkkua ees osaa!
Kysehän ei nyt ollut siitä, etteikö osaisi englantia. Lähinnä vain kuulostaa typerältä, kun aikuinen ihminen ei osaa puhua omaa äidinkieltään ilman vieraskielisiä sanoja. Tai, että aikuinen ihminen toimii niin kuin sinä ja keskustelee haukkumalla muita ja tekemällä tuulesta temmattuja oletuksia ilman perusteluja. Se on päiväkotitason argumentointia ja silläkin tasolla typerää toimintaa.
Ainakin kaikki Helsinkiin aikanaan opiskelemasn muuttaneet tuttavani puhuvat vielä kolmekymppisinäkin kuin teinit. Hävetti kun olivat täällä Pohjois-Suomessa käymässä ja olimme kaupungilla kun puhetyyli oli aivan kuin yläkoululaisilla.
Onhan se huvittavaa kun kolmekymppinen kertoo jotain asiaa tyyliin:
"Ou mai gaad, siis ihan sikasiistiä päästä sinne. Mä oon niin eksaitiid"
Vierailija kirjoitti:
Vai puhut sä niinku joku muumio?
Muumiot ovat kuolleita, joten ne eivät puhu.
Jos se jotain junttia häiritsen niin leikatkoon korvansa pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei nyt ollut siitä, etteikö osaisi englantia. Lähinnä vain kuulostaa typerältä, kun aikuinen ihminen ei osaa puhua omaa äidinkieltään ilman vieraskielisiä sanoja. Tai, että aikuinen ihminen toimii niin kuin sinä ja keskustelee haukkumalla muita ja tekemällä tuulesta temmattuja oletuksia ilman perusteluja. Se on päiväkotitason argumentointia ja silläkin tasolla typerää toimintaa.
Sä ite alotit haukkumisen sä it alotit barkkaa! Ehkä se johtuu kuule siitä et ei muista sanoja ja kun elämäs puhuu enkkuu ja käyttää sitä nii voitais puhua kait sit puhua pelkästään enkkua.
Vai menisiköhän se kuitenkin niin päin että teinit tykkää puhua kuin helsinkiläiset? Jos oma "juntti" murre hävettää? Turhaahan se on ja hieman surullistakin.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään Helsingissä ei edes osata keskustella. Ainut tapa esittää "pätevä argumentti", on kutsua toisella tavalla ajattelevaa juntiksi. Vahvistaa vain entisestään tätä teinimielikuvaa.
Ei. Nuoret aikuiset käyttävät sanoja kuten ihku ja sikana, jotka eivät kuulu nykyteinin sanavarastoon
Helsingissä on pitkä historia katukielen/slangin suhteen ja on aina ollut normaalia, että aikuisenakin puhutaan ns. katuslangia ja nuorten kieltä. Olen itse yli nelikymppinen ja puhun aika "teinimäisesti".
Vierailija kirjoitti:
Kypsää 😂
Olen viisikymppinen helsinkiläinen ja käytän ihsn normisti sanontoja omg, sikana, siisti jne. En edes tajua luetella niitä kaikkia tähän nyt, koska en tunnista normaalia puhekieltä jonkun mielestä teinikieleksi.
Pointtini on, että minusta nuoret ja vanhst puhuvst aika samalla lailla. Kukaan tuttuni ei käytä ainakaan mitään kirjakieltä. Akateemisissa ylempien toimihenkilöiden piireissä liikun.
Mielenkiintoinen avaus kyllä. Olisi kiinnostavaa tietää, onko jossain muuallapäin enemmän erojs kielesdä ns sikuisten kesken. Ehkä samoja eroja kuin pukeutumisessa? Pukeudun ja tuttavani (ja 80-v helsinkiläinen äitini) niihin henkkamsukan vaatteisiin myös. Tosiaan eläkeläisäidillänikin on farkut, nahkatakki ja tennarit ja hän postaa someen hymiöitä 😀
Nykyteinit ei tosiaan käytä enää "sikaa", tuo alkaa olla keski-ikäisten tyyliä. Mutta joo, osa helsinkiläisistä ei iän myötä ala puhua aikuismaisesti vaan jatkaa sitä (oman) teini-iän puhetyyliä. Liittyy yleensä myös koulutustaustaan.
Kiitos teille kahdelle "vanhemmalle" helsinkiläiselle asiallisista vastauksista. Kyse on ehkä siis vain alueellisista eroista. Itse olen Hämeessä syntynyt ja Keski-Suomessa aikuisuuteni asunut ja harvoin kuulee muiden kuin teinien käyttävän ilmaisuja "ihan sikana, omg" tms. Ei täälläkään kirjakieltä puhu juuri kukaan, mutta tietyt ilmaisut ovat selvästi "teinimpiä" kuin toiset. Mielenkiintoista kuulla, että näin ei ole kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen helsinkiläinen ja käytän ihsn normisti sanontoja omg, sikana, siisti jne. En edes tajua luetella niitä kaikkia tähän nyt, koska en tunnista normaalia puhekieltä jonkun mielestä teinikieleksi.
Pointtini on, että minusta nuoret ja vanhst puhuvst aika samalla lailla. Kukaan tuttuni ei käytä ainakaan mitään kirjakieltä. Akateemisissa ylempien toimihenkilöiden piireissä liikun.
Mielenkiintoinen avaus kyllä. Olisi kiinnostavaa tietää, onko jossain muuallapäin enemmän erojs kielesdä ns sikuisten kesken. Ehkä samoja eroja kuin pukeutumisessa? Pukeudun ja tuttavani (ja 80-v helsinkiläinen äitini) niihin henkkamsukan vaatteisiin myös. Tosiaan eläkeläisäidillänikin on farkut, nahkatakki ja tennarit ja hän postaa someen hymiöitä 😀
"sikana" on juuri iäkkäämpien kieltä, ei edes helsinkiläisteinit käytä. Ja Helsingin yliopistossa en ole kyllä kuullut henkilökunnan puhuvan noin, normaalia yleiskieltä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Farkuthan on just suurten ikäluokkien Suomeen juurruttama juttu. Ja kaikki somea käyttävät laittavat hymiöitä, myös 85-vuotias isotätini, ei se ikään liity vaan siihen mitä laitteita käyttää viestimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen avaus kyllä. Olisi kiinnostavaa tietää, onko jossain muuallapäin enemmän erojs kielesdä ns sikuisten kesken. Ehkä samoja eroja kuin pukeutumisessa? Pukeudun ja tuttavani (ja 80-v helsinkiläinen äitini) niihin henkkamsukan vaatteisiin myös. Tosiaan eläkeläisäidillänikin on farkut, nahkatakki ja tennarit ja hän postaa someen hymiöitä 😀"sikana" on juuri iäkkäämpien kieltä, ei edes helsinkiläisteinit käytä. Ja Helsingin yliopistossa en ole kyllä kuullut henkilökunnan puhuvan noin, normaalia yleiskieltä puhutaan.
OHIS: Haluaisin kuulla luennon, jossa professori puhuisi noin "Moikka moi kaikille. Tänään siis puhutaan ihan sikasiististä aiheesta eli kirjanpidosta. Se on niin intresting että. Siis omg jotkut debit ja credit. Mä en kestä kuinka ihquja ne on. Kelatkaa nyt vähän. Kaks eri saraketta ja silleen." :D:D:D:D:D
Kuuntele vaikka radiota niin joo todellakin puhuvat kuin pahaiset teinit... samoin työpaikallani 30+ naiset ihan kun teinityttöjä. Ja tietenkin inhoavat kaikkea ja kaikkia.