Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miks suurin osa suomalaista itkee että kun palkka ei riitä?

Vierailija
11.07.2019 |

Olen matalapalkka-alalla, mutta palkkani riittää aina kaikkeen elämiseen ja jää vielä ylikin, jonka sijoitan. Miten sitten vielä suurempaakin palkkaa saavat jaksaa jauhaa että kun näh mäh kun ne verot vie niin ei jää paljon mitään.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen usein samaa. Valitetaan Suomen kalliista hinnoista ja vertaillaan kokemuksiin ulkomailla, valittaessa ei kuitenkaan huomioida, että jossain Saksassa, Baltian maista sekä Espanjasta ja Italiasta puhumattakaan, on palkkataso huomattavasti matalampi. Täysipäiväisen työn bruttopalkka voi monessa Euroopan maassa jäädä alle tuhanteen euroon kuussa. Etelä-Euroopassa työssäkäyvät kolmekymppiset asuvat vanhempiensa kanssa, koska ei ole varaa muuttaa omaan asuntoon.

Suomessa asumisen taso on selvästi korkeampi kuin lähes missään muualla. Asunnoissa on keskuslämmityksen ansiosta talvellakin lämmin, kuumaa vettä saa kunnon paineella kaikkina vuorokaudenaikoina eikä sähkökatkoja esiinny. Lämmitys kuuluu kerrostaloasunnoissa vuokran tai vastikkeen hintaan. Huoltoyhtiö pitää rappukäytävät ja piha-alueet siistinä ja tyhjentää jätekatokset. Monissa maissa ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää kiinteistönhuoltoa. Rappukäytävät ovat saastaiset, kun niitä ei säännöllisesti siivota, ja roskat heitetään kadulle.

Olen itse matkustellut paljon ja hotellien lisäksi olen yöpynyt paikallisten tuttavieni asunnoissa eri maissa. Lähes kaikilla matkoillani on kunnioitus ja kiitollisuus suomalaista yhteiskuntaa kohtaan vain kasvanut. Moni valittaja ei ehkä ole koskaan edes käynyt ulkomailla, ja jos on, vain turistipaikoissa sesongin aikaan hotelleissa yöpyen. Näin ei saa mitään käsitystä kohteen todellisesta elintasosta.

Moni matalapalkka-alalla oleva asuu vuokralla ja usein vuokrakerrostalot ovat todella kylmiä. Talvella voi olla sisälämpötila 15 astetta!

Että ihan 15 astetta! Espanjan pohjoisosissa keskiluokkaisen perheen asunnossa saattaa sisälämpötila pudota talvella öisin viiteen asteeseen, kun keskuslämmitystä ei ole vaan käytetään siirreltäviä, teholtaan vaatimattomia sähköpattereita. Monissa perheissä näidenkin käyttöä rajoitetaan, sillä ne ovat varsinaisia sähkösyöppöjä.

Suomessa on kyse siitä että asunnot olisi mahdollisuus pitää lämpiminä mutta ahneet vuokranantajat säästävät tässäkin. Vuokrassa tämä säästö ei kuitenkaan näy. Ja nämä liian alhaiset lämpötilat ovat myös päivisin. On muuten hiukan eri asia jos ulkona on 30 astetta pakkasta ja vielä kotonakin on koko ajan kylmä.

Olen elänyt ns. huonomaineisilla alueilla kaupungin vuokrataloissa ja opiskeluaikana elin opiskelija-asunnossa, eikä sisälämpötila koskaan pudonnut 15 asteeseen. En ole myöskään kuullut näin käyneen kenellekään tuttavallekaan kuin aivan yksittäisissä tapauksissa, ja silloinkin kyse on ollut viasta järjestelmässä. Koska kerrostaloissa on keskuslämmitys, miten vuokranantaja edes voisi vaikuttaa asunnon lämpötilaan muuten kuin irrottamalla tai rikkomalla termostaatit, ja näissä tapauksissa voi tehdä valituksen? Suomessa tästäkin on säädös, eli jos lämpötila on vuokra-asunnossa pysyvästi alle 18 asteen, voi tehdä valituksen. Luuletko, että tämä onnistuu monessakaan maassa?

Et ole oikeasti tainnut juuri käydä "etelässä" sesongin ulkopuolella? Välimerellä on paikoin talvisaikaan oikeasti sisällä kylmä tavalla, joka kyllä yllättää karaistuneet suomalaiset. Vanhat kivitalot, joissa ei ole eristystä, oikein hohkaavat seinistä kylmää, ja yksinkertaisista ikkunoista vetää niin, että verhot heiluvat. Kaiken lisäksi kylmyys on kosteaa eikä kuivaa niin kuin Suomessa, ja asunnoissa haisee home.

Vierailija
62/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en kans ymmärrä.. oma palkkani on 700-1000e kuussa ja koen etten tosiaan jää mistään paitsi, säästössäkin on viisinumeroinen summa. toki olen tottunut elämään säästäväisesti, en esim. muutenkaan nauti shoppailusta mutta mitään kituuttamista elämäni ei todellakaan ole!

Joo ei varmaan niin :D kunnon proletaari painaa hommia vaikka saisi pelkän kiitoksen käteen :D

Mietitääs: 700 kuussa palkka tarkoittaa, että sen itsemurhayksiön vuokran jne laskujen jälkeen eivät rahat riitä kunnolla enää edes kaurapuuroon.

Jokaisella tietysti omat standardinsa elämiseen :D

Kuka puhui vuokrasta yhtään mitään? Oletko ikinä kuullut ihmisistä jotka asuvat esim asuntovaunussa? Lähes koko palkka jää omaan käyttöön pl. Puhelin 6e ja sähkö 50e kk.

Minä asun puun alla, en käytä lainkaan vaatteita, syön kerran viikossa ja juoksen työmatkat. Kyllä tässä kelpaa kun tililläkin pullistelee jo kolminumeroinen summa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen usein samaa. Valitetaan Suomen kalliista hinnoista ja vertaillaan kokemuksiin ulkomailla, valittaessa ei kuitenkaan huomioida, että jossain Saksassa, Baltian maista sekä Espanjasta ja Italiasta puhumattakaan, on palkkataso huomattavasti matalampi. Täysipäiväisen työn bruttopalkka voi monessa Euroopan maassa jäädä alle tuhanteen euroon kuussa. Etelä-Euroopassa työssäkäyvät kolmekymppiset asuvat vanhempiensa kanssa, koska ei ole varaa muuttaa omaan asuntoon.

Suomessa asumisen taso on selvästi korkeampi kuin lähes missään muualla. Asunnoissa on keskuslämmityksen ansiosta talvellakin lämmin, kuumaa vettä saa kunnon paineella kaikkina vuorokaudenaikoina eikä sähkökatkoja esiinny. Lämmitys kuuluu kerrostaloasunnoissa vuokran tai vastikkeen hintaan. Huoltoyhtiö pitää rappukäytävät ja piha-alueet siistinä ja tyhjentää jätekatokset. Monissa maissa ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää kiinteistönhuoltoa. Rappukäytävät ovat saastaiset, kun niitä ei säännöllisesti siivota, ja roskat heitetään kadulle.

Olen itse matkustellut paljon ja hotellien lisäksi olen yöpynyt paikallisten tuttavieni asunnoissa eri maissa. Lähes kaikilla matkoillani on kunnioitus ja kiitollisuus suomalaista yhteiskuntaa kohtaan vain kasvanut. Moni valittaja ei ehkä ole koskaan edes käynyt ulkomailla, ja jos on, vain turistipaikoissa sesongin aikaan hotelleissa yöpyen. Näin ei saa mitään käsitystä kohteen todellisesta elintasosta.

Ihmettele siinä kohtaa kun nettoat sen 1200 kuussa. Tule sitten jeesustelemaan.

Lapsuuden perheeni oli suomalaisella mittapuulla todella köyhä. Olen lisäksi elänyt vuosia huomattavasti 1200 euroa pienemmälläkin summalla ollessani opiskelija. Sinkku pärjää 1200 eurolla kuussa. Jos taas on puoliso ja/tai lapsia, saa lapsilisää ja asumistukea, ehkä myös toimeentulotukea. Se, mitä Suomessa tarkoitetaan köyhällä, on kaukana yllä mainittujen maiden köyhien elämästä. Täällä on ainakin perusinfra kunnossa ja kaikilla yhtäläiset mahdollisuudet esimerkiksi kouluttautua. Vanhempien nurkkiin ei joudu jäämään kukaan.

Mainitsin muut maat siksi, että aloituksessa puhutaan Suomesta ikään kuin jossain muualla asiat olisi paremmin. Näissä aloituksissa ei kuitenkaan koskaan tarkenneta, missä tarkalleen ottaen näin on. Koska minulla on omakohtaista kokemusta eri maiden elintasoista, katsoin voivani tuoda tämän näkökulman keskusteluun.

Näkökulma on ihan hyvä, mutta kauanko itse jaksaisit painaa jotain paskahommia niin, että sen 1200 jäisi kuussaä käteen eikä muutosta olisi näkopiirissä?

En varmaan kovin pitkään. Siksipä olenkin kouluttautunut mieluisaan ammattiin, mikä Suomessa, toisin kuin yllä mainituissa maissa, on ilmaista ja vielä valtion tukemaa. Missä maassa pienin kokoaikaisen työn palkka on suurempi kuin Suomessa?

Matalin palkkataso on tietyissä kevyissä toimistotöissä ja asiakaspalvelussa. Miten näiden töiden palkkoja voitaisiin nostaa ilman, että palveluiden hinta nousisi? Nyt jo valitetaan, kuinka hinnat ovat liian kalliita, ja mikäli ne kallistuvat, asiakkaat äänestävät jaloillaan. Esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alalla kate on korkeista hinnoista huolimatta pieni. Samoin suomalaiset tilaavat koko ajan hanakammin krääsää kiinalaisista nettikaupoista sen sijaan, että tukisivat suomalaista työtä.

Mikähän mahtaa olla syynä kiinalaisten tuotteiden ja etnisten ruokapaikkojen edulliseen hintaan? Yhtälö, jossa työntekijöille maksetaan korkeaa palkkaa mutta tuotteet ja palvelut ovat silti edullisia, on mahdoton. Jos tiedät maan, jossa ongelma on ratkaistu, kerro pois.

Täydellinen verovapaus vaikkapa - heitän nyt vähän hatusta - 1400 euroon asti ihmiselle ansaita elantonsa? Käteen jäisi muutakin kuin pelkkä paska sille paskatyöntekijällekin.

Työntekijä, joka tienaa kuussa bruttona 1400 e, maksaa nykyisellään tuloveroa vuodessa alle tuhat euroa, ja jos henkilö on perheellinen, saa tämä todennäköisesti asumistukea ja tarvittaessa myös toimeentulotukea.

Vierailija
64/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla jää rahaa sijoittamiseenkin niin ei toimi kyllä matalapalkka-alalla. Matalapalkka-alalla toimiva kun joutuu mietimään voiko ylipäänsä ostaako vaatteita vai ajaako mieluummin (halpaa) autoa.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Pienituloisuuden raja on rapiat 1500€. Sanotaan vaikka että henkilölle jää verojen jälkeen 1200€ käteen. Siitä yksiön tai pienen kaksion vuokraan pikkupaikkakunnalla 400€, sähköön vaikka 30€, netti ja puhelinliittymä 50€. Ruokaan 250€. Pienen auton bensaan 100€. Siitä jäisi 370€ vielä jonka voisi halutessaan sijoittaa.

Osa näistä on valintakysymyksiä. Esimerkiksi kuinka nopea netti tai millainen kännykkäliittymä pitää olla, kelpaako vähän vanhempi/syrjäisempi asunto, haluaako harrastaa jotain kallista. Kaikkeen ei tietenkään voi vaikuttaa. Jos on sairauksia tai ruokarajoituksia tai työn takia asuttava isolla paikkakunnalla niin asumis- ja elinkustannukset nousevat. Mutta pienituloisenkin on mahdollista sijoittaa jos muut rahareiät ovat pieniä.

Voi kuule kun asun pikkupaikkakunnalla, siis todella pienellä paikkakunnalla ja kunnan vuokrayksiötä lähtevät 500€ ylöspäin, kaksiot 700€ ja kolmiot 900€ ylöspäin. Mistä tämä harhaluulo että maalla asuminen olisi jotenkin edullisempaa?

Vierailija
65/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettele siinä kohtaa kun nettoat sen 1200 kuussa. Tule sitten jeesustelemaan.

Lapsuuden perheeni oli suomalaisella mittapuulla todella köyhä. Olen lisäksi elänyt vuosia huomattavasti 1200 euroa pienemmälläkin summalla ollessani opiskelija. Sinkku pärjää 1200 eurolla kuussa. Jos taas on puoliso ja/tai lapsia, saa lapsilisää ja asumistukea, ehkä myös toimeentulotukea. Se, mitä Suomessa tarkoitetaan köyhällä, on kaukana yllä mainittujen maiden köyhien elämästä. Täällä on ainakin perusinfra kunnossa ja kaikilla yhtäläiset mahdollisuudet esimerkiksi kouluttautua. Vanhempien nurkkiin ei joudu jäämään kukaan.

Mainitsin muut maat siksi, että aloituksessa puhutaan Suomesta ikään kuin jossain muualla asiat olisi paremmin. Näissä aloituksissa ei kuitenkaan koskaan tarkenneta, missä tarkalleen ottaen näin on. Koska minulla on omakohtaista kokemusta eri maiden elintasoista, katsoin voivani tuoda tämän näkökulman keskusteluun.

Näkökulma on ihan hyvä, mutta kauanko itse jaksaisit painaa jotain paskahommia niin, että sen 1200 jäisi kuussaä käteen eikä muutosta olisi näkopiirissä?

En varmaan kovin pitkään. Siksipä olenkin kouluttautunut mieluisaan ammattiin, mikä Suomessa, toisin kuin yllä mainituissa maissa, on ilmaista ja vielä valtion tukemaa. Missä maassa pienin kokoaikaisen työn palkka on suurempi kuin Suomessa?

Matalin palkkataso on tietyissä kevyissä toimistotöissä ja asiakaspalvelussa. Miten näiden töiden palkkoja voitaisiin nostaa ilman, että palveluiden hinta nousisi? Nyt jo valitetaan, kuinka hinnat ovat liian kalliita, ja mikäli ne kallistuvat, asiakkaat äänestävät jaloillaan. Esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alalla kate on korkeista hinnoista huolimatta pieni. Samoin suomalaiset tilaavat koko ajan hanakammin krääsää kiinalaisista nettikaupoista sen sijaan, että tukisivat suomalaista työtä.

Mikähän mahtaa olla syynä kiinalaisten tuotteiden ja etnisten ruokapaikkojen edulliseen hintaan? Yhtälö, jossa työntekijöille maksetaan korkeaa palkkaa mutta tuotteet ja palvelut ovat silti edullisia, on mahdoton. Jos tiedät maan, jossa ongelma on ratkaistu, kerro pois.

Täydellinen verovapaus vaikkapa - heitän nyt vähän hatusta - 1400 euroon asti ihmiselle ansaita elantonsa? Käteen jäisi muutakin kuin pelkkä paska sille paskatyöntekijällekin.

Ei saa mitään tukia jos on työssä käyvä puoliso. Unohtuu monelta ja nykyisin kaikilla on omat rahat.

Työntekijä, joka tienaa kuussa bruttona 1400 e, maksaa nykyisellään tuloveroa vuodessa alle tuhat euroa, ja jos henkilö on perheellinen, saa tämä todennäköisesti asumistukea ja tarvittaessa myös toimeentulotukea.

Vierailija
66/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain hotellisiivoojana 7,2e/h palkkaa, 30min ruokatunti palkaton, työaika keskimäärin 7,5h/päivä.

Eli verojen jälkeen käytännössä sama minkä saisi työttömänä, ellei vähemmän. Miinukselle jää auton vuoksi, ja lähitulevaisuudessa joutuu satavarmasti leikkauksiin kun nivelet ei työtä kestä (jopa 84 sängyn petaamista per päivä).

Saanko itkeä tai saanko jäädä suosiolla työttömäksi?

Vai pitäisikö hommata paremmin palkattu duuni?

Niitähän on tarjolla ihan jokaiselle tuosta vaan.

Vierailija
67/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Olemme kahden aikuisen talous ja perustulot yhteensä per kk 1500-2300 e. Vuokra 900 e.

Me matkustellaan, syödään ulkona, käydään leffassa ja ostellaan esim. pelejä ja muuta pientä (5-60 e). 

Sama juttu lapsettomina. Yrittäkääpäs samaa lapsellisina.

Vierailija
68/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en kans ymmärrä.. oma palkkani on 700-1000e kuussa ja koen etten tosiaan jää mistään paitsi, säästössäkin on viisinumeroinen summa. toki olen tottunut elämään säästäväisesti, en esim. muutenkaan nauti shoppailusta mutta mitään kituuttamista elämäni ei todellakaan ole!

Joo ei varmaan niin :D kunnon proletaari painaa hommia vaikka saisi pelkän kiitoksen käteen :D

Mietitääs: 700 kuussa palkka tarkoittaa, että sen itsemurhayksiön vuokran jne laskujen jälkeen eivät rahat riitä kunnolla enää edes kaurapuuroon.

Jokaisella tietysti omat standardinsa elämiseen :D

Kuka puhui vuokrasta yhtään mitään? Oletko ikinä kuullut ihmisistä jotka asuvat esim asuntovaunussa? Lähes koko palkka jää omaan käyttöön pl. Puhelin 6e ja sähkö 50e kk.

Joo. Perustetaan trailer parkkeja. Sinne mummot, vammaiset ja köyhät lapsiperheet asumaan. USA:n malliako Kokoomuksen tyylin havittelet?

Vierailija
69/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain hotellisiivoojana 7,2e/h palkkaa, 30min ruokatunti palkaton, työaika keskimäärin 7,5h/päivä.

Eli verojen jälkeen käytännössä sama minkä saisi työttömänä, ellei vähemmän. Miinukselle jää auton vuoksi, ja lähitulevaisuudessa joutuu satavarmasti leikkauksiin kun nivelet ei työtä kestä (jopa 84 sängyn petaamista per päivä).

Saanko itkeä tai saanko jäädä suosiolla työttömäksi?

Vai pitäisikö hommata paremmin palkattu duuni?

Niitähän on tarjolla ihan jokaiselle tuosta vaan.

Ei ihan jokaiselle tuosta vain mutta ahkeralle ja yritteliäälle varmasti paremmin kuin sellaiselle, joka tyytyy voivottelemaan. Voit aikuiskoulutustuen turvin laajentaa tai päivittää osaamistasi ja hakea alaltasi paremmin palkattua työtä tai vaikka vaihtaa kokonaan alaa. Voit myös ryhtyä yrittäjäksi.

Vierailija
70/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimattomista oloista keskituloiseksi ponnistaneena turhauttaa lukea tätä ketjua. Haukutaan Suomea mutta ei anneta yhtään esimerkkiä siitä, missä asiat ovat paremmin ja miten niitä voisi täällä kehittää. Köyhyyttä saadaan tuskin koskaan kokonaan hävitettyä, sillä väistämättä kun nostetaan palkkoja, nousevat hinnat. Kansantalous on monimutkainen kokonaisuus. Köyhyys Suomessa on kuitenkin jo pitkään ollut suhteellista, ei absoluuttista, ja tämä on nähdäkseni tilanne, johon parhaimmillaankaan voidaan päästä. Terveydenhuoltoon, koulutukseen, lastensuojeluun, nuorisotyöhön ja muihin tukitoimiin panostamalla mahdollistetaan siirtyminen yhteiskuntaluokasta toiseen. On toimintaterapiaa, erityisopetusta, koulukuljetuksia, tuettuja lomia. Mitä muuta voidaan yhteiskunnalta odottaa?