Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miks suurin osa suomalaista itkee että kun palkka ei riitä?

Vierailija
11.07.2019 |

Olen matalapalkka-alalla, mutta palkkani riittää aina kaikkeen elämiseen ja jää vielä ylikin, jonka sijoitan. Miten sitten vielä suurempaakin palkkaa saavat jaksaa jauhaa että kun näh mäh kun ne verot vie niin ei jää paljon mitään.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen usein samaa. Valitetaan Suomen kalliista hinnoista ja vertaillaan kokemuksiin ulkomailla, valittaessa ei kuitenkaan huomioida, että jossain Saksassa, Baltian maista sekä Espanjasta ja Italiasta puhumattakaan, on palkkataso huomattavasti matalampi. Täysipäiväisen työn bruttopalkka voi monessa Euroopan maassa jäädä alle tuhanteen euroon kuussa. Etelä-Euroopassa työssäkäyvät kolmekymppiset asuvat vanhempiensa kanssa, koska ei ole varaa muuttaa omaan asuntoon.

Suomessa asumisen taso on selvästi korkeampi kuin lähes missään muualla. Asunnoissa on keskuslämmityksen ansiosta talvellakin lämmin, kuumaa vettä saa kunnon paineella kaikkina vuorokaudenaikoina eikä sähkökatkoja esiinny. Lämmitys kuuluu kerrostaloasunnoissa vuokran tai vastikkeen hintaan. Huoltoyhtiö pitää rappukäytävät ja piha-alueet siistinä ja tyhjentää jätekatokset. Monissa maissa ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää kiinteistönhuoltoa. Rappukäytävät ovat saastaiset, kun niitä ei säännöllisesti siivota, ja roskat heitetään kadulle.

Olen itse matkustellut paljon ja hotellien lisäksi olen yöpynyt paikallisten tuttavieni asunnoissa eri maissa. Lähes kaikilla matkoillani on kunnioitus ja kiitollisuus suomalaista yhteiskuntaa kohtaan vain kasvanut. Moni valittaja ei ehkä ole koskaan edes käynyt ulkomailla, ja jos on, vain turistipaikoissa sesongin aikaan hotelleissa yöpyen. Näin ei saa mitään käsitystä kohteen todellisesta elintasosta.

Vierailija
22/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä elellään aikalailla yli varojen, vaikka on ihan keskitason palkat. Lasten huoneet pursuavat leluja ja vaatteita on niin paljon, ettei niitä edes ehdi käyttää ennen kuin jo jäävät pieneksi. Pakko olla omakotitalo, jonka pihalla palju, trampoliini, päältä ajettava ruohonleikkuri, tonnin weberin grilli ja kaikki muut härpäkkeet. Perhe tarvitsee tietenkin kaksi autoa. Kaikki illat juostaan harrastuksissa eikä niitä kaikkia kotona olevia juttuja edes ehditä käyttää koskaan, kun ei ikinä olla kotona. Lainarahalla käydään lomamatkoilla kerran pari vuodessa. Monella on omien sanojensa mukaan tili nollilla jo puolessa välissä kuuta ja sitten elellään luotolla.

Itse ahdistuisin kuoliaaksi tuollaista elämää eläen. Onneksi ei ole pakko. Samat palkat meilläkin on miehen kanssa, mutta paljon enemmän taloudellista väljyyttä, kun ei ole pakko statuksen vuoksi hankkia kaikenlaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen usein samaa. Valitetaan Suomen kalliista hinnoista ja vertaillaan kokemuksiin ulkomailla, valittaessa ei kuitenkaan huomioida, että jossain Saksassa, Baltian maista sekä Espanjasta ja Italiasta puhumattakaan, on palkkataso huomattavasti matalampi. Täysipäiväisen työn bruttopalkka voi monessa Euroopan maassa jäädä alle tuhanteen euroon kuussa. Etelä-Euroopassa työssäkäyvät kolmekymppiset asuvat vanhempiensa kanssa, koska ei ole varaa muuttaa omaan asuntoon.

Suomessa asumisen taso on selvästi korkeampi kuin lähes missään muualla. Asunnoissa on keskuslämmityksen ansiosta talvellakin lämmin, kuumaa vettä saa kunnon paineella kaikkina vuorokaudenaikoina eikä sähkökatkoja esiinny. Lämmitys kuuluu kerrostaloasunnoissa vuokran tai vastikkeen hintaan. Huoltoyhtiö pitää rappukäytävät ja piha-alueet siistinä ja tyhjentää jätekatokset. Monissa maissa ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää kiinteistönhuoltoa. Rappukäytävät ovat saastaiset, kun niitä ei säännöllisesti siivota, ja roskat heitetään kadulle.

Olen itse matkustellut paljon ja hotellien lisäksi olen yöpynyt paikallisten tuttavieni asunnoissa eri maissa. Lähes kaikilla matkoillani on kunnioitus ja kiitollisuus suomalaista yhteiskuntaa kohtaan vain kasvanut. Moni valittaja ei ehkä ole koskaan edes käynyt ulkomailla, ja jos on, vain turistipaikoissa sesongin aikaan hotelleissa yöpyen. Näin ei saa mitään käsitystä kohteen todellisesta elintasosta.

Ihmettele siinä kohtaa kun nettoat sen 1200 kuussa. Tule sitten jeesustelemaan.

Vierailija
24/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain hotellisiivoojana 7,2e/h palkkaa, 30min ruokatunti palkaton, työaika keskimäärin 7,5h/päivä.

Eli verojen jälkeen käytännössä sama minkä saisi työttömänä, ellei vähemmän. Miinukselle jää auton vuoksi, ja lähitulevaisuudessa joutuu satavarmasti leikkauksiin kun nivelet ei työtä kestä (jopa 84 sängyn petaamista per päivä).

Saanko itkeä tai saanko jäädä suosiolla työttömäksi?

Onneksi olkoon! Olet varmaankin löytänyt maan vähiten palkatun työn! Kokoaikatyötäsi (7,2 x 7,5 x 21,5) 1161 euroa kuussa ei oikein edes löydy Tilastokeskuksen kokoaikaisten palkansaajien tilastosta (vuodelta 2016):

https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html

Käytännössä kokoaikatyön palkat alkavat Suomessa 1600 eurosta kuukaudessa, ja niitäkin on tosi vähän.

Vierailija
25/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt varmaan väitä että tonnin palkalla kuussa eläisi. Sossustakin saa saman verran, miksi tehdä töitä noin huonolla palkalla? En mä tunne ketään joka saa alle kahtatonnia bruttona, en edes lähihoitajaa tai aulatyöskentelijää.

Mutta kyllä yleensä olen havainnut että ne jotka valittaa ettei mitään jää käteen ja laittaa nimiä sipilävastaiseen listaan on siinä 2,5-3k ansaitsevia.

Vierailija
26/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla jää rahaa sijoittamiseenkin niin ei toimi kyllä matalapalkka-alalla. Matalapalkka-alalla toimiva kun joutuu mietimään voiko ylipäänsä ostaako vaatteita vai ajaako mieluummin (halpaa) autoa.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Pienituloisuuden raja on rapiat 1500€. Sanotaan vaikka että henkilölle jää verojen jälkeen 1200€ käteen. Siitä yksiön tai pienen kaksion vuokraan pikkupaikkakunnalla 400€, sähköön vaikka 30€, netti ja puhelinliittymä 50€. Ruokaan 250€. Pienen auton bensaan 100€. Siitä jäisi 370€ vielä jonka voisi halutessaan sijoittaa.

Osa näistä on valintakysymyksiä. Esimerkiksi kuinka nopea netti tai millainen kännykkäliittymä pitää olla, kelpaako vähän vanhempi/syrjäisempi asunto, haluaako harrastaa jotain kallista. Kaikkeen ei tietenkään voi vaikuttaa. Jos on sairauksia tai ruokarajoituksia tai työn takia asuttava isolla paikkakunnalla niin asumis- ja elinkustannukset nousevat. Mutta pienituloisenkin on mahdollista sijoittaa jos muut rahareiät ovat pieniä.

Vierailija
27/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka itkee ettei palkka riitä on yleensä niitä joille ei mikään summa pysy pankkitilillä. Turhaa kulutusta voi aina vähentää ja säästötilille 50-100€ kuukaudessa.

Vierailija
28/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700e käteen - 530e vuokra = 1170e

Tosta safkaan, sähköön, puhelinlaskuun, saliin ja pieniin huvituksiin menee se n. 670e

Eli n.500e jää säästöön joka kuukausi. Riippuen paljonko tulee bailattua ja sen bailaamisenkin voi hoitaa halutessaan suht edullisesti.

Omistan kaiken viihde-elektoriikan mitä haluan, kaapit on täynnä tyylikkäitä makuni mukaisia vaatteita, pystyn reissaamaan ympäri maailmaa halutessani ja massia jää silti säästöön. 

Pienellä palkalla voi suomessa elää mielestäni verraten todella ruhtinaallista elämää, kunhan jättää vaan turhat kustannukset elämää pilaamasta pois eli: 

ei lapsia, ei röökiä ja eikä autoa.

Vierailija
29/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset elää yli varojensa.

Itsekin joskus laitoin autoon ihan liikaa rahaa osittain puhtaasti statussyistä. Totesin, että se on todella typerää ja downgradesin oikein kunnolla seuraavassa autossa. Yllättäen en huomaa mitään eroa siihen, ajoinko 25k maksaneella autolla vai 10k maksaneella autolla, mutta rahaa jää ihan hitokseen enemmän :)

Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä, suomessa on vain huonoja rahankäyttäjiä.

Vierailija
30/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pienellä summalla voisin elää?

-vuokra 600, en tiiä edä maksaisiko sossu tms. Osan jos olis todella huono palkka

-ruoka pihistellen 150, kotiviinit voin tehdä itse

-ei autoa, elareita ei tarvii maksaa tonnin palkoista

-pyörän korjauskulut, vakuutukset, vaatteet 100 e

-vuosittainen ryypiskelymatka Tallinnaan 30 e (jyvitettynä kuukausille)

-muu meno 100 e

Eli minimielintasolla 1000 e palkalla jäisi 100 e kuussa säästöön, mutta se vaatisi todella tiukkaa askeesia eikä lapsiakaan voisi koskaan huomioida. Tosin en näe mitään järkeä työskennellä jos taikaseinästä saa saman nojaamalla seinään ja jopa enemmän.

Nyt käteen jää 1700, siitä säästän 500 osaketilille. No kullakin valintansa mihin rahansa käyttää.

Vierailija
31/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisen kommentti: maksan lisäksi osamaksulla silmälasit (kaksitehot), lääkkeet, hammashoidot. Tulossa vielä kaihileikkaus (perinnöllinen vaiva). Ei ongelmia saada rahoja kulumaan. Nuori, terve ja lapseton voipi säästää vaikka mistä.

Vierailija
32/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ap:lla jää rahaa sijoittamiseenkin niin ei toimi kyllä matalapalkka-alalla. Matalapalkka-alalla toimiva kun joutuu mietimään voiko ylipäänsä ostaako vaatteita vai ajaako mieluummin (halpaa) autoa"

Kuule,ei se ihan noin mene.

Olin matalapåalkka alalla. Koulutin nuoreni korkeakoulussa ja säästin samalla eläkerahoja jottei tarvitse miettiä. Puoli vuotta olin ositetulla eläkkeellä,sain jotain 700/kk ja ihan hyvin riitti kun oli säästetty etukäteen.

Bussikortti maksaa noin 60kuukaudessa ja puhelin 7euroa kun ei lörpöttele joutavia.

Vaatteita ostan harkitusti.

Kyllä matalapalkka alallakin pärjää. 

Ei ne suuret tulot,van pienet menot

Vierailija
33/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain hotellisiivoojana 7,2e/h palkkaa, 30min ruokatunti palkaton, työaika keskimäärin 7,5h/päivä.

Eli verojen jälkeen käytännössä sama minkä saisi työttömänä, ellei vähemmän. Miinukselle jää auton vuoksi, ja lähitulevaisuudessa joutuu satavarmasti leikkauksiin kun nivelet ei työtä kestä (jopa 84 sängyn petaamista per päivä).

Saanko itkeä tai saanko jäädä suosiolla työttömäksi?

Vai pitäisikö hommata paremmin palkattu duuni?

Vierailija
34/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisten, rahasta valittavien suomalaisten suurin ongelma on, että on ostettu liian kallis asunto ja otettu liian iso asuntolaina (eikä ole osattu miettiä muita asumiseen liittyviä kuluja ja tulevaa korkojen nousua). Muistaakseni joku ohje oli, että max. 40-50 % nettotuloista saisi mennä asumiseen. Jos olisi mitoittanut asumisen tuon mukaan, ei olisi niin paljon rahaongelmia.

Vierailija
35/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsten harrastustoiminta vie rahat?

Lasten hankkiminen on VAPAAEHTOISTA, ja varsinkin niiden harrastukset!

Lapset eivät kehity ilman harrastuksia.

Vierailija
36/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni matalapalkka-alalla oleva asuu vuokralla ja usein vuokrakerrostalot ovat todella kylmiä. Talvella voi olla sisälämpötila 15 astetta!

Vierailija
37/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni matalapalkka-alalla oleva asuu vuokralla ja usein vuokrakerrostalot ovat todella kylmiä. Talvella voi olla sisälämpötila 15 astetta!

Joojoo!

Vierailija
38/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Olemme kahden aikuisen talous ja perustulot yhteensä per kk 1500-2300 e. Vuokra 900 e.

Me matkustellaan, syödään ulkona, käydään leffassa ja ostellaan esim. pelejä ja muuta pientä (5-60 e). 

Vierailija
39/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin huvikseni, että sain palkkaa bruttona 1080e/kk siitä että siivosin yli 30 hotellihuonetta päivässä.

Oikeasti, kuka teistä arvostelijoista suostuisi vastaavaan?

Näin parisuhteessa olevana eläisin hyvin tuolla rahalla. Vuokraosuuteni 400 e. Ruokaan pari sataa, matkakortti joku 100 euroa ja laskut (puhelin ja sähkö) sata euroa. 

300 e jäisi siis yllättäviin hammashoitokuluihin ja sun muihin sekä hupiin. Tuskin siitä säästää kummoisesti, mutta ihan OK!

Mutta kouluttauduin juuri siitä syystä, ettei tarvitse tehdä fyysistä siivoustyötä kökköpalkalla.

Vierailija
40/70 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni asunut kerrostaloissa kuten myös koko lähipiirin, ja ikinä mistään 15 asteesta kuullut.