Eikö ole raskasta, jos terveellä työssäkäyvällä on sairauseläkkeellä oleva työtön puoliso?
Onko tällaisia pareja paljon ja miten te jaksatte? Miten hoidatte talousasiat? Ja miten teillä muuten menee?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tämä minulle on. Puoliso tekee kotityöt ja käy kaupassa ja kuljettaa minut töihin ja kotiin. Mies tykkää liikkua kodin ulkopuolella enemmän kuin minä.
Mikä sillä miehellä sitten oikein on vaivana, kun on sairaseläkkeellä?
Sellainen fyysinen sairaus, joka estää töissä käynnin.
Kiitos kun vastasit. Mutta jäi vielä häiritsemään se, kun kerroit että mies tekee kotityöt ja vielä kuskaa sua töihin ja käy kaupassa, niin millainen fyysinen vamma sitten estää käymästä töissä?
Sorry uteliaisuus, mutta oman kokemukseni mukaan fyysisten vaivojen vuoksi on melko vaikeaa saada eläkettä. Jopa kehitysvammaisista (fyysisisesti, ei henkisesti) osa työskentelee vaikkapa puhelinmyynti- tai muissa aspa-tehtävissä, eräs pankkikin oli palkannut pyörätuolipotilaan aspaan kun pää pelasi samalla tavalla kuin muillakin. Yksi jonka tunnen työskentelee piirtäjänä.
Kehitysvamma on aina älyllinen vamma. Mieheni työ on tai oli sellaista ettei voi sitä enää tehdä.
Alku oli mulle rasittavaa lähinnä henkisesti. Mies on kylläkin pitkällä sairauslomalla, eli ei ole saanut kuntoutustukea vaan saa ansiosidonnaista päivärahaa, mutta siitä vähennetään aktiivisuuden puuttumisen takia se 4,65 %. Tulot ovat aika pienet hänellä ja itsekin olen pienituloinen, mutta tulojen pienuuttakin rankempaa mulle tosiaan oli alkuun se, että mies ei ole töissä eikä tule töihin enää palaamaan. Eläkeyhtiön kanssa vaan taistelee siitä, kun ei saa työkyvyttömyyseläkettä tai nyt alkuun edes kuntoutustukea, vaikka työhön hänestä ei enää ole.
Raskastahan se on, mutta ei ylivoimaista. Olin loppuun asti puolisoni tukena. Rakkaus ja kiintymys on suuri voimavara.
Meillä menee ihan hyvin. Niin parisuhteessa kuin taloudellisestikin
"Eikö ole raskasta, jos terveellä työssäkäyvällä on sairauseläkkeellä oleva työtön puoliso?"
raskasta: missä mielessä? työtön puolisohan on sairauseläkkeellä, saa tuloja. terveellä: kaikki sairastumme joskus. entä jos itse sairastut? ei ymmärtänyt kysymystä. eihän se ollut vedätys.
120 vuoteen mennessä olemme kaikki siellä muuten.
onko epäkohteliasta kysyä, onko siis niin, että jos molemmat ovat terveitå ja käyvät töissä, ei ole ongelmaa. jos puolisosi sairastuu, niin sitten on.
Kysymys sinänsä on hyvä mutta sen muodossa särähtää tiettyjä ennakkoluuloja.
Me olemme noin 40 vuotiaita, on talo ja lapset teinejä.
Minä loukkaanuin onnettomuudessa vakavasti ja jouduin eläkkeelle. Ei puolison rakkaus siihen päättynyt. Tottakai välillä on ollu vaikeaa kun joutuu rakkaan ihmisen kipuja katsomaan ja jotain uusia asioita opetteleen.
Vaikka minulla on vakavat vammat en minä makaa jatkuvasti palveltavana. Niissä ihmisissä on yleensä jo luonteessa vikaa jos moiseen alkaa. Laiskuus ei katso vammoja jotka voi olla hyvä tekosyy.
Minä hoidan kodin ja ne asiat mitä milloinkin voin. En pysty koko taloa päivässä siivoaan mutta siisteytyy se kun monena päivänä tekee ja aikaahan minulla on. Ehkä nykytilaa voi verrata vanhan aikaiseen kotirouvana oloon.
Parisuhde on nykyään jopa parempi kuin ennen kun aikaa jää paremmin sen hoitamiseen.
Talous on ihan ok mallilla. Perheen netto tulot on 4000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauseläkkeellä oleva työtön? Jos ihminen on eläkkeellä, se on eläkkeellä.
No anteeksi. En ole niin tietoinen näistä termeistä. Tarkoitin kuitenkin sairauseläkkeellä olevaa, joka ei ole työelämässä. Ap
Miten sairauseläkkeellä oleva voisi olla työelämässä?
Taidat itsekin kuulua mt-ongelmaisiin. Itsemurhaa haudot... hae apua, niin asiat alkavat etenemään. Hoitamattomana totta kai kaikki tuntuu kaatuvan päälle.
Minä olen sellainen puoliso. Puoliksi tk eläkkeellä ja puoliksi työtön. Liian vanha ja kallis mihinkään hanttihommiin.
Mies ei ole koskaan valittanut, päinvastoin! Hänkin on enimmän aikaa kotitoimistolla töissä ja hänestä on ihanaa kun joku tekee lounasta, leipoo pullaa ja sämpylöitä. Hänen mielestään tee varmasti osuuteni yhteisestä taloudesta vaikka tuloni ovatkin enää n neljäsosa potista. Enemmän tämä käy mun hermoille tää sairastaminen ja kotonaolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi. En ole niin tietoinen näistä termeistä. Tarkoitin kuitenkin sairauseläkkeellä olevaa, joka ei ole työelämässä. Ap
Eläke ei ole este työssäkäynnille.
Mieheni on sairaseläkkeellä ja jopa hieman häpeän sitä kuinka se helpottaa omaa elämääni. Koti on aina siisti, ruoka valmiina kun tulen töistä ja lapsilla ihan mielettömän hyvä suhde isäänsä.
Toki olen pahoillani miehen puolesta, hänen kokemistaan menetyksistä ja kivuista. Olen aina hänen tukenaan ja kun hänellä on paha vaihe, kannan kaikesta vastuun ongelmitta yksin. Mies on löytänyt uuden elämäntehtävän lapsista ja on varsinainen superisä. Hän ei ole todellakaan jämähtänyt yksin kotona murjottamiseen.
Minulla on ihan hyvät tulot, joten taloudellisestikaan ei ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko tätä työssäkäynniksi?
https://www.veritas.fi/henkiloasiakkaat/usein-kysyttya/tyokyvyttomyysel…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se niin raskasta olisi?
No jos joutuu yksin kantamaan huolta perheen elannosta. Ja kipeä tai mt-ongelmainen ei varmaan muutenkaan ole se kaikkein helpoin puoliso. Siksipä kysynkin, kun en tiedä. Ap
Puolisoni oli yli vuoden sairaslomalla.
Oli yhtä helvettiä kun toisen elinpiiri oli 4 seinää ja katto.
Koko ajan kommentointia työstäni.Matkoineen työpäivä oli 12 h ja kotona odotti puoliso jonka kanssa olisi pitänyt jaksaa seurustella.
Nyt työssä. Mietin jopa itsemurhaa synkinnällä hetkellä. Ihanaa kun saa olla iltoja/ aamuja "vapaana".
Oikeesti, siis näitä alapeukuttaa satavarmasti joku joka on itse sairaseläkkeellä ja katkeruuttaan pistää puolison ylipalvelemaan itseään.
Muistatteko sen ketjun missä reilu 20v nainen pohti mitä tehdä, kun puoliso oli sairastunut parantumattomaan halvauttavaan sairauteen ja nainen mietti asiallisesti elämänsä jatkoa? Että ryhtyäkö vammautuneen miehen omaishoitajaksi reilu 20v iässä ja heittää pois kaikki unelmat lapsista ja sitoutua loppuelämän taloudelliseen kituutukseen (pelkät naisen tulot, ja hänkin matalapalkka-alalla). Vai kenties olla itsekäs ja lähteä etsimään onnea muualta, ja pysyä exän ystävänä?
Ko ketjuun tuli useita tarinoita kaameista omaishoidettavista (pahin oli kun yhden naisen mies tahallaan rikkoi avannepussia ja vaimon oli pakko siivota) niin pari ihmistä alapeukutti kaikkia niitä tarinoita. Ja pari vastaajaa myös ankarasti tuomitsi ap:n lähtöajatuksista ja syyllisti jne jne.
Saletisti juuri ne jotka itse olivat omaishoidettavina ja simputtivat mielivaltaisesti hoitajaansa. Olette ehkä lukeneet myös henkilökohtaisten avustajien painajaismaisista asiakkaista....
Sorry off topic, mutta pistää niin vihaksi vieläkin!
Miten kenellekään voi peukutukset merkitä näin paljon 🤔
Vierailija kirjoitti:
Olen mt-eläkeläinen. En käy missään kuntoutuksissa enkä missään muussakaan pilipalipiireissä. Hoidan lapset ja kodin noin 85%, harrastan itse liikuntaa ja valokuvaamista ja lukemista. Mies ei ole valittanut koskaan, enkä minä ole kysellyt tuleeko hän tänään kaupan kautta kotiin vai meneekö kuntosalille. En kysele, koska mies kertoo ihan itse.
Minun eläkkeeni on lapsilisineen 1550€/kk, ja miehen palkka on hyvä. Emme kitkuttele, tosin emme tuhlailekaan. Juuri suunnittelen kolmen viikon reissua jonnekin lämpimään joulun aikoihin. Mies tekee etätöitä, me muut lomaillaan.
Mitä sinä eläkkeellä teet? Olet aktiivisempi kuin useimmat työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sokeat saavat työkyvyttömyyseläkkeen siten, että he voivat (jos mahdollisuus joskus järjestyy) käydä töissä normaalisti tai osa-aikaisesti, kuitenkin eläke säilyy pohjalla koko ajan. Takuueläkettä ei kai saa, mutta se työkyvyttömyyseläke, joka on alun perin myönnetty vamman perusteella, säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko tätä työssäkäynniksi?
https://www.veritas.fi/henkiloasiakkaat/usein-kysyttya/tyokyvyttomyysel…
En ymmärrä kysymystäsi. Työkyvyttömyyseläkkeen ohella voi käydä töissä osa-aikaisesti ja määräajan täysipäiväisesti, jolloin eläke laitetaan lepäämään. Raja oli muistaakseni 2 vuotta, ja jos vielä sen jälkeen on täysipäiväisesti työssä, niin eläke lopetetaan. Ansaintaraja on jokaiselle henkilökohtainen ja se määräytyy entisen palkan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkaakohan työssäkäyvää puolisoa houkuttamaan ulkomaailman terveet ja jaksavat vastakkaisen sukupuolen edustajat, kun kotona odottaa aina se sairas puoliso, tarpeineen ja valituksineen..
. Tämä on oma huoleni.
Valitettavasti näin alkaa käydä. Kun kodista muodostuu pienimuotoinen vankila, niin ulkomaailma alkaa houkuttamaan.
Hyvä asetelma siinä mielessä että toinen jeesaa takas jaloilleen. Mutta jos toinen ei haluakaan parantua tai halua ottaa apua vasstaan niin sillon se on aika prseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mt-eläkeläinen. En käy missään kuntoutuksissa enkä missään muussakaan pilipalipiireissä. Hoidan lapset ja kodin noin 85%, harrastan itse liikuntaa ja valokuvaamista ja lukemista. Mies ei ole valittanut koskaan, enkä minä ole kysellyt tuleeko hän tänään kaupan kautta kotiin vai meneekö kuntosalille. En kysele, koska mies kertoo ihan itse.
Minun eläkkeeni on lapsilisineen 1550€/kk, ja miehen palkka on hyvä. Emme kitkuttele, tosin emme tuhlailekaan. Juuri suunnittelen kolmen viikon reissua jonnekin lämpimään joulun aikoihin. Mies tekee etätöitä, me muut lomaillaan.
Mitä sinä eläkkeellä teet? Olet aktiivisempi kuin useimmat työssäkäyvät.
Me eläkeläiset ei mainosteta tätä yleensä missään. En ole yllä oleva kirjoittaja, kunhan sanon että ei meillä eläkeläisillä erityisen kurjaa ole.
Sairauden takia eläkkeelle joutuneen eläke määräytyy kuin hän olisi ollut töissä eläkeikään saakka.
Isäni hammaslääkäri joutui jäämään Parkinsonintaudin takia eläkkeelle ja saa 4200€ eläkettä kuussa.