Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijoiden kasvavaa pahoinvointia seuraava YTHS:n ylilääkäri kypsyi ”minun nuoruudessani” jauhajiin

Vierailija
10.07.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006168516.html

"Ylilääkärin mukaan hedelmällisempää olisi pohtia syitä ja ratkaisuja opiskelijoiden pahoinvoinnille eikä kehuskella vuosikymmenten takaisten opiskeluvuosien vaikeuksilla. "

NIIN! Suurin osa ihmisistä ei näy ollenkaan ymmärtävän tätä!

Kommentit (339)

Vierailija
221/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös opiskellut sekä 90-luvulla ja tällä vuosikymmellä ja ei kyllä ole sen vaativampaa nykyäänkään.

Vierailija
222/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni suomalainen tekee vakkaritöitä ja samalla opiskelee uutta ammattia iltaisin ja hoitaa vielä perheenkin siinä samalla. Joten miksi tämä olisi mitenkään mahdollista, jos kerran se opiskelu yksistään on tän ketjun perusteella niin hemmetin rankkaa muka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on jo nyt täynnä suoraan valmistumisesta kortistoon hypänneistä. Suomella on myös kovat velat vaikka niitä yritetään vähätellua. Millä Suomi maksaa velat? Miten muissa maissa opiskelijat eivät valita loppuunpalamisesta? Miten voi palaa loppuun OPISKELUSTA? Opiskelu ei ole mikään päämäärä vaan yksi askel kohti aikuisuutta ja työelämää jossa pyritään maksamaan omat laskut ihan itse. Miksei valtio maksa kahta ja puolta kuukautta lomaa myös työntekijöille! Kun on niin rankkaa. Miksi opiskelijoiden elämä on niin paljon rankempaa että kaksi kuukautta vuodessa pitää saada loikoilla veronmaksajien rahoilla? Niiden samojen joilla ei moista lasikotteluetua ole vaikka kuinka tekisivät hikihatussa töitä koko vuoden.

Vierailija
224/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden asian voin kertoa mikä on muuttunut työelämässä: palkat. Aiemmin tällä koulutuksella tienaisin jo tuplasti enemmän kuin nyt ja samasta työnkuvastakin melkein sen verran enemmän.

Ei välttämättä näinkään. Tosin vaikka nykyisin saisikin ihan yhtä hyvää palkkaa kuin vaikka 20 vuotta sitten, sillä ei vaan pysty ostamaan samoja asioita.

Vierailija
225/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko opiskelu nykyisin rankempaa vai ovatko nykyiset opiskelivat vain totutettu jo kotona liian helppoon elämään ja nyt iskee todellisuus päin näköä? Ai niin tästähän ei saa keskustella vaan vian ja syyllisen täytyy löytyä jostain muualta.

Te vanhemmat sukupolvet kävelitte suoraan yliopistolta vakitöihin, vuokra oli pikkuhiluja, ruuan hinta suhteessa oli paljon alhaisempi... niin. Minä olen kituutellut säästöillä, lainalla, ja tuilla, säästän vuodenkin aikana siten että jää n. 4000€ kattamaan kesän kulut JOS en saakaan kesätöitä - kuten esim tänä vuonna. Niitä ei nimittäin noin vain saa.

Olen hyväksynyt sen, että koko työurani tulee koostumaan 1-5v mittaisista määräaikaisuuksista. Vakitöitä ei tämän päivän nuorille ole, eläkettä olen jo alkanut säästämään itse jo kaksi vuotta sitten 21v. Aion elää opiskelijan elintasolla koko ikäni palkasta riippumatta, huolehtien että joka kk jää väh. 1500€ säästöön jotta jos ja kun en heti saakaan toista määräaikaista paikkaa yhden perään, niin en putoa tyhjän päälle. Ns. ylijäämä sitten menee eläkkeellä käyttöön, sillä enpä usko että vanhempien ikäluokkien jälkeen eläkkeitä edes saa...

Saa nähdä, saanko asuntolainaa näillä uranäkymillä. En usko. Että siinä. Kun ei ole mitään kunnon tulevaisuutta minkä eteen työskennellä, niin kyllä siinä motivaatio horjuu. Toista se oli teillä, oli työt, asunnot, kaikki helposti saatavilla. Senkus vaan otti. Nykyään kaikki on evätty, säästetty, hintoja nostettu ja sitten vielä päälle sanotaan että ollaan jotenkin lellittyjä. Kivat sulle.

Vierailija
226/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös opiskellut sekä 90-luvulla ja tällä vuosikymmellä ja ei kyllä ole sen vaativampaa nykyäänkään.

Tämä ei pidä paikkaansa, kunhan trollailet.

Vierailija
227/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni suomalainen tekee vakkaritöitä ja samalla opiskelee uutta ammattia iltaisin ja hoitaa vielä perheenkin siinä samalla. Joten miksi tämä olisi mitenkään mahdollista, jos kerran se opiskelu yksistään on tän ketjun perusteella niin hemmetin rankkaa muka?

En tiedä, varmaan sinä pystyt työn ja perheen ohessa vasemmalla kädellä valmistumaan maisteriksi tai tohtoriksi neljässä vuodessa kevyesti ja vielä hyvin arvosanoin, osallistumaan jokaiseen tärkeään seminaariin ja konferenssiin ynnä muuhun. Sulla varmaan on aikakone, jolla pystyt olemaan samaan aikaan kahdessa paikassa. Me muut taas emme siihen pysty.

Vierailija
228/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta trollailla. Ei se minun mielestä yhtään vaikeampaa ollut nytkään, päinvatoin helpompaa.

Vierailija
229/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on jo nyt täynnä suoraan valmistumisesta kortistoon hypänneistä. Suomella on myös kovat velat vaikka niitä yritetään vähätellua. Millä Suomi maksaa velat? Miten muissa maissa opiskelijat eivät valita loppuunpalamisesta? Miten voi palaa loppuun OPISKELUSTA? Opiskelu ei ole mikään päämäärä vaan yksi askel kohti aikuisuutta ja työelämää jossa pyritään maksamaan omat laskut ihan itse. Miksei valtio maksa kahta ja puolta kuukautta lomaa myös työntekijöille! Kun on niin rankkaa. Miksi opiskelijoiden elämä on niin paljon rankempaa että kaksi kuukautta vuodessa pitää saada loikoilla veronmaksajien rahoilla? Niiden samojen joilla ei moista lasikotteluetua ole vaikka kuinka tekisivät hikihatussa töitä koko vuoden.

Millä perustelet sen etteikö muualla maailmassa olisi loppuunpalamisilmiötä. Jo termikin on tullut ulkomailta.

Ja jos vähän koitat nyt pinnistellä sillä aivovärkilläsi, niin töissä olet yleensä vaan työaikana, rajattu aika päivällä, illat ja viikonloput olet vapaa.

Opiskelijan työaikaa voi olla melkein 24/7. USA:n yliopistoista on tuttu myös termi "all-nighter". Miten tämä ei ole selvää kaikille, ettekö ole itse opiskelleet mitään vaativaa koskaan?

Vierailija
230/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta trollailla. Ei se minun mielestä yhtään vaikeampaa ollut nytkään, päinvatoin helpompaa.

Mitä tutkintoja ja missä aineessa olet suorittanut?

Vierailija
231/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi niille, jotka on katkeria vanhemmille ikäluokille, niin ei meidänkään valmistuttua suoraan työelämään kävelty 90-luvulla. Työurani on ollut pelkkää pätkätöitä, asuntolainoja ei kaikilla meilläkään ole mahdollisuuksia saada. Mutta hei, tämä on elämää, on myös alanvalintakysymys. Jos on niin kauhuissaan tulevaisuudestaan valitsemallaan tiellä, niin oisko kannattanut valita sitten ala joka on varmempi työllistäjä, jos haluaa varmasti sen asuntolainan saada.

Ja hei jos sinulla on varaa säästää joka kuukausi 1500 euroa, se on todella hyvin, minulla nimittäin ei ole. Tulevaisuudessa ei ilmeisesti ole tarkoituskaan, että ihmiset selviäisivät eläkkeelle hengissä tai ainakaan kauan, että kannattaa nauttia elämästä silloin, kun sitä on eikä murehtia kaksikymppisenä vielä päällimmäsenä sitä, mistä rahaa eläkkeellä.  Stressiä se työelämäkin aiheuttaa, välistä unettomuutta, rytmihäiriöitä, lisäksi monella on vielä perhe. Lisäksi jotkut vielä opiskelee siinä sivussa ja lomaa ei välttämättä ole silloinkaan (ei minulla ainakaan ollut viiteen vuoteen), kun kaikki loma kuluu opiskellessa. Mutta elämä on valintoja. Jos jotain haluaa saada, on sen eteen tehtävä töitä. Tosin sittenkin moni asia on sattumasta ja tuurista kiinni. Ja on vain hyväksyttävä, että kaikkea ei voi saada, puhumattakaan, että heti. Ja muista, että niitä suhteita kannattaa luoda jo opiskeluaikana. Jos ei ole kesätöitä, opiskele silloin: kirjatenttejä, kielikurrssit, gradu. En usko siihen, että kesällä ei olisi mahdollisuutta edistää opintojaan ollenkaan.

Vierailija
232/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, varmaan sinä pystyt työn ja perheen ohessa vasemmalla kädellä valmistumaan maisteriksi tai tohtoriksi neljässä vuodessa kevyesti ja vielä hyvin arvosanoin, osallistumaan jokaiseen tärkeään seminaariin ja konferenssiin ynnä muuhun. Sulla varmaan on aikakone, jolla pystyt olemaan samaan aikaan kahdessa paikassa. Me muut taas emme siihen pysty.

Mitä niillä hyvillä arvosanoilla tekee? Työnantajia ei kiinnosta sun pskapaperisi numerot pätkääkään. Se, että sulla on se paperi, niin riittää.

Vierailija
233/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullamössösukupolven "ongelmia".

Aivan totta.

Ja evoluutioon kuuluu että heikot karsitaan.

Muuten idioluutio valtaa.

Vierailija
234/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeiset ja tupakat pois!

Vierailija
235/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää nämä opiskelija vinkujat ja valittajat. Jos ei ole varaa opiskella mene töihin. Ei yhteiskunnan tehtävä ole kustantaa opintojasi. Hae opintolainaa jos ei rahat riitä. Ihmettelen näitä nykyajan vinkuvia kakaroita kaikki pitäis olla ilmaista. Olen ihmetellyt miten opiskelijoilla on varaa matkustella ja käydä baarissa iltaa istumassa jos ovat niin köyhiä. Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa teidän kaljoittelua ja matkustelua. Voi voi onko mielenterveysongelmia, kannattaa keskittyä normaali elämiseen eikä somettamiseen ja kaiken maailman tyhjänpäiväisiin touhuihin. Kun elää omaa elämää niillä resursseilla mitä on ei tule mielenterveysongelmia. Suomen nuoriso on laiskaa ja vingutaan koko ajan että lisää opintotukea lisää sitä ja lisää tätä.

Lol, ei ole kuin hädintuskin 3 vaivaista vuotta tampiotyllerön teinivuosista ja puhuu itsestään "puumana", vaikka Veitolan kanssa ei sometyrkkyreppana saanut sanaa suustaan ja samalla paljasti tyhjäpäisyytensä.

Mikä velvollisuus hänellä tai kellään muullakaan olisi "jaksaa", jos pikkupojat vähän kumikiekkoa kaukalossa lätkii, vaikka menestyksekkäästi?

Termin "Puuma" korrekti käyttö edellyttää vähintäänkin +10v ikäeroa ja Mrs Robinson / American Pie leffan Stiflerin Äiti -tyylistä kypsää ja ronskia sexyleidia, eikä mitään BB-talon piipittävää hissukkaa. ;'''D

Julkijorinoillaan onnistui kuitenkin sentään nolaamaan itsensä ja provosoimaan wt-aitotissimaran raivon.

Vierailija
236/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups! Väärä ketju! ;''D

Vierailija
237/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmuus on se mikä ihmisiä rasittaa ja polttaa loppuun. Maailma tuntuu niin paljon monimutkaisemmalta kuin ennen, jolloin korkeakoulutettu työllistyi lähes varmasti eläkevirkaan. Nykyäänhän ei ole edes vakityöpaikkoja, kun mikä vain pulju voi milloin tahansa aloittaa yt:t ja loput ihmisistä on pätkätöissä, osa-aikatöissä tai pakon edessä freelancereina. Itsekin kävin ensimmäiset yt:ni ollessani 21-vuotias ollessani ekassa oman alan työpaikassa korkeakouluopiskelun ohella.

Vierailija
238/339 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoit tällä varmaankin sitä takaa, että suomalaisilla kotitalouksilla ovat isot velat? Suomen valtio ei ole suurimpaan osaan eu-maita verrattuna mitenkään erityisen velkaantunut.

Opiskelu on nimenomaan iso askel kohti työelämää; nykyisin edes siivoojaksi ei pääse ilman ammattitutkintoa ja se on periaatteessa ymmärrettävää, koska siinä joutuu esim. tekemisiin monenlaisten puhdistusaineiden kanssa. Voi tulla kivaa jälkeä, kun vetäisee ison viraston lattia aineella, joka pistää ne kierrätyskuntoon. Sairaaloissa pitää puolestaan ymmärtää hygieniasta ja mikrobiologiasta.

Suomen työelämän ON tältä osin MUUTTUNUT. Valitettavasti lääkäri on oikeassa, että nämä "minun nuoruudessa jankkaajat" eivät tätä ymmärrä.

Vierailija
239/339 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano, että kukaan olisi päässyt tämän helpommalla elämässään, mutta täytyykö elämän olla vaikeaa kaikille, koska just sulle se on?

Myös yksilöt eroavat, toiselle perhe-elämän, opiskelun ja työn pystyy yhdistämään "kevyesti". Toki, jos jonkun noista suorittaa vasemmalla kädellä.

Se, että voitais ajatella joskus tämän "maksan satasen ettei kaveri saa viittäkymppiä" -mentaliteetin ulkopuolelta, ois todella jees.

Vierailija
240/339 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoit tällä varmaankin sitä takaa, että suomalaisilla kotitalouksilla ovat isot velat? Suomen valtio ei ole suurimpaan osaan eu-maita verrattuna mitenkään erityisen velkaantunut.

Opiskelu on nimenomaan iso askel kohti työelämää; nykyisin edes siivoojaksi ei pääse ilman ammattitutkintoa ja se on periaatteessa ymmärrettävää, koska siinä joutuu esim. tekemisiin monenlaisten puhdistusaineiden kanssa. Voi tulla kivaa jälkeä, kun vetäisee ison viraston lattia aineella, joka pistää ne kierrätyskuntoon. Sairaaloissa pitää puolestaan ymmärtää hygieniasta ja mikrobiologiasta.

Suomen työelämän ON tältä osin MUUTTUNUT. Valitettavasti lääkäri on oikeassa, että nämä "minun nuoruudessa jankkaajat" eivät tätä ymmärrä.

Tässäkin ketjussa on paljon nuoria jotka kertoneet lannistuneen työelämän muutoksista, joita heille on kerrottu tiettyjen politikkojen toimesta. Onneksi tähän löytyy helppo parannuskeino, nimittäin faktojen tarkistelu, joka kertoo että työelämä ei ole muuttunut niin että siitä pitäisi masentua.

Jos olisin nuori, talous olisi se osa-alue josta panikoituisin. Nythän esim. viimeiset 20 vuotta USA:ssa talouskasvu on pohjautunut ainoastaan velan kasvuun. Samoin myös euroopassa on keksitty vaikka mitä instrumentteja, joilla voidaan luoda lisää velkaa valtioille ja yksilöille ja sitä kautta saatu talouskasvua. En kuitenkaan usko että tuota polkua voidaan jatkaa esim. 20-40 vuotta, joten jossain vaiheessa tulee seinä vastaan, eikä se ole kivaa.

Varmaan jokainen hengittävä ihminen ymmärtää että nykyisin joudutaan opiskelemaan muita asioita kuin mitä aikoinaan. En kuitenkaan lähtisi sanomaan että nykyajan nuoriso masentuu kun he joutuvat opiskelemaan asioita. Esimerkiksi siivouksessa kuvittelen, että ne vanhemmatkin työntekijät ovat joutuneet opiskelemaan mitä ainetta käytetään mihinkin lattiaan, tai mitä sairaalan siivouksessa pitää ottaa huomioon (ilman suurta masennusaaltoa).