Mikä olisi järkevä toiston sekä painon määrä jalkakyykyssä?
Olen käynyt tässä hiljakseen salilla ja mietinnön että mikä olisi parhain määrä/paino jalkakyykyssä? Nyt olen tehnyt 3x15 30kg hitaaaaasti alas asti. Olen 157cm/50kg.
Kokemuksia? :)
Kommentit (27)
Kaksi jalkatreeniä viikossa. Toinen raskaammalla lyhyempää sarjaa esim. 3x5 ja toinen pidempää sarjaa 3x10-12. Painoa lisää heti kun saa sarjat tehtyä hyvällä tekniikalla
Vierailija kirjoitti:
3x8 50kg
Sehän nyt riippuu omista tavoitteista ja nykyisestä kunnosta. Itse sain hyvän alun muokatulla Starting Strength -ohjelmalla. Kyykkyä tulee joka treenikerralla 3 x 5. Painoa tankoon aluksi sen verran, että liike vähän hidastuu eli pitäisi olla kevyttä. Joka kerralla sitten pyritään lisäämään painoa tankoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3x8 50kg
Kaks kertaa hyvä määrä mutta jotkut voi treenata kolmesti niin yksi kerta on kevyt.
Miksi noin pitkät sarjat? Kokeile esimerkiksi käänteistä pyramidia eli lämmittelyn jälkeen muutama toisto niin kovilla painoilla kuin pystyt puhtaasti tekemään. Sitten pudotat painoja asteittain ja teet pidempiä sarjoja.
Haluatko ison vai sitkeän perseen? Ison niin mahdollisimman vähän toistoja mahdollisimmaan isolla painolla. Sitkeä niin paljon toistoja pienemmällä painolla.
Vierailija kirjoitti:
Sehän nyt riippuu omista tavoitteista ja nykyisestä kunnosta. Itse sain hyvän alun muokatulla Starting Strength -ohjelmalla. Kyykkyä tulee joka treenikerralla 3 x 5. Painoa tankoon aluksi sen verran, että liike vähän hidastuu eli pitäisi olla kevyttä. Joka kerralla sitten pyritään lisäämään painoa tankoon.
Olen ihan hyvässä kunnossa. Harrastan paljon juoksua/vaeltamista, mutta lihaskuntoa en. Tarkoitus saada pyöreät pakarat, kun ovat uhkaavasti lähteneet latistumaan, kun ikää tulee. Ja tietenkin haluan vahvistaa selkää kun teen istumatyötä.
Laihtua en halua, kun olen jo aika pieni.
Ap
Et kertonut mitään tavoitteistasi ?
Jos tavoitteesi on saavuttaa hoikan muodokas fitnessvartalo, niin tuo mainitsemasi toistomäärä on oikea.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että automaattisesti lopetat sarjan aina viidentoista toiston jälkeen, vaan aina teet niin monta toistoa kuin suinkin pystyt.
Ideana on laittaa tankoon sellaiset painot,että niillä maksimissaan pystyy tekemään tuon tavoitepituisen sarjan. Eli paino on oikea kun toistomäärä sarjaa kohti jää välille 10-15. Muista laskea mukaan myös levytangon määrä joka on noin 20kg. Sanoisin näin,että kun pystyt kyykkäämään omalla kehonpainolla sarjaa on se jo hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3x8 50kg
Luin, että yläkroppaa ei kannata treenata kuin kaksi kertaa viikossa, koska se ei tuo lisäkehitystä. Alakroppaa sen sijaan voi treenata muutaman kerran viikossa, kunhan välissä on lepoa.
Ei tällaiseen kysymykseen voi vastata tietämättä tavoitteitasi ja nykyistä tasoasi. Varmista oikea suoritustekniikka pt:n/muun kokeneen saliharrastajan avustuksella. Itseä hirvittää katsoa sivusta, kun kyykkyä ja mavea tehdään mitä hirveimillä tekniikoilla, joilla saa vain itsensä hajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hyvässä kunnossa. Harrastan paljon juoksua/vaeltamista, mutta lihaskuntoa en. Tarkoitus saada pyöreät pakarat, kun ovat uhkaavasti lähteneet latistumaan, kun ikää tulee. Ja tietenkin haluan vahvistaa selkää kun teen istumatyötä.
Ap
Jos haluat kasvattaa pakaroita, sarjasi ovat liian pitkät ja painot liian kevyet. Lisäksi kyykky ei ole paras pakaraliike lainkaan. Tee lisäksi lantionnostoja ja maastavetoa 5-8 toistoa niin isoilla painoilla kuin lähtee. Kokeile myös muita kyykkyjä kuten syväkyykky korokkeilta ison kahvakuulan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3x8 50kg
Luin, että yläkroppaa ei kannata treenata kuin kaksi kertaa viikossa, koska se ei tuo lisäkehitystä. Alakroppaa sen sijaan voi treenata muutaman kerran viikossa, kunhan välissä on lepoa.
Itse asiassa on evidenssiä siitä, että jopa yläkroppaa kannattaa treenata jopa neljä kertaa viikossa - ehkä vielä useamminkin. Jalat eivät samalla tavalla hyödy näin tiheästä treenaamisesta. Aloittelijalle varmasti kolme yläkroppatreeniä viikossa on sopiva
2
En ole treenanut 3 vuoteen suurinpiirtein. Tein tuossa 4 päivää sitten 25kyykkyä omalla painollani ja kahden päivän päästä tuntui vasta etureisissä.
Silloin kuin olin töissä pystyin vaikka työnteon välissä tekemään 30kyykkyä eikä reisistä olisi ottanut mitenkään negatiivisesti.
25kyykkyä on hyvä toistaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3x8 50kg
Mitä tähän olisi pitänyt vastata? Kuntoa voi ylläpitää käymällä salilla kerran kaksi viikossa. Mutta jos todella treenaa tavoitteellisesti ja tarkoitus on kasvattaa lihasta, esimerkiksi pakaroita kuten ap, ei siihen riitä se, että käy pari kertaa viikossa nostelemassa pitkiä sarjoja.
Monet harrastajat käyvät salilla 4-5 kertaa viikossa. Silloin vain on tärkeää jakaa treeniä eri päivinä eri lihasryhmille.
3x5 kolme kertaa viikossa
painoa niin paljon että tekniikka pysyy hyvänä
2.5x kehonpaino on ensimmäinen tavoite
hae netistä starting strength
Mitä helvettiä?! Mä oon 45 kg ja teen 100kg 3x15.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä?! Mä oon 45 kg ja teen 100kg 3x15.
Ja aloitit eilen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos haluat kasvattaa pakaroita, sarjasi ovat liian pitkät ja painot liian kevyet. Lisäksi kyykky ei ole paras pakaraliike lainkaan. Tee lisäksi lantionnostoja ja maastavetoa 5-8 toistoa niin isoilla painoilla kuin lähtee. Kokeile myös muita kyykkyjä kuten syväkyykky korokkeilta ison kahvakuulan kanssa.
Ah ok! Eli lyhyet ja painavat sarjat. Kiitos! :) Ap
Ihan ensiksi,hyvä että käyt jumpassa,sitä ei moni tee .
Toiseksi, ei kannata liikaa pohtia yhtä toistoa ja kilonmäärää, nykyään kaikki mennyt liian analyyttiseksi.
Vaihtelevaa treeniä ja tee että tuntuu, sillä jo pääsee pitkälle.
googleta lihastohtori vaikka ja kato sieltä juttuja jos haluaa enempi pohtia.
3x8 50kg