Missäpäin sanotaan "kahtoa"?
Kommentit (59)
Meillä se on kyllä "kahtua" (Kärsämäki)
Etelä-Savossa Mikkelin seuduillakin "en jaksa kahtova tuon lapsen mehtääm mänövä". "Tule ihte kahtomaan!"
Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.
Mutta sanan alulla ei välttämättä ole mitään tekemistä sanan lopun kanssa vaan pelkkä sanan loppu voi tehdä eron.
Täälä Kannuksesa ruukataan sanoa nuin. Eli keski-pohjanmaalla. Oulusa sanotaan kahtua. Täälä kahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Oulusa. Ja se on kahtua.
Joo, ei silloin sanota, kun sanotaan toisin. Savolaismurteita on tämä.
Kahtotaan on Lapissa ainakin. Oulun ympäristössä sitten vähän erilaisia muunnelmia. Kattua, kahtua, kattoa jne.
Eipä vähä mitään, mun mies juo MAITUA :D
Oisko mm Pyhännällä. Se on tossa Pp-maan, P-savon ja Kainuun kohtauspisteessä
Muutin aikanani Pohjois-Savoon. Vieläkin sanovat, että puheesta kuuluu, että et ole savolainen. Mutta olen kyllä saanut itseni kiinni siitä, että sanon kahtokee.
Se sanotaan silloin, kun luvataan tehdä jotain, mutta oikeasti sen tekeminen ei kiinnosta pätkääkään.
Mauno Mahtila Raahesta päin sanoo kahhtoa, eikö niinki, ja kaikki tyyni ja sssitte https://i.ytimg.com/vi/SDIuMe2xKjk/hq720.jpg?sqp=-oaymwE7CK4FEIIDSFryq4…
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.
Karjalassa kahotaan
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.
Mäne kahtommaan sanotaan Lieksassa.
Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla: Kahtoa
Oulussa/Pohjois-Pohjanmaalla: Kahtua
Lounais-Suomessa: Ans kattoo ny.
Etelä-Suomen vanhukset: Kattellaan
Etelä-Suomen keski-iköiset: Mut hei katellaan täs.
Periferiassa.
Ja Oulun murteessa on eri versioita, lähdettä ei nyt ole laittaa mutta totta on. Kahdet isovanhemmat on olleet oululaisia ja heidän puhe ei ollut samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.
Mäne kahtommaan sanotaan Lieksassa.
Sanotaanko Lieksassa myös viellä kun meinataan vielä? Entä sanotaanko "siintä"? Minusta muutamat lisäkonsonantit pehmentävät ja leppoistavat puhetta
Kuten sanoin, variaatioita esiintyy.
Mainitsin syytkin.
Tarkoitan Oulun murteella n. 50km säteellä Oulusta puhuttua kieltä.