Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missäpäin sanotaan "kahtoa"?

Vierailija
09.07.2019 |

Jotain outoa murretta on tämä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Savossa ja Kainuussa js Koillismaalla.

Oulussa se on "kattua".

Pittää kattua vähän tuota kattua, pittääkö sitä paikata.

Tosin Ouluun on muuttanut kauan Kainuun, Koillismaan, Lapin ja Keski-Pohjanmaan väestöä ja variaatioita esiintyy.

Kattua, kahtua, kattoa, kahtoa, kaikkia muotoja kuulee.

Ei todellakaan oo oulusa mikään kattua vaan kahtua 😂

Kuten sanoin, variaatioita esiintyy.

Mainitsin syytkin.

Tarkoitan Oulun murteella n. 50km säteellä Oulusta puhuttua kieltä.

Vierailija
22/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on kyllä "kahtua" (Kärsämäki)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa.

Vierailija
24/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Savossa Mikkelin seuduillakin "en jaksa kahtova tuon lapsen mehtääm mänövä". "Tule ihte kahtomaan!"

Vierailija
25/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalla.

Vierailija
26/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.

Mutta sanan alulla ei välttämättä ole mitään tekemistä sanan lopun kanssa vaan pelkkä sanan loppu voi tehdä eron.

Vierailija
28/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä Kannuksesa ruukataan sanoa nuin. Eli keski-pohjanmaalla. Oulusa sanotaan kahtua. Täälä kahtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulusa. Ja se on kahtua.

Joo, ei silloin sanota, kun sanotaan toisin. Savolaismurteita on tämä.

Vierailija
30/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahtotaan on Lapissa ainakin. Oulun ympäristössä sitten vähän erilaisia muunnelmia. Kattua, kahtua, kattoa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/59 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä vähä mitään, mun mies juo MAITUA :D

Vierailija
32/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mm Pyhännällä. Se on tossa Pp-maan, P-savon ja Kainuun kohtauspisteessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin aikanani Pohjois-Savoon. Vieläkin sanovat, että puheesta kuuluu, että et ole savolainen. Mutta olen kyllä  saanut itseni kiinni siitä, että sanon kahtokee.

Vierailija
34/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sanotaan silloin, kun luvataan tehdä jotain, mutta oikeasti sen tekeminen ei kiinnosta pätkääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauno Mahtila Raahesta päin sanoo kahhtoa, eikö niinki, ja kaikki tyyni ja sssitte https://i.ytimg.com/vi/SDIuMe2xKjk/hq720.jpg?sqp=-oaymwE7CK4FEIIDSFryq4…

Vierailija
36/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.

Karjalassa kahotaan

Vierailija
37/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.

Mäne kahtommaan sanotaan Lieksassa.

Vierailija
38/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla: Kahtoa

Oulussa/Pohjois-Pohjanmaalla: Kahtua

Lounais-Suomessa: Ans kattoo ny.

Etelä-Suomen vanhukset: Kattellaan

Etelä-Suomen keski-iköiset: Mut hei katellaan täs. 

Vierailija
39/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periferiassa. 

Ja Oulun murteessa on eri versioita, lähdettä ei nyt ole laittaa mutta totta on. Kahdet isovanhemmat on olleet oululaisia ja heidän puhe ei ollut samanlaista. 

Vierailija
40/59 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä Karjalassa sanotaan noin, siis esimerkiksi 'mää kahtomaa'.

Mäne kahtommaan sanotaan Lieksassa.

Sanotaanko Lieksassa myös viellä kun meinataan vielä? Entä sanotaanko "siintä"? Minusta muutamat lisäkonsonantit pehmentävät ja leppoistavat puhetta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä