Suomessa tulisi tarjota vain yksi korkeakoulututkinto (= kandi + maisteri) maksuttomana. Alanvaihtajat ja ikiopiskelijat maksakoon haahuilustaan!
Pitäisi olla niin, että saisi opiskella vain yhden kandin ja yhden maisterin maksuttomana. Lisäksi tutkinnon tulisi olla valmiina määräajassa, pl. itsestä riippumattomat, hyväksyttävät syyt. Jos vaihtaa alaa tai opiskelu menee yliajalle, niin silloin jokaisesta ylimenneestä vuodesta tai uuden alan opiskeluvuodesta lukukausimaksut. Poikkeuksena voisi olla esim. vakava sairastuminen opiskelujen aikana.
Yhteiskunnalla ei ole varaa siihen, että alanvaihajien ja "itsensä etsijöiden" haahuiluja maksetaan vuosikausia veronmaksajien piikkiin. Sama juttu vetelehtijöiden osalta, joita kiinnostaa enemmän bilettäminen kuin opiskelu. Joo, opintotukea ei makseta ikuisesti, mutta opintotuen loppuessa moni opiskelija voi mennä hakemaan toimeentulotukea, joka se maksetaan ihan samalla tavalla veronmaksajien rahoista. Ja itse asiassa toimeentulotuki taitaa olla opintotukea suurempi, jolloin veronmaksajien taakka kasvaa entisestään. Lisäksi opiskelijastatuksella saa alennuksia ym. etuja, jotka nekin maksatetaan veronmaksajilla.
Ilmainen koulutus aiheuttaa sen, että silloin opiskelemaan hakee paljon epämotivoituneita ihmisiä. Yliopistojen nykyinen rahoitusmalli vain pahentaa tilannetta, kun se perustuu mm. valmistuneiden määrään. Siksi otetaan paljon opiskelijoita sisään, jolloin joukkoon luonnollisesti mahtuu niitä epämotivoituneita tapauksiakin. Alanvaihtajat ja ikiopiskelijat panttaavat myös paikkoja korkeakouluissa, jolloin motivoituneita uusia opiskelijoita jää ilman opiskelupaikkoja.
Jos yliopistojen rahoitus perustuisi sen sijaan lukukausimaksuihin, niin se parantaisi tilannetta huomattavasti. Katsokaas kun tietyn asian tai palvelun maksullisuudella on kautta aikojen huomattu olevan sellainen vaikutus, että kun ihminen joutuu jostain maksamaan, niin silloin se suhtautuu asiaan yleensä vastuullisemmin. Kaikki "ilmainen kiva" on omiaan passivoimaan ihmisiä.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, mutta sitten pitäisi myös olla kuten useissa muissa maissa, että kaikki hakukelpoiset pääsisivät aloittamaan haluamansa alan opiskelua ilman pääsykokeita ja karsintoja. Opiskelumenestys ratkaisisi, kuka saa jatkaa ja kuka putoaa.
Ei missään tapauksessa, nuoria koulutettaisiin vuosia turhaan aloille joille he eivät valmistu. Tuo on täysin kohtuuton systeemi opiskelijalle ja naurettavaa tuhlausta veronmaksajien rahoille. Kyllä lähtökohdan pitäisi olla se, että kaikki asiallisesti hommansa hoitavat ja opintojen eteen töitä tekevät voivat valmistua, eikä niin että esim. 60-70 % täytyy potkia pois kesken opintojen vaikka kaikilla olisi motivaatiota ja älyä. Kuka hyötyy siitä, että koulutetaan hemmetin kalliilla esimerkiksi lähes valmiita lääkäreitä, joista puolet tiputetaan 3-4 v kohdalla pois ja ohjataankin myymään burgereita Mäkin kassalle?
Kilpailu. Tämän takia aasiassa ja jenkeissä tulee meitä osaavampaa väkeä. Jotta selviydyt, et voi olla harmaata massaa vaan sinun pitää olla muita parempi.
Täällä pääset kentälle ja saat saman peliajan vaikka et edes ymmärrä sääntöjä.
Erona jenkkeihin meillä on myös kattavat opintososiaaliset tuet. On järjetöntä alkaa rahoittaa opintotuilla, opintoasunnoilla jne sakkia, joka tipahtaa ensimmäisen puolen vuoden aikana porukasta pois.
tuet voikin poistaa toisen asteen jälkeen.
Köyhät kyykkyyn!
Miksi meidäån pitäisi maksaa siitä että jostain tulee lakimies joka pääsee nyhtämään rahani avioeron tullessa tai yksityislääkäri. Hehän muistavat kiittää meitä saamastaan koulutuksesta.
Siksi, että pienituloisenkin perheen lapsilla olisi mahdollisuus ponnistaa omalla työllä ja ahkeruudella elämässä ylöspäin. Sekö on parempi systeemi, että kaikki lääkärit ja lakimiehet ovat jatkossa rikkaiden perheiden lapsia, ja köyhien perheiden lapset voikin sitten ilmoittautua peruskoulun jälkeen suoraan kortistoon?
siihen voi kehittää stipendijärjestelmän jonka saa takaisinmaksuun jos homma ei nappaa
Suomi on pieni maa. Jos halutaan pitää yliopistot ja kouluttaa riittävä määrä akateemisia yhteiskunnan palvelukseen, ei riitä, että vain varakkaiden lapset käyvät kouluja. Sitä paitsi vähänkin enemmän varakkaiden lapset voivat sitten halutessaan siirtyä suoraan kovemman luokan yliopistoihin maailmalla, miksi ihmeessä ne jäisivät jonnekin Jyväskylään. Stipendijärjestelmä sopii isoihin maihin. Näissäkin on yleensä myös kohtuuhintaiset opiskelumahdollisuudet, jopa Yhdysvalloissa saa ihan kohtuu koulutuksen julkisissa yliopistoissa. Jopa paremman kuin suomalaisissa yliopistoissa ja rahallahan siellä saa maailman pahaan opetuksen.
Mutta alaahan vaihdetaan juuri siksi, ettei saatu omalta alalta töitä. Monille aloille on ylitarjontaa kun Suomessa on yhä enemmän koulutettuja, tohtoreitakin, eikä työpaikkoja ole ihan loputtomasti. Onko sitten parempi, että ihmiset istuvat kortistossa maisterin tutkintonsa kanssa ja lamaantuvat siihen ettei töitä nyt vain tule?
Vierailija kirjoitti:
Mutta alaahan vaihdetaan juuri siksi, ettei saatu omalta alalta töitä. Monille aloille on ylitarjontaa kun Suomessa on yhä enemmän koulutettuja, tohtoreitakin, eikä työpaikkoja ole ihan loputtomasti. Onko sitten parempi, että ihmiset istuvat kortistossa maisterin tutkintonsa kanssa ja lamaantuvat siihen ettei töitä nyt vain tule?
sitten koulutuspaikat alas. Turha naisia on kortistoon kouluttaa.
Miesvaltaisilla teollisuusaloilla tätä ongelmaa ei ole.
Kukaan ei ole tainnut vastata mitä se sukupuolentutkimuksen maisteri tekee työelämässä.
sosionomiopiskelijaXAMK kirjoitti:
mielestäni tulisi olla kiintiö jolla estettäisiin alanvaihtajien, työttömien ym pääsy yliopistoihin
näille sopii paremmin suorittavan portaaan työt
Näin tyhmiä päästää suustaan vain sosionomiopiskelija. Tradenomeja paljon parjataan mutta kyllä säälittävin tutkinto amk:ssa on sosionomi. Hieno tulevaisuus tulossa kun kukaan ei edes tiedä mitä sosionomi tekee, ei se amk, eikä työelämä. Nyt näitä työllistetään päiväkoteihin laitsemaan lapsia 2000e/kk brutolla kun ei muutakaan keksitä. Suorittavaa työtä sinä menet tekemään amk tutkinnollasi, köyhä. Et ole edes provo koska kommenttisi on vaan niin tyhmä. Alanvaihtaja, työtön ym. Mikä alanvaihtaja, työtön ja ym? Mikä on ym? Pääsykokeilla pitäisi vain ja ainoistaan haalia kouluun päteviä ja yhteiskunnalle tuottavia yksilöitä. Amk:ssa jos olisi edes jonkinlainen seula niin et olisi edes sosionomiksi päässyt ja jonnekkin bönde xamkiin, jossa sosionomi aloituspaikkoja varmaan 50 ja hakijoita 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitten koulutuspaikat alas. Turha naisia on kortistoon kouluttaa.
Miesvaltaisilla teollisuusaloilla tätä ongelmaa ei ole.
Kukaan ei ole tainnut vastata mitä se sukupuolentutkimuksen maisteri tekee työelämässä.
Luonnontieteellisisllä aloilla koulutuspaikkoja on vähennetty jo. Silti DI:den työttömyys on ollut ajoittain todella huomattavaa. Tällä hetkellä lisätään jatkuvasti sote -alojen opiskelupaikkoja. Silti valmistuneiden määrä ei riitä kattamaan rekrytointitarpeita esim. lääkäreiden, hammaslääkäreiden tai sosiaalityöntekijöiden osalta. Naisiahan nämä koulutusalat ovat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltaiset ei tunnu tietävän sitäkään, että opiskelu on lainapainotteista. Mikä muu väestöryhmää joutuu ottamaan velkaa elämiseen? Kaikilla aloilla ei myöskään ole odotettavissa huippuliksaa opintojen jälkeen (esim. humanistit/opettajat vs. juristit/lääkärit), joten elämiseen otettava laina ei tulevilla tuloilla kompensoidu.
Humanistin kannattaa miettiä valintojaan, eikö?
Se nyt on vaan niin, että opettajan pätevyys edellyttää ylempää korkeakoulututkintoa ja opettajan pedagogisista opintoja. Sekin on fakta, että opettajia tarvitaan yhteiskunnassa, vaikka pätevyyden saamiseksi joutuu ottamaan usein vähän lainaa. Ehkä sinä olet päässyt elämässäsi hyvin palkattuihin töihin yhdellä hitsari kurssilla, mutta suuri osa ihan keskipalkkaisista ja yhteiskunnalle täysin välttämättömistä ammateista edellyttää vuosien opintoja ja joskus myös pakkovelkaantumista. Vaikka en ole opintolainaa sinänsä vastaan, niin on kyllä hyvä korjata väärinkäsitys, että opiskelijat saisivat vain vastikkeettomia etuja. He ovat ainoa ihmisryhmä Suomessa, jotka joutuvat ottamaan lainaa ruokaan ja vuokraan tai vaihtoehtoisesti tekemään töitä opintojen ohessa, jos sattuvat löytämään.
sehän on valintakysymys. Ei opettajien paska liksa yllätyksenä pitäisi tulla.
Ja hitsarivittuilut voit jättää muualle, mutta siinä olet oikeassa että tienaan enemmän kuin joku rehtori eikä ole yliopistoa takana. Se on tosin vaatinut että työn ohella kehitän itseäni ja siinä on mennyt 20 vuotta, ilman yhteiskunnan tukea. Jep, IT-hommia eikä koulussa opittu Windows 95 ja NT4 paljoa lohduta.
Voi hyvää päivää! Ihanko itse olet opiskellut itsellesi yleissivistyksen (?) ja ammattitaidon töihisi? Oisko mahdollista että oisit jossain elämäsi vaiheessa tarvinnut opettajia, hoitajia, kirjastoihmisiä jne.?
Aloituksesta paistaa kateus. Veikkaan että ap ei ole itse koskaan päässyt korkeakouluun, mutta kaverinsa sen sijaan opiskelee jo toista korkeakoulututkintoa.
Opiskelija ei muuten saa toimeentulotukea. Kotona lorvailevat kyllä saa, mutta opiskelija ei. Olen kokeillut hakea. Sossu antoi opiskelijalle vain lainaa, kun Kelan tukikuukaudet oli käytetty. Eli se laina pitää maksaa myöhemmin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se on nytkin aika vaikeaa! Ainakin kun on opintotukikuukaudet menetetty ja opintolainaa maksettavana.
Opiskelin itselleni kasvatusalan korkeakoulututkinnon. Opiskeluaikana heräsi epäilys, etten ole luonteva tässä. Päätin kuitenkin jatkaa loppuun, koska minähän en luovuta! Vaikka ois ehkä pitänyt, masennuin jo opiskeluaikana.. jännitin hirveästi kaikkia harjotteluita jne., koska moni alalle kuuluva tehtävä jännitti ihan yhtä paljon kuin koulussa tehty esitelmä ja liikuntatestit.
No tässä sitä nyt ollaan. Valmistumisesta vuosia. Olen menettänyt 2 työpaikkaa koeajalla kovasta yrittämisestä ja hyvistä sosiaalisista taidoista huolimatta. Ilmeisesti musta puuttuu jotain, mitä tällä alalla vaaditaan. Ehkä itsevarmuus? Ei, sitä se ei taida olla. Jokin sisälukutaito ehkä. Jotain mitä ei pysty opettelemaan. Sun mielestä mun pitäis mielummin jäädä työttömäksi? Sekö on parempi sijoitus niille sun (ja myös mun, huom.!) maksamille veroille?
Kaikenlisäksi tää ala on saanut mut masentumaan noiden kokemusten jälkeen pahasti, etten tiedä olenko edes työkykyinen enää. Ihmisen pääkoppakin kun alkaa prakaa kun on väärässä paikassa. Tarvitsen työn, jossa ei tarvitse olla vastuussa kenestäkään. Oon mm. unohtanut viimeaikoina laskuja ja ihan typeriä asioita, vaikka kuinka olisin laittanut muistutuksia itselle.
Tiesitkö, että sitä ala vaihdetaan usein vasta kun ei löydy töitä? Sitä ei valmistuessa voi tietää, tälläkin alalla piti olla hyvin töitä. :) Se oli just se syy miksi tämän valitsin. Ja alaa vaihtaessa ei noin vain myönnetä ainakasn työttömyysrahaa opiskelun ajaksi, sekin vain lyhyeksi aikaa. Mun tilanne on siis aika raskas.
Mielestäni alavalinnat tehdään liian nuorena.
En jaksanut lukea aloitusta (olen aika väsynyt), mutta ihan näin otsikon perusteella...
Ruotsissa on työpaikkoja myös opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä asiasta aikoinaan laittanut viestiä opetushallitukseen. Itse korkeakoulututkinnon ja muun tutkinnon omaavana en haluaisi viedä muiden opiskelijoiden paikkaa enää, vaan haluaisin avoimen yliopiston kautta suorittaa kaikki opinnot paitsi opinnäytetyön. Maksaisin kursseista. Minulle paras tapa olisi nettiin striimattu luento, joita voisi katsoa milloin itselle parhaiten sopisi. Ei maksa paljoa hankkia laitteet joilla laittaa luennot nettiin. Raha, jonka avoimen opiskelijat maksaisisvat, kattaisi nämäkin syntyneet kustannukset.
Kannatan kaikille mahdollisuutta opiskeluun. Avoimen kautta löytyy se oma ala lopulta. On hirveätä, että nykyään menettää mahdollisuutensa hakemisessa, kun ei ole enää ensikertalainen hakija.
Opiskelu kannattaa aina, mutta nyt siitä on tehtävä helpompipääsyistä. Useampia kursseja nettiluennoiksi.4 vuotta sitten joku assistentti tuhlasi aikaansa minulle vastaamiseen. Hän ei kiittänyt ehdotuksesta ja sanonut vievänsä asiaa eteenpäin, vaan hän jankutti minulle pitkät pätkät säädöksiä miksi tällainen ei ole mahdollista. Ahdisti oikein kuinka olin saanut hänet tuhlaamaan aikaansa minulle kirjoittamiseen ja mietin ovatko kaikki valtion leivissä noin muutoshaluttomia ja kaavoihin kangistuneita kehityksen tulppia ja ei ihme, että asiat ovat näin huonolla tolalla.
Suomessa on kehuttu olevan maailman paras koulutus. Sen on kehuttu olevan edullisempaa kuin monessa muussa maassa. Miksi ei hyödyntää sitä mahdollisuutta, että ympäri maailmaa ihmiset voisivat ostaa avoimen yliopiston kursseja ja katsoa niitä netin välityksellä. Miljardien ihmisten markkinat. Ihan varmasti yliopistoille olisi tässä markkinarako ja kauan kaivattu rahaa alkaisi virrata muualtakin kuin kansalaisten kollektiivisesta taskusta!
Tämä olisi pitänyt hyödyntää jo silloin kun Suomen koulutuksen maine oli aallon harjalla ja Suomen tunnettuus kasvoi sen avulla.
Suomessa on maailman paras peruskoulu - yliopistoista kukaan ei ole puhunut mitään. Ruotsin Karolinska institutet taitaa olla ainut pohjoismainen yliopisto, joka on päässyt Top 100 -listalle. Kaikki Suomen yliopistot ovat kaukana noista sijoista, myös Helsinki ja Aalto.
Miksi Suomella olisi maailman paras peruskoulu??
on ollut joskus kärjessä. Siinä eletään edelleen, kuten jääkiekon MM 1995, mäkihyppy, keihäänheitto tai rallimenestys.
Nykyään on toinen tilanne, mutta sitähän ei saa ääneen sanoa että liiallinen multikulti vie koko suurta luokkaa alaspäin.
Helsingissähän peruskoulun tulokset on edelleen muuta maata parempia vaikka tänne on keskittynyt kielellistä rikkautta. Suurempi ongelma tuloksissa on aivan muualla ja selittävänä tekijänä on lähinnä erityisoppilaiden siirto normiluokkiin ja vastaavasti erikoistuneiden luokkien puute. Asia mitä Helsingissä on uutterasti viety eteenpäin, lahjakkaimmat lapset ovat siellä musiikkiluokilla, luontopainotteisluokilla tai kielikylvyissä.
Laitetaan lahjakkaat samaan massaan muiden kanssa, katsotaan kuinka heidän käy?
No tiedämme kyllä kuinka... Mutta eikö tuo ole epätasa-arvoistavaa?
Sibeliusakatemiaan päästäkseen pitää olla hereillä ala-koulusta?
Tietenkin on. Tämä on se mekaniikka minkä vuoksi akateemisten lapset pärjäävät jo peruskoulussa paremmin ja päätyvät yliopistoon duunariperheiden lapsia useammin. Koska vanhemmat laittavat heidät jo alaluokilla erikoistuneisiin opetuksiin eivätkä kaiken maailman nepsylasten kanssa samoille jättiluokille.
Mitkä nämä erikoistuneet opetukset ovat?
Hgissä voi kolmannella on jossain nk painotettu opetus. Meillä poika kävi lähiön ala-asteen.painotettu yläaste (itse halusi) lukion alin ka oli silloin 9.42 ja pääsi pääsykokeitten kautta minne halusi ilman valmennuskurssia ja ei olla akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2019/07/the-ranking-jyvasky…
Jyväskylä on Suomen ainoa jonka yliopisto on kansainvälistä tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei muuten saa toimeentulotukea. Kotona lorvailevat kyllä saa, mutta opiskelija ei. Olen kokeillut hakea. Sossu antoi opiskelijalle vain lainaa, kun Kelan tukikuukaudet oli käytetty. Eli se laina pitää maksaa myöhemmin takaisin.
Puhut skeidaa. Sain sossusta toimeentulotukea. Alussa antoivat vain kolme kuukautta ja laittoivat sitten poikki, mutta kun valintin hallinto-oikeuteen ne jatkoivat maksamista siihen asti kunnes pääsin töihin.
Tutkintoa en tehnyt koskaan loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että todistusvalinta lisää yliopistoihin haahuilijoita ja alanvaihtajia ja pitkittää valmistumisaikoja, koska todistusvalinnan kautta tulleilla opiskelijoilla ei ole tiedossa oikeasti etukäteen, mitä ovat tulleet opiskelemaan. Nyt on jo ollut lehdissä, että yliopistoille on tullut yllätyksenä, ettei uusilla opiskelijoilla ole alkeellisiakaan perustietoja opiskelemastaan alasta. Perustiedot pitää opettaa ensin, koska ei ole ollut valintakoekirjoja, joista tiedot olisi saanut.
On aika ällistyttävää, ettei tätä ole otettu ollenkaan huomioon, kun on yritetty keinotekoisesti nopeuttaa valmistumisaikoja.
Tais olla kauppakorkee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä asiasta aikoinaan laittanut viestiä opetushallitukseen. Itse korkeakoulututkinnon ja muun tutkinnon omaavana en haluaisi viedä muiden opiskelijoiden paikkaa enää, vaan haluaisin avoimen yliopiston kautta suorittaa kaikki opinnot paitsi opinnäytetyön. Maksaisin kursseista. Minulle paras tapa olisi nettiin striimattu luento, joita voisi katsoa milloin itselle parhaiten sopisi. Ei maksa paljoa hankkia laitteet joilla laittaa luennot nettiin. Raha, jonka avoimen opiskelijat maksaisisvat, kattaisi nämäkin syntyneet kustannukset.
Kannatan kaikille mahdollisuutta opiskeluun. Avoimen kautta löytyy se oma ala lopulta. On hirveätä, että nykyään menettää mahdollisuutensa hakemisessa, kun ei ole enää ensikertalainen hakija.
Opiskelu kannattaa aina, mutta nyt siitä on tehtävä helpompipääsyistä. Useampia kursseja nettiluennoiksi.4 vuotta sitten joku assistentti tuhlasi aikaansa minulle vastaamiseen. Hän ei kiittänyt ehdotuksesta ja sanonut vievänsä asiaa eteenpäin, vaan hän jankutti minulle pitkät pätkät säädöksiä miksi tällainen ei ole mahdollista. Ahdisti oikein kuinka olin saanut hänet tuhlaamaan aikaansa minulle kirjoittamiseen ja mietin ovatko kaikki valtion leivissä noin muutoshaluttomia ja kaavoihin kangistuneita kehityksen tulppia ja ei ihme, että asiat ovat näin huonolla tolalla.
Suomessa on kehuttu olevan maailman paras koulutus. Sen on kehuttu olevan edullisempaa kuin monessa muussa maassa. Miksi ei hyödyntää sitä mahdollisuutta, että ympäri maailmaa ihmiset voisivat ostaa avoimen yliopiston kursseja ja katsoa niitä netin välityksellä. Miljardien ihmisten markkinat. Ihan varmasti yliopistoille olisi tässä markkinarako ja kauan kaivattu rahaa alkaisi virrata muualtakin kuin kansalaisten kollektiivisesta taskusta!
Tämä olisi pitänyt hyödyntää jo silloin kun Suomen koulutuksen maine oli aallon harjalla ja Suomen tunnettuus kasvoi sen avulla.
Suomessa on maailman paras peruskoulu - yliopistoista kukaan ei ole puhunut mitään. Ruotsin Karolinska institutet taitaa olla ainut pohjoismainen yliopisto, joka on päässyt Top 100 -listalle. Kaikki Suomen yliopistot ovat kaukana noista sijoista, myös Helsinki ja Aalto.
Mistä katsoit tuota TOP 100 listausta?
https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-ra…
Tuolla ainoa 100 parhaan joukkoon mahtuva ruotsalainen yliopisto on sijalla 92. Se on Lundin yliopisto.
Helsingin yliopisto on sijalla 110.
Aalto yliopisto on sijalla 140.
Kööpenhaminan yliopisto on sijalla 79.Wikipedia, Karoliininen instituutti. Sija 44. Shanghain listalla vuonna 2017. Korkein minkään pohjoismaisen yliopiston koskaan saama sijoitus.
Karoliinassa tehdään paljon tieteellisiä tutkimuksia. Siellä ei oo ollut sippeä joka kiristi yliopisto rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on ollut joskus kärjessä. Siinä eletään edelleen, kuten jääkiekon MM 1995, mäkihyppy, keihäänheitto tai rallimenestys.
Nykyään on toinen tilanne, mutta sitähän ei saa ääneen sanoa että liiallinen multikulti vie koko suurta luokkaa alaspäin.
Helsingissähän peruskoulun tulokset on edelleen muuta maata parempia vaikka tänne on keskittynyt kielellistä rikkautta. Suurempi ongelma tuloksissa on aivan muualla ja selittävänä tekijänä on lähinnä erityisoppilaiden siirto normiluokkiin ja vastaavasti erikoistuneiden luokkien puute. Asia mitä Helsingissä on uutterasti viety eteenpäin, lahjakkaimmat lapset ovat siellä musiikkiluokilla, luontopainotteisluokilla tai kielikylvyissä.
Tietenkin on. Tämä on se mekaniikka minkä vuoksi akateemisten lapset pärjäävät jo peruskoulussa paremmin ja päätyvät yliopistoon duunariperheiden lapsia useammin. Koska vanhemmat laittavat heidät jo alaluokilla erikoistuneisiin opetuksiin eivätkä kaiken maailman nepsylasten kanssa samoille jättiluokille.
Hgissä voi kolmannella on jossain nk painotettu opetus. Meillä poika kävi lähiön ala-asteen.painotettu yläaste (itse halusi) lukion alin ka oli silloin 9.42 ja pääsi pääsykokeitten kautta minne halusi ilman valmennuskurssia ja ei olla akateemisia.
Meillä lähikoulussa on mahdollisuus mennä kielikylpyluokille, musiikkiluokalle tai urheiluluokalle. Muissa kouluissa voi olla vaikka matematiikkapainotus tai kuvataidepainotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut skeidaa. Sain sossusta toimeentulotukea. Alussa antoivat vain kolme kuukautta ja laittoivat sitten poikki, mutta kun valintin hallinto-oikeuteen ne jatkoivat maksamista siihen asti kunnes pääsin töihin.
Tutkintoa en tehnyt koskaan loppuun.
Ihan totta kyllä puhuu. Opiskelijalta edellytetään että opintolaina on nostettu eli korkeintaan sen jälkeen saat harkinnanvaraista toimeentulotukea sossusta.
Paras ratkaisu olisi se, että nämä ihmislajin haahuilijoiksi listattavat istuttaisiin hiekkalaatikolle.
Hiekkalaatikolla he voisivat tutkia hiekkaa.
Tällä tavoin ei enää tarvitsisi kenekään olla huolissaan rahojen haaskauksesta. Siellä vain, kiltisti hiekkalaatikolla hiekkaa tutkien haahuilijoiksi kategorisoidut leikkivät leikkejään.
Aika moni muukin asia on haahuilua ja sellaista hassua. Aikuisten maailmassa leikimme tällaista aikuisten leikkiä, jossa osalle ihmisistä oma leikki on järkevämpää kuin toisten leikki. Se vähemmän tärkeä leikki on liian kallista, jolloin leikkijät täytyy heti laittaa muualle. Sillä eihän täällä, hyvänen aika, enää saa haahuilla.
Haahuilijat heti pois!!! Hiekkalaatikolle.
:)
PS. Mielestäni on aivan sama, montako tutkintoa jollakin on. Antaa toisten haahuilla. Ja jos se ei miellytä, niin keksikäämme jokin keino, jolla tuollaiset ärsytyksen aiheet saamme mielestämme pois. Mitä jos yhdistäisimme voimamme, keksimme yhdessä keinon välttää haahuilun ja kaikilla olisi hyvä mieli. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Eli jos ehdot täyttyvät, niin pääsee opetukseen. Mikä ero tässä on akateemisten ja duunarilasten välillä?
siihen voi kehittää stipendijärjestelmän jonka saa takaisinmaksuun jos homma ei nappaa