Miten jotkut työttömät elävät prameammin kuin työssäkäyvät?
Alan olla loppu omaan tilanteeseen. Tämä varmasti kuulostaa kunnon provolta, mutta olkoot.
Olen pienipalkkaisessa duunissa ja rahat just ja just riittää elämiseen. Saan vähän asumistukea, mutten mitenkään kauhean isoa määrää, sillä palkkani on "liian hyvä". Asun ylikalliissa pienessä yksiössä Helsingin "huonommalla puolella", jossa rauhatonta. En omista mitään ylimääräistä (ei autoa, kalliita vempeleitä tai uusimpia älypuhelimia), uusia vaatteita ostan harvoin, yritän syödä suht halvasti ja en käytä mitään päihteitä. Vapaa-aikakin menee kotona yleensä vain kyhjöttäen ja tietokoneella pelaten.
Mulla on muutamia työttömiä kavereita joilla on rahaa melkein saman verran, mutta heillä on varaa lähteä reppureissailemaan, oleilla baareissa ja ajella autoilla. Yksikin asuu Kalliossa ja tuntuu elävän suht "varakasta" elämää (tosin vanhemmat antaa hänelle rahaa). En vain ymmärrä, että miten itse joudun kituuttamaan samoilla summilla kun toiset elää "luksusta", vaikka yritän elää mahdollisimman niukasti.
Aina puhutaan kuinka työttömät on niin ahtaalla, niin tunnutaan unohtavan, että osa työssäkäyvissä elää vieläkin ahtaammissa oloissa. Varsinkin kun tulot heiluu miten sattuu, niin tukienkin haku ei ole niin helppoa.
Olen nuori parikymppinen nainen ja nyt jo tulevaisuus näyttää mustalta. Lapsena haaveilin aina kuinka hankin lapsen ja koiran, mutta kumpaakaan ei ole varaa. Edes miehen löytäminen tuntuu mahdottomalta, kun oon töissä melkeen aina 6 päivää viikosta, joten aikaa treffailuun ei ole.
Olis vaan niin helppoa hypätä jonkun metron alle, mutta en halua kuitenkaan aiheuttaa surua perheelle.
Onko täällä muita pienipalkkaisia jotka haluaisi avautua asiasta?
Kommentit (201)
Öööööööööh työtön tuttu öööööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän tuossa kerrot että vanhemmat sponssaa.
Missä työssä muuten tehdään vieläkin 6 päiväistä työviikkoa?
Mä teen 7 päiväistä viikkoa.
Missä työssä?
Suurin osa työttömistä on jäänyt työttömäksi työstä. Sen takia työttömillä voi olla varallisuutta ja säästöjä, omakotitalo, autoja, kesämökki tm.
Taisi olla vasta miljoonas kerta, kun tämäkin asia tyhmille on tällä palstalla selitetty.
Vierailija kirjoitti:
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööööhhhhhh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööh
Öööööööööhhhhhh
........
Öööööööööh työtön tuttu öööööööööh
Olen paitsi että erona on etten saa mitään tukia, toikin on yksilöllistä jotkut työttömät on nälkä kuoleman partaalla toiset taas humputtelee ja pistää rahaa tuulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, me ollaan miehen kanssa työttömiä ja Kelan rahoilla. Saadaan yksi "ylimääräinen" tuki kun mies ei ole kirjoilla tässä asunnossa, yhteensä saamme Kelalta n. 1500e/kk, tästä pois pieni vuokra n.300e/kk. Jäljelle jää meille kahdelle kuukautta kohden 1200e, laskuja ei ole muuta kuin puhelinlasku. Toimeentulotukeni ansiosta sähkölasku, lääkärit ja lääkkeet ym. on "ilmaisia". Mieheni sisko on lääkäri joka kirjoittaa meille lääkereseptit minun nimiini jotta saadaan ne maksusitoumuksella ilmaisiksi. Eli edelleen ollaan tuossa 1200e/kk kieppeillä. Sen lisäksi on yksi "bisnes" jota en tarkemmin avaa mutta saamme 200-300e/kk pimeästi. Tämän lisäksi mieheni isovanhemmat antavat jokaiselle lapsenlapselleen 200e/kk lahjana, toki käteisenä. Eli kahdelle työttömälle (meille) jää 1600-1700e/kk käyttöön. Syömme hyvin, matkailemme paljon, urheilemme, säästämme rahaa yms. Ulosotossa olemme molemmat joten ei järkeä mennä töihin.
Tuota en usko tai sitten teillä on lääkityksenä vain jotain särkylääkettä.
Tarpeeksi hyvä lääkitys niin katukaupassa saa jopa 20e pilleri kun myy.
Velka tai vanhempien raha ei ole Kelan tukea.
Voit jäädä työttömäksi, jos luulet päärjääväsi tuella paremmin.
Kyllä elelen työttömänä niin leveästi että jää käteen noin 250e kk Ramppaan bilettämässä ja ryyppäämässä ja matkustelen.
Kelan tukirahoilla ajattelin lähteä mallorcalle ensi kuussa. Sukkaan vaan säästöön ylimääräiset. Eilen söin kaviaaria ja join shamppanjaa. Tänään rapuja. Ferrari tulee huollosta ensi viikolla.
Siihen hallitus tähtää että palkat olisi 5€/tunti.
Vierailija kirjoitti:
Siihen hallitus tähtää että palkat olisi 5€/tunti.
Ja höpöhöpö
Riippuu kuule niin monesta tekijästä.
Mitä on ollut ennen työttömyyttä eli mitä ehditty haalia emnen sitä. Asunnot, autot? Jos ei tsrvitse uusia yhtikäs mitään työttömyyden aikana on eri, kun kaikki huonekalut vetää viimeisiään ja kodinkoneet prakaa samoihin aikoihin.
Saako apuja sukulaisilta tai vaikka poika/tyttöystävältä/puolisolta. Onko säästöjä.
Yksittäisten tavaroiden ostosta ei niinkään voi sanoa mitään nimittäin voi olla tilanne, että kumpikin saa saman verran ja samat pakolliset kulut, mutta toinen sanoo, että ei ole varaa asiaan x.
Hän sitten käyttää sen johonkin muuhun.
Jos aplla samat tulot kun työttömällä ja työtön elää leveästi ja ap ei. Selvästi ap ei osaa hoitaa omia raha asioitaan. Törsää ja hommaa ylimääräisiä kk maksuja tai makselee velkoja jne mitä työttömällä ei ole. Tai työttömällä on jotain tuloja mitä ap ei edes tiedä.
Niin no, eihän se täysin palkkatuloista riipu, kuinka paljon henkilöllä on rahaa käytössään. Varallisuutta/tuloja voi olla muuta kautta.
Kuten itsekin sanot, olet pienipalkkaisessa työssä, ja osa työttömistä tutuistasi saa rahaa sukulaisilta.
Itse reissasin nimenomaan silloin kun tulot olivat pienimmillään, eli opiskelijana. Muuhun en rahaa käyttänytkään.
Nyt kun olen töissä, rahaa periaatteessa olisi jonkin verran turhuuksiin, mutta käytän ne muuhun, lähinnä harrastuksiin, parempaan ruokaan, koiraan, taloon ja sijoituksiin. Mihinkään hilavitkuttimiin kuten puhelimiin en viitsi kuluttaa.
Ja hei, sinähän olet vielä nuori! Ei minullakaan ollut parikymppisenä paljon mitään. Onnellinen olin silti. :)
Sinun on vielä erittäin mahdollista edetä elämässä, jos yrität ja teet fiksuja päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän tuossa kerrot että vanhemmat sponssaa.
Missä työssä muuten tehdään vieläkin 6 päiväistä työviikkoa?
Ihan missä vaan tehdastyössä.
Aivotyötä et ainakaan tee.