Miten jotkut työttömät elävät prameammin kuin työssäkäyvät?
Alan olla loppu omaan tilanteeseen. Tämä varmasti kuulostaa kunnon provolta, mutta olkoot.
Olen pienipalkkaisessa duunissa ja rahat just ja just riittää elämiseen. Saan vähän asumistukea, mutten mitenkään kauhean isoa määrää, sillä palkkani on "liian hyvä". Asun ylikalliissa pienessä yksiössä Helsingin "huonommalla puolella", jossa rauhatonta. En omista mitään ylimääräistä (ei autoa, kalliita vempeleitä tai uusimpia älypuhelimia), uusia vaatteita ostan harvoin, yritän syödä suht halvasti ja en käytä mitään päihteitä. Vapaa-aikakin menee kotona yleensä vain kyhjöttäen ja tietokoneella pelaten.
Mulla on muutamia työttömiä kavereita joilla on rahaa melkein saman verran, mutta heillä on varaa lähteä reppureissailemaan, oleilla baareissa ja ajella autoilla. Yksikin asuu Kalliossa ja tuntuu elävän suht "varakasta" elämää (tosin vanhemmat antaa hänelle rahaa). En vain ymmärrä, että miten itse joudun kituuttamaan samoilla summilla kun toiset elää "luksusta", vaikka yritän elää mahdollisimman niukasti.
Aina puhutaan kuinka työttömät on niin ahtaalla, niin tunnutaan unohtavan, että osa työssäkäyvissä elää vieläkin ahtaammissa oloissa. Varsinkin kun tulot heiluu miten sattuu, niin tukienkin haku ei ole niin helppoa.
Olen nuori parikymppinen nainen ja nyt jo tulevaisuus näyttää mustalta. Lapsena haaveilin aina kuinka hankin lapsen ja koiran, mutta kumpaakaan ei ole varaa. Edes miehen löytäminen tuntuu mahdottomalta, kun oon töissä melkeen aina 6 päivää viikosta, joten aikaa treffailuun ei ole.
Olis vaan niin helppoa hypätä jonkun metron alle, mutta en halua kuitenkaan aiheuttaa surua perheelle.
Onko täällä muita pienipalkkaisia jotka haluaisi avautua asiasta?
Kommentit (175)
Onko teillä työttömien kadehtijoilla kellään kanttia ottaa loparit nykyisestä työstänne ? Jos olis niin saisitte ihan livenä kokeilla työttömän arkea. Se eka pari vuotta menettelee jos kuulutte esim. YTK-kassaan ja saatte ansiosidonnaista, mutta sitten tipahtaa etuudet. Ja kun on mennyt aikaa, siinä työttömänä kellotellessa niin ei ne työnantajatkaan enää teistä niin innoissaan ole eli saattaa työttömyys vielä jatkua.....
Mietin samaa aikoinaan opiskellessa. Toisille vanhemmat maksoivat asuntojen käsirahoja, saivat myös kuukausirahaa ja kävivät baareissa. Itse elin asumislisineen yht. vajaa 500e:lla kuussa, mistä asumiseen meni lähes 300e. Jotenkin kuitenkin onnistuin säästämään 20e/kk rahastoon ja ajan mittaan siitä tuli yli kymppitonni kun annoin vaan kuukausisäästöjen jauhaa ja koron tehdä työn puolestani. Nyt tietysti jo hyväpalkkainen muutenkin. Kannattaa kyseenalaistaa kaikki menot, paikkakunta, liikkuminen, ruoka, baarireissut. Voisitko tehdä lisäksi jotain pientä hommaa, josta tulisi lisätuloja, josta saisit laitettua säästöön? Oletko jo säästänyt asuntoa varten? Jos nyt jäisin työttömäksi, elelen pitkään säästöillä ja esim. sijoitusasuntojeni vuokrilla. Työttömyydestä ei voi oikein päätellä mitään tulotasosta. Vanhemmiten rahaa kertyy jos vaan homman osaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut kokonaan työtön, kokoaikatyössä ja osa-aikatyössä, jossa sain tukia lisäksi. Leveää elämää en ole päässyt maistamaan koskaan, mutta ikävä kyllä, kokonaan työttömänä rahat riittivät parhaiten. Mulla oli silloin kyllä todella edullinen asunto (Tämä saattaa olla ap:n kaverienkin tapauksessa yksi selitys, miksi rahaa näyttää riittävän: asuvat perityssä tai vanhempien omistamassa tai jopa omassa, esim. vanhemmilta saadussa, asunnossa.), johon sain muutaman kympin asumistukeakin ja olin vielä sinkku, eikä ollut lemmikkejä, eli rahan tarvekaan ei ollut suuren suuri.
Kokoaikatyössä palkka oli naurettavan pieni ja jouduin hankkimaan sitä varten auton. Kulut siis kasvoivat paljon, mutta rahaa tuli vain muutama satanen enemmän kuin työttömänä. Asumistukea en saanut. Suunnilleen saman verran jäi rahaa käyttöön kuin kokonaan työttömänä.
Osa-aikatyössä tilanne oli kaikkein surkein. Pieni palkka ja vähän tunteja, mutta pitkä työmatka, joten iso osa palkasta meni bensaan. Peruspäivärahaa sain sovitellusti. Aika monena kuukautena palkka ja ppraha yhteensä miinus työmatkakulut oli yhtäsuurikuin saman verran käteen kuin sain ollessani kokonaan työttömänä.
Eli pakko sanoa, että jos sattuu olemaan säästöjä, saa perintöä tai vanhemmilta "apurahaa", kokonaan työttömänä saattaa hyvinkin elellä mukavammin kuin työssäkäyvänä.
Kaikkein ankeinta on olla osa-aikatyössä, jos bruttopalkka ylittää sen 300 e ja joutuu käyttämään työmatkaan jotain muuta kuin omia jalkoja tai polkupyörää. Pahimmassa tapauksessa koko palkka sulaa työssäkäynnin kuluihin ja vielä osa päivärahastakin.
Ensinnäkin, miksi et hakenut km-korvauksia?
Toisekseen itse olen ollut myös sekä koko-, osa-aika/keikkatyössö että kokonaan työttömänä ja kyllä se on vaan niin että kaikken ikävintä on olla kelan peruspäivärahalla.
Ja voi nyyh jos joudut auton hommaamaan töitä varten, niin kuule minäkin! Ja joudun pitämään sitä työttömänä (työalalla vaaditaan oman auton käyttömahdollisuus) ja siksipä mulla ei edes toimeentulotuella ole rahat riittäneet elämiseem ja laskuihin. Sen lisäksi lyhennän opintolainaa, kun tän alanhan piti olla hyvin työllistävä. Se pitää maksaa siitä perusosasta. Halvempaa kämppää en ole löytänyt, silti olen ahdistunut kun lähes koko työmarkkinatuki menee pelkkään vuokraan. Ihmiset täällä tuntuu unohtavan että työmarkkinatuesta menee vero, tosin kuin pienestä palkasta. Pienestä palkasta menee naurettavan pieni vero, jos lainkaan. Sosiaalietuuksia verotetaan rankemmin.
Eniten inhoan sitä kun joku mainostaa itseään veronmaksajana. No kuulkaas, se ei nyt ole mitenkään erityistä maksa veroja. Veroja maksavat ihan kaikki. Työttömätkin. Nekkn on käyneet muuten töissä btw, osa kymmeniä vuosia tai lähes koko työuran verran. Joidenkin mielestä heille on työ maistunut vaikka 40 vuotta mut sitten yhtäkkiä jokin laiskotteluasenne muka iskenyt. Joopa joo. Oikeasti järkyttyisitte kun tietäisitte miten vaikeaa työttömyystuella on maksaa laskuja. Enkä puhu ylimääräisistä menoista. Jotkut ehdottavat menojen karsimista, niin mistä? Mistä karsit, kun et tilaa lehtiä tai luontaistuotteita? Et harrasta mitään, mikä maksaa. Etkä käy edes parturissa työhaastattelua varten, mistä siis? Joillakin on hauskoja ideoita siitä, miten pitäisi vain "mennä" töihin. Ai niinku kävellä ovesta sisään ja väittää olevansa töissä jossakin?
Olet oikeassa siitä että haastavinta on olla osa-aikaisena ja varsinkin keikkatyöläisenä. Tukien maksu viivästyy vaikka laskut pitäis maksaa ja kaikki työtunnit pitää kirjata minuutilleen ylös.
Vierailija kirjoitti:
Usein työttömät eivät maksa talon lainaa.
Mutta maksavat sitten sitä opintolainaa.. ja sitä ei saa toimerntulotukeen tms joten se lyhennys menee niistä ruokarahoista.
Eräs tuttuni koulusta opiskelee työmarkkinatuella ja asuu Helsingissä 700e maksamassa yksiössä yksityisellä.
Hän aina sanoo ,että töihin ei kannata mennä koska Sossu maksaa kuulemma hänen laskunsa.
Hän siis saa työmarkkinatukea ja sossusta rahaa.
Eikä käy ollenkaan opintojen ohessa töissä.
Veljeni tulot työttömänä olivat huomattavasti suuremmat kun minulla matalapalkkaisessa kokopäivätyössä, hänellä ansiosidonnainen päiväraha, pääomatulot, ilmainen asunto ja ruoka vanhempien taholta, säälivät työtöntä poikaa :D se että minä elän lasteni kanssa jatkuvasti kädestä suuhun herättää heissä suurta ihmetystä.. Ja selvennykseksi vielä, en ole heiltä mitään vailla, ihmettelen vaan välillä heidän toimintaansa
Ei perustyötön noin elä. Yksi korkeasti koulutettu kaveri piti vapaavuoden korkeapalkkaisesta työstään ja nosti ansiosidonnaista koko sen vuoden. Hyvin eleli sen vuoden ja ihan tarkoituksella vältteli töitä. Ei sitä mitenkään peitellyt.
On eri asia, jos minä jään ansiosidonnaiselle keskipalkkaisesta työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni koulusta opiskelee työmarkkinatuella ja asuu Helsingissä 700e maksamassa yksiössä yksityisellä.
Hän aina sanoo ,että töihin ei kannata mennä koska Sossu maksaa kuulemma hänen laskunsa.
Hän siis saa työmarkkinatukea ja sossusta rahaa.Eikä käy ollenkaan opintojen ohessa töissä.
Saa varmasti myös asumistukea. Mun kaveri myös on ihan avoimesti myöntänyt ettei hänen kannata mennä töihin alle 3000€:n palkalla. On siis yh ja pärjää työttömänä rahallisesti paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni käyttää tuet leveään elämään, mutta nukkuu asunnottomien yömajassa ja kiertää päivät ilmaisia ruokajakeluita metsästäen, myös varastaa kaupasta.
Siis onko virallinen osoite jossain? Ei kai tukiakaan muuten saa?
Tarkoitatko, että asunnoton ei saa mitään tukia?
Vierailija kirjoitti:
No, me ollaan miehen kanssa työttömiä ja Kelan rahoilla. Saadaan yksi "ylimääräinen" tuki kun mies ei ole kirjoilla tässä asunnossa, yhteensä saamme Kelalta n. 1500e/kk, tästä pois pieni vuokra n.300e/kk. Jäljelle jää meille kahdelle kuukautta kohden 1200e, laskuja ei ole muuta kuin puhelinlasku. Toimeentulotukeni ansiosta sähkölasku, lääkärit ja lääkkeet ym. on "ilmaisia". Mieheni sisko on lääkäri joka kirjoittaa meille lääkereseptit minun nimiini jotta saadaan ne maksusitoumuksella ilmaisiksi. Eli edelleen ollaan tuossa 1200e/kk kieppeillä. Sen lisäksi on yksi "bisnes" jota en tarkemmin avaa mutta saamme 200-300e/kk pimeästi. Tämän lisäksi mieheni isovanhemmat antavat jokaiselle lapsenlapselleen 200e/kk lahjana, toki käteisenä. Eli kahdelle työttömälle (meille) jää 1600-1700e/kk käyttöön. Syömme hyvin, matkailemme paljon, urheilemme, säästämme rahaa yms. Ulosotossa olemme molemmat joten ei järkeä mennä töihin.
Tässäpä malliesimerkki tukuen väärinkäytöstä. Teillä on varmaan mielestänne oikeus, mutta lystin rahoittajat eli veronmaksajat eivät ole ehkä kanssanne samaa mieltä.
Viranomaisia saattaisi myös kiinnostaa tuon lääkärin toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, me ollaan miehen kanssa työttömiä ja Kelan rahoilla. Saadaan yksi "ylimääräinen" tuki kun mies ei ole kirjoilla tässä asunnossa, yhteensä saamme Kelalta n. 1500e/kk, tästä pois pieni vuokra n.300e/kk. Jäljelle jää meille kahdelle kuukautta kohden 1200e, laskuja ei ole muuta kuin puhelinlasku. Toimeentulotukeni ansiosta sähkölasku, lääkärit ja lääkkeet ym. on "ilmaisia". Mieheni sisko on lääkäri joka kirjoittaa meille lääkereseptit minun nimiini jotta saadaan ne maksusitoumuksella ilmaisiksi. Eli edelleen ollaan tuossa 1200e/kk kieppeillä. Sen lisäksi on yksi "bisnes" jota en tarkemmin avaa mutta saamme 200-300e/kk pimeästi. Tämän lisäksi mieheni isovanhemmat antavat jokaiselle lapsenlapselleen 200e/kk lahjana, toki käteisenä. Eli kahdelle työttömälle (meille) jää 1600-1700e/kk käyttöön. Syömme hyvin, matkailemme paljon, urheilemme, säästämme rahaa yms. Ulosotossa olemme molemmat joten ei järkeä mennä töihin.
Tässäpä malliesimerkki tukuen väärinkäytöstä. Teillä on varmaan mielestänne oikeus, mutta lystin rahoittajat eli veronmaksajat eivät ole ehkä kanssanne samaa mieltä.
Viranomaisia saattaisi myös kiinnostaa tuon lääkärin toiminta.
Tiedän myös yhden yksineläjämiehen joka kävi töissä pimeästi ja siinä sivussa nosti kaikki mahdolliset tuet. Oli todella mukavasti rahaa. Aikoinaan huijasi myös monilapsinen perhe niin että äiti kävi pimeästi töissä ja nosti samalla työttömyyskorvausta. Kylläpä vitutti nämä tapaukset kun itse kärvistelin opintotuella ja kävin koulun jälkeen siivoamassa että pysyin hengissä ja pystyin pitämään katon pääni päällä.
Olin aikoinaan melkein 10 vuotta työtön. Edes aikuinen poikani, tai vanhempani eivät tienneet siitä, eikä tiedä vieläkään.
Mulla oli laatuvaatteita esim. Escada. Asunto oli maksettu. Säästöjä jonkun verran. Ruokakulut olivat pienet, joten oli varaa harrastaa.
Ja yksi ulkomaanmatka vuodessa.
Minusta mikään ei ole niin suuri häpeä kuin työttömyys, siksi selasin sen.
Selaamallahan nykyään eletään, kun elämä on netissä.
Jos saatte saman määrän rahaa, niin jaa sitten työttömäksi.
Ei vaan, totta kai saavat rahaa jostain muualta, senhän tajuaa millä tahansa logiikalla.