Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut työttömät elävät prameammin kuin työssäkäyvät?

Vierailija
05.07.2019 |

Alan olla loppu omaan tilanteeseen. Tämä varmasti kuulostaa kunnon provolta, mutta olkoot.
Olen pienipalkkaisessa duunissa ja rahat just ja just riittää elämiseen. Saan vähän asumistukea, mutten mitenkään kauhean isoa määrää, sillä palkkani on "liian hyvä". Asun ylikalliissa pienessä yksiössä Helsingin "huonommalla puolella", jossa rauhatonta. En omista mitään ylimääräistä (ei autoa, kalliita vempeleitä tai uusimpia älypuhelimia), uusia vaatteita ostan harvoin, yritän syödä suht halvasti ja en käytä mitään päihteitä. Vapaa-aikakin menee kotona yleensä vain kyhjöttäen ja tietokoneella pelaten.
Mulla on muutamia työttömiä kavereita joilla on rahaa melkein saman verran, mutta heillä on varaa lähteä reppureissailemaan, oleilla baareissa ja ajella autoilla. Yksikin asuu Kalliossa ja tuntuu elävän suht "varakasta" elämää (tosin vanhemmat antaa hänelle rahaa). En vain ymmärrä, että miten itse joudun kituuttamaan samoilla summilla kun toiset elää "luksusta", vaikka yritän elää mahdollisimman niukasti.

Aina puhutaan kuinka työttömät on niin ahtaalla, niin tunnutaan unohtavan, että osa työssäkäyvissä elää vieläkin ahtaammissa oloissa. Varsinkin kun tulot heiluu miten sattuu, niin tukienkin haku ei ole niin helppoa.
Olen nuori parikymppinen nainen ja nyt jo tulevaisuus näyttää mustalta. Lapsena haaveilin aina kuinka hankin lapsen ja koiran, mutta kumpaakaan ei ole varaa. Edes miehen löytäminen tuntuu mahdottomalta, kun oon töissä melkeen aina 6 päivää viikosta, joten aikaa treffailuun ei ole.
Olis vaan niin helppoa hypätä jonkun metron alle, mutta en halua kuitenkaan aiheuttaa surua perheelle.

Onko täällä muita pienipalkkaisia jotka haluaisi avautua asiasta?

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois väärin käyttäjiltä kirjoitti:

Taas lukutaidottomia täällä.

Komppaan aloittajaa: mulle ei jää paljon mitään käteen, kituuttaen elän kanssa, ei todellakaan varaa mihinkään ylimääräiseen,

Kun taas jotkut työttömät saa rutkasti enemmän ja hummaavat kaikenlaista

Kyllä suomalainen tukijärjestelmä perseestä, vasta vähän aikaa täällä oli juttu jossa joku aloittaja oli kuullut kahvilassa viereisessä pöydässä nainen kehui että ei mene töihin ettei tuet mene

Tuet pois väärin käyttäjiltä ja tiliotteita vaan syynäämään kela ja sossu joka viikko

Tiliotteita saa kytätä ihan rauhassa.

Kaikki massi tietenkin käässinä mitä muualta kuin tukituubista tulee.

Mahdolliset tilisiirrot kaverille ja sitten seinästä ulos mulle.

Ja taas meno maistuu!

Eikö sossu tosiaan koskaan ihmettele jos joka kuu siirtää samalle kaverille rahaa 🤔? Vai kannattaako kaikki ottaa käteisenä ja se käteinen siirtää kaverille? En oikein tajua .. Ehkä kaikki sossutuet tosiaan pitäisi vaan lakkauttaa kokonaan kaikilta niin ei tulisi tällaista tukikeplottelua. Kaikille työttömille pelkkä työmarkkinatuki ja mahdollinen asumistuki ja siinä se, jos ei pärjää niin voi voi!

Kela seuraa vain sitä mitä rahaa tilille tulee, ei menoja. Tukensa voi jokainen käyttää vaikka Veikkauksen peleihin, baareihin ja dildoihin. 😉

Vierailija
142/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä miten huonosti saa korttinsa pelata, jos töistä jää käteen vähemmän kuin työttömänä. Palkka alle 1100€/kk tms? Työtön saa noin 800€ käyttöönsä, työmarkkinatuki + asumistuki.

Ota huomioon että työttömät ovat tukien suhteen eriarvoisessa asemassa. Joku saa tukia niin paljon että asumiskulujen jälkeen jää käyttöön lähes 500€ kun toinen saa tuon 500€ kokonaisuudessaan jos on puoliso (vaikka hänelläkin olisi pieni palkka) ja oma asunto (vaikka sen kulut olisivat samat kuin tuon toisen työttömän vuokra). Monet näistä elävät köyhyysrajan alapuolella tulojen suhteen kuten joku juuri kirjoittikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin heti työuran alussa oman kämpän Helsingistä, sitten perheen kasvaessa isomman. Oma, hyvä auto pihassa. Olen ollut työttömänä nyt kuusi vuotta. En saa muita tukia kuin työmarkkinatukea. Mitenkään leveästi en elä, mutta ei minulta mitään puutukaan.

Niin ja minulla on yksityinen sairausvakuutus, joten sairauden kohdatessa en joudu asioimaan terveyskeskuksissa.

Kun niukkuuteen tottuu, siitä tulee uusi normaali. Ihminen on sopeutuvainen.

Vierailija
144/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, me ollaan miehen kanssa työttömiä ja Kelan rahoilla. Saadaan yksi "ylimääräinen" tuki kun mies ei ole kirjoilla tässä asunnossa, yhteensä saamme Kelalta n. 1500e/kk, tästä pois pieni vuokra n.300e/kk. Jäljelle jää meille kahdelle kuukautta kohden 1200e, laskuja ei ole muuta kuin puhelinlasku. Toimeentulotukeni ansiosta sähkölasku, lääkärit ja lääkkeet ym. on "ilmaisia". Mieheni sisko on lääkäri joka kirjoittaa meille lääkereseptit minun nimiini jotta saadaan ne maksusitoumuksella ilmaisiksi. Eli edelleen ollaan tuossa 1200e/kk kieppeillä. Sen lisäksi on yksi "bisnes" jota en tarkemmin avaa mutta saamme 200-300e/kk pimeästi. Tämän lisäksi mieheni isovanhemmat antavat jokaiselle lapsenlapselleen 200e/kk lahjana, toki käteisenä. Eli kahdelle työttömälle (meille) jää 1600-1700e/kk käyttöön. Syömme hyvin, matkailemme paljon, urheilemme, säästämme rahaa yms. Ulosotossa olemme molemmat joten ei järkeä mennä töihin.

Onpahan suku! Kaikki sepustuksessa mainitut ovat joko pummeja tai pummeilun mahdollistajia. 😄 Tuota lääkärihommaa en kyllä usko, tuskin miehelläsi on kovin suuret terveyskulut ( jos olisi niin maksukatto tulisi apuun), miksi joku riskeeraisi lääkärilupansa sen takia?

Vierailija
145/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, me ollaan miehen kanssa työttömiä ja Kelan rahoilla. Saadaan yksi "ylimääräinen" tuki kun mies ei ole kirjoilla tässä asunnossa, yhteensä saamme Kelalta n. 1500e/kk, tästä pois pieni vuokra n.300e/kk. Jäljelle jää meille kahdelle kuukautta kohden 1200e, laskuja ei ole muuta kuin puhelinlasku. Toimeentulotukeni ansiosta sähkölasku, lääkärit ja lääkkeet ym. on "ilmaisia". Mieheni sisko on lääkäri joka kirjoittaa meille lääkereseptit minun nimiini jotta saadaan ne maksusitoumuksella ilmaisiksi. Eli edelleen ollaan tuossa 1200e/kk kieppeillä. Sen lisäksi on yksi "bisnes" jota en tarkemmin avaa mutta saamme 200-300e/kk pimeästi. Tämän lisäksi mieheni isovanhemmat antavat jokaiselle lapsenlapselleen 200e/kk lahjana, toki käteisenä. Eli kahdelle työttömälle (meille) jää 1600-1700e/kk käyttöön. Syömme hyvin, matkailemme paljon, urheilemme, säästämme rahaa yms. Ulosotossa olemme molemmat joten ei järkeä mennä töihin.

Onpahan suku! Kaikki sepustuksessa mainitut ovat joko pummeja tai pummeilun mahdollistajia. 😄 Tuota lääkärihommaa en kyllä usko, tuskin miehelläsi on kovin suuret terveyskulut ( jos olisi niin maksukatto tulisi apuun), miksi joku riskeeraisi lääkärilupansa sen takia?

No joo, itse en tuollaista riskiä uskaltaisi ikimaailmassa ottaa. Kiva jos joutuu vaikka kolariin ja teholle ja sitten tiedoista löytyy ties mitä lääkettä mitä todellisuudessa ei edes käytä 🙈. Siinä sitten selittelet miksi et syömään niitä lääkkeitä. Tai toisin päin jos mies joutuu kolariin, hups syö vaikka mitä lääkkeitä joista ei oo mitään merkintää missään... Jep, sanomattakin selvää että olen ollut tämän tyyppisessä tapaturmassa ja päiväkausia sen seurauksena sairaalassa ja tämän takia heti kävi tilanne mielessä.

Vierailija
146/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla niin, että pienipalkkaisen paikka ei ole missään päin pääkaupunkiseutua, koska koko Helsinki on yhtä ylihintaista asuntokuplaa. Täällä Keski-Suomessa melko lähellä Jyväskylää maksan 300euroa vuokraa kerrostalo kaksiosta. Omaan autoon riittää myös hyvin varat vaikka palkaa tulee noin 1200 kuussa. Työmatkaa on kuutisen kymmentä kilsaa eestaas. Naapurusto rauhallista, mutta kyllä vanhaakin.

Vierailija
147/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kyllä veti hiljaiseksi se, kun olin todella matalasti palkatussa työssä tehden 100% työaikaa ja verojen jälkeen palkkaa tuli n. 1200e kuussa. Ylitöistä ei maksettu ja muutkin lisät todella onnettomat. Perus työttömyyspäiväraha on siis reilusti alle tuon, tiedän, mutta kun osa saa päälle asumislisää ja sähkön, lääkkeet ym maksaa sossut, ehkä vielä jotain harkinnanvaraista. Käytännössä ainakin melkein sama summa, toinen tekee sen eteen 0 viikkotuntia ja toinen n. 38. En ole enää kyseisessä paikassa töissä.

Vierailija
148/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksena otsikon kysymykseen: säästöt, varakkaat vanhemmat, perintö.

Tuohon voisi varmaankin lisätä sen miten hyvin osaa suunnitella omaa talouttaan eli suhteuttaa ne tulot ja  menot toisiinsa. Edullinen asunto, ei ole autoa eikä tarvitse elättää muita kuin itsensä ja on opetellut laittamaan kotona ruokaa jatkuvan ravintolassa syömisen sijasta.

Vierailija
149/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nyt sanoa ettei tuo ole mikään normi.

Siis toki liiton päivärahalla voi joku aikaisemmin huippupalkkaa saanut saada hyvinkin sitä päuvärahaa mut heidän elintasonsa on siellä työelämässäkin korkeampi ja ovat todellakin aika harvassa.

Työttömät ei oo muuten mikään joukko, jolla ei ole tajua työelämästä, pienistä palkoista jne. mitään. Päinvastoin. Työtön ei ole mikään etuoikeutettu loinen, vaan usein ihan samanlainen kuin sinäkin. Ihminen, joka on tehnyt työtä. Ihminen joka on kituuttanut pienellä palkalla, mutta sitten - tosin kuin sinä - ei ole saanut mahdollisuutta jatkaa työelämässä. Tai sitten tekee keikkahommia.

Työttömyys ei usein sitäpaitsi jatku montaa kuukautta kerrallaan. Tällöin työelämästä voi olla vielä säästöä pahan päivän varalle kunnes taas ponnahtaa seuraavaan pätkätyöhön. Köyhyys alkaa näkyä ulospäin vasta kun työttömyys pitkittyy. Ja toki joku pieni lomamatka ym voi olla lahja vaikkapa just niiltä vanhemmilta, kun pitkäaikaistyötön ei koskaan muuten minnekään sieltä neljän seinän sisältä. Tosin suurimmalla osalla ei ole niin varakkaita vanhempia tai edes tukiverkostoa. Siis oikeastiko työttömän pitäis tajuta olevansa niin rapasakkia, että ei saisi lähteä edes kerran 15 vuodessa jonnekin? Tai vaikka omilla töistä saaduilla säästöillä?

Mua alkaa oikeasti jo rasittaa nämä jatkuvat työttömiä kadehtivat kirjoitukset. Mun pelkkä vuokra on jo mun työttömyysetuuden verran, voit laskea mitä jää laskujen jälkeen. Ja ei, en asu kalliissa kämpässä enkä pääkaupunkiseudulla.

Ja se, että hlö on työtön, ei ole mikään merkki siitä että hän saa työttömyysetuutta. Voihan sillä nuorellakin ihmisellä olla perintöä tai pääomatuloa, jos on rikkaasta suvusta. Aika rohkeaa tehdä mielessään päätelmiä, mistä joku työttömältä vaikuttava saa kaikki tulonsa. Mutta tuo ei tosiaan ole mikään keskivertotyötön.

Jos sun elämä tekee nyt tiukkaa, kokeile jäädä työttömäksi ja miten sun rahat sitten riittää. Tuskin ne siitä ainakaan lisääntyy. Itse jouduin luopumaan asunnostani ja etsimään halvemman. Silti olen koko ajan miinuksen puolella tuloissani.

Ja juu jos sä haaveilet tästä maailmasta pois pääsystä, niin kuvittele paljonko minä siitä haaveilen. Katsos kun sen taloudellisen tilanteen öisäksi työttömänä menettää sen lopunkin itsearvostuksen! Koen itseni hyödyttömäksi, lahjattomaksi, osaamattomaksi ja ihmisten hyljeksimäksi. Nämä jatkuvat työttömien vastaiset halveksuvat kirjoittelut pistävän niin vihaksi että toivoisin YK:n puuttuvan siihen!

Vierailija
150/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä kyllä veti hiljaiseksi se, kun olin todella matalasti palkatussa työssä tehden 100% työaikaa ja verojen jälkeen palkkaa tuli n. 1200e kuussa. Ylitöistä ei maksettu ja muutkin lisät todella onnettomat. Perus työttömyyspäiväraha on siis reilusti alle tuon, tiedän, mutta kun osa saa päälle asumislisää ja sähkön, lääkkeet ym maksaa sossut, ehkä vielä jotain harkinnanvaraista. Käytännössä ainakin melkein sama summa, toinen tekee sen eteen 0 viikkotuntia ja toinen n. 38. En ole enää kyseisessä paikassa töissä.

Tämä on kyllä totaalinen vääryys. Kyllä kokoaikatyöstä täytyisi jäädä enemmän käteen kuin puhtaasta työttömyydestä. Itse olin nuorempana osa-aikatöissä lukion jälkeen siivoojana. Ansiot oli bruttona 416€/kk. Ei hitto mitään järkeä, olin täysidiootti kun tein tuota työtä. Asuin miehen kanssa joka oli työtön. Olisi kannattanut molempien olla työttöminä, oikeasti en kostunut tuosta siivoamisesta ollenkaan rahallisesti ja oli todella raskasta. Sossu aina vähensi nuo ansiot meidän kuukausimaksusta 😂.

Vierailija
151/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea. Mulla päiväraha jotain 900e,muuta en saa.

Vierailija
152/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun netto on 1900 euroa enkä tunne ketään työtöntä joka elää ”prameammin”. Yhden työttömän tunnen jonka elintaso on sama kuin minulla,elää työttömyysrahalla ja perinnöllä. Kai logiikkakin sanoo ettei 800 euroa ole sama kuin 1900

Vierailija
153/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät aloita nollasta, tai putoa nollille työttöminä. Oliko tämä yllätys ap:lle.

Vierailija
154/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas taas sepustus.

Ylitöistä kuuluu maksaa vai mikä tes pakottaa tekemään ylitöitä ilman minkäänlaista korvausta? Itsestä kiinni jos ei osaa vaatia.

Ilmeisesti et itse olisi ollut tuolloin oikeutettu muihin tukiin kuin työttömyysetuuteen joten nettosit tuostakin hommasta vähintään 600e joka kuukausi varrattuna työttömään. Jos kadehtii yksin ja vuokralla asuvia työttömiä niin kannattaa itse hankkiutua siihen tilanteeseen. 

Ja nykyisin yksin vuokralla-asuvakin saa tuollaisen palkan päälle melkein jokapaikassa asumistukea eli myös he hyötyvät. Täälläpäin työtön hyötyisi noin 400e verrattuna kokonaan työttömyyteen eli sinä nettosit enemmän. Ongelma ei ole suuret tuet vaan joistakin töistä maksettavat pienet palkat.

Vierailija
155/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko järkeä asua kalliissa asunnossa, jossa ei edes viihdy? Helsingissä yksiöt on kalliita. Moni niistä jotka asuu väljemmin ja mukavammin asuu yhdessä jonkun kanssa, joko kumppanin, kaverin tai kimppakämpässä. Onhan se kivempi maksaa 800€/kk siitä, että on erillinen olohuone, kunnon keittiö, kylpyhuone ja oma makuuhuone kuin että ahtautuu kenkälaatikkoon ja joutuu suihkuttelemaan wc-pöntön päällä.

Toinen vaihtoehto muuttaa kauemmas.

Vierailija
156/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä työttömien vihaamisketjut ikinä lopu?

Tietysti jotkut työttömät elävät prameammin kuin jotkut työssäkäyvät. Asia olisi näin, vaikka työttömät saisivat tukia 0 €. Työttömälläkin nimittäin voi olla rikkaita anteliaita sukulaisia tai vaikkapa säästöjä niiltä ajoilta, kun ei vielä ollut työtön. Pitäisikö työttömyystukien lisäksi säästäminen työssäkäyvänä ja työttömien rikkaat vanhemmatkin kieltää?

Ei ole työttömien vika, jos joku työssäkäyvä elää yli varojensa, esim. asuen ylikalliissa asunnossa. Se, että käy töissä, ei tarkoita että on varaa kaikkeen mahdolliseen tai että voi tehdä taloudellisesti mitä typerimpiä ratkaisuja olettaen silti, että elämä on helpompaa kuin jokaisella maan työttömällä. Monesti ne "prameasti" elävät työttömät sitä paitsi säästävät/pihistelevät jostain, mihin taas heitä kadehtiva työssäkäyvä tuhlaa. Helposti huomaa vain ne toisen "ökyilyt" eikä mitä kaikkea itse saa paljon enemmän.

Onko ketjun aloittaja jossain niin korkealla tässä yhteiskunnassa, ettei hän edes tunne vähävaraisia työttömiä?

Vierailija
157/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun netto on 1900 euroa enkä tunne ketään työtöntä joka elää ”prameammin”. Yhden työttömän tunnen jonka elintaso on sama kuin minulla,elää työttömyysrahalla ja perinnöllä. Kai logiikkakin sanoo ettei 800 euroa ole sama kuin 1900

En oo ikinä saanut nettona 1900€:a missään työssäni. Suurin summa on ollut 1700€ kun oli iltalisiä.. en kyllä tiedä mistä revit tuon työttömän 800€, työmarkkinatuki on n. 518€. Muut tuet määräytyy sen mukaan onko työtön niihin oikeutettu.

Vierailija
158/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee näin. osa1

Ota mallia ihmisiltä jotka ymmärtävät rahasta. Jos osaat englantia, niin kirjoja löytyy Amazonista! 

Lataat kännykkään Kindlen ja Audiblen.

- The Millionaire Next Door: The Surprising Secrets of America's Rich (Tutkimus millainen on miljonääri)

- Poor Charlie's Almanack: The Wit and Wisdom of Charles T. Munger, Expanded Third Edition (tuovat kotiovelle Ameerikoista)

- The Intelligent Investor by Benjamin Graham (Opit sijoittamaan)

- The Richest Man in Babylon: Original 1926 Edition (Hyvä ja hauska tapa ajatella rahasta. Esimerkiksi ajattele, että raha on kuin peli ja jokaisella lantilla on tehtävänsä; esimerkiksi osa rahasta on sun sotilaita jotka puolustavat sinua, jos tulee paha päivä.).

- Principles of Economics 8th Edition N. Gregory Mankiw (Tuo on itsellä lukulistalla ja pitäisi tilata; Tämmöinen helmi sieltä sinulle, kuin The Opportunity Cost, alat pohtimaan ostokäyttäytymistäsi. Esimerkiksi jos ostat jonkun todella kalliin merkki laukun, niin mitä se antaa sinulle, mikä on sen todellinen hinta.. Itse mietin, että jos ostan esimerkiksi silakoita, jotka on vaikka vitosen, niin se vitonen on poissa vaikka kirjabudjetistani; tai jos menen vikittelemään baariin naisia, niin se on poissa narikka maksuista. Jos ostan kirjan mikä kehittää minua, niin se antaa minulle enemmän kuin silakat. Jos käytän vitosen narikkaan, niin voin löytää elämäni naisen. Silakoista saan hetken ilon ja se siitä.)

Voit kouluttaa itseäsi. Googleen: Tai Lopez, The 67 Steps on aika kova kurssi.

Idea on siis oppia ymmärtämään ihmisiä jotka osaa pelata rahan kanssa. Itse persaukinen, mutta mitä enemmän luet, sitä enemmän opit.. Mitä enemmän tiedät, sitä enemmän tienaat.. Koulussa kukaan ei opeta miten rahan kanssa pelataan, mutta jotkut osaa, niin koita tutkia asiaa. 

Vierailija
159/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee näin. osa2

Voit myös hankkia uusia taitoja muunmuassa tuolta: https://www.lynda.com/ https://study.com/ ja jos olet akateeminen, niin nappaa tuolta Harvardista kurssi itsellesi(kovempi juttu kun Suomen yliopistot) https://online-learning.harvard.edu/

Ja YouTubesta löytyy ilmaisia juttuja(audiobooks) vaikka hurumykket jos ei oo varaa maksaa mistään. Ja Googlesta.. Ja Amazonista löytyy ekellä myös kirjoja(how to..)..

Lukeminen on tosi hyvä tapa minkä voit kehittää itsellesi tai/ja kuuntele äänikirjoina Youtubesta tai/ja Amazonin Audiblella... 

Raha on väline mitä on hyvä opetella käyttämään. Lyhyesti ota selvää mikä on raha.

Pienenä bonuksena vielä, niin annan tämän tiedon sinulle ilmaiseksi, nollalla eurolla. Saat rahalle vastinetta. Opettele miettimään millä hinnalla möisit tämmöistä tietoa. Tai jos sulla on intohimo, niin miten myyt sitä. Tekisitkö nettiin kurssin siitä? Vai miten? Ehkä joku sanoisi, että tonnilla saat tämän tiedon ja arvoa tämmöisellä tiedolla voi olla vaikka kymppitonnin edestä. Tai jos mä sijoitan muutaman kympin baari-iltaan, niin sen arvo voi olla kanssa aika korkea. Tai jos oisin ravintoloitsija, niin miten takaisin, että asiakas saa vastinetta rahalle?

Oma käsitys muuttui kerta rysäyksellä rahasta kun luin tämän kirjan: Rich Dad Poor Dad, Robert Kiyosaki

Hauska opetusvideo on tämmöinen: https://www.youtube.com/watch?v=D9cPAuZIigs&t=229s 

Ja viimeinen hyvä vinkki on jos on paha mieli, niin laita kynä poikittain suuhun ja hymyile, niin aivot trikkaa että sulla on hyvä mieli. Myös happy classical music YouTubeen ja korville, niin sekin auttaa. Ja jos oot ujo ja epävarma puheestasi, niin nauhoita omaa puhumista kännykällä ja opettele silleen puhumista.

Ja jos haluat oppia myymään, niin aloita tästä: Influence: The Psychology of Persuasion Cialdini .

Meditoi(https://emmaseppala.com/ ), opettele nukkumaan hyvin(Sleep Smarter: 21 Essential Strategies to Sleep Your Way to a Better Body, Better Health, and Bigger Success ), Syö hyvin(The Bullet Proof Diet; tällähetkellä luvun alla; pitäisi miettiä mitä suuhunsa laittaa).. Liiku paljon, urheile(YouTube on hyvä vinkki kirjasto tuohon; saat energiaa ja voimaa).. Yritä ajatella, että kaikki muuttuu vielä paremmaksi kun parannan itseäni joka osa-alueella vähän ja tänään on tosi hyvä päivä. Kirjoita paperille mikä haluaisit olla tyyliin "Sinä olet.." ja laita se näkyvälle paikalle. Se toimii kuin mainos, niin se vaikuttaa alitajuntaasi. Alat ottamaan silleen mikro-askelia kohti sitä tavoitetta huomaamattasi.

Vierailija
160/175 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee näin. osa3

Jos näillä alkuun?

Itse ajattelen, että köyhyys on vihollinen ja yritän löytää oikeat aseet sen nujertamiseen.

“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.” 

― Sun Tzu, The Art of War

Muistaakseni Elon Musk luki pari kirjaa avaruudesta.. Ja jos mietit. että raha on pahasta, niin mieti ajatuksena, että antaisit kaiken pois.. Se on väline, opettele käyttämään sitä. Opit kyllä.

Jäin tyhjän päälle kun naiseni lähti lätkimään, kirjoitin googleen hakusanaksi "how to make money", kun tajusin, että oon helvetin tyhmä rahan kanssa, nyt pykälää viisaampi, mutta idea on Mungeria lainaten mennä nukkumaan vähän viisaampana.. Ja ehkä se aurinko paistaa risukasaan joskus.. Siinä sulle paljon asioita mitä oon oppinut tässä ja kyllä kaikki iloksi muuttuu.. Jättää silakat kauppaan mistä on vain hetken ilo. Sijoita itsesi kehittämiseen, lue paljon, hanki netistä kursseja mistä tykkäät ja mistä on hyötyä sinulle.  

Muutama poiminta vielä tähän:

Managing Oneself – Peter F Drucker.

Nine Things Successful People Do Differently - Heidi Grant Halvorson

Tuolta voi tutustua itseesi: http://www.humanmetrics.com/

Näin minä omalle tyttärelleni opettaisin. Lapulle seinään myös kannattaa kirjoittaa, että You are Bad Ass.

Kyllä se siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan