Pääkirjoitus: Opiskelijan tai työtä vieroksuvan oleilu muiden piikkiin ei ole mikään perusoikeusOsa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti ve
Osa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti velaksi.
Joidenkin mielestä esimerkiksi työtön on oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikkei hän hae aktiivisesti töitä.
IL
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun monella hieman parempaan väkeen kuuluvalla on todella kovat ja kylmä asenne suomalaisia vähäosaisai kuten työttömiä kohtaan, mutta ulkomaalalaisia kohtaan ollaan todella maailmaasyleileviä ja empaattisa. Kaippa ei ole niin mediaseksikästä tuntea myöntätuntoa suomalaista pitkäaikaistyötöntä kohtaan.
Sillä suomalaisella on kuitenkin ollut maailman mittakaavassa parhaat mahdolliset lähtökohdat. Yksi maailman tasa-arvoisimpia systeemejä, jossa jokainen joka vähän edes yrittää, kyllä potkitaan koulutusputkesta läpi johonkin ammattiin.
Ei aina ihan noinkaan. Joillakin on niin huonot lähtökohdat, että sieltä on vaikea ponnistaa. Lisäksi on monenlaista sairautta psyykkistä ja fyysistä.
Meinaat että jollain afrikkalaisella tai syyrialaisella tai mistä nyt pakoon lähdetäänkään olisi jotenkin helpommat lähtökohdat kuin suomalaisella? Ei sairauksia, ei mielenterveyden ongelmia? Minä en sano, että Suomen pitäisi pelastaa koko maailmaa, mutta hävettää kyllä kommentit, joissa maailman etuoikeutetuimmissa oloissa kasvaneet ihmiset vinkuvat, kuinka heillä maailman mittakaavassa on vaikeaa.. Täällä kuitenkin heikoillakin taustoilla varustetulla on mahdollisuus vaikka mihin, ainakin nyt saada hoitoa valtion piikkiin, jos ei muuta.
Et pysty whataboutismia kummempiin väitteisiin? Täällä ei sinusta tarvitse auttaa ketään, kun aina jossain muualla on asiat vielä huonommin? Tuollaisia kommentteja esittävät juuri kultalusikka suussa syntyneet, joita ei kotimainen huono-osaisuus kiinnosta tipan tippaa.
Yritä nyt jo tajuta, että jokainen suomalainen on kultalusikka suussa syntynyt, jos maailman mittakaavaa käytetään. Ja täällä nimenomaan yritetään auttaa. On lapsiperheiden palvelut, ehkäisevää nuorisotyötä, koulutustakuuta, kuntouttavaa toimintaa, työpajoja, sosiaaliturvaa, lähes ilmainen terveydenhuolto, opiskelun tuet jne. Ja silti pitäisi olla enemmän ja enemmän sitä apua, vaikka lähtökohdat ovat paremmat heikoille kuin missään muualla. Kuten sanoin, en minä halua auttaa koko maailmaa, mutta joillekin ei vaan mikään määrä apua riitä, kun oma aloitekyky on miinusmerkkinen.
Eli sinusta oli Vilja-Erikan oma syy, että hänelle kävi miten kävi? Et näe miten puutteita järjestelmässä?
Täydellistä järjestelmää ei olekaan. Sen sijaan ko tapauksen repostelu on mautonta ja inhottavaa.
Lapsia toivoin ja sain. Yksi ero takana ja nykyisessäkin suhteessa ollut haasteita mikä vienyt henkisesti itseni loppuun. En nyt 40-vuotiaanakaan ole keksinyt yhtään työtä mitä haluaisin tehdä..toki olen ollut töissä, mutta inhoan työtäni, mutta ei kiinnosta kouluttautua uudelleenkaan kun ei semmoista alaa ole mikä kiinnostaisi..haluaisin vaan eläkkeelle😃Viihdyn kotona ja ei olisi mikään ongelma jäädä lopun elämäksi pous töistä jos raha jostain tipahtaisi tilille🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
artikkelin (luulo)asenneongelma kirjoitti:
joku ongelma kun yleistää, tietenkään mikäli kirjoittajan osaamistaso ja ajatusten kulku on tuota luokkaa; sitä suu markkinapullan kanssa huutaa sitten ennen,
- pitäsikö yhteiskunnan kustantaa se että verotulot valuvat ulkomaille?
- prganisaatioiden verosuunnittelu ei muuttuisi vaikka yhteisöveroa laskettaisiin kilpaillakseen muiden maiden kanssa kuten viinan hintakilpailussa ja/ tai halpamaiden kanssa,
- miksi sinun organisaation pitäisi saada lisää orjatyövoimaa, jotta voisit nostella osinkoja, katsoa mustasukkaisen kilpailijoiden katteita, kun perusyrittäjyyden läksyt ovat jääneet tekemättä?
- luuletko että eletään 1950,60 -luvulla, feodaaliajassa tai rauta-ajalla?
- nyrppiikö kun on joutunut hallituksesta paitsioon, omien edellisen hallitusten tekosien jälkeen?
- osaamattomuus näkyy siellä heikkojen perustelujen ja epämääräisten analyysien osiin tukeutumisena kuin oljenkorteen,
-
En tiedä missä kaunaisella 50-luvun kommunisti-ihannointiajalla sinä elelet mutta (opetettu) ideologinen kauna sinua menestyneempiä kohtaan on aika huono tapa suunnitella yhteiskuntaa. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monenlaisia resursseja, rikkaita, duunareita ja virkamiehiä ja valtio-omisteisuus ei ole missään toistaiseksi korvannut omistavaa luokkaa onnistuneesti joten tuskin sitä suomeenkaan tarvitsee yrittää väkisin kehittää.
Suomalainen systeemihän on siitä erikoinen, että tänne on onnistuttu haalimaan kaikki huonoimmat puolet sekä kapitalismista että kommunismista. Veroja maksetaan paljon, mutta niille ei saa vastinetta. Maakunnissa työt ja rahat menevät suhteilla, ei ahkeruudella tai meriiteillä. Sosiaaliturva olematon, mutta yritysturva tapissaan - miljardeja euroja yritystukia, mutta vanhukset yksin, ilman hoitoa kodeissaan. Työttömät tekevät ironisesti ilmaista työtä, vailla eläkekertymää yms. Valtio maksaa toimeentulotuet ja yritykset korjaavat voitot ko. toiminnasta.
Listaa voi jatkaa loputtomiin.
Huomaa, ettet ole asunut missään muualla... Vaikka täällä systeemissä on vikoja, on se kuitenkin huomattavasti parempi, kuin suurin osa muiden maiden systeemeistä.
Kaikkialla noin 5% on rakenteellista työttömyyttä, se pitää hyväksyä. Universaali toimeentulo ehkäisee paljon rikollisuutta. Miksi luulette Suomen olevan niin turvallinen maa?
Opiskelijoiden edut takaa sen, että jokainen pystyy kouluttautumaan halutessaan. Tämä nostaa ihmisten keskimääräistä koulutustasoa ja ehkäisee ongelmia. Miksi luulette Suomen olevan niin järjestelmällinen maa?
Käykää Pohjoismaiden ulkopuolella asumassa, niin osaatte arvostaa Suomen ;).
Terveiset täältä ”muualta”. Suomen malli on kestämätön. Koulutusta lisätään, vaatimustasoja töihin hakiessa nostetaan, mutta sinun mielestäsi koulutus (verovaroin ylläpidetty) ehkäisee ongelmia? 😀
Kukas tämän lystin mielestäsi maksaa? Missä ovat uudet työpaikat näille koulutetuille?
No, itse asiassa Suomen työllisyysprosentti ei ole eurooppalaisittain mitenkään huono. Teknologia on vienyt ison osan työpaikoista, nyt pitäisi miettiä vastausta tähän ongelmaan. Kenties jakaa olemassaolevat työt halukkaiden kesken? Koulutus itsessään on aina hyvä asia ja itseisarvo. Suomessa ongelmat kasaantuvat pienelle osalle väestöä, joka yleensä on nimeomaan vähän kouluttautunutta.
Miksi Suomen malli olisi kestämätön? Kuka niin sanoo, Kokoomus? Ei kannata uskoa oikeiston vouhotusta, haluavat vain haalia rikkaudet itselleen. Kokoomus on aiheuttanut Suomen velkaantumisen. Se on ihan tilastoista nähtävä tosiasia. Näin on tehnyt myös kaikkien muidenkin maiden oikeisto koko 2000-luvun. Velaksi otettu raha on haalittu tavalla tai toisella omiin taskuihin. Tämä se vasta onkin kestämätön malli!
Suomen malli on hyvä. Ei täydellinen, mutta parempi kuin mikään muu malli. Verot on tarkoitettu yhteiskunnan käyttöön, ei valtion tarvitse olla mikään tuottava yritys. Sosiaaliturva on yhteisvakuutus erilaisia riskejä varten, kuten työttömyys, sairastuminen tai vammautuminen.
Olisi mielenkiintoista tietää, missä maassa oikein olet? Ja mitä teet siellä siinä vaiheessa, kun jäät työttömäksi tai sairastut vakavasti??
Ensinnäkin haluan todeta, että tekstistäsi päätellen näyttää siltä että aivotoimintasi ja ymmärryksesi asioista on pikkulapsen (todella pienen) tasolla. Nyt kun se saatiin pois alta, niin totean vain, että eiköhän sen kestämättömyyden totea mm. IMF ja Euroopan unioni, kuten tekivät Kreikankin kanssa.
Viimeisintä kommenttia ei siis kirjoittanut se muualla asuva, mutta on oikeassa mitä Suomen kilpailukykyyn tulee. Korkea työllisyys on mielenkiintoinen tilastoharha, mutta hyvä jos niitä veronmaksajia löytyy edelleen. Sittenhän homma toimii vai mitä? Nuorisolla on töitä ja näin, tulevaisuus näyttää hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun monella hieman parempaan väkeen kuuluvalla on todella kovat ja kylmä asenne suomalaisia vähäosaisai kuten työttömiä kohtaan, mutta ulkomaalalaisia kohtaan ollaan todella maailmaasyleileviä ja empaattisa. Kaippa ei ole niin mediaseksikästä tuntea myöntätuntoa suomalaista pitkäaikaistyötöntä kohtaan.
Sillä suomalaisella on kuitenkin ollut maailman mittakaavassa parhaat mahdolliset lähtökohdat. Yksi maailman tasa-arvoisimpia systeemejä, jossa jokainen joka vähän edes yrittää, kyllä potkitaan koulutusputkesta läpi johonkin ammattiin.
Ei aina ihan noinkaan. Joillakin on niin huonot lähtökohdat, että sieltä on vaikea ponnistaa. Lisäksi on monenlaista sairautta psyykkistä ja fyysistä.
Meinaat että jollain afrikkalaisella tai syyrialaisella tai mistä nyt pakoon lähdetäänkään olisi jotenkin helpommat lähtökohdat kuin suomalaisella? Ei sairauksia, ei mielenterveyden ongelmia? Minä en sano, että Suomen pitäisi pelastaa koko maailmaa, mutta hävettää kyllä kommentit, joissa maailman etuoikeutetuimmissa oloissa kasvaneet ihmiset vinkuvat, kuinka heillä maailman mittakaavassa on vaikeaa.. Täällä kuitenkin heikoillakin taustoilla varustetulla on mahdollisuus vaikka mihin, ainakin nyt saada hoitoa valtion piikkiin, jos ei muuta.
Et pysty whataboutismia kummempiin väitteisiin? Täällä ei sinusta tarvitse auttaa ketään, kun aina jossain muualla on asiat vielä huonommin? Tuollaisia kommentteja esittävät juuri kultalusikka suussa syntyneet, joita ei kotimainen huono-osaisuus kiinnosta tipan tippaa.
Pitäisikö sen kiinnostaa? Mulle on ainakin yks hailee mitä muut elämällänsä tekee. Kiinnostaako köyhiä rikkaiden ongelmat, kuten esimerkiksi ylisuuri verotus jolla saadaan rikkaitten ja köyhien kuilua edes vähän tasotettua ja valtion kassaan rahaa.
Kyllä ihmisillä tulisi lähtökohtaisesti olla itse vastuu itsestään ja tuet vain sellaisille, jotka oikeasti eivät kykene vaikka sairauden vuoksi. Suomessa on aivan järjetön määrä palveluita heikko-osaisille, mutta eihän se ole mukavaa ja kivaa, että joutuu sitä vastuuta itsestään ottamaan, jotta niistä olisi jotain hyötyäkin.
Minäkin olen sairastunut opiskelija. Nyt minun sairastelu maksaa yhteiskunnalle todella paljon, enemmän olisi kannattanut tukea hyvissä ajoin sitä, että olisi saanut keskittyä opintoihinsa rauhassa ilman stressiä muusta. Sairastuin stressistä ja olen jo vuosikausia sairastellut. Opinnot ehkä saan valmiiksi, mutta kuntoutuminen kestää vielä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisillä tulisi lähtökohtaisesti olla itse vastuu itsestään ja tuet vain sellaisille, jotka oikeasti eivät kykene vaikka sairauden vuoksi. Suomessa on aivan järjetön määrä palveluita heikko-osaisille, mutta eihän se ole mukavaa ja kivaa, että joutuu sitä vastuuta itsestään ottamaan, jotta niistä olisi jotain hyötyäkin.
Juuri näin. Tällä hetkellä meidän tukijärjestelmä on vaan niin mätä ja laho, että laiskat ja vastuuttomatkin saavat sieltä lypsettyä rahaa itselleen. Jos työttömäksi jää, pitäisi olla joku aika jonka puitteissa hänen on A) otettava vastaan työ joka hänelle tarjotaan tai B) hakea itse joku muu työ. Jos kumpikaan vaihtoehto ei onnistu, niin tuet veks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tällä hetkellä meidän tukijärjestelmä on vaan niin mätä ja laho, että laiskat ja vastuuttomatkin saavat sieltä lypsettyä rahaa itselleen. Jos työttömäksi jää, pitäisi olla joku aika jonka puitteissa hänen on A) otettava vastaan työ joka hänelle tarjotaan tai B) hakea itse joku muu työ. Jos kumpikaan vaihtoehto ei onnistu, niin tuet veks.
Olisko sulla vinkkejä työnantajista jotka suostuvat palkkaamaan laiskoja ja vastuuttomia?
Mitäs jos aloittaja kohdentaisi kitinänsä vaikkapa matuihin, joita tänne roudataan tuhansittain lorvimaan veronmaksajien rahoilla, tai kuinka valtio maksaa yritystukia, tai kuinka valtio maksaa entisille ns. kansanedustajille sopeutuseläkettä, joka piti lopettaa, mutta pipilä ei saanut vaihdetuksi kuin nimen, ja sama sikailu jatkuu, tai kuinka eduskunnan ns. kansanedustajilla on käytössään ties mitä taksi seteliä, yms, kun julkisiakin kulkee 5 minuutin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko sulla vinkkejä työnantajista jotka suostuvat palkkaamaan laiskoja ja vastuuttomia?
Vaikka tienvarteen roskia keräämään tai julkisia paikkoja siivoomaan. Ja saa sen verukkeella tuet valtiolta. Ja ne turhat "opettajat" sieltä työkkäristä valvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne laiskuus ja vastuuttomuuskin alkaa väistyä, jos ruuan ja asumisen saanti on kiinni siitä, että antaa järjellisen panoksen sille työnantajalle vastineeksi palkasta.
Mutua koko Iltalehden kirjoitus. Näyttää olevan ja jotkut yritykset ja jotkut työttömät jne.
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/f0526e03-3341-4abc-8531-7b767ec…
Itse olen tosin pätkätyöläisenä jo vuosia boikotoinut molempia iltapäivälehtiä. Ja boikotti jatkuu. Ei kiinnosta tukea noin huonoa journalismia ja suoraan sanottuna typeriä asenteita.
Aloittaisit kitinäsi näistä kirjoitti:
Mitäs jos aloittaja kohdentaisi kitinänsä vaikkapa matuihin, joita tänne roudataan tuhansittain lorvimaan veronmaksajien rahoilla, tai kuinka valtio maksaa yritystukia, tai kuinka valtio maksaa entisille ns. kansanedustajille sopeutuseläkettä, joka piti lopettaa, mutta pipilä ei saanut vaihdetuksi kuin nimen, ja sama sikailu jatkuu, tai kuinka eduskunnan ns. kansanedustajilla on käytössään ties mitä taksi seteliä, yms, kun julkisiakin kulkee 5 minuutin välein.
Eise ihonväri tässä ole se juttu. Jokanen joka käyttää järjestelmää väärin on yhteiskunnan alinta kastia. Näin se vaan on. Arvostus ei nouse vaikka olisitki syntyny Suomeen, päinvastoin. Sillon en ymmärrä toimintaasi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tienvarteen roskia keräämään tai julkisia paikkoja siivoomaan. Ja saa sen verukkeella tuet valtiolta. Ja ne turhat "opettajat" sieltä työkkäristä valvomaan.
Niitä siivoavat jo mm. puistotyöntekijät ja laitoshuoltajat.
En ymmärrä, miten opiskelijat luetaan kirjoituksessa oleilijoihin. On ihan tervettä pitää joskus lomaa, ja nykysysteemillä lomailu ei kaikille opiskelijoille ole taloudellisesti mahdollista. Itse paloin loppuun 23-vuotiaana yliopisto-opintojen ja kahden työn yhdistelmällä, eikä niin vakava uupumus ole leikin asia. Jaksamiseen jäi varmaan ikuinen arpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne laiskuus ja vastuuttomuuskin alkaa väistyä, jos ruuan ja asumisen saanti on kiinni siitä, että antaa järjellisen panoksen sille työnantajalle vastineeksi palkasta.
Mielestäni sekä laiskuus että vastuuntunnottumuus ovat luonteenpiirteitä jotka eivät niin vain väisty. Ajan kanssa ehkä mutta edelleen, kuka työnantaja ottaa töihin kumpaakaan jos laskuuden häviämiseen kuluu vaikkapa puoli vuotta?
Edes kaikki ahkerat ja vastuuntuntoiset eivät pääse töihin hakemisesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Joo suomalaiset opiskelijat ja lorvijat on ongelma, ei se että työhaluttomia ja kielitaidottomia oikein houkutellaan ja haetaan Suomeen elämään tulonsiirroilla sukupolvien ajan. Lisäksi heitetään vielä miljoonittain rahaa ulkomaille.
Ihme prioriteetit. Näiden opiskelijoiden/lorvijoiden omaiset kuitenkin ovat tämän maan rakentaneet ja verokertymät maksaneet.
Ei voi mitään jos kuulostaa omahyväiseltä, mutta mielestäni myöskin henkilö joka on elämässään työskennellyt parikymmentä vuotta ei ole ollenkaan yhtä paha loinen ja tulonsiirroilla elävä, kun joku, joka on ollut maassa vain pari vuotta (ja senkin elänyt tulonsiirroilla töysin) jos verrataan tilannetta, jossa kummatkin elävät tulonsiirroilla useamman vuoden tai ovat työttöminä. Silläkin on väliä onko sitä verokassaa kartutettu ollenkaan elämän aikana vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt sairaslomalla, koska olen tehnyt kuuden vuoden aikana yliopisto-opintojen ohella töitä niin paljon kun tuloraja sallii. Olen yh. Kesälomaa olen pitänyt edellisen kerran 2012. Kaksi viikon lomaa (siis lomaa töistä, ei koulusta) olen kaikkiaan pitänyt. Nyt on koulu ohi ja alkoi sairastelukierre, kroppa ei kestänyt jatkuvaa stressiä, työntekoa ja sitä, että ei pääse lomalle. Jatkuvasti tulossa joku tentti tai tekemättä essee, tekemättömät työt painaa päälle. En pysty juhlimaan edes maisteriksi valmistumista, koska olen henkisesti niin loppu.
Kroppa on aivan tiltissä ja flunssakierre valtava. On tosi mukava lukea tällaisia loisimiskolumneja ihmisiltä, joilla ei ole mitään käsitystä niistä paineista, joita lapsettomillakin opiskelijoilla on. Kivahan se olisi, ettei tarvitsisi ikinä lomaa. Olisi ihanaa olla robotti, joka vaan suorittaa. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus ja inhimillinen olento, joka ei voi elää automatisoituna.
No, en ole loisinut tai pitänyt lomia tosiaan yhteiskunnan varoilla, mutta maksan siitä aika kovan hinnan. Jos olisin saanut edes tehdä töitä sillä tavalla, että se mahdollistaisi lomailun omaan piikkiin, niin olis ollut kiva. Mutta sitten en olisi valmistunut tavoiteajassa, koska olisi pitänyt säätää tulorajaa ja olla nostamatta opintotukea, eli toisin sanoen olisi pitänyt korvata opinnot työllä.
Miksi opiskelijoita verrataan työttömiin ylipäätään? En tajua.
Sanoisin että ihan itse olet ongelmasi kasannut. Ensinnäkin miksi piti mennä hankkimaan muksuja kesken opintojen? Toisekseen tarinasi haiskahtaa: jos koulu kerran on loppu, niin miten muka vielä tulee esseitä ja tenttejä? --> "Nyt on koulu ohi ja alkoi sairastelukierre, [...] Jatkuvasti tulossa joku tentti tai tekemättä essee"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sekä laiskuus että vastuuntunnottumuus ovat luonteenpiirteitä jotka eivät niin vain väisty. Ajan kanssa ehkä mutta edelleen, kuka työnantaja ottaa töihin kumpaakaan jos laskuuden häviämiseen kuluu vaikkapa puoli vuotta?
Edes kaikki ahkerat ja vastuuntuntoiset eivät pääse töihin hakemisesta huolimatta.
En tarkoita että kenenkään yksityisen firman täytyisi heitä palkata. Suomen valtio tekisi jonkun järjestelmän, jossa nämä laiskat tekisivät valvotusti vaikka siivoamista tai vanhusten pyllyjen pyyhkimistä yhteiskunnan hyväksi. Vaikka vaan pitäisi koko päivän ovea vanhustenkodissa. Kunhan antaisi tälle yhteiskunnalle jonkun panoksen tukiensa eteen.
Niin tuo on vain yksi ääriesimerkki kuin suomalaisella voi olla huonommat lähtökohdat kuin afrikkalaisella. Muutoinkin outo ajattelu tuo, että ei voi tuntea myötätuntoa suomalaista huono-osaist kohtaan kun afrikassa asiat huonommin. Mutta tuo ajattelu on hyvin yleistä mukasuvaitsevaisilla, hyväosaisilla esim. suomenruotsalaisilla.