Pääkirjoitus: Opiskelijan tai työtä vieroksuvan oleilu muiden piikkiin ei ole mikään perusoikeusOsa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti ve
Osa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti velaksi.
Joidenkin mielestä esimerkiksi työtön on oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikkei hän hae aktiivisesti töitä.
IL
Kommentit (327)
joku ongelma kun yleistää, tietenkään mikäli kirjoittajan osaamistaso ja ajatusten kulku on tuota luokkaa; sitä suu markkinapullan kanssa huutaa sitten ennen,
- pitäsikö yhteiskunnan kustantaa se että verotulot valuvat ulkomaille?
- prganisaatioiden verosuunnittelu ei muuttuisi vaikka yhteisöveroa laskettaisiin kilpaillakseen muiden maiden kanssa kuten viinan hintakilpailussa ja/ tai halpamaiden kanssa,
- miksi sinun organisaation pitäisi saada lisää orjatyövoimaa, jotta voisit nostella osinkoja, katsoa mustasukkaisen kilpailijoiden katteita, kun perusyrittäjyyden läksyt ovat jääneet tekemättä?
- luuletko että eletään 1950,60 -luvulla, feodaaliajassa tai rauta-ajalla?
- nyrppiikö kun on joutunut hallituksesta paitsioon, omien edellisen hallitusten tekosien jälkeen?
- osaamattomuus näkyy siellä heikkojen perustelujen ja epämääräisten analyysien osiin tukeutumisena kuin oljenkorteen,
-
Enemmän koin sitä ongelmaa että työt opiskelijat tekevät palkattomana "harjoittelijana" tai sitten töitä ei ole. Ilomielin olisin töihin mennyt, 200 euroa vuokran jälkeen ei paljon naurata. Terveisin vastavalmistunut.
Mä olen nyt sairaslomalla, koska olen tehnyt kuuden vuoden aikana yliopisto-opintojen ohella töitä niin paljon kun tuloraja sallii. Olen yh. Kesälomaa olen pitänyt edellisen kerran 2012. Kaksi viikon lomaa (siis lomaa töistä, ei koulusta) olen kaikkiaan pitänyt. Nyt on koulu ohi ja alkoi sairastelukierre, kroppa ei kestänyt jatkuvaa stressiä, työntekoa ja sitä, että ei pääse lomalle. Jatkuvasti tulossa joku tentti tai tekemättä essee, tekemättömät työt painaa päälle. En pysty juhlimaan edes maisteriksi valmistumista, koska olen henkisesti niin loppu.
Kroppa on aivan tiltissä ja flunssakierre valtava. On tosi mukava lukea tällaisia loisimiskolumneja ihmisiltä, joilla ei ole mitään käsitystä niistä paineista, joita lapsettomillakin opiskelijoilla on. Kivahan se olisi, ettei tarvitsisi ikinä lomaa. Olisi ihanaa olla robotti, joka vaan suorittaa. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus ja inhimillinen olento, joka ei voi elää automatisoituna.
No, en ole loisinut tai pitänyt lomia tosiaan yhteiskunnan varoilla, mutta maksan siitä aika kovan hinnan. Jos olisin saanut edes tehdä töitä sillä tavalla, että se mahdollistaisi lomailun omaan piikkiin, niin olis ollut kiva. Mutta sitten en olisi valmistunut tavoiteajassa, koska olisi pitänyt säätää tulorajaa ja olla nostamatta opintotukea, eli toisin sanoen olisi pitänyt korvata opinnot työllä.
Miksi opiskelijoita verrataan työttömiin ylipäätään? En tajua.
Tottahan tuo on. Suomeen syntyminen takaa yli miljoonan tulot elämän aikana, vaikka et tekisi yhtään mitään muulle yhteiskunnalle hyödyllistä. Ei tarvitse kuin elää tarpeeksi pitkään. Nytkin aktiivimallia, joka oli minimaalinen askel toiseen suuntaan, ollaan kovalla kiireellä purkamassa.
Kiitän uuden hallituksen linjauksia. Itselläni ei ole työhaluja, mutta kalja maistuu - aamusta alkaen.
Joo suomalaiset opiskelijat ja lorvijat on ongelma, ei se että työhaluttomia ja kielitaidottomia oikein houkutellaan ja haetaan Suomeen elämään tulonsiirroilla sukupolvien ajan. Lisäksi heitetään vielä miljoonittain rahaa ulkomaille.
Ihme prioriteetit. Näiden opiskelijoiden/lorvijoiden omaiset kuitenkin ovat tämän maan rakentaneet ja verokertymät maksaneet.
Ei kiinnosta jonkun toimittajamuijan moralisoinnit pätkääkään. Minä teen niin, koska pystyn siihen.
artikkelin (luulo)asenneongelma kirjoitti:
joku ongelma kun yleistää, tietenkään mikäli kirjoittajan osaamistaso ja ajatusten kulku on tuota luokkaa; sitä suu markkinapullan kanssa huutaa sitten ennen,
- prganisaatioiden verosuunnittelu ei muuttuisi vaikka yhteisöveroa laskettaisiin kilpaillakseen muiden maiden kanssa kuten viinan hintakilpailussa ja/ tai halpamaiden kanssa,
- miksi sinun organisaation pitäisi saada lisää orjatyövoimaa, jotta voisit nostella osinkoja, katsoa mustasukkaisen kilpailijoiden katteita, kun perusyrittäjyyden läksyt ovat jääneet tekemättä?
- nyrppiikö kun on joutunut hallituksesta paitsioon, omien edellisen hallitusten tekosien jälkeen?
- osaamattomuus näkyy siellä heikkojen perustelujen ja epämääräisten analyysien osiin tukeutumisena kuin oljenkorteen,
-
En tiedä missä kaunaisella 50-luvun kommunisti-ihannointiajalla sinä elelet mutta (opetettu) ideologinen kauna sinua menestyneempiä kohtaan on aika huono tapa suunnitella yhteiskuntaa. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monenlaisia resursseja, rikkaita, duunareita ja virkamiehiä ja valtio-omisteisuus ei ole missään toistaiseksi korvannut omistavaa luokkaa onnistuneesti joten tuskin sitä suomeenkaan tarvitsee yrittää väkisin kehittää.
Ehkä kreetan kannattaisi päivittää tietonsa tänne 2020-luvun kynnykselle. Opiskelija saa suurimman osan tuloistaan lainana, toisaalta opintojen on edistyttävä ja aika reippaasti jotta niitä tukiaisia saa, lisäksi tukiaika on rajoitettu samoin kuin opiskeluajat. Joten opiskelijan ottaminen esimerkiksi porukasta joka vaan loisii kotona tekemättä mitään on aika paha aivopieru.
Tosin tuohan on iltalehti ja niiltä noita vastaavia törähtelee vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
artikkelin (luulo)asenneongelma kirjoitti:
-
En tiedä missä kaunaisella 50-luvun kommunisti-ihannointiajalla sinä elelet mutta (opetettu) ideologinen kauna sinua menestyneempiä kohtaan on aika huono tapa suunnitella yhteiskuntaa. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monenlaisia resursseja, rikkaita, duunareita ja virkamiehiä ja valtio-omisteisuus ei ole missään toistaiseksi korvannut omistavaa luokkaa onnistuneesti joten tuskin sitä suomeenkaan tarvitsee yrittää väkisin kehittää.
Suomalainen systeemihän on siitä erikoinen, että tänne on onnistuttu haalimaan kaikki huonoimmat puolet sekä kapitalismista että kommunismista. Veroja maksetaan paljon, mutta niille ei saa vastinetta. Maakunnissa työt ja rahat menevät suhteilla, ei ahkeruudella tai meriiteillä. Sosiaaliturva olematon, mutta yritysturva tapissaan - miljardeja euroja yritystukia, mutta vanhukset yksin, ilman hoitoa kodeissaan. Työttömät tekevät ironisesti ilmaista työtä, vailla eläkekertymää yms. Valtio maksaa toimeentulotuet ja yritykset korjaavat voitot ko. toiminnasta.
Listaa voi jatkaa loputtomiin.
No onhan tuo osin totta. Meillä on ihmisiä, joille on itsestäänselvyys että valtio maksaa ja itse ei tarvitse edes yrittää. Turha sitä on kieltää.
Opiskelijoiden dissaaminen taas on vähän hassua. Ei opintotukia niin kauaa saa, että siinä kauheasti löysäiltäisiin. Toki tässäkin olen sitä mieltä, että opiskelijoiden osa-aika työtä pitäisi tukea rakentamalla opinnot niin, että se on mahdollista.
Ylipäänsä sosiaaliturva tarvitsee isoa remonttia, jossa työnteko kannattaa aina ja kaikki pienikin yritteliäisyys on aina plussaa. Ei niin, että vaikkapa osa-aikatyö pahimmillaan vie isompiin ongelmiin kuin makaileminen.
Minkäs sille voi jos systeemi on rakennettu noin typerästä ettei työnteko kannata? Helsingissä voi työttömät asua kalliissa vuokrakämpässä asuntotuen avulla ja silloin ei kannata mitään matalapalkkatyötä ottaa vastaan.
Olen valmistumassa yliopistosta. Olen tehnyt tutkintoni koko ajan työssäkäyden, perheellisenä ja toisella paikkakunnalla asuen. On se kumma kun parikymppiset ei kykene yhtä tutkintoa tekemään päätoimisina ilman yhteiskunnan maksamia lomia enää tekemään. Olen 47v.
Olen toimittajan ohjeiden mukaisesti mallkelpoisesti hankkinut elämänkokemusta tekemällä osa-aikaista siivoustyötä ja rahoittanut sillä kaksi korkeakoulututkintoa. Koenkin investoineeni tulevaisuuteeni, sillä valmistumiseni jälkeen olen työnantajien silmissä lähinnä erittäin pätevä siivoustyön ammattilainen. Maksan mielelläni investointini takaisin yhteiskunnalle 1500 euron nettopalkastani. Siinä voi tosin kestää vähän aikaa.
Kaikista laiskistavin tuki on asumistuki. Sen kun yhdistää perustoimeentulotukeen, niin siinä sitten asutaan mukavasti kaupungin keskeisillä paikoilla, kun normaali työssäkäyvä joutuu pendelöimään etäämmältä töihin, kun ei ole varaa keskusta-asumiseen ja maksaa siitä kaikenmaailman haittaverot. Työssäkäyvä, etenkin perheellinen ihminen on rasittava haitta yhteiskunnalle.
Ja opiskelusta pitäisi saada palkallista lomaa, ei hel...ti.
Työ tekijääänsä neuvoo. Sinne vaaan sekaan.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo osin totta. Meillä on ihmisiä, joille on itsestäänselvyys että valtio maksaa ja itse ei tarvitse edes yrittää. Turha sitä on kieltää.
Opiskelijoiden dissaaminen taas on vähän hassua. Ei opintotukia niin kauaa saa, että siinä kauheasti löysäiltäisiin. Toki tässäkin olen sitä mieltä, että opiskelijoiden osa-aika työtä pitäisi tukea rakentamalla opinnot niin, että se on mahdollista.
Ylipäänsä sosiaaliturva tarvitsee isoa remonttia, jossa työnteko kannattaa aina ja kaikki pienikin yritteliäisyys on aina plussaa. Ei niin, että vaikkapa osa-aikatyö pahimmillaan vie isompiin ongelmiin kuin makaileminen.
Suomessa on jo tutkitusti olematon työsuhdeturva. Palkat eivät ole nousseet tai työttömyys parantunut, vaikka sitä on perusteltu leikkaamalla niin irtisanomis- kuin sosiaaliturvasta. Edes ne verojen alentamiset eivät tuoneet mitään oleellista muutosta, kuten työantajien kela-maksujen poisto, mitä oikeisto ajoi vuosia sitten.
Tällä menolla yhä useampi - oikeasti - yrittävä nuorempi taho tulee siihen lopputulemaan, että muualla Euroopassa saa paremmat oltavat. Siinähän sitten olette makoilemisinne.
Fakta on se, että vaikka työttömyys- ja sosiaaliturva lopetettaisiin huomisesta lähtien, se palkkaa nosta senttiäkään. Sen sijaan se tulee vaikuttamaan tulevaisuudenuskoon, lastentekoon ja moneen muuhun yhteiskunnan kannalta elintärkeään asiaan.
Meillä on päättäjät näyttäneet esimerkkiä vastikkeettomaan lorvailuun. Tälläkin hetkellä joukko korkeasti koulutettuja ex-kansanedustajia ja -ministereitä nauttii ruhtinaallista sopeutumiseläkettä ja -rahaa. Jos he eivät työllisty, niin miksi vähemmän koulutettujen ja vaikkapa yli viisikymppisten olisi helppo löytää työ, joka elättää?
Korkeakouluja pitää tietoisesti muuttaa niin, että töitä pystyy tekemään arkisin.