Pääkirjoitus: Opiskelijan tai työtä vieroksuvan oleilu muiden piikkiin ei ole mikään perusoikeusOsa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti ve
Osa työikäisistä ja työkykyisistä ihmisistä näyttää olettavan, että yhteiskunnan pitää kustantaa heidän vastikkeeton oleilunsa, vaikka Suomi elää jatkuvasti velaksi.
Joidenkin mielestä esimerkiksi työtön on oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikkei hän hae aktiivisesti töitä.
IL
Kommentit (327)
Jälleen kerran työttömiä koskeva todella negatiivissävyinen kirjoitus. Tässä ei eritellä työttömiä työhalujen mukaan vaan pistetään kaikki samaan kategoriaan. Todella haitallista asioiden yksinkertaistamista. Oikeastaan tällaisten juttujen kirjoittajat pitäisi laittaa vastuuseen kirjoittamisestaan. Oletteko huomanneet mikä valta medialla on sanoa ihan mitä hyvänsä lystävät? Eihän niin saisi tehdä, eihän tavallinen ihminenkään saa sanoa kirjoittaa mitä lystää (varsinkaan nykyään "vihapuhetta" "rasismia") mitä näitä nykyajan hömpötystermejä nyt sitten onkaan. Ongelma on siinä että media on hyvin "manipuloiva" ja ihmiset ottavat kaiken ehdottomana totuutena. Jonkun tahon etuahan mediakin ajaa, muistakaa se.
Mistä se colakiin lähti liikkeele. Laitettiiin kokaiiinia tankkiiin.
Ai tämmöinen työttömien dissaamis-kampanja tällä kertaa.
Työttömien syyhän se on että Suomesta työpaikat valuu muihin maihin. Yritykset, jotka siirtävät toimintansa ties mihin, ovat täysin syyttömiä tähän tilanteeseen. Ehkä ne vastikkeettomat yritystuet riittävät paremmin halpamaissa toimimiseen.
Täysin naurettavaa tällaisessa työllisyystilanteessa syyllistää työttömiksi joutuneita. Raukat joutuvat tekemään töitä ilmaiseksi ja saavat vielä kuunnella kuinka ovat lusmuja ja pummeja jotka odottavat että yhteiskunta maksaa heidän elämänsä.
Totuuuden löytäää siitä kun kuoriii sen sokerikerroksen siittä poiis.
Höpönlöpön, kaikki menevät työhön, jos palkka ja työolot ovat kohdillaan. Sekä etäisyys sopii.
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistumassa yliopistosta. Olen tehnyt tutkintoni koko ajan työssäkäyden, perheellisenä ja toisella paikkakunnalla asuen. On se kumma kun parikymppiset ei kykene yhtä tutkintoa tekemään päätoimisina ilman yhteiskunnan maksamia lomia enää tekemään. Olen 47v.
Sama täällä, nyt 26v, töitä tehnyt 13 vuotiaasta lähtien (kaikkia paskahommiakin). Tällähetkellä opiskelen ekonomiksi ja teen täyspäiväsesti töitä ja opiskelen vielä vieraalla kielellä. Se on asenteesta ja kasvatuksesta kiinni. Vanhemmat johtanu esimerkillä ja näyttäny, että töiden tekeminen kannattaa. Itse en voisi kuvitellakkaan, että makaisin päivät pitkät kotona ja koko elämä olis sellasta alusta loppuun. Eikö ihmisillä ole enää tavoitteita ja unelmia? Onko oikeasti helpompaa elää koko elämä kädestä suuhun ja miettiä koko elämä millä saa laskut maksettua.
Ottaen huomioon, että edes korkeakoulutetuille suomalaisille ei riitä töitä, miten yhteiskunta ajatteli elättää kaikki ne ihmisryhmät joita Suomeen valuu eri reittejä mm. Lähi-Idästä?
Voihan sitä kirjoittaa raflaavia artikkeleita opiskelijoista ja työttömistä, mutta jokin kokonaiskuva kannattaa pitää myös mielessä näistä nykyisistä poliittisista kuvioista.
Nytkin pitäisi haalia lisää elätettäviä leireiltä, kun veronmaksajat vähenevät koko ajan. Vuoden 2015 tulijaräjähdyksen jälkiä vasta selvitellään, ketään ei saa palauttaa ja hyvinvointiyhteiskunnasta ei haluta luopua. Uusia veronmaksajia ei kuitenkaan muodostu ja tulijat työllistetään samoin ehtyvin verovaroin.
Pääasia tietysti, että maahan saatiin sosialisti-viherpeippo-hallitus. Leipäjonot eivät ainakaan tätä menoa lyhene.
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön, kaikki menevät työhön, jos palkka ja työolot ovat kohdillaan. Sekä etäisyys sopii.
Huutista :'D Ihan varmaan joo. Osa porukkaa on sellaisia että aina löytyy valittamista jostain noista kohdista. Ja vaikka nuo kolme täyttyisikin, niin sitten aletaan valitella jotain mystistä "sairautta" ettei pystykään.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailtakin tulee väkeä, jotka ajattelevat että heillä on oikeus elää suomalaisten rahoilla. Muuten ras mus.
En kyllä elätä suomalaisia velliperiä yhtään sen mieluummin kuin ulkomaalaisiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen toimittajan ohjeiden mukaisesti mallkelpoisesti hankkinut elämänkokemusta tekemällä osa-aikaista siivoustyötä ja rahoittanut sillä kaksi korkeakoulututkintoa. Koenkin investoineeni tulevaisuuteeni, sillä valmistumiseni jälkeen olen työnantajien silmissä lähinnä erittäin pätevä siivoustyön ammattilainen. Maksan mielelläni investointini takaisin yhteiskunnalle 1500 euron nettopalkastani. Siinä voi tosin kestää vähän aikaa.
Nyt sun tarvii vielä hankkia siivoojan koulutus, jotta voisit saada parempaa palkkaa työstäsi. Eihän sulle nyt tarvitse kovin hyvin maksaa jos ei sulla ole oikeaa koulutusta.
Tämä yhteiskunta on pettänyt osan porukasta niin pahasti, ettei ole mikään ihme jos osa alkaa jo laskemaan miten voisi saada parhaat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt sairaslomalla, koska olen tehnyt kuuden vuoden aikana yliopisto-opintojen ohella töitä niin paljon kun tuloraja sallii. Olen yh. Kesälomaa olen pitänyt edellisen kerran 2012. Kaksi viikon lomaa (siis lomaa töistä, ei koulusta) olen kaikkiaan pitänyt. Nyt on koulu ohi ja alkoi sairastelukierre, kroppa ei kestänyt jatkuvaa stressiä, työntekoa ja sitä, että ei pääse lomalle. Jatkuvasti tulossa joku tentti tai tekemättä essee, tekemättömät työt painaa päälle. En pysty juhlimaan edes maisteriksi valmistumista, koska olen henkisesti niin loppu.
Kroppa on aivan tiltissä ja flunssakierre valtava. On tosi mukava lukea tällaisia loisimiskolumneja ihmisiltä, joilla ei ole mitään käsitystä niistä paineista, joita lapsettomillakin opiskelijoilla on. Kivahan se olisi, ettei tarvitsisi ikinä lomaa. Olisi ihanaa olla robotti, joka vaan suorittaa. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus ja inhimillinen olento, joka ei voi elää automatisoituna.
No, en ole loisinut tai pitänyt lomia tosiaan yhteiskunnan varoilla, mutta maksan siitä aika kovan hinnan. Jos olisin saanut edes tehdä töitä sillä tavalla, että se mahdollistaisi lomailun omaan piikkiin, niin olis ollut kiva. Mutta sitten en olisi valmistunut tavoiteajassa, koska olisi pitänyt säätää tulorajaa ja olla nostamatta opintotukea, eli toisin sanoen olisi pitänyt korvata opinnot työllä.
Miksi opiskelijoita verrataan työttömiin ylipäätään? En tajua.
Täällä kanssa sama homma, paitsi omat opintoni kestivät kahdeksan vuotta. Näistä olin osa-aikaisesti töissä 3 vuotta, täyspäiväisesti 1,5 vuotta ja kaikki kesät touko-elokuu kesähommissa. Viimeksi ollut kesälomalla 2009, eli lukion ensimmäisen vuoden jälkeen - silloin olin töissä kesällä vain 2kk. Oma suosikkini opiskelijan lomantarpeen arvostamisesta ovat syys- ja hiihtolomat, jolloin ei ole opetusta, mutta opiskelijoilla tenttiviikot. Minulle olisi kertynyt viimeisestä työsuhteesta kesälomia, mutta vaihdoin valmistumisen jälkeen työpaikkaa ja sain lomat rahana. Kyllähän suuri lopputili hetken lämmitti, mutta ei se lomaa ja palautumista korvaa. No, ehkä sitten kesällä 2020.. :)
Jos menee keskellä arkipäivää vaikka Itäkeskuksen kahviloihin katsomaan, niin siellä näkee, mikä osa kansasta lorvii pitkin päivää kahvilla vaikka töitä olisi tarjolla. Ei vaan kiinnosta. Ja jos tuet menee, niin se on razzzzizmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
artikkelin (luulo)asenneongelma kirjoitti:
joku ongelma kun yleistää, tietenkään mikäli kirjoittajan osaamistaso ja ajatusten kulku on tuota luokkaa; sitä suu markkinapullan kanssa huutaa sitten ennen,
- pitäsikö yhteiskunnan kustantaa se että verotulot valuvat ulkomaille?
- prganisaatioiden verosuunnittelu ei muuttuisi vaikka yhteisöveroa laskettaisiin kilpaillakseen muiden maiden kanssa kuten viinan hintakilpailussa ja/ tai halpamaiden kanssa,
- miksi sinun organisaation pitäisi saada lisää orjatyövoimaa, jotta voisit nostella osinkoja, katsoa mustasukkaisen kilpailijoiden katteita, kun perusyrittäjyyden läksyt ovat jääneet tekemättä?
- luuletko että eletään 1950,60 -luvulla, feodaaliajassa tai rauta-ajalla?
- nyrppiikö kun on joutunut hallituksesta paitsioon, omien edellisen hallitusten tekosien jälkeen?
- osaamattomuus näkyy siellä heikkojen perustelujen ja epämääräisten analyysien osiin tukeutumisena kuin oljenkorteen,
-
En tiedä missä kaunaisella 50-luvun kommunisti-ihannointiajalla sinä elelet mutta (opetettu) ideologinen kauna sinua menestyneempiä kohtaan on aika huono tapa suunnitella yhteiskuntaa. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monenlaisia resursseja, rikkaita, duunareita ja virkamiehiä ja valtio-omisteisuus ei ole missään toistaiseksi korvannut omistavaa luokkaa onnistuneesti joten tuskin sitä suomeenkaan tarvitsee yrittää väkisin kehittää.
Suomalainen systeemihän on siitä erikoinen, että tänne on onnistuttu haalimaan kaikki huonoimmat puolet sekä kapitalismista että kommunismista. Veroja maksetaan paljon, mutta niille ei saa vastinetta. Maakunnissa työt ja rahat menevät suhteilla, ei ahkeruudella tai meriiteillä. Sosiaaliturva olematon, mutta yritysturva tapissaan - miljardeja euroja yritystukia, mutta vanhukset yksin, ilman hoitoa kodeissaan. Työttömät tekevät ironisesti ilmaista työtä, vailla eläkekertymää yms. Valtio maksaa toimeentulotuet ja yritykset korjaavat voitot ko. toiminnasta.
Listaa voi jatkaa loputtomiin.
Huomaa, ettet ole asunut missään muualla... Vaikka täällä systeemissä on vikoja, on se kuitenkin huomattavasti parempi, kuin suurin osa muiden maiden systeemeistä.
Kaikkialla noin 5% on rakenteellista työttömyyttä, se pitää hyväksyä. Universaali toimeentulo ehkäisee paljon rikollisuutta. Miksi luulette Suomen olevan niin turvallinen maa?
Opiskelijoiden edut takaa sen, että jokainen pystyy kouluttautumaan halutessaan. Tämä nostaa ihmisten keskimääräistä koulutustasoa ja ehkäisee ongelmia. Miksi luulette Suomen olevan niin järjestelmällinen maa?
Käykää Pohjoismaiden ulkopuolella asumassa, niin osaatte arvostaa Suomen ;).
Entisetkään eivät työllisty ja uusia elätettäviä pitää haalia ulkomaita myöten? Milloinkohan ne aivopieruja päästelevät proffat laitetaan vastuuseen ajamistaan asioista? Ainiin, niidenkin elättäjiä ovat veronmaksajat, samoin kuin päättäjien kohdalla tässä maassa. Kyllä kansa maksaa. Tai siis maksaisi, jos töitä olisi.
Alkaa paljastua kuvio, josta tulevaisuudessa puuttuu vain se veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistumassa yliopistosta. Olen tehnyt tutkintoni koko ajan työssäkäyden, perheellisenä ja toisella paikkakunnalla asuen. On se kumma kun parikymppiset ei kykene yhtä tutkintoa tekemään päätoimisina ilman yhteiskunnan maksamia lomia enää tekemään. Olen 47v.
Sama täällä, nyt 26v, töitä tehnyt 13 vuotiaasta lähtien (kaikkia paskahommiakin). Tällähetkellä opiskelen ekonomiksi ja teen täyspäiväsesti töitä ja opiskelen vielä vieraalla kielellä. Se on asenteesta ja kasvatuksesta kiinni. Vanhemmat johtanu esimerkillä ja näyttäny, että töiden tekeminen kannattaa. Itse en voisi kuvitellakkaan, että makaisin päivät pitkät kotona ja koko elämä olis sellasta alusta loppuun. Eikö ihmisillä ole enää tavoitteita ja unelmia? Onko oikeasti helpompaa elää koko elämä kädestä suuhun ja miettiä koko elämä millä saa laskut maksettua.
Saattaisi sinullakin olla erilaiset ajatukset jos töitä ei olisi löytynyt yrityksistä huolimatta.
Todella monelle on käynyt niin vaikka ovat olleet ahkeria, hyviä, tynnollisia ja tehneet kaiken oikein.
Nyt sun on hyvä patsastella kultalusikka peräreiässä ja kylpeä omassa ylemmyydentunnossasi.
Työssäkäyvänä opiskelijana kirjoitukset laiskoista opiskelijoista pistää veetuttamaan niin paljon.....
Pitää älytäkin oleilla siten että kukaan ei epäile että siinä oleillaan kuten Jenni Haukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
artikkelin (luulo)asenneongelma kirjoitti:
joku ongelma kun yleistää, tietenkään mikäli kirjoittajan osaamistaso ja ajatusten kulku on tuota luokkaa; sitä suu markkinapullan kanssa huutaa sitten ennen,
- pitäsikö yhteiskunnan kustantaa se että verotulot valuvat ulkomaille?
- prganisaatioiden verosuunnittelu ei muuttuisi vaikka yhteisöveroa laskettaisiin kilpaillakseen muiden maiden kanssa kuten viinan hintakilpailussa ja/ tai halpamaiden kanssa,
- miksi sinun organisaation pitäisi saada lisää orjatyövoimaa, jotta voisit nostella osinkoja, katsoa mustasukkaisen kilpailijoiden katteita, kun perusyrittäjyyden läksyt ovat jääneet tekemättä?
- luuletko että eletään 1950,60 -luvulla, feodaaliajassa tai rauta-ajalla?
- nyrppiikö kun on joutunut hallituksesta paitsioon, omien edellisen hallitusten tekosien jälkeen?
- osaamattomuus näkyy siellä heikkojen perustelujen ja epämääräisten analyysien osiin tukeutumisena kuin oljenkorteen,
-
En tiedä missä kaunaisella 50-luvun kommunisti-ihannointiajalla sinä elelet mutta (opetettu) ideologinen kauna sinua menestyneempiä kohtaan on aika huono tapa suunnitella yhteiskuntaa. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monenlaisia resursseja, rikkaita, duunareita ja virkamiehiä ja valtio-omisteisuus ei ole missään toistaiseksi korvannut omistavaa luokkaa onnistuneesti joten tuskin sitä suomeenkaan tarvitsee yrittää väkisin kehittää.
Suomalainen systeemihän on siitä erikoinen, että tänne on onnistuttu haalimaan kaikki huonoimmat puolet sekä kapitalismista että kommunismista. Veroja maksetaan paljon, mutta niille ei saa vastinetta. Maakunnissa työt ja rahat menevät suhteilla, ei ahkeruudella tai meriiteillä. Sosiaaliturva olematon, mutta yritysturva tapissaan - miljardeja euroja yritystukia, mutta vanhukset yksin, ilman hoitoa kodeissaan. Työttömät tekevät ironisesti ilmaista työtä, vailla eläkekertymää yms. Valtio maksaa toimeentulotuet ja yritykset korjaavat voitot ko. toiminnasta.
Listaa voi jatkaa loputtomiin.
Huomaa, ettet ole asunut missään muualla... Vaikka täällä systeemissä on vikoja, on se kuitenkin huomattavasti parempi, kuin suurin osa muiden maiden systeemeistä.
Kaikkialla noin 5% on rakenteellista työttömyyttä, se pitää hyväksyä. Universaali toimeentulo ehkäisee paljon rikollisuutta. Miksi luulette Suomen olevan niin turvallinen maa?
Opiskelijoiden edut takaa sen, että jokainen pystyy kouluttautumaan halutessaan. Tämä nostaa ihmisten keskimääräistä koulutustasoa ja ehkäisee ongelmia. Miksi luulette Suomen olevan niin järjestelmällinen maa?
Käykää Pohjoismaiden ulkopuolella asumassa, niin osaatte arvostaa Suomen ;).
Terveiset täältä ”muualta”. Suomen malli on kestämätön. Koulutusta lisätään, vaatimustasoja töihin hakiessa nostetaan, mutta sinun mielestäsi koulutus (verovaroin ylläpidetty) ehkäisee ongelmia? 😀
Kukas tämän lystin mielestäsi maksaa? Missä ovat uudet työpaikat näille koulutetuille?
Mieluummin tienaisin itse omat rahani ja hoitaisin omat asiani kuin kävisin 9€ töissä ja te-toimiston palavereissa, joissa korkeakoulutetulle puhutaan kuin pikku lapselle, mutta näyttää olevan mahdoton haave. Töitä olen hakenut Lapista pääkaupunkiseudulle.
Stanan pitsinnyplääämistä työ ja arkii.