Sairaala, työntekijät ja itsemurhasta vitsailu
Olin jokin aika sitten työharjoittelussa sairaalan osastolla. Kyseisessä paikassa jouduin kuulemaan niiden viikkojen aikana todella karmeaa kielenkäyttöä ja ns. vitsailua itsemurhaa yrittäneistä ja itsemurhan tehneistä. Kyseessä ei luojan kiitos ollut psykiatrinen osasto, vaan ihan muu. Näihin vitsailuihin ja arvosteluihin kiteytyi se, miten hoitajat halveksuivat itsemurhaa yrittäneitä ja taukojutustelujen aiheena oli, miten osalla tekisi kuulemma mieli mennä kertomaan näille ohjeita itsemurhan onnistumiseen. Vaikka noita juttuja ei puhuttu potilaiden kuullen, niin mielestäni todella epäammattimaista puhetta hoitajilta. Ymmärrän, että heillä ei ehkä koulutuksen puolesta ole kauheasti valmiuksia kohdata esimerkiksi itsetuhoisia ihmisiä, mutta eiköhän heilläkin olisi saatavilla jotain työnohjausta tai muuta paikkaa, missä voisi avautua vähän asiallisemmin.
Niin ja siis se, miten tai miksi aihe itseäni erityisesti koskettaa, niin pari minulle läheistä ihmistä on tehnyt itsemurhan, eikä niistä ole kovinkaan kauaa aikaa. Mietin usein, että pitäisikö minun sanoa jotain, mutta tyydyin kuuntelemaan korvat punaoittaen myötähäpeästä muiden juttuja.
Kommentit (85)
Ehkä noin puhuvilla hoitajilla on omassa elämässä jos jonkinlaisia ongelmia. Vaikea uskoa, että ihan tasapainoisen ihmisen puhetta olisi. Tulee mieleen syke-sarjan Iiris, joka kiukkusi ekat tuotantokaudet traumaattista lapsuuttaan.
Hoitaja nyt on vaan hoitaja. Toki siinäkin ammatissa pitäisi olla jonkinlainen tilannetaju. Jotkut hoitajat kokevat varmaan jotain ylemmyydentunnetta päästessään "pätemään", koska hoitajilla ei muuten juuri vaikutusvaltaa asoihin ole.
Hoitajilla on kuulkaa niin pieni palkka että kyllä edes vähän huumoria pitää sallia.
Hoitajia harmittaa kun niiden oma elämä on vielä surkeampaa.
Ai kamala miten julmasti kirjoitat. Ymmärtääkseni jokainen ihminen ansaitsee kyllä elää ihan jo sen takia, että on ihminen ja siksi jo itsessään arvokas. Kuka sinua on satuttanut, että noin julmasti ajattelet kanssaihmisistäsi?