Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaala, työntekijät ja itsemurhasta vitsailu

Vierailija
04.07.2019 |

Olin jokin aika sitten työharjoittelussa sairaalan osastolla. Kyseisessä paikassa jouduin kuulemaan niiden viikkojen aikana todella karmeaa kielenkäyttöä ja ns. vitsailua itsemurhaa yrittäneistä ja itsemurhan tehneistä. Kyseessä ei luojan kiitos ollut psykiatrinen osasto, vaan ihan muu. Näihin vitsailuihin ja arvosteluihin kiteytyi se, miten hoitajat halveksuivat itsemurhaa yrittäneitä ja taukojutustelujen aiheena oli, miten osalla tekisi kuulemma mieli mennä kertomaan näille ohjeita itsemurhan onnistumiseen. Vaikka noita juttuja ei puhuttu potilaiden kuullen, niin mielestäni todella epäammattimaista puhetta hoitajilta. Ymmärrän, että heillä ei ehkä koulutuksen puolesta ole kauheasti valmiuksia kohdata esimerkiksi itsetuhoisia ihmisiä, mutta eiköhän heilläkin olisi saatavilla jotain työnohjausta tai muuta paikkaa, missä voisi avautua vähän asiallisemmin.

Niin ja siis se, miten tai miksi aihe itseäni erityisesti koskettaa, niin pari minulle läheistä ihmistä on tehnyt itsemurhan, eikä niistä ole kovinkaan kauaa aikaa. Mietin usein, että pitäisikö minun sanoa jotain, mutta tyydyin kuuntelemaan korvat punaoittaen myötähäpeästä muiden juttuja.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kestä alaa niin että ei pysty puhumaan asiallisesti tai potilaita halveksimatta, on todellakin väärällä alalla.

Vierailija
42/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin käyntiinlähtenyt provo, jonka tarkoituksena taas kerran haukkua hoitajia. Itselläni kokemusta, jossa hoitaja tulee kahvihuoneeseen itkemään, kun joutuu hoitamaan tällaista potilasta.

Suru ja empatia on kova, mutta omaisille ja potilaillehan sitä itkua ei voi näyttää. Lisäksi myös hoitajat ovat joutuneet omassa elämässään kokemaan kovia. Lääkäreidenkin itsemurhaluvut ovat korkeita.

Että väitän, että omasta päästäs keksit tuon naureskelun, miksi itsemurhassa mikään naurattais, mieti nyt itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin käyntiinlähtenyt provo, jonka tarkoituksena taas kerran haukkua hoitajia. Itselläni kokemusta, jossa hoitaja tulee kahvihuoneeseen itkemään, kun joutuu hoitamaan tällaista potilasta.

Suru ja empatia on kova, mutta omaisille ja potilaillehan sitä itkua ei voi näyttää. Lisäksi myös hoitajat ovat joutuneet omassa elämässään kokemaan kovia. Lääkäreidenkin itsemurhaluvut ovat korkeita.

Että väitän, että omasta päästäs keksit tuon naureskelun, miksi itsemurhassa mikään naurattais, mieti nyt itsekin.

No, minä lisäsin tänne sen oman pienen esimerkkini siitä että itsetuhoisuus oireena ei herätä joissain hoitajissa myötätuntoa vaan pikemminkin aggressiota.

Ei tarvitse uskoa, mutta minä olen itse ollut siinä tilanteessa. Ei hirveästi lämmitä se että jossain takahuoneessa itkee joku hoitaja (jonka ei itse tarvitse kuitenkaan kuolla tai olla sairaana) kun saa sellaista kohtelua heikkona hetkenään.

Itse asiassa terveet rajat ja niiden ylläpito johtavat sekä toimivampaan myötätuntoon että siihen ettei tarvitse itse niissä jonkun muun murheissa velloa.

Vierailija
44/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voit väittää mitä tahansa. Mutta se ei tarkoita, että asia olisi kuvittelemallasi tavalla.

Toivon kuitenkin, että saat tarvittavaa tukea työssäjaksamiseesi.

Vierailija
45/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan perusongelma sekä hoitoalalla että mm. opetus- ja sosiaalipuolella. Näille aloille hakeutuu paljon ihmisiä, jotka eivät niille pohjimmiltaan sovellu. Osa hakeutuu sote-alalle varman työpaikan houkuttelemana, vaikka ei ihmisten kanssa tehtävästä työstä sinänsä piittaisi. Toiset taas haluavat kyllä auttaa ihmisiä, mutta heidän käsityksensä auttamisesta muistuttaa ennemmin holhoamista ja käskyttämistä eivätkä he ymmärrä sitä, että apu tehoaa ainoastaan silloin, mikäli toinen osapuoli on sitä aidosti valmis vastaanottamaan. Turhautuminen purkautuu sitten näinä törkeinä kahvipöytäkeskusteluina, epäammattimaisena asiakkaan/potilaan kohtaamisena ja työstään pitävien, motivoituneiden työkavereiden kiusaamisena ja kampittamisena. Mielestäni näille aloille pitäisi saada itsetuntemusta ja itsetuntoa mittaavat osiot soveltuvuuskokeeseen, sen kautta olisi mahdollisuus raakata suuri osa näitä "näennäissoveltuvia" hakijoita pois pelistä.

Vierailija
46/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on muka haukkunut hoitajia? Ja miten?

Vierailija
47/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ovat usein ns tynnyrissä kasvaneita eikä koulutukseen kuulu mitään filosofiaa, psykologiaa tai humanistisia pohdintoja. Kurssit on pitkälti hauki-on-kala-tyyppistä opiskelua, jossa mitään soveltamista ei sallita. Ei tältä pohjalta voi olettaa ihmisten kykenevän käyttäytymään myötätuntoisesti tai humaanisti ilman vahvaa omaa kiinnostusta ja tietynlaista luonnetta. Itse asiassa ihme, että niiinkin moni hoitaja tekee työnsä hyvin ja on potilaille läsnä. 

Itse kuuntelin joskus muutaman hoitajan rehellisesti sanottuna per**suomalaista rätkätystä huumeidenkäyttäjistä, ja kuinka heidät olisi paras jättää kuo*emaan. Onneksi lääkärit edes nykyään saavat ilmeisesti jotain myötätuntokoulutusta, tai ovat vaan sen verran fiksumpia, että ovat itse tajunneet, että potilaatkin ovat ihmisiä.

Vierailija
48/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ihan tyypillistä. Potilaana eri poliklinikoilla ja osastoilla olen usein saanut sivusta kuulla näitä juorukerhoja ja potilaille naureskelua.

Minäkin olen kuullut psykiatrisen potilaana tuota naureskelua ja kuinka pitäisi antaa näille potilaille "oikeat välineet homman hoitamiseen", kun juuri oli tuotu yksi vähän epätoivoisella tavalla yrittänyt osastolle.

Vierailija
49/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollaisesta voi tehdä valitusta? On nimittäin todella ala-arvoista.

Vierailija
50/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa surullinen keskustelu. Kamalaa, että kyseisessä työssä niin monella on ongelmia työssä jaksamisessa.

Vierailija
51/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten yritin itsemurhaa. Muutaman päivän päästä siitä minut siirrettiin teho-osastolta sisätautiosastolle. Siellä eräs hoitaja sanoi minulle suoraan päin naamaa, että häntä inhottaa hoitaa 'minun kaltaisiani' ihmisiä, jotka ovat itse aiheuttaneet terveydelliset ongelmansa, kun on olemassa paljon muita, jotka *oikeasti' tarvitsevat apua. Ymmärrän, että se voi turhauttaa, mutta ko. hoitaja ei tuntunut tajuavan, että itsetuhoinen, masentunut ihminen ei yleensä satuta itseään vakaasti harkiten, vaan masennus, joka on sairaus itsessään, sumentaa arvostelukyvyn niin, ettei ihminen kykene arvioimaan tilannettaan objektiivisesti ja näkee sen suhteettoman toivottomana.  Itsemurhayritys on kuin sairauskohtaus. Hänen sanansa olivat todella haavoittavia, mutta en siinä tilanteessa kyennyt reagoimaan niihin kunnolla. Valitettavasti tämä ei jäänyt viimeiseksi kerraksi, kun olen kohdannut asiatonta ja loukkavaa kohtelua terveydenhuollossa.

Vierailija
52/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten yritin itsemurhaa. Muutaman päivän päästä siitä minut siirrettiin teho-osastolta sisätautiosastolle. Siellä eräs hoitaja sanoi minulle suoraan päin naamaa, että häntä inhottaa hoitaa 'minun kaltaisiani' ihmisiä, jotka ovat itse aiheuttaneet terveydelliset ongelmansa, kun on olemassa paljon muita, jotka *oikeasti' tarvitsevat apua. Ymmärrän, että se voi turhauttaa, mutta ko. hoitaja ei tuntunut tajuavan, että itsetuhoinen, masentunut ihminen ei yleensä satuta itseään vakaasti harkiten, vaan masennus, joka on sairaus itsessään, sumentaa arvostelukyvyn niin, ettei ihminen kykene arvioimaan tilannettaan objektiivisesti ja näkee sen suhteettoman toivottomana.  Itsemurhayritys on kuin sairauskohtaus. Hänen sanansa olivat todella haavoittavia, mutta en siinä tilanteessa kyennyt reagoimaan niihin kunnolla. Valitettavasti tämä ei jäänyt viimeiseksi kerraksi, kun olen kohdannut asiatonta ja loukkavaa kohtelua terveydenhuollossa.

Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan tuollaista.

Vierailija
53/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku härmäläinen mallikoululainen vuodeksi suljetulle. Katsotaan millaisena tulee sieltä ulos.

Vierailija
54/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ovat usein ns tynnyrissä kasvaneita eikä koulutukseen kuulu mitään filosofiaa, psykologiaa tai humanistisia pohdintoja. Kurssit on pitkälti hauki-on-kala-tyyppistä opiskelua, jossa mitään soveltamista ei sallita. Ei tältä pohjalta voi olettaa ihmisten kykenevän käyttäytymään myötätuntoisesti tai humaanisti ilman vahvaa omaa kiinnostusta ja tietynlaista luonnetta. Itse asiassa ihme, että niiinkin moni hoitaja tekee työnsä hyvin ja on potilaille läsnä. 

Itse kuuntelin joskus muutaman hoitajan rehellisesti sanottuna per**suomalaista rätkätystä huumeidenkäyttäjistä, ja kuinka heidät olisi paras jättää kuo*emaan. Onneksi lääkärit edes nykyään saavat ilmeisesti jotain myötätuntokoulutusta, tai ovat vaan sen verran fiksumpia, että ovat itse tajunneet, että potilaatkin ovat ihmisiä.

En ole hoitaja, mutta ihmettelen itsekkin, miksi näitä piikittelijöitä pitää kerta toisensa jälkeen pelastaa. Jos haluaa tuhota itsensä, niin ihan vapaasti. Elämä on valintoja.

Vierailija
55/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nää itsemurhaajat on myös hyvin vaativia ja ah niin herkkiä ja huomionhakuisia.

Siellä ensiavussa ja teholla on ihmisiä, jotka oikeasti haluavat elää, ponnistelevat pysyäkseen hengissä, ja tarvitsevat usein paljon enemmän sitä apua. totta kai silloin ärsyttää, että pitäisi lähteä kaikessa kiireessä kädestä pitelemään sellaista joka on jo monetta kertaa kerjäämässä huomiota ottamalla muutaman buranan varmistaen kuitenkin että apu tulee, etten vaan tähän kuole.

Jos oikeasti tahtoo kuolla, myös pystyy sen tekemään.

Vierailija
56/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nää itsemurhaajat on myös hyvin vaativia ja ah niin herkkiä ja huomionhakuisia.

Siellä ensiavussa ja teholla on ihmisiä, jotka oikeasti haluavat elää, ponnistelevat pysyäkseen hengissä, ja tarvitsevat usein paljon enemmän sitä apua. totta kai silloin ärsyttää, että pitäisi lähteä kaikessa kiireessä kädestä pitelemään sellaista joka on jo monetta kertaa kerjäämässä huomiota ottamalla muutaman buranan varmistaen kuitenkin että apu tulee, etten vaan tähän kuole.

Jos oikeasti tahtoo kuolla, myös pystyy sen tekemään.

Toivottavasti et puhu noin potilaille.

Ei ole hoitajien tai muunkaan henkilökunnan asia arvostella noin asiattomasti potilaiden taustoja. Tuostahan saisi loputtoman saagan, minkä mukaan toinen potilas olisi aina vähemmän omaa syytään sairaalassa. Syyttely ei auta varmaan mitään tilannetta, varsinkaan jos se tehdään noin jumpittelemalla potilaille. Hoitajien tehtävänä ei ole myöskään vertailla ihmisten ongelmia. Lääkärit toki joskus joutuvat miettimään kenen potilaan hoito on kiireellisintä, mutta nekin arviot perustuvat vain puhtaasti lääketieteellisiin asioihin.

Vierailija
57/85 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ihmissuhdetaitoja sairaanhoitajille opetetaan?

Vierailija
58/85 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hoitajien työssä jaksaminen todella niin huonoa, että sitä tuodaan ilmi työkavereille tai potilaille noin?

Huolestuttavaa.

Vierailija
59/85 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku oikeasti noin naiivi, että kuvittelee yksittäisten sairaanhoitajien olevan huonoja huonoja hoitajia siksi, ettei sairaanhoitajakoulussa ole käytöskurssia tai opeteta filosofiaa? Ihmisellä joko on tai ei ole empatiakykyä. Jos ei ole, niin pieleen on menty jo paljon ennen sairaanhoitajaopintoja. Mätiä yksilöitä mahtuu kaikkiin ammattikuntiin.

Vierailija
60/85 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut samaa. Hoitajat keskenään vitsaili sillä, miten neuvoa itsemurhaa yrittäneitä potilaita "hankkimaan oikeat välineet". Todella törkeää ja epäammattimaista mielestäni.