Olin ulkona syömässä ja kuulin viereisen pöydän nuorten naisten keskustelua: "Mun ei kannata mennä töihin, kun menee tuet"
Ei jumalauta! Tällainenko on nykynuorten asenne työntekoa kohtaan? Ei mennä töihin, kun nyyh, nyyh, sit menee tuet alta ja onhan se muutenkin kivempaa bilettää kavereiden kaa, kun tehdä töitä.
Vikaa on myös tämän yhteiskunnan tukijärjestelmässä, kun se sallii lonkanvetämisen ja maksaa siitä hyvästä aivan liian suuria tukia!
Sosiaaliturva vastikkeelliseksi ja vähän äkkiä!
Kommentit (141)
Työkaveri muutti jonkun muijan kanssa täältä landelta stadiin ja on siitä saakka saikuttanut.
Vuokra ja kaikki maksetaan ja muija sai pennulle ilmaisen hoitopaikan ja 600€/kk rahaa + lapsilisät ja elarit.
Että silleen.
Tästä syystä puhutaan niistä kannustinloukuista. Jos menet johonkin keikkatöihin niin jokainen euro vähennetään tuista eli +/-0 tienaat, mutta samalla maksut viivästyy, etkä tiedä milloin saat rahasi vaikka juoksevat kulut eivät odota.
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
Siis kahden nuoren perusteella teet tuommoisen yleistyksen?
Pitäis varmaan itsekin lopettaa työnteko! Sairaanhoitajana oon tehnyt töitä 20 vuotta ja enää en vaan jaksaisi. Että paljonko tukia saa ansiosidonnaisen jälkeen? Voisin muuttaa jonnekin pikkukylään ja lepäillä 😊
Mulla nettopalkka 800e ja 150e päiväraha päälle. Työmatka 70km yhteensä. Että kyllä työttömillä menee paremmin.
En tiedä, mistä tuista puhui, mutta itse ainakin lopetan työt siinä vaiheessa, kun ne uhkaavat opintotukeani.
Höpö höpö. Nuorten naisten tuet ovat todennäköisesti työmarkkinatuki 518 euroa ja asumistuki n.300 euroa. Jopa Virossa keskipalkka on tuota suurempi. Eli unta näit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettopalkka 800e ja 150e päiväraha päälle. Työmatka 70km yhteensä. Että kyllä työttömillä menee paremmin.
Tuolla saa soviteltua, ja ainahan voit jäädä työttömäksi.
Nuoretko vain? Kyllä samaa asennetta (ja väliinputoajia) löytyy paljon aikuisistakin.
Tosin nuorten kohdalla enemmän näköalaton asenne, koska työkokemusta yms. kannattaisi hankkia tulevaisuutta ajatellen, vaikkei aina rahallisesti suurta hyötyä saisikaan.
Jos opiskelija tekee kuukauden tai pari töitä kesällä lähtee opintotuki syksyllä ja asumistuki kesällä.
Palkka pitää säästää.Nämä nuoret tekee jo nyt ilmaista työtä yrityksissä kouluntyöharjoitteluissa.
Mamman pojat ja tytöt voi hankkia kun asuvat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
Eroa liitosta. 12€ on varsin hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla saa soviteltua, ja ainahan voit jäädä työttömäksi.
Soviteltu on just sen 150e. Karenssi olis tullut jos en ois työtä ottanut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis varmaan itsekin lopettaa työnteko! Sairaanhoitajana oon tehnyt töitä 20 vuotta ja enää en vaan jaksaisi. Että paljonko tukia saa ansiosidonnaisen jälkeen? Voisin muuttaa jonnekin pikkukylään ja lepäillä 😊
Ansiosidonnainen on nykyään huono. Se on vain jotain 55 % palkasta. Laske siitä kuinka paljon se tulee paremmaksi nostaa ansiosidonnaista kuin olla kelan peruspäivärahalla ja korvata loput toimeentulotuesta ja asumistuesta.
Nuoria pitää tukea paljon enemmän ja kannustinloukuista luopua. Monet eivät ymmärrä että työnteon avulla pääsee eteenpäin elämässä. Kukaan ei halua olla samassa tilanteessa 5kymppisenä. Se on edessä jos nyt ei tee mitään. No saattaa se siltikin tietysti olla mutta ei heti kannata luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa liitosta. 12€ on varsin hyvä palkka.
12e nykyään ei ole yhtään mitään. Ja saa kyllä olla se viimeinen idiootti jos eroaa liitosta, tai ainakin työttömyyskassasta. Siitä ei kannata säästää..
T. 12e/h bruttopalkka ja määräaikaiset työsuhteet
Kieltämättä mietin aikanaan työnteon järkevyyttä, kun tuntipalkka oli alle kympin miinus verot ja muut maksut... mutta nyt olen tyytyväinen: se työ poiki jatkosopimuksen, ylennyksen ja portaittaisen palkankototuksen. 18e/ tunti mahdollistaa asioita aivan eri tavalla kuin hikinen kymppi.
Tottahan se on, ettei määräaikaista keikkaa tai matalapalkkaista osa-aikaista välttämättä kannata ottaa. Joutuu byrokratian ikeeseen ja tulee taloudellisesti takkiin. Äkkiä vaan perustulo, niin alkaa tuollaisetkin työt maistua ihan uudella tavalla.
Nykyään nuorilla on huonot mahdollisuudet työllistyä koska työnantajat vaativat 1-5 vuotta työkokemusta jotta töihin voi päästä.