Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ulosotossa tai tunnetko ulosottovelallisia?

Kukkaron herraksi
04.07.2019 |

Miten jotkut ihmiset onnistuvat tyrimään raha-asiansa täysin? Mitä näitten ihmisten päässä liikkuu vai liikkuuko yhtään mitään? Mitä ajattelee ihminen, joka jättää laskunsa avaamatta ja maksamatta, on perintätoimistojen vakiasiakas, saa maksuhäiriömerkintöjä, luottotiedot ovat menneet ja vouti kolkuttelee ovella? Miksi ihmiset eivät hoida raha-asoitaan kunnolla ja maksa laskujaan ajoissa? Röyhkeimmät velalliset pakoilevat velkojaan. He laittavat myös sukulaiset ja tuttavat maksamaan lainojaan, velkojaan, pikavippejään, kulutusluottojaan ja omaa törsäilyään.

On äitejä ja isiä, jotka ostavat tavaraa ja ottavat velkoja alaikäisen lapsensa nimiin. Kun oma lapsi täyttää 18 vuotta, hänen luottotietonsa ovat jo menneet. Lapsi laitetaan kärsimään vanhempiensa holtittomuudesta ja törsäilystä. Röyhkeimmät hyväksikäyttävät taloudellisesti omaa äitiä, isää, sisaruksia, isovanhempia tai muita sukulaisia. Suomessa viranomaisilla pitäisi olla julkinen lista, josta kuka tahansa voisi ilmaiseksi tarkastaa, onko henkilöllä maksuhäiriömerkintä tai onko tyyppi ulosotossa!

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen. Kannattamattoman yritystoiminnan takia. Sovittiin, että ex ottaa yrityksen vastuulleen eron yhteydessä, hoitaa kulut, lainat jne. Saa yksin toki myös tuotot, verohelpotukset jne. Tehtiin tästä hyvässä hengessä ositussopimus.

Ei hoitanut velvollisuuksia, pankki velkojana sanoi, että tuolla ositussopimuksella saa pyyhkiä takapuolensa (sen oli tehnyt saman pankin lakimies!). Ex heittäytyi varattomaksi ja pankki kippasi lainat mun niskaan lun mulla työ ja säännöllistä tuloa.Kun ei ollu yllättäen rahaa niitä maksaa niin ulosottoon mars. Nyt oon sitten 8 vuotta maksanu joka ikisestä tilistä sinne on menny veronpalautukset, lomarahat, kaikki.

Tyhmä ja sinisilmäinen olin, kun uskoin siihen, että asiallisesti tehdyllä osituskirjalla olis merkitystä ja vielä tyhmempi kai, kun kuvittelin exän sopimuksen mukaan kantavan vastuunsa.

Eli olen b-luokan kansalainen vielä pitkään, mutta yhtään ainoaa pikavippiä tai kulutusluottoa en oo ottanu. Enkä ota.

mutta et sitten samalla hommannut itseäsi irti yrityksen lainoista? Pankin näkökulmasta sinä yhä olit siis sopimussuhteessa heidän kanssaan. Ensin hoidetaan nuo asiat kuntoon ja sitten se ositusasiakirja.

No, kuvittelin sen hoituvan osituksen myötä. Uskon myös, että ositusta hoitanut lakimies oli tästä tietoinen, mutta ei syystä tai toisesta halunnut mua informoida. Ehkä juuri siksi, että oli saman pankin palkkalistoilla... (ainahan velkojalle on varmempaa kun on useampi ihminen velasta vastuussa, jos käy niin ku tässäkin kävi)

Kuten sanoin, tyhmä ja sinisilmäinen. Oppirahat maksan nyt kalleimman kautta...

Todella surullista. Olisit voinut mainita, että olet ollut lainoissa osallisena, siis olet ottanut lainaa yrityksen osakkaana. Näin muut olisivat saaneet todellisen kuvan tilanteesta. Lainapaperiin nimensä pannut on vastuussa veloista, sitä eivät muut paperit poista.

Mitkä tai ketkä muut? En mä tuolla turuilla ja toreilla kohtaloani surkuttele ja pankissa sekä ulosotossa ollaan tasan tarkkaan tietoisia, kuinka oon tähän jamaan joutunut. Heitä se ei kiinosta, ainoa mikä kiinostaa on rahasuoritus kerran kuussa.

Oon tehny viime vuodet töitä apinanraivolla, tuplavuoroa ja ylitöitä, saanut enemmän rahaa, maksanut enemmän velkoja, eli kyllä mä opin tästä ja maksan kovimman kautta

Jatkan vielä ihmettelyä, että kelle mun pitäs velkojeni syntyhistoriaa selitellä? Tähänkin keskusteluun kommentoin vaan siksi, että alottajan kaltaset päivittelijät ymmärtäis, että ulosottoon voi joutua monista syistä, ei kaikki 400000 ole pikavippejä nostaneita yli varojensa eläneitä. Omalla kohdalla syynä oli oma tyhmyys ja liika luottavaisuus ja on varmasti heitäkin (vähemmän, mutta kuitenkin on), jotka joutuu ulosottoon ilman omaa syytään (esim. petoksen uhrina) eli tollanen päivittely on ihan turhaa...

Ja mikä tää listajuttu nyt oli? Luottotiedot on varsin helposti selvitettävissä niille, ketä ne kiinostaa... Pitäskö saman tien palata vanhoihin hyviin aikoihin ja asettaa meidät velkavangit säännöllisesti jalkapuuhun keskelle kylää teidän parempien ihmisten kivitettäväksi ja syljettäväksi? Olisko se hyvä rangaistus?

Sama

Enpä usko, että monikaan niputtaa kaikkia ulosotossa olevia samanlaisiksi. Päihdeongelmia, riippuvuuksia, psyykkisiä sairauksia, konkurssi, avioero, yrittäjän sairastuminen, vanhempien velkaantuminen lasten takaajina ollessaan ja takaajat ylipäätään... onhan tuossa monenlaista syytä. Kaikki eivät käsitä tuota takaajankaan roolia, että periaatteessa on sama kuin jos ottaisit lainan itse, jos ei ole vakuuksia.

Mutta turhaan syytät pankkia ja luottorekisteriä, koska luottorekisteri ja luottoluokitus estää näitä ongelmia. Ja pankki ei voi ruveta kenenkään holhoojaksi, jos ei ymmärrä mitä lainan ottaminen tarkoittaa, että se on aina maksettava takaisin korkojen kera.

Jospa luet viestini uudelleen, mä en syytä ketään muuta kuin itseäni. Exälle olin hyvin katkera aluksi ja kyllä, olen sitä mieltä, että pankin lakimies olisi voinut informoida mua paremmin, että ensin sopimus purettava pankin kanssa ja sitten vasta ositus. Ei toiminut näin ja syynkin tuolla arvelin... enkä mä ole syyttäny mitään rekisteriä, totesin vaan että luottotiedot on helposti kenen vaan tarkistettavissa. Tää on mulle ihan fine.

Mä en syytä ketään muuta ku itteäni. Ja kyllä on erittäin selvää että velat pitää maksaa... ja kokemuksen kautta tiedän nyt senkin, että vaikka olet velassa yhteisvastuullisena, voit joutua maksamaan sen yksin.

Ja tämä on yksi syy miksi taloustaito pitäisi saada pakolliseksi aineeksi jo peruskouluun. Liian monta kertaa on tullut tilanteita että nämä opitaan vain kantapään kautta. Yhteisvastuu ei tarkoita "ei kenenkään vastuu" vaan "kaikkien yhtäläinen vastuu koko velasta" eli kuka tahansa voi joutua sen yksin takaisin maksamaan. Samaten pitäisi ymmärtää mitää "takaaminen" tarkoittaa. Sehän on käytännössä ottamista velka vastuulleen saamatta siitä mitään hyötyä itselleen.

Samaa mieltä. Monien taloustiedot ja taidot ovat yllättävän heikot, edes perusasioita ei tiedetä. Lukiossa juridiikkaa voi joissain lukioissa ottaa valinnaisena, mutta siitäkin pitäisi saada perusjutut tiedokseen jo peruskoulussa. 

Vierailija
42/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniakin. Syitä on yhtä monta kuin velallista, mutta pääosa on kyllä laskutaidottomia/elämänhallinnan menettäneitä. Oma lukunsa on tietysti päihdeongelmaiset yms. Mutta lisäksi tämmöisiä päihteettömiä tyyppejä, jotka on asenteella "kaikki mulle heti". Yliarvioidaan oma maksukyky, kun on sisustettava kämppä Avotakan mukaan, käytävä luksuslomilla, tonnin käsilaukutkin on "sijoitus" jne.

Sitten on tietysti näitä elämän kolhimia. Jälkiviisaana voisi sanoa, että tilanne olisi ollut hoidettavissa, mutta silti tilanne on ollut vaikea ja jos ei semmoista ole itse kohdannut (elänyt toisen housuissa) on vaikea täysin tuomitakaan. Oma mieheni kuuluu näihin. Tavatessa hänellä oli velkaa lähes 400 000 Euroa. Suuri osa korkoja. Hän on analysoinut sitä juttua myöhemminkin ja totuus on, että velkaa olisi ollut käytännössä mahdoton enää sen uhatessa välttää. Ratkaisut oli tehty jo aikaisemmin silloisen ajattelun ja arvomaailman mukaan. Eli miehellä oli yritys, valuuttaluotot, devalvaatio, takaus maahantuojalle, velaksi myytyä tavaraa yrityksille (siis todella isoille yrityksille), jotka teki konkurssin jne. Se oli dominoefekti. Ehkä just ja just olisi selvinnyt, ellei olisi tullut niin isoja luottotappioita. Tyyliin viet 100 000 silloisen markan tavarat johonkin vanhaan ja isoon, vakavaraiseen yritykseen laskulle ja pari päivää myöhemmin yritys tekee konkurssin, tavarat on siellä konkkapesässä ja sinulla 90 000 Euron laskut niistä tavaroista pöydällä.  Mies on velkasaneerattu jo 2003-2008, joten velat on ollutta ja mennyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi pitäisi olla sellainen lista, josta jokainen pääsisi ilmaiseksi tarkastamaan kenen tahansa maksuhäiriöt ja ulosotot?

Se on jo olemassa. Luottotietojen tarkastus ja luottoluokitus.

Ei ole, eikä varsinkaan ilmaista. Omistakin tietojen katsomisesta pitää maksaa eka kerran jälkeen.

Kuka voi tarkistaa luottotiedot?

Luottotiedot eivät ole julkista tietoa. Laki säätelee sitä, kuka voi tarkistaa tietosi ja missä tilanteessa. Esimerkiksi tuttava ei siis voi uteliaisuuttaan katsella tietojasi.

Tavallisimpia tilanteita, joissa luottotiedot voidaan tarkistaa:

lainaa hakiessa

vuokra-asuntoa hakiessa

osamaksusopimuksella ostaessa

puhelinliittymää hankkiessa

Vierailija
44/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus osoittaa totaalista ymmärtämättömyyttä ja kokemattomuutta asiaa kohtaan. Harmittaa, että joku näkee asiat noin kapeasti. Ja juuri tuollaisten asenteiden takia ihmiset häpeävät puhua rahaongelmistaan - moni olisi ehkä saattanut säästyä luottotietojen menetykseltä jos rahaongelmien ympärille ei olisi luotu noin vahvaa, vääristynyttä kuvaa ihmisestä joka niistä kärsii.

Vastauksena kysymykseesi; kyllä tunnen. Avomiehellä luottotiedot menneet, ulosotossa iso summa. Tämä oli siis tapahtunut jo ennen kuin aloimme seurustella.

Syitä hänen tilanteeseensa on monia. Hän kärsii ADD:sta, on siis luonnostaan hyvin impulsiivinen. (Keskittymishäiriöihin kuuluu osana mm. impulsiivinen rahankäyttö.) Hän tulee vaikeista perheloista ja hänet heitettiin pihalle alaikäisenä eikä hän saanut oikein minkäänlaista taloudellista tai muutakaan tukea kotoaan. Yritti pärjätä pienellä määrällä tukia mutta ajautui pikku hiljaa ottamaan velkaa ja pikavippiä kattaakseen elämistä. Hän masentui pahasti joka pahensi tilannetta ennestään, hänestä tuli välinpitämätön rahan ja oikeastaan ylipäätään elämän suhteen. Siitä alkoi se perinteinen kierre; otat lisää velkaa maksaaksesi velkoja. Lopulta miehen asunnossa tapahtui vesivahinko joka aiheutti niin suuret velat, että hän tiesi menettävänsä luottotiedot joka tapauksessa jolloin rahankäyttö lähti täysin lapasesta.

Joku voisi kutsua vastuuttomaksi, mutta minä ymmärrän ja koen myötätuntoa häntä kohtaan. Meidän suhteemme aikana hän on todistanut sen, miten hän on kasvanut rahankäyttäjänä - hän on itse asiassa meistä se joka käyttää vähemmän. Hän käy töissä ja pyrkii maksamaan velat mahdollisimman nopeasti pois.

Ei hänen luottotiedottomuutensa tai velat vaikuttaneet mitenkään siihen miten hänet näin, tai päätökseen siitä alanko hänen kanssaan suhteeseen vai en. Jokainen meistä tekee virheitä eivätkä asiat muutenkaan ole niin mustavalkoisia. Ei jokainen luottotietonsa menettänyt ole vastuuton luuseri ja säheltäjä. Moneen asiaan vaikuttaa moni asia ja tuomitsemisen sijaan voisi jokainen joskus vaikka kuunnella toista ihmistä - siinä saattaa jopa oppia jotain uutta!

Vierailija
45/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut sai mies manipuloitua ottamaan lainoja. Härski ihminen osaa. Eniten raivostuttaa, että tämä kehtaa työntää naisen jota "rakastaa" täyteen qseen. Työpaikkakin meni tuon takia. Väkivaltainen qsipää tämä on muutenkin. Laiha lohtuni on tietää kyseisen tyypin kärsivän terveysongelmista.

Maksan varmaan uo:ta vuosia, mutta so what, ei se ole maailmanloppu sen rinnalla, että olisin voinut vammautua/kuolla tuon käsissä.

Hyvä asenne, raha on kuitenkin vain rahaa. Veloistakin selviää ajan kanssa, jos tekee suunnitelman ja noudattaa sitä. Itse en oikein ymmärrä sitä, jos ulosotossa oleminen on pankin tai jonkun muun vika. Silloin kyllä hälytyskellot alkaisivat soida. Velkaantuu helposti uudestaan, jos ei ole realistista käsitystä siitä, miten omat rahaongelmat ovat syntyneet.

Mulla on itse asiassa asianajaja (ja nuo velat on otettu kun olin naimisissa - lieneekö merkitystä?) Mietin voisiko velkasaneerausjärjestely onnistua asianajajan välityksellä tms.

En oikein tunne kuvioita ja asiasta on vaikea puhua kun häpeä on suuri. Edes kaikille lähipiirissä ei viitsi ja aikuisen ihmisen pitää muutenkin mielestäni kantaa asioistaan vastuu eikä sälytellä asioita muiden vastuulle.

Vierailija
46/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus osoittaa totaalista ymmärtämättömyyttä ja kokemattomuutta asiaa kohtaan. Harmittaa, että joku näkee asiat noin kapeasti. Ja juuri tuollaisten asenteiden takia ihmiset häpeävät puhua rahaongelmistaan - moni olisi ehkä saattanut säästyä luottotietojen menetykseltä jos rahaongelmien ympärille ei olisi luotu noin vahvaa, vääristynyttä kuvaa ihmisestä joka niistä kärsii.

Vastauksena kysymykseesi; kyllä tunnen. Avomiehellä luottotiedot menneet, ulosotossa iso summa. Tämä oli siis tapahtunut jo ennen kuin aloimme seurustella.

Syitä hänen tilanteeseensa on monia. Hän kärsii ADD:sta, on siis luonnostaan hyvin impulsiivinen. (Keskittymishäiriöihin kuuluu osana mm. impulsiivinen rahankäyttö.) Hän tulee vaikeista perheloista ja hänet heitettiin pihalle alaikäisenä eikä hän saanut oikein minkäänlaista taloudellista tai muutakaan tukea kotoaan. Yritti pärjätä pienellä määrällä tukia mutta ajautui pikku hiljaa ottamaan velkaa ja pikavippiä kattaakseen elämistä. Hän masentui pahasti joka pahensi tilannetta ennestään, hänestä tuli välinpitämätön rahan ja oikeastaan ylipäätään elämän suhteen. Siitä alkoi se perinteinen kierre; otat lisää velkaa maksaaksesi velkoja. Lopulta miehen asunnossa tapahtui vesivahinko joka aiheutti niin suuret velat, että hän tiesi menettävänsä luottotiedot joka tapauksessa jolloin rahankäyttö lähti täysin lapasesta.

Joku voisi kutsua vastuuttomaksi, mutta minä ymmärrän ja koen myötätuntoa häntä kohtaan. Meidän suhteemme aikana hän on todistanut sen, miten hän on kasvanut rahankäyttäjänä - hän on itse asiassa meistä se joka käyttää vähemmän. Hän käy töissä ja pyrkii maksamaan velat mahdollisimman nopeasti pois.

Ei hänen luottotiedottomuutensa tai velat vaikuttaneet mitenkään siihen miten hänet näin, tai päätökseen siitä alanko hänen kanssaan suhteeseen vai en. Jokainen meistä tekee virheitä eivätkä asiat muutenkaan ole niin mustavalkoisia. Ei jokainen luottotietonsa menettänyt ole vastuuton luuseri ja säheltäjä. Moneen asiaan vaikuttaa moni asia ja tuomitsemisen sijaan voisi jokainen joskus vaikka kuunnella toista ihmistä - siinä saattaa jopa oppia jotain uutta!

On helppo olla ymmärtäväinen, jos toisen velkaantumisessa ei ole kyse sinun toimeentulostasi. Ei mulla ainakaan ole mitään vaikeuksia tajuta, että velkaannutaan monista syistä ja että ulosotossa olevilla on elämänhallinta pielessä. Se ei tee heitä välttämättä huonoiksi ihmisiksi, mutta en silti lainaisi rahaa isoja summia, vuokraisi asuntoa, myisi tavaraa luotolla tai osamaksulla tai hoitaisi asioita heidän puolestaan. Osa näistä on sellaisia, jotka käyttävät hyväkseen sitä, että hyväsydämiset säälivät heitä liikaa.

Vierailija
47/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä hieno kirjoitus on kuin omasta elämästäni. Olen joutunut samanlaiseen tilanteeseen kuin miehesi. Tosin minulla ei ole ADD:tä ja minun velkaantumiseni johtuu liian suurista riskeistä yritystoiminnassa, jotka sitten realisoituivat taantuman myötä. Lisäksi minun parisuhteeni meni kiville sen seurauksena. Tsemppiä miehellesi ja sinulle veloista selviämiseen. Kuten olet varmaan huomannut, niin jokaisen myrskyn jälkeen tulee pouta :)

Vierailija
48/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Tapanani ei ole udella ihmisten raha-asioista, niin en tiedä, tunnenko ketään, joka olisi ulosotossa. Saatan tunteakin, mutta eipä se minua kaivele mitenkään.

Vierailija
49/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli kirje perintätoimistolta, oli muutossa mennyt paperilasku hukkaan ja jäänyt huomautuskirjekin tulematta, tuo sitten tuli ja kyllä säikäytti, mutta ei siitäkään ongelmaa tullut, kun heti maksoin sen pois.

Nykyään tulee kaikki laskut verkkopankkiin.

Vierailija
50/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä ihmisten tuomitseminen ja halveksiminen on typerää ja turhaa. Sitten, kun kohtaa ihmisiä, jotka ovat itse joskus sotkeneet raha-asiansa ja menettäneet luottotietonsa, mutta halveksivat avoimesti esim. työttömiä, nousee vain sellainen vastahalveksunnan halu. 😑 Aika hyvä on lause, älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi :)

Vierailija
51/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isän yritys meni konkkaan 90-luvulla, pari vuotta sitten vasta sai maksetuksi kaikki pois. Paljon annettiin velkoja myös anteeksi. Ulosotossa oli vuosia.

Itsellä meni luottotiedot, vaikka olen koko ajan käynyt töissä. Mies on opiskelija, mutta masentui ja koulu jäi. Opintopisteitä ei saanut tarpeeksi eikä kelasta tukea, kun minulla tuloja "liikaa". Sittemmin laki/säädös mikälie  muuttui ja nyt saa tukea taas..  Meillä ollut aina sellainen systeemi, että mies hoitaa laskujen maksun ja piti pitkään salassa huonon rahatilanteen. Ei tarvittu paljoa muuta kuin muutama osamaksulla ostettu asia kuten silmälasit (pakolliset olla) ja pari muuta juttua ja yhtäkkiä miehen tulojen tippuminen nollaan on tulos se, että rahat ei riitä laskuihin vaikka kuinka monta viikkoakin syötiin pelkkää halvinta mahdollista ruokaa. Tietysti aiemmin elettiin yli varojenkin, varsinkin ruuan suhteen. Paheita on miehellä tupakan poltto ja meillä on kolme kissaa. Heinäkuun palkan jälkeen en ole enää ulosotossa, mutta miehellä on edelleen maksettavaa.

Lisäksi 30v  sisareni on ulosotossa ja hänellä ei ole aikomustakaan muuttaa asiaa. Ei ole käynyt töissä koskaan, sossupummina eläminen ja huumeet kiinnostaa enemmän.

Meitä on monenlaista velallista, mutta juuri ap:n kaltaisten takia en voisi ikinä kertoa avoimesti tästä ahdingosta.

Vierailija
52/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut sai mies manipuloitua ottamaan lainoja. Härski ihminen osaa. Eniten raivostuttaa, että tämä kehtaa työntää naisen jota "rakastaa" täyteen qseen. Työpaikkakin meni tuon takia. Väkivaltainen qsipää tämä on muutenkin. Laiha lohtuni on tietää kyseisen tyypin kärsivän terveysongelmista.

Maksan varmaan uo:ta vuosia, mutta so what, ei se ole maailmanloppu sen rinnalla, että olisin voinut vammautua/kuolla tuon käsissä.

Hyvä asenne, raha on kuitenkin vain rahaa. Veloistakin selviää ajan kanssa, jos tekee suunnitelman ja noudattaa sitä. Itse en oikein ymmärrä sitä, jos ulosotossa oleminen on pankin tai jonkun muun vika. Silloin kyllä hälytyskellot alkaisivat soida. Velkaantuu helposti uudestaan, jos ei ole realistista käsitystä siitä, miten omat rahaongelmat ovat syntyneet.

Mulla on itse asiassa asianajaja (ja nuo velat on otettu kun olin naimisissa - lieneekö merkitystä?) Mietin voisiko velkasaneerausjärjestely onnistua asianajajan välityksellä tms.

En oikein tunne kuvioita ja asiasta on vaikea puhua kun häpeä on suuri. Edes kaikille lähipiirissä ei viitsi ja aikuisen ihmisen pitää muutenkin mielestäni kantaa asioistaan vastuu eikä sälytellä asioita muiden vastuulle.

Naimisissa ololla ei ole merkitystä itse velan perimiseen, vaan velka on aina henkilökohtainen. Siis ne maksavat, joiden nimi on alla eli jos puolison nimeä ei ole alla, hän ei maksa. Kannattaa selvittää vielä asianajajan kanssa, jos joku on epäselvää.  Velkasaneerauksesta kannattaa soittaa Takuusäätiön neuvontaan.

Pois turha häpeä, mutta sinuna puhuisin vain hyvin luotettaville ystäville asiasta, ei kaikille. Tietysti on olemassa tuomitsevia ihmisiä, mutta suurin osa kyllä ymmärtää tilanteesi ja haluaa ja pystyy tukemaan. Hyvinkin hankalasta peliriippuvuudesta tai muusta velkatilanteesta voi selvitä, mutta yksin se on vaikeaa. Sinun tilanteesi on hyvä, koska et ole velkaantunut holtittomasti niin kuin monet ongelmiensa takia ovat, eivätkä siksi pääse velkasaneeraukseen. Mutta vaikka olisi kuinka holtittomasti velkaantunut, niin sittenkin on mahdollista selvitä, jos vain alkaa avata niitä laskuja ja hankkia ulkopuolista apua.

Vierailija
53/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin tai nuorena aikuisena. Johtuen juuri helpoista lainoista ja halusta saada heti kaikki se minkä luuli tuovan jonkun onnen.

Monen vuoden häpeä ja helvetti.

Tänään kun asiat on kunnossa en enää koskaan ota velkaa ellei nyt henki ole kyseessä. Ja usein muistutan itseäni miten suunnattoman vapaa ja onnellinen olen nyt vaikka joudunkin tarkkaan miettimään talouttani. En enää velkojen takia vaan koska laitan hiukan aina säästöön ja palkkani ei ole mikään iso.

Vierailija
54/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan vaikka näin että itse olet psyykkisesti sairastunut pahoinpitelystä ja asut sen pahoinpitelijän puolisona joka ryyppää taloutesi rahat ja sinulle kuuluu laskujen maksu sekä pääasiallinen elättäminen ja pelkäät kuollaksesi sanoa miehellesi, että ei ole varaa ryypätä, lisäksi mies ostaa sinun nimiin luotolla elektroniikkaa, joten joudut salaa pikavipeillä ja korteilla maksamaan elämistä, että saat vuokrat ym maksettua. Sitten kun vihdoin pääset äijästä eroon (pakoon) sitä on säälimässä sossut ja diakonit, eikä kukaan halua auttaa sinua, miestäsi kyllä kun niin hirveän naisen kanssa on elänyt ja sinä taas olet asunnoton psykopaatti,joka vihdoin sai ansionsa mukaan mutta etpä enää velkaannu, asut muiden nurkissa kunnes saat jollain ihmeellä rupuisen läävän, mutta oletpahan vapaa vaikka on vain pelkät seinät. En ole sen jälkeen velkaantunut. Nälkääkin on nähty. Lusikka ja pyyhe kerrallaan koottu koti vuosien aikana. Veloista vapaa ihan kohta. Olen kiitollinen elämästä jota olen saanut elää nämä vuodet eron jälkeen.

Vierailija
55/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että tuhansilla lähinnä nuorilla on tilanne jossa pienistä pikavipeistä on kerätty niitä yhdistelemällä sellaiset tikittävät aikapommit jotka muutaman vuoden sisään alkaa näkyä entistä ikävimpinä lööppeonä.

Vierailija
56/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä ihmisten tuomitseminen ja halveksiminen on typerää ja turhaa. Sitten, kun kohtaa ihmisiä, jotka ovat itse joskus sotkeneet raha-asiansa ja menettäneet luottotietonsa, mutta halveksivat avoimesti esim. työttömiä, nousee vain sellainen vastahalveksunnan halu. 😑 Aika hyvä on lause, älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi :)

Jos ei ole ollut velkaantuneiden kanssa enemmän tekemisissä niin on helppo nähdä heidän uhreina tai röyhkeinä hyväksikäyttäjinä. Mun mielestä se ei ole tuomitsemista, jos paheksuu, että muilla maksatetaan leveä elämä pyytämällä liian kilttejä vanhempia tai tuttavia takaajiksi. 

Sekin olisi minusta aika naiivia, jos nähtäisiin kaikki ulosotossa olijat ressukoina, jotka ovat joutuneet tilanteeseen ilman syytään. Se mahdollistaa ongelman jatkumisen, kun taas oman vastuun löytäminen saa tilanteeseen parannusta. 

Vierailija
57/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi pitäisi olla sellainen lista, josta jokainen pääsisi ilmaiseksi tarkastamaan kenen tahansa maksuhäiriöt ja ulosotot?

Se on jo olemassa. Luottotietojen tarkastus ja luottoluokitus.

Ei ole, eikä varsinkaan ilmaista. Omistakin tietojen katsomisesta pitää maksaa eka kerran jälkeen.

Kuka voi tarkistaa luottotiedot?

Luottotiedot eivät ole julkista tietoa. Laki säätelee sitä, kuka voi tarkistaa tietosi ja missä tilanteessa. Esimerkiksi tuttava ei siis voi uteliaisuuttaan katsella tietojasi.

Tavallisimpia tilanteita, joissa luottotiedot voidaan tarkistaa:

lainaa hakiessa

vuokra-asuntoa hakiessa

osamaksusopimuksella ostaessa

puhelinliittymää hankkiessa

Sähköinen ulosotto.

Sieltä näkee omat, ulosotossa olevat, maksut. Jos sieltä löytyy merkintä, voit olla varma että luottotietosi ovat menneet.

Täysin ilmainen ja pankkitunnuksilla tunnistaudutaan.

Lain mukaan omat luottotiedot saa tarkastaa kerran vuodessa ilmaiseksi.

Omatieto-palvelussa maksaa kympin ja sinä aikana näet kuka katselee luottotietojasi. Siellä myös näkee milloin merkintä poistuu.

Itse kun olin ulosotossa ja luottotiedoton, käytin noita. Tulostin omatiedosta paperin, jossa oli merkinnän poistumispäivät ja juhlin aina kun päivä meni. Kaikki on maksettu nyt ja luottotiedot ovat palautuneet. Ei enää koskaan!

Koettelemuksessa oli kiva huomata että vähemmälläkin pärjää ja nyt laitan kuukausittain säästöön melkein saman summan, jonka maksoin ulosottoon joka kuukausi.

Vierailija
58/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen. Kannattamattoman yritystoiminnan takia. Sovittiin, että ex ottaa yrityksen vastuulleen eron yhteydessä, hoitaa kulut, lainat jne. Saa yksin toki myös tuotot, verohelpotukset jne. Tehtiin tästä hyvässä hengessä ositussopimus.

Ei hoitanut velvollisuuksia, pankki velkojana sanoi, että tuolla ositussopimuksella saa pyyhkiä takapuolensa (sen oli tehnyt saman pankin lakimies!). Ex heittäytyi varattomaksi ja pankki kippasi lainat mun niskaan lun mulla työ ja säännöllistä tuloa.Kun ei ollu yllättäen rahaa niitä maksaa niin ulosottoon mars. Nyt oon sitten 8 vuotta maksanu joka ikisestä tilistä sinne on menny veronpalautukset, lomarahat, kaikki.

Tyhmä ja sinisilmäinen olin, kun uskoin siihen, että asiallisesti tehdyllä osituskirjalla olis merkitystä ja vielä tyhmempi kai, kun kuvittelin exän sopimuksen mukaan kantavan vastuunsa.

Eli olen b-luokan kansalainen vielä pitkään, mutta yhtään ainoaa pikavippiä tai kulutusluottoa en oo ottanu. Enkä ota.

mutta et sitten samalla hommannut itseäsi irti yrityksen lainoista? Pankin näkökulmasta sinä yhä olit siis sopimussuhteessa heidän kanssaan. Ensin hoidetaan nuo asiat kuntoon ja sitten se ositusasiakirja.

No, kuvittelin sen hoituvan osituksen myötä. Uskon myös, että ositusta hoitanut lakimies oli tästä tietoinen, mutta ei syystä tai toisesta halunnut mua informoida. Ehkä juuri siksi, että oli saman pankin palkkalistoilla... (ainahan velkojalle on varmempaa kun on useampi ihminen velasta vastuussa, jos käy niin ku tässäkin kävi)

Kuten sanoin, tyhmä ja sinisilmäinen. Oppirahat maksan nyt kalleimman kautta...

Pakko udella, että mikä pankki? Tosi tökeröä, boikottiin ko. pankki... :( vaikka onkohan tuollainen pankkitoiminnassa yleistäkin...

Tsemppiä!

Vierailija
59/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On helppo olla ymmärtäväinen, jos toisen velkaantumisessa ei ole kyse sinun toimeentulostasi. Ei mulla ainakaan ole mitään vaikeuksia tajuta, että velkaannutaan monista syistä ja että ulosotossa olevilla on elämänhallinta pielessä. Se ei tee heitä välttämättä huonoiksi ihmisiksi, mutta en silti lainaisi rahaa isoja summia, vuokraisi asuntoa, myisi tavaraa luotolla tai osamaksulla tai hoitaisi asioita heidän puolestaan. Osa näistä on sellaisia, jotka käyttävät hyväkseen sitä, että hyväsydämiset säälivät heitä liikaa.

Kyllähän mieheni tilanne vaikuttaa minuunkin ja meidän suhteeseemme. Meillä eletään niin, että laskut ja vuokra maksetaan yhdessä ja se mitä jää, on pitkälti yhteistä sillä tienaamme juuri nyt aika lailla saman verran. Eli mies maksaa "yhteisistä" rahoista velkojaan pois, se on silloin pois siitä rahasta mitä meille jää käyttöön. Emme myöskään voi saada yhteistä asuntoa, kun luottotiedot puuttuvat.

Olet toki oikeassa siinä, että moni velkaantuneista käyttää hyväkseen toisia ja tietysti aina kannattaakin olla varovainen sen kanssa, että ketä lähtee taloudellisesti tukemaan ettei itse joudu vaikeuksiin. Itse esimerkiksi aloin olemaan vaikeuksissa exän kanssa, kun hän törsäsi rahaa minkä kerkesi eikä ottanut yhteisestä taloudesta vastuuta ollenkaan. Onneksi otin siitä opikseni. :)

Vierailija
60/99 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä hieno kirjoitus on kuin omasta elämästäni. Olen joutunut samanlaiseen tilanteeseen kuin miehesi. Tosin minulla ei ole ADD:tä ja minun velkaantumiseni johtuu liian suurista riskeistä yritystoiminnassa, jotka sitten realisoituivat taantuman myötä. Lisäksi minun parisuhteeni meni kiville sen seurauksena. Tsemppiä miehellesi ja sinulle veloista selviämiseen. Kuten olet varmaan huomannut, niin jokaisen myrskyn jälkeen tulee pouta :)

Kiitos ja tsemppiä myös sinne! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi